Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
Ja, vad är det den här diskussionen handlar egentligen?

Etik, moral och värderingar.

Speciellt våra värderingar.

Ibland är det ok att döda andra människor, ibland är det absolut inte ok.

Några tycker det är ok att några IoMTT förare dödas varje år, andra tycker det är helt förkastligt.

Men, men vem är jag att döma någon annan människa?

Jag kommer ihåg från förra årets Bikeweek när vi många gånger pratade IoMTT med Christer Miinin och Joakim. Men vem är jag att trycka in mina värderingar på någon annan, tex Joakim.

Om någon hade sagt till mig, Du Ingmar åk aldrig mer Offpist. Hade jag lyssnat då? Knappast. Jag har ändå varit med om 3st lavinincidenter.

Diskutera på, det är bra, förhoppningsvis lär vi oss något av varandra.

sandstream skrev:
Däremot tycker jag gärna till om saker som jag tror kan förbättras och spara liv :)
Hur kan du ha en sådan cykel som du har ? ....inser du inte att alla argument du använder i denna diskussion används av sporthojsmotståndare för att förbjuda din ögonsten.
Antar att du inte håller med dessa belackare, ...utan i vanlig ordning anser att just DIN avvägning om vad som är "tillräckligt" säkert/riskfritt är den rätta.

Zee skrev:
Men det jag inte förstår är hur i hela h*****e ni kan vara för en tävling där arrangörerna inte gör mycket för att förbättra säkerheten när det är uppenbart att folk dör varje år i deras tävling. Särskilt med tanke på att många här i tråden är raceputtar själva. Vad ont skulle komma ur att IoMTT görs säkrare?!

Allt går att göra säkrare, ...men att kunna göra detta lopp "säkert" faller på sin egen orimlighet.

NyTeknik skrev:
Detta "handlar om" vilket ansvar organisatören av en motortävling har för de tävlandes säkerhet.

1. Bestämmer du det ? 2. Märkligt då att 100-talet andra inlägg i tråden handlat om huruvida var & en själv ska få bedöma vilka risker man ska ta ??
...för övrigt begriper jag inte varför man gör skillnad på förare & organisatör i denna fråga. Gillar man inte tävlingen varken kör eller organiserar man den, ..troligen.

Låt var & en göra sin bedömning om vilken nivå dom vill ligga på, ..deltagare som arrangörer i detta fall. Det enda, som jag ser det, som skulle ha rätt att stoppa tävlingen är ett majoritetsbeslut från dom boende på ön.

Zoidberg skrev:
Hur kan du ha en sådan cykel som du har ? ....inser du inte att alla argument du använder i denna diskussion används av sporthojsmotståndare för att förbjuda din ögonsten.
Antar att du inte håller med dessa belackare, ...utan i vanlig ordning anser att just DIN avvägning om vad som är "tillräckligt" säkert/riskfritt är den rätta.
Vad andra använder för argument angående något annat har ingen större betydelse för mina argument.
Jag har framfört dem tidigare i tråden men du och några till vägrar att förstå dem.

IoM är en föråldrad tävling där förarnas säkerhet inte är nummer 1.
Därför anser JAG att tävlingen ska läggas ner.
Svårare än så är det inte för mig och sen får du och alla andra tycka det ni vill.

Hur du kan få detta till att jag borde ändra mig för att ingen ska förbjuda min hoj vet nog bara du :3freak

Zilversurfer skrev:
Jaha och resten då? Problemet är att det ibland är en typ av överförmynderi på detta forum, där folk är dumma/korkade om man inte tycker lika, vilket är totalt respektlöst för andras åsikter.

Edit: Tyvärr hjälpte inte detta, då hjul fortfarande trillar av, senast på Toyota'n, vem sa var föraren vet jag inte. Säkerheten görs bättre, samma som på IoMTT, men på en fungerande lansväg finns det andra faktorer som spelar in. Detta gör det givetvis omöjligt att säkerställa alla farliga punkter. Men ska det då förbjudas!? Inte enligt mig iaf.

Återigen, vem har kallat någon för dum? Överförmynderi? Det vi vill är att skiten ska självdö eller läggas ner av egen fri vilja av arrangörerna.
Inget annat.
/T

tob skrev:
Det vi vill är att skiten ska självdö eller läggas ner av egen fri vilja av arrangörerna.
Inget annat.
/T

Det lär inte hända så länge arrangören tjänar pengar på evenemanget.

Vad som skulle stoppa det hela är om förarna säger nej. Men hur troligt är det?

Strider skrev:
Ja, vad är det den här diskussionen handlar egentligen?

Etik, moral och värderingar.

Speciellt våra värderingar.

Ibland är det ok att döda andra människor, ibland är det absolut inte ok.

Några tycker det är ok att några IoMTT förare dödas varje år, andra tycker det är helt förkastligt.

Men, men vem är jag att döma någon annan människa?

Jag kommer ihåg från förra årets Bikeweek när vi många gånger pratade IoMTT med Christer Miinin och Joakim. Men vem är jag att trycka in mina värderingar på någon annan, tex Joakim.

Om någon hade sagt till mig, Du Ingmar åk aldrig mer Offpist. Hade jag lyssnat då? Knappast. Jag har ändå varit med om 3st lavinincidenter.

Diskutera på, det är bra, förhoppningsvis lär vi oss något av varandra.

Det här var en väldigt bra sammanfattning.
" Men vem är X att trycka in värderingar på någon annan, tex Y "
Värderingar kan inte argumenteras in i skallen på folk utan måste få växa fram.

Tävlingarna på IoM är en enorm Cash Cow för hela ön och någr dödsfall per år lär inte vara nog för att stoppa tävlingen, som vissa vill.
Dessutom är Man i hög grad självstyrande inom Brittiska samväldet med eget skattesystem mm.
Arrrangörerna gör som de själva vill och enda sättet att få stopp på tävlingarna , om det är ett mål i sig, är att inte åka dit och på sätt få tävlingarna att självdö, om det blir ekonomiskt ointressant att arrangera dem så är det nog snart slut.

Strider skrev:
Det lär inte hända så länge arrangören tjänar pengar på evenemanget.

Vad som skulle stoppa det hela är om förarna säger nej. Men hur troligt är det?

Nej det har du helt rätt i.
Den i övrigt slumrande ön Isle of Man får ju naturligtvis en stor injektion varje gång tävlingen körs och pengarna styr som vanligt.
Sorgligt att det ska vara så, men som sagt "blood and gore" har alltid attraherat människan, det ser vi varje dag. There´s no news like bad news!
Jag drar mig nu ur den här diskusionen eftersom ingen verkar vilja förstå att jag och några till inte skriker på förbud, utan en frivillig nedläggning av vansinnet. Att sedan vissa börjar gapa om att det liknar öststatsfasoner, när vi förspråkar att man ska försöka värna om människoliv, gör inte viljan att diskutera vidare större. Den som skriker "öststat" har uppenbarligen inte ens en liten aning om vad ett människoliv var värt i dom forna öststaterna, och därmed tackar jag för mig.
/T

Zoidberg skrev:
Allt går att göra säkrare, ...men att kunna göra detta lopp "säkert" faller på sin egen orimlighet.

God morgon, mina herrar. Då var det dax att kavla upp ärmarna igen. Efter att ha läst hela tråden så kan jag konstatera följande:

1) Vi är alla överens om att IoMTT inte ska föbjudas. Inget förbud. Inget förmynderi, osv osv. Alla inlägg av den sorten kan skippas. Endel av er motargumenterar för ngt ingen argumeterar för..!

2) Vi är alla överens om att IoMTT innebär stora risker. Själva grundproblemet är att det sticker i ögonen på många då det uppenbarligen dör folk varje år och säkerheten på ön kan inte göras mycket bättre än mindre förbättringar iom att loppet i sig går i tätbebyggt område.

3) Vi är inte överens om vem som ska bestämma över vem som ska få ta stora risker och framförallt att arrangörer ska få anordna tävlingar i denna riskklassen. Många av oss menar på att av ren etik borde IoMTT läggas ner av arrangörerna själva, eller att de tar drastiska åtgärder för att minska de dödliga utgångarna. Personligen tycker jag att om detta inte kan förbättras så att någerlunda normal RR-säkerhet kan uppnås borde man skrota IoMTT. Därmed inte sagt att nya liknade tävlingar kan anordnas och byggas. Och då med säkerheten i fokus från början.

Det pratas mkt om fri vilja, och att man vet om riskerna och vi här hemma som inte ens varit där kan ju inte sitta och bestämma om folk ska få köra eller inte.......MEN det försöker vi inte heller,
Budskapet (iaf mitt eget) som talar mot tävlingen är att den är under all kritik gällande säkerheter beträffande motorsport. RR-förknippas med detta TT lopp och sporten som helhet får en "mörkare" ton.
Motorsport världen runt F1,Rallye motorcross sätter säkerheten något mer i fokus än IoMTT. F1 t ex har skördat många liv (framförallt förr) men det har blivit mkt bättre å det tack vare att man inte tolererade att folk dog som flugor...
Det finns ju även brister i andra motorsporter också, även de svenska RR-banorna är inte ofelaktiga, men de är inte ens jämförbara med TT-loppet.
Visst ni kan säkert peka på att folk dör i massa andra sporter, men inte i samma utsträckning...
& så kan man säga att arragörerna på IoMTT visst arbetar för säkerheten och har fält ett träd eller två, och blåst upp en luftkudde ngnstans, men det är ju uppenbarligen inte tillräclkigt!

Jag vill också lätta mina tankar beträffande tanken att förarna som kör IomTT vet om riskerna. Jag tror att underförstått så kanske inte alla alls vet om riskerna. Man vet om att det dör några varje år, de vet vi alla. Man vet om att banan är farlig för att om man åker av så finns inga avåkningszoner. Man vet att det går snabbt.
Men de som oftast omkommer är de som kör första gången... Min teori är att man tänker "det händer inte mig" snitthastigheten för de snabba är kanske 180-190km/h, jag kör "safe" och kanske snittar 150-160km/h... de e ju jättemycke slöare å de kommer gå bra.
De erfarna förarna som kör IoMTT säger att man måste träna på den flera milslånga sträckan MÅNGA ggr innan man kan den. Många partier är lätta att förväxla med varann... Och när en ny förare kommer och ska köra "säkert" i sina 160Km/h förväxlar han ett parti där man kan köra 200, med ett där man kan köra 70, då spelar det inte mycket roll att man kört "säkert".....
Min poäng är att även om man "tror" sig veta om riskerna, så tror inte jag att man riktigt förstår det förrän man gjort den klassiska missen...

Zee skrev:
God morgon, mina herrar. Då var det dax att kavla upp ärmarna igen. Efter att ha läst hela tråden så kan jag konstatera följande:

1) Vi är alla överens om att IoMTT inte ska föbjudas. Inget förbud. Inget förmynderi, osv osv. Alla inlägg av den sorten kan skippas. Endel av er motargumenterar för ngt ingen argumeterar för..!

2) Vi är alla överens om att IoMTT innebär stora risker. Själva grundproblemet är att det sticker i ögonen på många då det uppenbarligen dör folk varje år och säkerheten på ön kan inte göras mycket bättre än mindre förbättringar iom att loppet i sig går i tätbebyggt område.

3) Vi är inte överens om vem som ska bestämma över vem som ska få ta stora risker och framförallt att arrangörer ska få anordna tävlingar i denna riskklassen. Många av oss menar på att av ren etik borde IoMTT läggas ner av arrangörerna själva, eller att de tar drastiska åtgärder för att minska de dödliga utgångarna. Personligen tycker jag att om detta inte kan förbättras så att någerlunda normal RR-säkerhet kan uppnås borde man skrota IoMTT. Därmed inte sagt att nya liknade tävlingar kan anordnas och byggas. Och då med säkerheten i fokus från början.

Godmorgon Zee...!

Hahaha, grymt bästa summeringen hittills.... skönt om ngn ny kommer och inte orkar läsa 10sidors heavydiscussion...
Tack........... :tummenupp

tob skrev:
Återigen, vem har kallat någon för dum? Överförmynderi? Det vi vill är att skiten ska självdö eller läggas ner av egen fri vilja av arrangörerna.
Inget annat.
/T

Det är ingen som direkt uttalat sig med just personangrepp eller kallat någon nedsättande/kränkande i direkt mening. Men istället sätter vissa :kocko :huvet symboler..

Läs inläggen!! så har de förekommit uttalande om förbud, detta kan endast utföras av myndigheter. Om det skulle göras, även om en förkrossande majoritet vill ha IoMTT (iaf på Ön) är detta överförmynderi.

tob skrev:
Nej det har du helt rätt i.
Den i övrigt slumrande ön Isle of Man får ju naturligtvis en stor injektion varje gång tävlingen körs och pengarna styr som vanligt.
Sorgligt att det ska vara så, men som sagt "blood and gore" har alltid attraherat människan, det ser vi varje dag. There´s no news like bad news!
Jag drar mig nu ur den här diskusionen eftersom ingen verkar vilja förstå att jag och några till inte skriker på förbud, utan en frivillig nedläggning av vansinnet. Att sedan vissa börjar gapa om att det liknar öststatsfasoner, när vi förspråkar att man ska försöka värna om människoliv, gör inte viljan att diskutera vidare större. Den som skriker "öststat" har uppenbarligen inte ens en liten aning om vad ett människoliv var värt i dom forna öststaterna, och därmed tackar jag för mig.
/T
Samma här!

Zilversurfer skrev:
...förekommit uttalande om förbud, detta kan endast utföras av myndigheter. Om det skulle göras, även om en förkrossande majoritet vill ha IoMTT (iaf på Ön), är detta överförmynderi.
Men om en liknande företeelse hade förekommit i Sverige skulle ingen kalla det överförmynderi om arrangören nekades tillstånd att fortsätta. Snarare skulle både förare och allmänhet samstämigt kalla en sådan tävling för vansinne och ansvarslöshet. Egna barn och andras ungar.

Nyteknik skrev:
Men om en liknande företeelse hade förekommit i Sverige skulle ingen kalla det överförmynderi om arrangören nekades tillstånd att fortsätta. Snarare skulle både förare och allmänhet samstämigt kalla en sådan tävling för vansinne och ansvarslöshet. Egna barn och andras ungar.

Det är ju enbart dina spekulationer.

Chris Ash skrev:
Det är ju enbart dina spekulationer.
Vad skulle det annars vara. Det mesta som skrivs här är antaganden och spekulationer. Men det känns som ett ganska rimligt antagande att en landsvägstävling för motorcyklar längs avlysta småvägar på den skånska slätten arrangerad av Hyllinge MS där en förare smashades ihjäl mot en stenmur vid bankanten och en annnan mot ett träd skulle få svårt att få förnyat tillstånd. Jag ser också rubrikerna i de lokala tidningarna framför mig. Och representanter för berörda myndigheter som försöker förklara hur de kunde bevilja tillstånd till tävlingen.

Varför inte ta och höra med förarna själva? Skulle inte tro att McGuinnes eller Archibald vill lägga ner nåt.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back