Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
Bollox skrev:
Jag skulle vilja veta en sak. Ni som ylar och bryr er. Varför kör ni motorcykel överhuvudtaget? Det är ju farligt... :rolleyes:
Känns lite som att :huvet då du ännu inte förstått vad jag och många andra menar efter 8 sidor i denna tråd.
Jag håller med Strider och tycker att vi kan ta upp diskussionen igen om några månader :)

sandstream skrev:
Nej, det som skiljer "dig" från "oss" är att du accepterar att folk utsätter sig för livsfara så att du kan njuta av det hemma i soffan.

Ja, det är liksom det jag menar med tolerans i detta fallet.

Chris Ash skrev:
Ja, det är liksom det jag menar med tolerans i detta fallet.
Att andra människor riskerar sina liv pga undermålig säkerhet kallar inte jag för tolerans utan likgiltighet inför en annan människas liv.
Hoppas jag slipper hamna så lågt i mitt liv...

sandstream skrev:
Att andra människor riskerar sina liv pga undermålig säkerhet kallar inte jag för tolerans utan likgiltighet inför en annan människas liv.

Du får kalla det precis vad du vill! Jag är som sagt mycket tolerant! :lol

sandstream skrev:

Jag sa tidigare att jag inte skulle lägga mig i denna tråd då min energi bör inte slösas på tjafs, men kan inte hålla mig längre. Andra människor, som jag tex förmodar du menar förare i IoMTT? Riskerar inte sina liv enbart på undermålig säkerhet, utan riskerar sina liv på att köra för att vinna. Att man kan förolyckas i IoMTT är; vad ni än säger, en risk som alla förare vet vet om. Dom hade garanterat gjort det utan publik om så skulle vara fallet. Att funkisar förolyckas är inte enbart i IoMTT! senast var det i F1 där en funkis fick ett däck i huvudet. Skall vi då ha samma mening som i denna tråden att förbjuda F1. Argumentet har kommit i denna tråd att det är för j****t att även funkisar riskerar liv, men det har hänt i som sagt i F1, Extrem downhill ( extrem skidåkning) dog i lavin skapad av skidåkare, Tennis i wimbeldon där linjedommaren fick en boll i skrevet och dog i hjärtinfarkt, Nascar funkis överkörd efter avåkning. Om jag får leta lite i registert finns det garanterat fler idrotter där funkisar/domare etc förolyckas.

Vad jag vet har bara 1 funkis förolyckats i IoMTT!? vilket då inte är fler än ovan.

Ska allmänheten/myndigheter få bestämma vilka extrem sporter som skall vara "lagliga"? Någon jämför Proffsboxning, men K1 är ok då?

Jag skulle kunna skriva hela kvällen, men orkar inte..Vi lever i en demokrati inte diktatur. Vi bestämmer själva om vi vill ställa upp i en farlig tävling. Om det hade varit stora krav på att öka säkerheten på IoMTT hade detta säkert gjorts! Men förarna vill inte ha det så. Förarna är ute efter real roadracing inte vanliga inhängnande banor.

Och till sist, det är klart att IoMTT har sympati för efterlevande....och som någon sa att dom inte bryr sig. SKIT SNACK

ZS

Last edited:
tob skrev:
Men det är väl ingen som vill att det ska förbjudas!
Att det ska läggas ner av säkerhetsskäl är ju en helt annan sak!
/T

och vad är igentligen skilnaden!!!!

(i öst avrätta dom alla som var en fara för staten)

Zilversurfer skrev:
Precis, ingen överhuvudtaget!
Jo, det kallas självinsikt men saknas av många tyvärr.

Du tog upp exemplet med funktionären i Australien som fick ett hjul i huvudet och dog.
Du kanske också känner till att man infört vajrar som ska hålla i hjulen och om jag inte minns fel syndes det tydligt när Kimi kraschade på sista varvet för ett tag sedan.

Jag kan också skriva hela kvällen men det känns lönlöst när en del inte förstår själva grundpoängen i resonemanget och kommer dragandes med exempel som inte tillför diskussionen ett skvatt.

sandstream skrev:

Du tog upp exemplet med funktionären i Australien som fick ett hjul i huvudet och dog.
Du kanske också känner till att man infört vajrar som ska hålla i hjulen och om jag inte minns fel syndes det tydligt när Kimi kraschade på sista varvet för ett tag sedan.

Jag kan också skriva hela kvällen men det känns lönlöst när en del inte förstår själva grundpoängen i resonemanget och kommer dragandes med exempel som inte tillför diskussionen ett skvatt.

Jaha och resten då? Problemet är att det ibland är en typ av överförmynderi på detta forum, där folk är dumma/korkade om man inte tycker lika, vilket är totalt respektlöst för andras åsikter.

Edit: Tyvärr hjälpte inte detta, då hjul fortfarande trillar av, senast på Toyota'n, vem sa var föraren vet jag inte. Säkerheten görs bättre, samma som på IoMTT, men på en fungerande lansväg finns det andra faktorer som spelar in. Detta gör det givetvis omöjligt att säkerställa alla farliga punkter. Men ska det då förbjudas!? Inte enligt mig iaf.

Last edited:
sandstream skrev:

Så skillnaden mellan "Sätt du dina gränser så sätter jag mina" och "Jag sätter min och även alla andras gräns för jag är alla andras pappa som ska skydda dem mot allt ont" stavas självinsikt? Du överträffar dig själv!!!! :tummenupp :tummenupp :lol :lol :lol

Zilversurfer skrev:
Jaha och resten då? Problemet är att det ibland är en typ av överförmynderi på detta forum, där folk är dumma/korkade om man inte tycker lika, vilket är totalt respektlöst för andras åsikter.
Nej då, jag kan visst respektera andras åsikter men jag tycker det är sorgligt att se hur lite en annan persons liv betyder för en del.

Zilversurfer skrev:
Edit: Tyvärr hjälpte inte detta, då hjul fortfarande trillar av, senast på Toyota'n, vem sa var föraren vet jag inte. Säkerheten görs bättre, samma som på IoMTT, men på en fungerande lansväg finns det andra faktorer som spelar in. Detta gör det givetvis omöjligt att säkerställa alla farliga punkter. Men ska det då förbjudas!? Inte enligt mig iaf.
Om tävlingen hade uppkommit i modern tid hade den aldrig tillåtits eftersom vi har en lite annan syn på människoliv idag, tack och lov.

Chris Ash skrev:
Så skillnaden mellan "Sätt du dina gränser så sätter jag mina" och "Jag sätter min och även alla andras gräns för jag är alla andras pappa som ska skydda dem mot allt ont" stavas självinsikt? Du överträffar dig själv!!!! :tummenupp :tummenupp :lol :lol :lol
Det vart nog lite för djupt för dig, sorry.

Då tar vi det lite grundare så att du också kan hänga med :)
Om du tittar lite uppåt i tråden och ser vem som citerat vad osv så ser du att skillnaden rörde förbud v.s nedläggning.
Självinsikten handlade om att man kanske ska undvika att stimulera tävlingar som inte har tillräcklig säkerhet.

Men kolla du dina GR-filmer och mys när andras liv sätts på spel :tummenupp

sandstream skrev:
...skillnaden rörde förbud v.s nedläggning.

Istället för att förbjuda tävlingen så lägger vi ner den menar du?

sandstream skrev:
Nej då, jag kan visst respektera andras åsikter men jag tycker det är sorgligt att se hur lite en annan persons liv betyder för en del.

Givetvis är det trist för anhöriga när folk dör, men jag kan inte påstå att jag bryr mig särskilt när folk jag inte känner dör. Med tanke på att x antal tiotusen människor dör varje dag runtom på jorden så skulle man bli ganska deprimerad rätt fort.

Friheten och rättigheten att göra vad man vill med sitt liv sätter jag betydligt högre än något utopiskt tjafs om att "spara liv". Folk dör, för mig är det naturligt och något jag inte ser konstigare på än att folk äter frukost eller cyklar till jobbet. Och om de råkar göra det när de gör det de älskar allra mest? Vad ska jag lägga mig i det för?

Jag har själv varit på Isle of man under tt (-00)... fast jag hade läst så mkt jag kunde om ön och tt i div mc tidningar så förstår man inte hur stor denna tävlingen är, för en man är där...själva racet... visst det tar ca tjugominuter tills förarna passerar igen... mkt mer ser man inte om man är på olika platser runt banan...

Man måste förstå att TT är mer en ett race... det är en tradition som snart fyller 100 år...

Det finns så mkt att berätta om min vistelse på ön...

Men det enda jag tyckte var lite "otäckt" så här i efterhand det skulle vara att det är fri fart nästan över allt på ön... och mkt öl och andra rusdrycker... jag säger inte att något av det är fel men kanske inte tillsammans...

Besök gärna ön och skapa er en egen uppfattning...

//Henkan

Ps.
Det var 7 personer totalt som förolyckades -00 när jag var där...en utav dem körde motorcross...på bana

Chris Ash skrev:
jag kan inte påstå att jag bryr mig särskilt när folk jag inte känner dör
[...]
för mig är det naturligt och något jag inte ser konstigare på än att folk äter frukost eller cyklar till jobbet
Utan att ta ställning till sakfrågan måste jag ändå fråga dig; När du läser en tråd på sporthoj.com om att en forummedlem (som du inte känner) har omkommit i en olycka, så berör det dig alltså lika lite som om tråden hade handlat om vad forummedlemmen i fråga hade haft till frukost? Är det korrekt uppfattat?

rerell skrev:
Utan att ta ställning till sakfrågan måste jag ändå fråga dig; När du läser en tråd på sporthoj.com om att en forummedlem (som du inte känner) har omkommit i en olycka, så berör det dig alltså lika lite som om tråden hade handlat om vad forummedlemmen i fråga hade haft till frukost? Är det korrekt uppfattat?

Det där var iofs en fulcitering, jag skrev att folk dör är inte konstigare än att de äter frukost. Inte att det berörde mig på samma sätt.

Men visst, tårarna sprutar inte direkt, det måste jag erkänna. Och av den orsaken skriver jag inte i RIP-trådar, den personen betydde inget för mig när han levde och då känns det helt fel att skriva något när han/hon dött. Den ende jag skrivit till var Iceman-Jocke, just för att jag verkligen var intresserad av honom och vad han sysslade med, läste på hans hemsida och följde hans satsning.

sandstream skrev:

Om tävlingen hade uppkommit i modern tid hade den aldrig tillåtits eftersom vi har en lite annan syn på människoliv idag, tack och lov.

i modern tid har vi ist fått
base jump
bungy jump
blå band
fri klätring
UTF

(för övrigt håller jag med Chris Ash)
bryr mig om folk men vill INTE ha nåt överförmynderi

Chris Ash skrev:
Men visst, tårarna sprutar inte direkt, det måste jag erkänna. Och av den orsaken skriver jag inte i RIP-trådar, den personen betydde inget för mig när han levde och då känns det helt fel att skriva något när han/hon dött. Den ende jag skrivit till var Iceman-Jocke, just för att jag verkligen var intresserad av honom och vad han sysslade med, läste på hans hemsida och följde hans satsning.
Det där kan jag hålla med om till viss del och det är också varför inte jag skriver i RIP-trådar.
Känns lite konstigt att plötsligt bry sig om någon man inte känner.
Därmed inte sagt att jag inte lider med dem som förlorat en vän, son, make etc.

Däremot tycker jag gärna till om saker som jag tror kan förbättras och spara liv :)

obruT skrev:
i modern tid har vi ist fått
base jump
bungy jump
blå band
fri klätring
UTF
Ledsen och behöva skriva det men du har nog inte heller fattat vad tråden handlar om.
Sakerna du räknar upp har nog färre döda per utövare än vad IoM har men det saknar betydelse.
Tex BASE-jumping är oftast olaglig.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back