Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
sandstream skrev:
Om det stämmer så tycker jag att de 2 som dog nyligen och lämnade små barn efter sig resonerad jäkligt egoistiskt :tummenner

Ja, det är ganska egoistiskt, faktiskt en av de störst anledningarna som gör att jag avstår. Men egoism är inte förbjudet heller, och man måste och tillåta vissa mått av egoism, eller självuppfyllnad kanske är ett bättre ord.

Bollox skrev:
Hence the expression: Det är fegt att dö...

Är du igång o skriver en sak men menar ngt annat nu igen?

Jag tror föregående talare menade att det är egoistiskt att ställa upp i en sådan pass farlig tävling för att uppnå en personlig dröm, när man har småbarn/familj hemma som behöver en.

Vad detta har med feghet att göra är svårt att se.. snarare motsatsen isf.

Dessutom är din one-liner inte ett vedertaget utryck. Så ditt inlägg är inkorrekt när du skriver "Hence the expression". Och det fattas minst ett komma. Kanske två. Och det är antagligen ett kolon för mycket.

Last edited:
vad skulle man vinna på ett förbud?

sandstream skrev:
Anledningen till att jag tycker att man ska lägga ner IoM är att de som arrangerar inte bryr sig om förarnas säkerhet.
Jämför gärna med F1 på 50-60-70-talet där folk dog som flugor just pga att ingen brydde sig om säkerheten.

MotoGP-pojkarna kör fortare och oftare än dem på IoM men hur länge sen var det någon som dog där?

Att sen jämföra med saker som att folk dör på banåkningar visar ju bara att man har fått det hela om bakfoten :3freak

Det var 2 år sedan någon dog i MotoGP. 2001 eller om det var 2000 dog en person på sviestad under en gatåkning oturligt. I en startolycka i norge dog tyvärr en norsk RR-förare som ett flertal här kände också, vill minnas att det var 2003 också.
Tror jag läst om minst 4 dödsolyckor på brittiska shorttrack-banor(vanliga rr-banor) sen förra året.

Men som Teddy skriver, IoM är det just riskerna och fartupplevelserna som lockar de flesta förarna.

R2 skrev:
vad skulle man vinna på ett förbud?

1) Liv?
2) Åtgärder för ett säkrare arrangemang?
3) Politisk medvetenhet?
4) Fler tävlande => mer pengar för arrangörerna?
5) Fler tittare => mer pengar för arrangörerna? Igen.

..behöver jag fortsätta?

Last edited:
hmm

Bollox skrev:
Att dom skulle få vatten på sin kvarn, motståndare kan ju snappa upp något att börja nysta i så att säga. "Kolla dom vill förbjuda roadracing. Vad bra, vi hjälper till med det till att börja med..." Kanske är jag paranoid men jag har aldrig förstått hur dom som hatar motorcyklar tänker så vem vet. Jag skulle helst se att det diskuteras problem som så att säga ligger närmare oss. Diskutera tex "Hur man kör ifrån polisen" o liknande. Diskutera hur vi kan få FLER tävlingar, framförallt här hemma i Sverige. Men diskutera vad ni vill. Jag blev bara mest irriterad över saker som "Lägg ner skiten" Sådana uttalanden går högt över mitt huvud och förstånd, om att det skulle vara menat som välvilligt och av medlidande.
Att gå högt över ditt huvud och förstånd torde inte vara nån prestation i världklass. Däremot uttalanden som "det är fegt att dö" är på god väg mot världsklass.
Vad är det för machotrams du håller på med. Skulle du tycka att det var ok att byta ut bollhavet mot betongsuggor på banorna i Sverige? Att minimera risker är långt från att förbjuda racing, det är snarare att göra racing MER tillgänglig och accepterad, eftersom färre åkare dör. Lägg ner skiten och kör där det är avsett för maskiner av idag.
/T

Tel nr?

Bollox skrev:
Orka... Du kan få några telefonnummer till organisatörerna så kan du ju ringa och säga vad du tycker om deras skit. Inte lämplig för farter... Bevisligen går det att köra mycket fortare än vad du säger. Christer Miinin körde sitt första flygande varv på 180 km/h i snitt. Han sa att det var hur lungt som helst och hade stora marginaler kvar, överallt.

Sluta tjafsa om dödstal. Tror ni att ni är dom enda i hela världen som "vet" om det?

Vad i hela friden ska jag med några telefonnummer till arrangörerna med?
Du har helt enkelt inte förstått vad jag pratar om. Det är väldigt synd att inte skiten självdör, men det kommer dessvärre alltid att finnas självmordspiloter och blodtörstiga åskådare som hejar på, så det är nog inte realistiskt att tro.
Du pratar om respekt för dom som kör ihjäl sig, men säger att jag tjfsar om dödstal. Kan man vara mer respektlös?

/T

Last edited:
Zee skrev:
1) Liv?
3) Politisk medvetenhet?

..behöver jag fortsätta?

1. Alla måste inte överleva.
2. Förbud ger väl knappast ett säkrare evenemang, det ger INGET evenemang.
3. Möjligtvis Politiskt Korrekthet under ett kommunistiskt ungdomsmöte, eller hos konservativa pensionärsföreningen hemma i svedala ;)
4. Samma sak där, IoM är det riskerna som lockar förarna.
5. Vet du hur fullpackat med folk det är på IOM, eller hur många tv-tittare/program det är varje år på brittisk tv? Även eurosport brukar sända. Samt att det säljs oerhörda mängder tt-videos.

självklart!

ReDan skrev:
Förstår inte heller varför vi som inte kör/kört på ön och dem som aldrig skulle köra där
kan säga att man ska lägga ner skiten!?
Det är frivilligt och alla är 100% vetande om farorna! (del av spänningen för dem som är inblandade??)

Varför förbjuda saker höger och vänster när vi kan kanske ist öka säkerheten och
lösa problem på något annat sätt än blint bara förbjuda = förstöra.

Ähh orka med denna diskuttion! Åker till bulgarian och solar i en vecka nu, ska ta en
gravöl och tänka på alla som dött på det sättet dom antagligen ville)

Självklart ingick det i funktionärens dödsdröm att få dö, hjälpandes en medmänniska på banan också! Så dumt jag tänkte...
/T

tob skrev:
Vad i hela friden ska jag med några telefonnummer till arrangörerna med?
Du har helt enkelt inte förstått vad jag pratar om. Det är väldigt synd att inte skiten självdör, men det kommer dessvärre alltid att finnas självmordspiloter och blodtörstiga åskådare som hejar på, så det är nog inte realistiskt att tro.
/T

Än en gång, det är inga blodtörstiga åskådare.. Möjligtvis att det är självmordpiloter. Arrangemanget kommer nog tack och lov leva vidare som den instution av landsvägsrejsing det verkligen är.

ReDan skrev:
Ähh orka med denna diskuttion! Åker till bulgarian och solar i en vecka nu, ska ta en
gravöl och tänka på alla som dött på det sättet dom antagligen ville)
Är inte det en makaber slutsats? Att de dog som de ville dö? Tror nog de gärna dött en hel massa år senare om de fått välja.

Zee skrev:
En intressant åtgärd skulle kunna vara att bygga en IoMTT-replica-bana fast som en riktig bana med avåkningszoner m.m.?

Tror du på allvar att det är just bansträckningen, dvs kurvor, rakor, höjdskillnader etc som förarna är ute efter? Om förarna hellre hade velat köra på en "parkbana" så hade de nog gjort det!

Last edited:
Goodstuff skrev:
Är inte det en makaber slutsats? Att de dog som de ville dö? Tror nog de gärna dött en hel massa år senare om de fått välja.

Det är skillnad på att vilja dö och att vilja dö på ett visst sätt.

Det första TT loppet på IOM kördes år 1907, troligen fortsätter dom med IOM fram till 2007 då det är 100 års jubileum, efter detta vet man inte vad som komma skall, nästa års race är redan bokat av arrangörerna.

Om man lägger ner IOM så går en epok i graven, men för min del så kommer jag aldrig att ens komma på tanken att köra gatlopp pga dom stora riskerna.

Jag va nyligen ner och körde på ringen igen trots att jag vet att det är en farlig och mycket svår bana, man får helt enkelt välja om man vill ta risken eller ej.

oscar skrev:
Tror du på allvar att det är just bansträckningen, dvs kurvor, rakor, höjdskillnader etc som förarna är ute efter? Om förarna hellre hade velat köra på en "parkbana" så hade de nog gjort det!

Bygg en racerbana på Barsebäcks golfklubb...

oscar skrev:

Nej. Inte bara. Men det kanske inte ska vara själmordspiloter som ska vara målgruppen för arrangörerna heller!

Jag tror många gärna skulle villga köra en IoMTT-replica som var säkrare. Sen att självmordspiloterna inte vill det ser jag mer som ett mindre problem. Du kan väl inte på allvar mena att det faktum att folk DÖR är en sak som får tävlanden att ställa upp?!?! En sak att det finns risker och att man kan skada sig. Men att folk faktiskt DÖR varje år kan väl inte tolereras utan åtgärd?!?!?!

Zee skrev:
1) Liv?
3) Politisk medvetenhet?

..behöver jag fortsätta?
ok
1) liv på folk som gör det mot sin vilja, ja det är ju för hemskt..
2) det är väl snarare alternativet till ett förbud?
3) eh?
4) och 5) som sagt, lite sent efter ett förbud.

vad skulle alternativet vara då?
bygga en likadan bana på en obebodd ö utan hus och träd?

vill du inte åka dit så slipp då, och känner du någon som dött där så beklagar jag.
om du nu brinner så mkt för RR säkerhet så ta dig ann de problem vi har i sverige.

Last edited:
Zee skrev:
Men att folk faktiskt DÖR varje år kan väl inte tolereras utan åtgärd?!?!?!

Jodå, det går alldeles utmärkt. För vad har du/vi att göra med vad andra väljer att göra med sina liv?

oFFkeFF skrev:
1. Alla måste inte överleva.
2. Förbud ger väl knappast ett säkrare evenemang, det ger INGET evenemang.
3. Möjligtvis Politiskt Korrekthet under ett kommunistiskt ungdomsmöte, eller hos konservativa pensionärsföreningen hemma i svedala ;)
4. Samma sak där, IoM är det riskerna som lockar förarna.
5. Vet du hur fullpackat med folk det är på IOM, eller hur många tv-tittare/program det är varje år på brittisk tv? Även eurosport brukar sända. Samt att det säljs oerhörda mängder tt-videos.

Dryga inlägg av folk som uppenbart gör sig dumma (hoppas jag) kommenteras inte.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back