Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
sandstream skrev:
Jag har inga problem alls med att förstå att andra tänker annorlunda.
Däremot så har jag svårt att förstå hur empatihandikappade en del människor är.
Det brukar avta med åren men det vet du säkert redan :tummenupp

Vad är det som visar på att folk har empatihandikappade i den här tråden?
Andras känslor är också annorlunda än dina..

oFFkeFF skrev:
Vad är det som visar på att folk har empatihandikappade i den här tråden?
Andras känslor är också annorlunda än dina..
Att de tycker att det är okej att man bedriver en tävling där deltagarnas säkerhet inte går i första hand, "lite-svinn-får-man-räkna-med-attityden".
Så enkelt men så otroligt svårt att förstå för en del....

Kan tillägga att jag inte heller tycker att broffspoxning ska tillåtas i Sverige, en antik sport som borde ha försvunnit för länge sedan.

oFFkeFF skrev:
Bara för att jag är medveten om risken innebär det inte att jag VILL dö..

I de fullkontaktsporter jag sysslat med själv, thai/kick-boxning är knockouter väldigt sällsynta, en väldigt hård uthållighetssport, och det är oftast adrenlinet som håller en uppe. I vanlig boxning är det också sällsynt eftersom man använder så bra skydd.

För de som ställer upp är ju alltså kicken värd risken...

Jaja, men svara på min fråga istället. Det var ingen cv jag ville ha.
/T

sandstream skrev:
Att de tycker att det är okej att man bedriver en tävling där deltagarnas säkerhet inte går i första hand, "lite-svinn-får-man-räkna-med-attityden".

Du har kanske missat det, men folk dör, och rätt ofta dessutom. Alltså får man räkna med lite svinn, i trafiken, på arbetsplatser liksom under alla andra former av sysselsättning med folk inblandade. Det ni riktar in er på är alltså folk som VILL utsätta sig för stora risker, waste of time säger jag.

tob skrev:
Håller med dig helt.
Ni som tycker det är sketcoolt, vad är det som är så coolt med att dom kör ihjäl sig i realtid. Men det var ju inte olycksrisken som gjorde er till stora anhängare av såna här tävlingar eller?
Om det nu stämmer som ni säger, att folk INTE är ute efter blood and guts, fine, kör tävlingarna med hojar som är tidstypiska. Hojar som maxar 120Km/h eller strax därutöver. Vore inte det att värna den här fantastiska traditionen som vissa vill hävda att man upprätthåller. Det vore verkligen att traditionalisera tävlingen. Men naturligtvis är det en utopi, för ingen skulle komma dit och titta, eftersom sannolikheten att någon av deras hjältar skulle köra ihjäl sig eller nån annan skulle vara för liten.
Människan är en asätare.
/T

Javisst!

Det är olycksrisken som gör mig till anhängare, att sitta och kolla på gamla TT-videos med Dunlop och grabbarna och tänka "dessa killar är helt vansinniga", det är hela grejen, annars kan jag kolla på Rossi och gänget som är duktigare förare. Självklart lockar lekar med döden, både utövare och åskådare. Jag erkänner det och accepterar att andra inte är lika lockade. Det vill säga det som skiljer mig från "er" är toleransen.

Chris Ash skrev:
Javisst!

Det är olycksrisken som gör mig till anhängare, att sitta och kolla på gamla TT-videos med Dunlop och grabbarna och tänka "dessa killar är helt vansinniga", det är hela grejen, annars kan jag kolla på Rossi och gänget som är duktigare förare. Självklart lockar lekar med döden, både utövare och åskådare. Jag erkänner det och accepterar att andra inte är lika lockade. Det vill säga det som skiljer mig från "er" är toleransen.
Nej, det som skiljer "dig" från "oss" är att du accepterar att folk utsätter sig för livsfara så att du kan njuta av det hemma i soffan.
Ungefär som att köpa GRs filmer (1-3).

Och när jag skriver livsfara så menar jag självklart tillställningar där man bortser från säkerheten för att deltagarna och publiken ska få en kick.
Tycker det är väldigt mycket "stenålder" över sånna evenemang.

Personligen är jag grymt imponerad av förare i F1, MotoGP osv som gör saker som vi vanliga bara kan dröma om.
Och det sker under kontrollerad former där varje dödsfall ses som ett svårt bakslag för sporten och man gör allt som går för att det inte ska hända igen!

Dunlop och pojkarna är idioter, inget annat, i mina ögon och aldrig några jag skulle se upp till (lika lite som jag ser upp till GR)!
Rossi, Doohan, Spencer osv, det är killar med hår på bröstet och vett bakom pannbenet, pungt!

Chris Ash skrev:
Du har kanske missat det, men folk dör, och rätt ofta dessutom. Alltså får man räkna med lite svinn, i trafiken, på arbetsplatser liksom under alla andra former av sysselsättning med folk inblandade. Det ni riktar in er på är alltså folk som VILL utsätta sig för stora risker, waste of time säger jag.
Va, är det sant? Dör det folk i trafiken? :rolleyes:

Har DU hört talas om tex NCAP och NHTSA?
Om inte så är det organisationer som testar bilar och som gör att biltillverkarna producerar säkrare och säkrare bilar.
Att folk sedan dör är inget konstigt, poängen är dock att alla inblandade gör allt de kan för att de INTE ska dö.
Så är inte fallet på IoM.

ska göra en dum liknelse

man får röka
man får drika sprit
man får klättra i berg
man får köra bil till jobbet på morron
man får flyga
man får bli gammal

på dom här sätten har (vänner . bekanta .kompisar) till mig dött

ska det förbjudas?????

Jag har just kommit hem därifrån och kan i vilket fall säga att det här är ett event man inte bör missa om man är intresserad. Poliser som stoppar trafiken och startar burnout-tävlingar, öltält i mängder. Storbildsskärmar, stuntuppvisningar av klass, dragracing, bromsbänkar, flyguppvisningar, stunt med bil. Man får gå runt och titta i depåerna och teamtält..det händer nåt hela tiden. Kommer absolut att åka dit igen.

Zee skrev:
Ja, passé.
Det är kanske du som är passé, ...att ha åsikter & vilja bestämma över hur andra individer ska leva sina liv & vilka risker dom ska utsätta sig för är väl lite Sovjet va ?

Göran Kropp, Ingenjör Andrée, Wayne Rainey... männsikor som tillfört mig med flera mycket. Trots deras & deras jämlikars (läs I.O.M-förare) öden har nog deras ev barn, anhöriga & övriga beundrare fått behållning av dom livet ut.

I.O.M o liknande är ej att jämföra med 70-talets F1. Idag finns säkrare alternativ för dom som vill, ...& dom som vill leva i syrgastält med cykelhjälm på huvudet får göra det (...skulle inte vilja vara barn till en sån däremot).

sandstream skrev:

Kan tillägga att jag inte heller tycker att broffspoxning ska tillåtas i Sverige, en antik sport som borde ha försvunnit för länge sedan.

Även om banan är farlig, jobbar man ju med säkerheten, soft-fences, höbalar etc, Vissa ställen fungerar tyvärr airfence och dylikt inte, utan kan vara farligare att sätta dit osv.
Givetvis är banan ändå livsfarlig. Dock är det så att i stort sett alla som sysslar med roadracing och realroadracing, vet att sporten är farlig, men man väljer alltså själv. Dock vimlar det av gatförare som inte har en aning om vilka risker de utsätter sig för.

Sagt det innan, vill man absolut inte riskera dö, skada sig eller bli kraftigt handikappad, är hojåkning inte särskilt lämpligt och absolut inte realroadracing heller.

sandstream skrev:
Dunlop och pojkarna är idioter, inget annat, i mina ögon och aldrig några jag skulle se upp till (lika lite som jag ser upp till GR)!
Rossi, Doohan, Spencer osv, det är killar med hår på bröstet och vett bakom pannbenet, pungt!

Du som har några år på nacken borde nog fanken kanske minnas vad Spencer körde på för sorts banor..
Foggy körde ju ett gäng lopp på IoM, vilka många engelska förare i sbk-vm toppen också gjort.
Schwantz som körde macau gp, Roberts SR som kört alla möjliga landsvägsbanor i VM etc.
Är dock glad att man i VM tagit bort landsvägsloppen och de farligaste banorna, vilket är klart vettigast.
Men som sagt steget från det till ett förbud är ändå långt.

sandstream skrev:
Va, är det sant? Dör det folk i trafiken? :rolleyes:

Har DU hört talas om tex NCAP och NHTSA?
Om inte så är det organisationer som testar bilar och som gör att biltillverkarna producerar säkrare och säkrare bilar.
Att folk sedan dör är inget konstigt, poängen är dock att alla inblandade gör allt de kan för att de INTE ska dö.
Så är inte fallet på IoM.

Det är klart att alla på IoM jobbar för att öka på säkerheten, dock var det som bollox skrev i en annan tråd, det är väldigt svårt att bygga om en så lång landsvägsbana säker. Så skillnaden är ju bara att riskerna är större på IoM.

Det finns dock exempel på vissa ombyggda landsvägsbanor med bra säkerhet. Som EM-banan schleiz som numer har lite avåkningsytor, trots att rakan ska gå genom stan.

Zoidberg skrev:
Det är kanske du som är passé, ...att ha åsikter & vilja bestämma över hur andra individer ska leva sina liv & vilka risker dom ska utsätta sig för är väl lite Sovjet va ?

Göran Kropp, Ingenjör Andrée, Wayne Rainey... männsikor som tillfört mig med flera mycket. Trots deras & deras jämlikars (läs I.O.M-förare) öden har nog deras ev barn, anhöriga & övriga beundrare fått behållning av dom livet ut.
Eller så är det din hjärna som fungerar lika bra som Sovjet ;)

Tror du har missat hela poängen med den här diskussionen :3freak
Vi pratar inte om enstaka galenpannor som får för sig att paddla över Atlanten i en mjölkkartong utan om en organiserad tävling där säkerheten inte har någon framskjuten roll.
Om det fanns en mjölkkartongspaddlar tävling och och ett par stycken dog varje år, tror du att den hade fortsatt år efter år?
Nej, knappast!

@offkeff: Jag förstår vad du menar och visst finns det risker med allt.
Det jag dock inte förstår, och aldrig kommer att förstå eller acceptera, är tävlingar där man inte sätter säkerheten i första hand.

Vissa VM-rallyn är tex mycket tveksamma ur den synvinkeln med tanke på stupen direkt vid vägkanten och publik som står alldeles för nära.
Svenska Rallyt är ett bra exempel på ett rally där säkerheten sätts först och jag tror inte att någon tycker att det är tråkigare än något annat rally. :)
Samma sak med MotoGP, F1, Nascar osv.

sandstream skrev:
Tror du har missat hela poängen med den här diskussionen :3freak
Detsamma !

...handlar den inte bl.a. om huruvida var & en själv ska bestämma vilka risker den utsätter sig för ???

Och har du &så bestämt att "galenpannor" inte ska få organisera sig & göra saker tillsammans ?
(med Wayne Rainey som exempel försökte jag även täcka upp icke "ensamseglare" ! i min andemening)

Jag köpte playstationspelet Isle of man TT Superbikes, där får jag krasha hur mycket som helst utan att skada mig, kan inte tävlingarna börja hållas där istället så lever alla längre! :banana

oFFkeFF skrev:
Man kör fortfarande rally på grusvägar och asfaltsvägar(där vi hade någon dödsolycka för 1-2 år sedan).

Jag har själv rally licens, min 13 årige son åker kartläsare åt en annan förare, min dotter vill ta licens när hon blir gammal nog (och kommer att få göra det).

Det omkommer förmodligen fler på väg mot toppen av Himalaya/K2/andra berg än inom motorsporten ÖHT (fast vi läser bara om svenskar/nordbor) men kan man verkligen förbjuda folk att prova?
Göran Kropp var mångas hjälte och idol, han riskerade förmodligen sitt liv fler gånger än någon annan också, men det var aldrig tal om att förbjuda hans "äventyr".
För honom kändes döden på ett berg som ett alternativ till 7-4 jobb på ett kontor, för mig gör det inte der.

Folk omkommer varje år i Paris Dakar, ändå hyllades PG av alla svenskar med motorcykelintresse.

Dubbelmoralen frodas!

Låt folk få göra saker som dom vill göra, påtala gärna hur farligt NI tycker att det är, och att NI avstår, men försök inte tvinga någon att avstå ett eget val.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back