tob skrev:
Det där är lika dubbelbottnat som att lyssna till anhängare av proffsboxning.
Citat: ja det är klart att ibland blir det en knock out, men det är ABSOLUT inget man eftersträvar. Man räknar ju poäng på träff...
Är det poängen eller knocken som åskådarna vill se?
Vad beträffar friviligheten kan den säkert diskuteras den med. Att förlora sin försörjning genom att vägra stallchefen ett race, eller att ställa upp?
Visst det är ju frivilligt, men nog finns det tryck på dom som ställer upp i väldigt många fall. Om piloterna hade vetat att dom skulle dö, hade dom ställt upp ändå? Med tanke på ditt resonemang om att inte alla kan överleva, har du inte sett rollerball en gång för mycket?
/T
Vad gäller fullkontaktsporter, måste jag väl säga att man som utövare siktar på att knocka den andre, medan jag som publik själv faktiskt tycker snabba tekniker/reflexer och skickligheten att träffa rätt med maximal kraft är det intressanta. Att se någon nedslagen i en match tycker jag inte är särskilt farligt, längre medvetslöshet är dock aldrig roligt att se, dock väldigt sällsynt.
Har aldrig hört talas om någon som blivit tvingad av ett stall att köra, skulle nog aldrig fungera heller, iaf inte om teamet siktar på resultat.
Nej, jag tror ingen skulle gå mot en säker död i ett mc-race, om man nu kunde veta det innan. Det är givetvis en väl avvägd chanstagning.
Nej, alla kan inte överleva i vår värld, eftersom vi lever i en värld av risker, döden finns alltid runt hörnet, vare sig vi väljer att blunda för det eller vi faktiskt ser det. Jag vet att man kan trilla av pinnen imorgon när man kliver över gatan, eller i en masskrasch på ett rejs.
Sedan kan man ju faktiskt lägga sina resurser där människorna är mottagliga för "riskminskningar".
Om vi är ute efter att rädda människoliv kanske vi ska rädda dem som vill bli räddade?
D.v.s min uppfattning är att folk inte vill dö/skadas på trampcyklar i trafiken, därför genomför vi en kampanj för cykelhjälm och fixar fler cykelbanor.
RR-förarna på IOM vill köra på IOM för att det är farligt, precis på samma sätt som base-jumpare hoppar från låga broar, fast alla vet att det är livsfarligt, ingen idé att ge sig efter dem alltför mycket. Så ser jag på saken.