Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag tror inte man egentligen kan vara "medveten om riskerna". Man tror att några kommer dö men man tror inte att det kommer va en själv, då åker man aldrig dit.

Zoidberg skrev:
Det är kanske du som är passé, ...att ha åsikter & vilja bestämma över hur andra individer ska leva sina liv & vilka risker dom ska utsätta sig för är väl lite Sovjet va ?

Nej. Jag är inte passé. Jag lovar. Och jag är inte för att bestämma hur andra ska leva, som i forna Sovjet.

Men det jag inte förstår är hur i hela h*****e ni kan vara för en tävling där arrangörerna inte gör mycket för att förbättra säkerheten när det är uppenbart att folk dör varje år i deras tävling. Särskilt med tanke på att många här i tråden är raceputtar själva. Vad ont skulle komma ur att IoMTT görs säkrare?!

Last edited:
obruT skrev:
ska göra en dum liknelse

man får röka
man får drika sprit
man får klättra i berg
man får köra bil till jobbet på morron
man får flyga
man får bli gammal

på dom här sätten har (vänner . bekanta .kompisar) till mig dött

ska det förbjudas?????
Men det är väl ingen som vill att det ska förbjudas!
Att det ska läggas ner av säkerhetsskäl är ju en helt annan sak!
/T

obruT skrev:
ska göra en dum liknelse

man får röka
man får drika sprit
man får klättra i berg
man får köra bil till jobbet på morron
man får flyga
man får bli gammal

på dom här sätten har (vänner . bekanta .kompisar) till mig dött

ska det förbjudas?????
Du har rätt... de va en dum liknelse.... :tummenupp

Om man diskuterar hurvida man kan låta en tävling med enormt bristande säkerhet får fortlöpa trots att den bevisligen skördar många liv, hur kan man då dra paralleller till att folk dör i bilolyckor och flygplansolyckor etc !?
Det är ju en annan diskussion.......
Vi som är "emot" IoMTT vill ju få fram budskapet att det är sjukt att inget drastiskt görs åt säkerheten och att folk såväl förare som publik lockas att delta/se på en tävling som nästan verkar gå ut på att det ska vara så farligt som möjligt.

GuW skrev:
Jag har själv rally licens, min 13 årige son åker kartläsare åt en annan förare, min dotter vill ta licens när hon blir gammal nog (och kommer att få göra det).

Det omkommer förmodligen fler på väg mot toppen av Himalaya/K2/andra berg än inom motorsporten ÖHT (fast vi läser bara om svenskar/nordbor) men kan man verkligen förbjuda folk att prova?
Göran Kropp var mångas hjälte och idol, han riskerade förmodligen sitt liv fler gånger än någon annan också, men det var aldrig tal om att förbjuda hans "äventyr".
För honom kändes döden på ett berg som ett alternativ till 7-4 jobb på ett kontor, för mig gör det inte der.

Folk omkommer varje år i Paris Dakar, ändå hyllades PG av alla svenskar med motorcykelintresse.

Dubbelmoralen frodas!

Låt folk få göra saker som dom vill göra, påtala gärna hur farligt NI tycker att det är, och att NI avstår, men försök inte tvinga någon att avstå ett eget val.

Jag förstår fortfarande inte vem det är som har försökt tvinga nån att sluta med nåt? Eller vem det är som skriker på förbud i den här diskussionen?
Det jag menar är att arrangörerna borde ta nån form av ansvar och helt enkelt lägga ner en tävling som varje år skördar dödsoffer. Är det förbudsivrande?
Kan du dessutom förklara vari dubbelmoralen ligger? Paris - Dakar vill införa hastighetsbegränsning, där tycker jag att man börjar inse och ta sitt ansvar. Varför skulle jag dra upp den tävlingen till diskussion då?
/T

Last edited:
tob skrev:
Jag förstår fortfarande inte vem det är som har försökt tvinga nån att sluta med nåt? Eller vem det är som skriker på förbud i den här diskussionen?
Det jag menar är att arrangörerna borde ta nån formav ansvar och helt enkelt lägga ner en tävling som varje år skördar dödsoffer. Är det förbudsivrande?
/T
Instämmer....
jag försöker inte heller förbjuda ngn, och jag kan inte heller göra det, och jag respekterar att andra tycker olika och vill delta te x. Men jag tycker ändå någonstans att det är en tävling som är under all kritik gällande säkerhet..
Att jämföra IoMTT med bergsklättrare eller rallye är lite snett. De omkommer inte ens i närheten så många som i IoMTT (om man kikar på hur många som utövar respektive sport och hur ofta den utövas - då ligger nog IoMTT bra högre än de flesta andra sporter)
Sen pratar vi som sagt inte om att förbjuda folk att göra de dom vill, men man kan ju öppna ögonen och se att det här "evenemanget" kostar sjukt många liv.. kan vi inte göra ngt åt det?

fezt skrev:
Sen pratar vi som sagt inte om att förbjuda folk att göra de dom vill, men man kan ju öppna ögonen och se att det här "evenemanget" kostar sjukt många liv.. kan vi inte göra ngt åt det?
Precis!

Om en enskild person vill korsa Atlanten i en minmial båt och löper stor risk att dö så är det inga problem för mig.
Om man däremot annordnar en tävling med samma aktivitet och 3-4 st dör varje år pga att det tex inte finns några livbåtar i närheten så tycker jag att det är fel.

Ta tex de som simmar över Engelska kanalen, de har alltid med sig en båt som kan plocka upp dem om något skulle hända.
Att låta dem simma ensamma i vatten med hajar skulle antagligen locka fler tittare men jag tror inte att så många i den här tråden, inte ens ni som är för IoM, skulle vilja se det.

tob skrev:
Håller med dig helt.
Ni som tycker det är sketcoolt, vad är det som är så coolt med att dom kör ihjäl sig i realtid. Men det var ju inte olycksrisken som gjorde er till stora anhängare av såna här tävlingar eller?
Om det nu stämmer som ni säger, att folk INTE är ute efter blood and guts, fine, kör tävlingarna med hojar som är tidstypiska. Hojar som maxar 120Km/h eller strax därutöver. Vore inte det att värna den här fantastiska traditionen som vissa vill hävda att man upprätthåller. Det vore verkligen att traditionalisera tävlingen. Men naturligtvis är det en utopi, för ingen skulle komma dit och titta, eftersom sannolikheten att någon av deras hjältar skulle köra ihjäl sig eller nån annan skulle vara för liten.
Människan är en asätare.
/T
Hur tror du IoMTT överlevde dom första 50 åren, när motorcyklarna var sådär skitlångsamma? Även på modern tid har det hänt att ingen av hjältarna kört ihjäl sig. Tävlingen körs faktiskt 2 gånger om året, det andra heter Manx Grand Prix. Men det är ingen utav kanonerna som kör den tävlingen. Ändå, om någon kört ihjäl sig på den tävlingen, räknas det in i "snittet" Det är väldigt sällan det är någon "hjälte" som kör ihjäl sig. Väldigt många har varit "newcomers" och det är ju inte dom folk pratar om innan tävlingarna, bara efteråt, om dom har förolyckats. Nästa år är dom mer eller mindre bortglömda tyvärr. (Med hjälte menar jag tex Bruce Anstey, John McGuinnes, Ian Locher, Adrian Archibald osv, det är DOM folk pratar om och åker över för att se, och träffa)

Det är tragiskt att folk förolyckas, vad det än är dom håller på med. Jag hade gärna sett att alla levde att bli 100 år, då hade vi varit jättemånga på jorden.

Angående säkerheten och arrangörens ovilja att göra något åt saken. Det är ren skitsnack. Varje år förbättras säkerheten på något sätt. Träd kapas, lyktstolpar tas bort, vallar grävs bort för att förbättra sikten osv. Om dom skulle flytta på hus, bara lite (många gånger är det just bara lite det handlar om, en halvmeter hit så hade det inde hänt etc) skulle förarna köra ÄNNU fortare, bara för att det går. Det finns många exempel på att det har hänt under åren. Dom har jämnat ut trottoarkanter, och så har det gått för fort istället. :3freak

Jag skulle vilja veta en sak. Ni som ylar och bryr er. Varför kör ni motorcykel överhuvudtaget? Det är ju farligt... :rolleyes:

Bollox skrev:
Jag skulle vilja veta en sak. Ni som ylar och bryr er. Varför kör ni motorcykel överhuvudtaget? Det är ju farligt... :rolleyes:

Tråkig jämförelse...
Jag kör RR och vet att det inte är ofarligt, men det är LÅNGT infrån IoMTT.
Vi bryr oss för att vi är människor och reagerar på att många dör i ett stort påkostat event som väckt stor PR mycket pga att folk dör.

Bollox skrev:
Hur tror du IoMTT överlevde dom första 50 åren, när motorcyklarna var sådär skitlångsamma? Även på modern tid har det hänt att ingen av hjältarna kört ihjäl sig. Tävlingen körs faktiskt 2 gånger om året, det andra heter Manx Grand Prix. Men det är ingen utav kanonerna som kör den tävlingen. Ändå, om någon kört ihjäl sig på den tävlingen, räknas det in i "snittet" Det är väldigt sällan det är någon "hjälte" som kör ihjäl sig. Väldigt många har varit "newcomers" och det är ju inte dom folk pratar om innan tävlingarna, bara efteråt, om dom har förolyckats. Nästa år är dom mer eller mindre bortglömda tyvärr. (Med hjälte menar jag tex Bruce Anstey, John McGuinnes, Ian Locher, Adrian Archibald osv, det är DOM folk pratar om och åker över för att se, och träffa)

Det är tragiskt att folk förolyckas, vad det än är dom håller på med. Jag hade gärna sett att alla levde att bli 100 år, då hade vi varit jättemånga på jorden.

Angående säkerheten och arrangörens ovilja att göra något åt saken. Det är ren skitsnack. Varje år förbättras säkerheten på något sätt. Träd kapas, lyktstolpar tas bort, vallar grävs bort för att förbättra sikten osv. Om dom skulle flytta på hus, bara lite (många gånger är det just bara lite det handlar om, en halvmeter hit så hade det inde hänt etc) skulle förarna köra ÄNNU fortare, bara för att det går. Det finns många exempel på att det har hänt under åren. Dom har jämnat ut trottoarkanter, och så har det gått för fort istället.

Jag skulle vilja veta en sak. Ni som ylar och bryr er. Varför kör ni motorcykel överhuvudtaget? Det är ju farligt...

Min käre Bollox, Det är alldeles uppenbart att du fortfarande är mycket upprörd efter det som du har varit med om. Det är en helt naturlig reaktion att i din sits försvara evenemanget som sådant.

Varför inte ta det lugnt o hantera din sorgeprocess utan att visa aggressioner mot de som ifrågasätter IoMTT. Kanske tänker du annolrlunda om några månader.

Du glömde nog bort David Jefferies i ilskan.

Last edited:
fezt skrev:
Tråkig jämförelse...
Jag kör RR och vet att det inte är ofarligt, men det är LÅNGT infrån IoMTT.
Vi bryr oss för att vi är människor och reagerar på att många dör i ett stort påkostat event som väckt stor PR mycket pga att folk dör.
Jag frågade inte varför du bryr dig. Det är bra att du bryr dig. Organisatörerna bryr sig. Många bryr sig, även om dig förhppningsvis.
Det är farligt att leva, så är det bara. Visst man kan göra det både enklare och värre för sig, att leva. Man kan kallas dum för att man gör det värre för sig, men vem fan är jag att avgöra vad som är dumt. Det är kanske inte dumt alls i deras ögon. Dom kanske tycker jag är dum som inte vågar "leva". Förstår du vad jag menar?

Strider skrev:
Min käre Bollox, Det är alldeles uppenbart att du fortfarande är mycket upprörd efter det som du har varit med om. Det är en helt naturlig reaktion att i din sits försvara evenemanget som sådant.

Varför inte ta det lugnt o hantera din sorgeprocess utan att visa aggressioner mot de som ifrågasätter IoMTT. Kanske tänker du annolrlunda om några månader.

Du glömde nog bort David Jefferies i ilskan.

Nej jag glömde inte bort David Jeffries, men det är ingen som kan se honom köra längre, därför tog jag inte upp honom. Ja han var en hjälte som körde ihjäl sig. Tyvärr. Han jagade ett 130 mph varv sägs det och tog i mer än vanligt...

Ok jag ska ta det lugnt. Jag förstår vad du menar. Du har nog rätt, men jag kommer aldrig att se annorlunda på IoMTT. Ska fortsätta att åka dit, så fort jag får chansen. Den här gången var min första, och gav en väldigt dålig smak i min mun, jag vill ha bort den smaken. Men jag önskar att tävlingen får finnas kvar för alltid. Jag och Joakim pratade mycket om det, jag tror att han hade velat det också. Jag TROR det...

Bollox skrev:
Jag frågade inte varför du bryr dig. Det är bra att du bryr dig. Organisatörerna bryr sig. Många bryr sig, även om dig förhppningsvis.
Det är farligt att leva, så är det bara. Visst man kan göra det både enklare och värre för sig, att leva. Man kan kallas dum för att man gör det värre för sig, men vem fan är jag att avgöra vad som är dumt. Det är kanske inte dumt alls i deras ögon. Dom kanske tycker jag är dum som inte vågar "leva". Förstår du vad jag menar?
Jupp... ja förstår va du menar, typ att t ex en IoMTT förare inte tycker, att vi som inte kör TT, lever ut livet till 100%... typ.
Jag vet inte hur ja ska uttrycka mig riktigt, jag tycker inte att dom som kör är idioter. Men samtidigt vill jag säga åt dom att absolut inte köra.... Det måste vara något med att min personliga gräns för hur långt man kan utmana "ödet"/"livet" för att ha kul, inte sträcker sig lika långt som andras, och det får ja respektera........

Bollox skrev:

Det blir väldigt svårt att föra en vettig diskussion om man får ord lagda i sin mun. Vem har kallat dig dum?
Självklart kan jag inte säga emot dig när du hävdar att man ska få göra som man vill med sitt eget liv, men du har kanske glömt bort att det inte bara är förare som blir dödade. Är dessa människor oviktiga i sammanhanget? Är det också "en smäll man får ta"? Vad är det som gör att även funktionärer riskerar livet vid dom här loppen. Jag är helt övertygad om att dom INTE resonerar som dig och OffKeff, att det är en kalkylerad risk och man lever inte för evigt.
Ska man bara skita i att andra människor går åt bara för att man som förare ska få känna att man lever riktigt farligt. Det är den ekvationen som inte går ihop för mig. Det vore ju egentligen bra om dom inte kan få funktionärer så det räcker, och därmed inte kan genomföra vansinnet.
/T

Bollox skrev:
Nej jag glömde inte bort David Jeffries, men det är ingen som kan se honom köra längre, därför tog jag inte upp honom. Ja han var en hjälte som körde ihjäl sig. Tyvärr. Han jagade ett 130 mph varv sägs det och tog i mer än vanligt...
...

hom inte jag minns fel så blåste nånn motorn strax innan han kom fram till stället, man hann helt enkelt inte få upp flaggorna, vurpade i oljespill.

R2 skrev:
hom inte jag minns fel så blåste nånn motorn strax innan han kom fram till stället, man hann helt enkelt inte få upp flaggorna, vurpade i oljespill.
Det stämmer inte. Det fanns ingen olja där överhuvudtaget berättade dom som bor där och var där. Det finns inga ögonvittnen till händelsen förutom en 7-årig pojke som satt på tomten och lekte, och deras hund som satt fastkedjad bakom! huset. Ett 6-7 meter högt hus. Hunden blev blind på ena ögat av en metallspillra. Men tydligt var att hojen inte hade gått omkull före stenmuren. Men hojen var helt obesiktningsbar efteråt. Så ingen vet säkert. Men tydligen fanns det ingen olja på banan. Det var ju ingen annan som halkade omkull heller. Ian Locher kraschade ju på samma ställe och höll på att strypas av telefonledningen som låg p marken. Men han sket i gulflaggorna och höll mer eller mindre fullt han med.

Bollox skrev:
Det stämmer inte. Det fanns ingen olja där överhuvudtaget berättade dom som bor där och var där. Det finns inga ögonvittnen till händelsen förutom en 7-årig pojke som satt på tomten och lekte, och deras hund som satt fastkedjad bakom! huset. Ett 6-7 meter högt hus. Hunden blev blind på ena ögat av en metallspillra. Men tydligt var att hojen inte hade gått omkull före stenmuren. Men hojen var helt obesiktningsbar efteråt. Så ingen vet säkert. Men tydligen fanns det ingen olja på banan. Det var ju ingen annan som halkade omkull heller. Ian Locher kraschade ju på samma ställe och höll på att strypas av telefonledningen som låg p marken. Men han sket i gulflaggorna och höll mer eller mindre fullt han med.
ok, det jag minns är nog från MCN direkt efter olyckan (finns ju egentligen inga olyckor i sport), men det du säger stämmer säker bra.

nu får ni tjabba vidare, åker till Nürburgring...

Bollox skrev:

Du hör ju själv! Förare som utan synbar anledning kraschar så till den milda grad att vraket inte ens går att besikta, förare som nästan stryps av nerfallna ledningar, till och med husdjur kedjade bakom intilliggande hus skadas. Hur rättfärdigar man fortsatt körning?
Suck...
/T

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back