Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
sandstream skrev:
Anledningen till att jag tycker att man ska lägga ner IoM är att de som arrangerar inte bryr sig om förarnas säkerhet.
Jämför gärna med F1 på 50-60-70-talet där folk dog som flugor just pga att ingen brydde sig om säkerheten.

MotoGP-pojkarna kör fortare och oftare än dem på IoM men hur länge sen var det någon som dog där?

Att sen jämföra med saker som att folk dör på banåkningar visar ju bara att man har fått det hela om bakfoten :3freak

Dajiro Kato, Suzuka 2003, har du redan glömt det?

Jürgen Ölschläger förolyckades vid en IDM tävling i fjol och i år omkom en förare i R6 cupen vid den senaste deltävlingen i IDM. Kortbane racing är inte på något sätt ofarligt.

oFFkeFF skrev:
Moraliskt ansvar över personer du inte känner?
Vad skulle du anse om jag inskränkte dina friheter, jag bestämmer helt enkelt att du inte får ta risken att köra moped till jobbet hädanefter.. Är det moraliskt och vuxet?
Jag skulle kalla det förmynderi..

Ja, vi har ju massor med sådana inskränkningar. De kallas lagar. Det är ett måste i ett civilicerat samhälle. Annars skulle vi leva i en anarki och det vill väl ingen, även om alla skulle ha maximal frihet... väl?

När det gäller mopeder har vi ju lag på att om du ska ta risken att köra moppe måste du ha hjälm. Inskränker det också på din frihet? Många i USA tycker det. Tycker inte du att vi som samhälle måste ta gemensamma ansvar via lagar, inskränkningar, varningar, diskussioner och t.o.m. förbud?

Zee skrev:
Oj! Det var inte min mening att önska ngn ur livet. Absolut inte. Om det uppfattades så ber jag om ursäkt. Jag menade bara att var o en har makt över sitt eget liv och vad den vill göra. Men när ngn sätter andras liv i system för att tjäna pengar har vi alla en gemensam skyldighet att ta ställning.
lugnt, no offence taken

inte för att jag bryr mig om du skulle

men du, om jag själv tjänar pengar på racing, är det ännu värre då?

gräns

oscar skrev:
I mitt tidigare inlägg så frågade jag var gränsen går. Samma fråga borde tex gälla rökning som tar en del liv per år, där andra sidan tjänar pengar på det!

Personligen går gränsen när man har ihjäl folk som är oskyldiga.
/T

R2 skrev:
lugnt, no offence taken

Bra.

R2 skrev:
men du, om jag själv tjänar pengar på racing, är det ännu värre då?

Njae. Det är väl inte det som är knixet för mig. Knixet är ju att de som ordnar IoMTT vet att ett antal förare kommer att dö, men inte gör ngt. För att de tjänar pengar på det och för att de, som huvudargument, tycker att det är en fin gammal tradition med gamla anor osv. Mänskligheten måste ju utvecklas och röra sig framåt.

Vad skulle ni tycka om moderna gladiatorspel som de vore för flera tusen år sedan? De tävlande skulle ju veta riskerna..

Zee skrev:
.

Vad skulle ni tycka om moderna gladiatorspel som de vore för flera tusen år sedan? De tävlande skulle ju veta riskerna..

Dom var tvingade...Herre gud. Det var knappast någon jämförelse. Någon talare pratade att man inte skulle jämföra extremsporter, men gladiatorer :va

Mvh//ZS

Zee skrev:
Ja, vi har ju massor med sådana inskränkningar. De kallas lagar. Det är ett måste i ett civilicerat samhälle. Annars skulle vi leva i en anarki och det vill väl ingen, även om alla skulle ha maximal frihet... väl?

När det gäller mopeder har vi ju lag på att om du ska ta risken att köra moppe måste du ha hjälm. Inskränker det också på din frihet? Många i USA tycker det. Tycker inte du att vi som samhälle måste ta gemensamma ansvar via lagar, inskränkningar, varningar, diskussioner och t.o.m. förbud?

Lagar tillkommer och lagar försvinner. Det finns också lagar som inte alls har berättigande alls.
I England tycker man det är helt ok att tillåta landsvägrejs, de är väl knappast barbarer eller anarkister för det? Så även i Holland, Tyskland, Italien, Spanien, Estland, Lettland m.fl. Landsvägs-rr har pågått i sverige också. Man kör fortfarande rally på grusvägar och asfaltsvägar(där vi hade någon dödsolycka för 1-2 år sedan).

Zilversurfer skrev:
Dom var tvingade...Herre gud. Det var knappast någon jämförelse. Någon talare pratade att man inte skulle jämföra extremsporter, men gladiatorer :va

Mvh//ZS

Ja, men om de tävlande skulle få ställa upp frivilligt? Det kanske är mångas dröm att få ställa upp i ett sådant event, även om det skulle kosta dem livet.

R2 skrev:
detta är den springande punkten i det hela för mig, va fan har du med å göra vad jag gör med mitt liv?

inte ett skit

men jösses vad jag inte e torr bakom öronen då.

Jo, det har jag, för din frihet blir min ofrihet och vice versa.

jaha

oFFkeFF skrev:
Vissa saker i det var menat klart seriöst annat inte.
Var seriös i att alla människor faktiskt inte måste överleva, även om det är väldigt västerländskt att tycka så. Jag har många kamrater som dött i vanliga trafikolyckor på MC, väldigt många till och med. Det kan låta morbidt, men i vissa fall har jag inte blivit förvånad, de har dock alla älskat farten och riskerna. Självklart har jag också varit ledsen när de försvunnit, men en del av livet är döden..

Det är märkligt vad lätt vissa människor ser på andras liv.
Den gode Erwin Rommel räknade med 20% förluster av eget artilleri. Det var acceptabelt i det sammanhanget, är det på liknande sätt acceptabelt i RR utan att man ska göra allt man kan för att eliminera riskerna?
Jag beklagar dina kamrater som har omkommit på olika sätt, och samtidigt kan jag inte låta bli att fascineras av den klart Darwinistiska ton det har. Hur många andra strök med samtidigt, är det ett rimligt utfall?
Är det ok att fyllstyra, bara för att ingen jävel har med att göra på vilket sätt jag vill dö? Är det onödigt med trafiksäkerhetsarbete i din mening?
Varför har vi en sjukvård?
Listan kan ju göras väldigt lång och väldigt svart om man på ett någorlunda sätt ska följa ditt resonemang till slutet.
/T

Zee skrev:
Ja, men om de tävlande skulle få ställa upp frivilligt? Det kanske är mångas dröm att få ställa upp i ett sådant event, även om det skulle kosta dem livet.

Det hade inte varit några problem, bara att trotsa Romarna ordentligt!

oFFkeFF skrev:
Lagar tillkommer och lagar försvinner. Det finns också lagar som inte alls har berättigande alls.
I England tycker man det är helt ok att tillåta landsvägrejs, de är väl knappast barbarer eller anarkister för det? Så även i Holland, Tyskland, Italien, Spanien, Estland, Lettland m.fl. Landsvägs-rr har pågått i sverige också. Man kör fortfarande rally på grusvägar och asfaltsvägar(där vi hade någon dödsolycka för 1-2 år sedan).

Visst. Det är väl bra att de tillkommer och tas bort. Det kallas utveckling och är hela poängen. IoMTT är passé helt enkelt. Sen har jag inte påstått att de är anarkister i England. Däremot har vi väl rätten att tycka även här i sverige om olika saker? Personligen tycker jag att England är efter när det gäller restriktioner på säkerhet för denna typ av tävlingar. IMHO.

Årets iomtt har krävt 3 förares liv, 1 funktionär och en svårt ryggskadad sidvagnsåkare.

Är det Ok att vi har en sådan här företelse i vårt samhälle.

Är det Ok att vi ursäktar det med att alla deltagare vet om riskerna?

Är det Ok att din medmänniska utsätter sig för stora risker/ skadar sig och vi andra bara står bredvid och tittar på utan att göra någonting?

tob skrev:
Det är märkligt vad lätt vissa människor ser på andras liv.
Den gode Erwin Rommel räknade med 20% förluster av eget artilleri. Det var acceptabelt i det sammanhanget, är det på liknande sätt acceptabelt i RR utan att man ska göra allt man kan för att eliminera riskerna?
Jag beklagar dina kamrater som har omkommit på olika sätt, och samtidigt kan jag inte låta bli att fascineras av den klart Darwinistiska ton det har. Hur många andra strök med samtidigt, är det ett rimligt utfall?
Är det ok att fyllstyra, bara för att ingen jävel har med att göra på vilket sätt jag vill dö? Är det onödigt med trafiksäkerhetsarbete i din mening?
Varför har vi en sjukvård?
Listan kan ju göras väldigt lång och väldigt svart om man på ett någorlunda sätt ska följa ditt resonemang till slutet.
/T

Det är ju som sagt fortfarande en jäkla skillnad på att styra andra människors liv in i döden, eller att frivilligt riskera sitt eget liv. Också en väldig skillnad på att fyllstyra och riskera andras liv än bara sitt eget.

Att minimera riskerna för helt vanliga transporter tycker jag dock är viktigt, därför att olyckor kommer ske, och det är få som är särskilt medvetna om vilka risker de utsätter sig för i trafiken. Men som sagt rätt stor skillnad från att medvetet ställa upp i en tävling med väldigt stora risker.

Zee skrev:
Visst. Det är väl bra att de tillkommer och tas bort. Det kallas utveckling och är hela poängen. IoMTT är passé helt enkelt. Sen har jag inte påstått att de är anarkister i England. Däremot har vi väl rätten att tycka även här i sverige om olika saker? Personligen tycker jag att England är efter när det gäller restriktioner på säkerhet för denna typ av tävlingar. IMHO.

Passé? Ön brukar vara fullbokad ett halvår i förväg. Den är fortfarande väldigt populär, men visst kommer säkert spänningen med tävlingen att dö ut. Men det är fortfarande en hel del förare som kör andra "realroadracing"-tävlingar runt om i europa, dock inte med samma stora publik som IOM.
Macau GP är ju inget litet gatlopp det heller direkt.

Strider skrev:
Årets iomtt har krävt 3 förares liv, 1 funktionär och en svårt ryggskadad sidvagnsåkare.

Är det Ok att vi ursäktar det med att alla deltagare vet om riskerna?

Är det Ok att din medmänniska utsätter sig för stora risker/ skadar sig och vi andra bara står bredvid och tittar på utan att göra någonting?

1. Ok

2. Ok

3. Nja, jag avråder nog dem jag känner för att åka sådana rejs, men det är så långt jag sträcker mig.

oFFkeFF skrev:
Passé? Ön brukar vara fullbokad ett halvår i förväg. Den är fortfarande väldigt populär, men visst kommer säkert spänningen med tävlingen att dö ut. Men det är fortfarande en hel del förare som kör andra "realroadracing"-tävlingar runt om i europa, dock inte med samma stora publik som IOM.
Macau GP är ju inget litet gatlopp det heller direkt.

Ja, passé. Och då menar jag inte ekonomiskt, publikmässigt osv. Jag menar, givetvis (!), moraliskt och etiskt.

Trist att du inte ens vill se det (för det var uppenbart i mitt förra inlägg!).

oFFkeFF skrev:
Det är ju som sagt fortfarande en jäkla skillnad på att styra andra människors liv in i döden, eller att frivilligt riskera sitt eget liv. Också en väldig skillnad på att fyllstyra och riskera andras liv än bara sitt eget.

Att minimera riskerna för helt vanliga transporter tycker jag dock är viktigt, därför att olyckor kommer ske, och det är få som är särskilt medvetna om vilka risker de utsätter sig för i trafiken. Men som sagt rätt stor skillnad från att medvetet ställa upp i en tävling med väldigt stora risker.

Det där är lika dubbelbottnat som att lyssna till anhängare av proffsboxning.
Citat: ja det är klart att ibland blir det en knock out, men det är ABSOLUT inget man eftersträvar. Man räknar ju poäng på träff...
Är det poängen eller knocken som åskådarna vill se?
Vad beträffar friviligheten kan den säkert diskuteras den med. Att förlora sin försörjning genom att vägra stallchefen ett race, eller att ställa upp?
Visst det är ju frivilligt, men nog finns det tryck på dom som ställer upp i väldigt många fall. Om piloterna hade vetat att dom skulle dö, hade dom ställt upp ändå? Med tanke på ditt resonemang om att inte alla kan överleva, har du inte sett rollerball en gång för mycket?
/T

Strider skrev:

Jag tycker personligen att Manxarna skulle ta sitt förnuft till fånga och terminera IomTT. Men det är inte vårt samhälle, det är deras där de bestämmer.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back