Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
sandstream skrev:
Sist jag läste om motorcykelsport i någon av de större kvällstidningarna (de som du antagligen är för lärd för att läsa men som miljoner svenskar läser varje dag) var det en bild på Jocke och Christer på varsinn hoj med en stor fet rubrik om "DÖD".

Kan du få det till något positivt för din egen sport?

Nej, och inget negativt heller.

Jag tycker inte det drabbar sporten som helhet..Roadracing är en sak. Iom en helt annan.

Chris Ash skrev:
Jag förstår mycket väl att det finns folk som börjar skrika sig blå utan att sätta sig in i frågan. Jag ser dock ingen anledning att bry sig, om någon får för sig att roadracing och landsvägslopp är samma sak är det bara att upplysa denne om de faktiska skillnaderna.
VI vet ju skillnaderna, med MÅNGA andra vet inte alls skillnaderna mellan IoMTT och RR och de människorna kommer tycka att RR är en EXTREMT (för att vara övertydlig) livsfarlig sport,....
Många vet ju inte ens vad RR är... "E det när man kör runt runt, brukar en del fråga mig"...
Klart som fan att de inte kan skillnaden....

En tankeställare:
Tror ni att RoadRacing skulle i allmänhetens ögon bli en mer accepterad och populär sport om SMC började anordna gat-lopp som går igenom city där 3-4människor dör varje tävling ?

Jag tror att det skulle precis liksom IoMTT väcka stort intresse, många deltagare och mycket publik........ men definitivt så tror jag inte att sporten generellt skulle bli mer accepterad och omtyckt.

Chris Ash skrev:
Nej, och inget negativt heller.
sdb90943.gif

fezt skrev:
En tankeställare:
Tror ni att RoadRacing skulle i allmänhetens ögon bli en mer accepterad och populär sport om SMC började anordna gat-lopp som går igenom city där 3-4människor dör varje tävling ?

Jag tror att det skulle precis liksom IoMTT väcka stort intresse, många deltagare och mycket publik........ men definitivt så tror jag inte att sporten generellt skulle bli mer accepterad och omtyckt.

Nej men frågan är om allt måste vara allmänt accepterat och omtyckt. Jag kör roadracing och ger blanka fan i vad Tant Agda eller Bosse 37 år med familj i sin radhuslänga tycker om det.

fezt skrev:
En tankeställare:

Allmänhetens ögon hatar ju redan sporthojar i alla former..och det beror definitivt inte på Iom.

Chris Ash skrev:
Om samma tävling var en hundraårig tradition som var känd över hela världen och lockade tiotusentals turister och duktiga förare från hela norra europa samt var mycket uppskattad av skåningarna så hade den hypotetiska situationen varit en annan, eller hur?

Man får knappast ökad förståelse för något genom att lyfta det från ett sammanhang till ett annat.
Jag svarade på Zilversurfers inlägg:

Zilversurfer skrev:
Om det [tävlingen] skulle göras [skulle förbjudas], även om en förkrossande majoritet vill ha IoMTT (iaf på Ön) är detta överförmynderi.
Man skulle kunna godkänna allt möjligt genom att hänvisa till kultur och tradition. Det är t.ex. accepterat att kasta levande får från torn i Spanien. I Sadui Arabien får inte kvinnor köra bil. Och så vidare. Att man har kört TT på Isle of Man i 100 år tycker jag gör att tävlingen framstår som än mer cynisk. Värderingar och normer har förändrats på 100 år och det som var ok då är inte det nu.

Nyteknik skrev:
Jag svarade på Zilversurfers inlägg:

Man skulle kunna godkänna allt möjligt genom att hänvisa till kultur och tradition. Det är t.ex. accepterat att kasta levande får från torn i Spanien. I Sadui Arabien får inte kvinnor köra bil. Och så vidare. Att man har kört TT på Isle of Man i 100 år tycker jag gör att tävlingen framstår som än mer cynisk. Värderingar och normer har förändrats på 100 år och det som var ok då är inte det nu.

Men jag hänvisar ju inte till tradition! Jag bara påpekade att ditt exempel med "Skånes TT" inte var helt jämförbart med IoMTT. Jag hänvisar som sagt var till individens rätt att göra vad han/hon vill med sitt liv.

Nyteknik skrev:
Man skulle kunna godkänna allt möjligt genom att hänvisa till kultur och tradition.
Man skulle kunna förbjuda allt möjligt genom att hänvisa till ren etik, farlighet och vad Bosse Sandstream 37 år med familj i sin radhuslänga tycker om det också.

Chris Ash skrev:
Nej men frågan är om allt måste vara allmänt accepterat och omtyckt. Jag kör roadracing och ger blanka fan i vad Tant Agda eller Bosse 37 år med familj i sin radhuslänga tycker om det.

RR-egot verkar komma fram... tänkte på det förut. Många av oss som håller på med RR verkar lite ego (även ja själv)
Vi vill ju gärna ha publik på våra tävlingar, det är kul, men ingen orkar göra något för att hjälpa till med PR för det... När våran egen klass kört klart, ja då packar vi ihop våra grejor fort som fan å drar, orka kolla på de andra..

Om vi ska ge fan i vad andra tycker hela tiden (för just vår sport) så kommer vi aldrig att kunna växa, få tillstånd till nya banor eller fler träningstider osv..
Tvärtom dras det in på resurserna för att "folk" hatar vår sport... ja tycker då iaf att man inte behöver ge dom fingret rätt upp i plytet, utan tvärtom försöka vända deras inställning (visst, de e inte lätt) men man kan ju försöka å inte bara rycka på axlarna!
IoMTT arragemanget har haft samma dödstal i 100 år.... när ska de börja försöka ?
Dom tänker som du, "bara vi får hålla på med vårt så skiter vi i vad andra tycker, dom fattar ju ändå inget..."

Chris Ash skrev:
Men jag hänvisar ju inte till tradition! Jag bara påpekade att ditt exempel med "Skånes TT" inte var helt jämförbart med IoMTT. Jag hänvisar som sagt var till individens rätt att göra vad han/hon vill med sitt liv.
Exempel med "Skånes TT" är visst relevant. Det visar hur tokigt IoMTT är.

Ingen har förslagit att man ska inskränka var och ens "rätt att göra vad han/hon vill med sitt liv"! Du återkommer till detta trots att ingen argumenterar emot dig. Däremot har den som arrangerar en tävling ett ansvar för de som anmäler sig. Är det verkligen rimligt att man fortsätter att organisera en tävling med kommersiella förtecken som varje gång skördar flera dödsoffer? Jag tycker inte det. De som vill utsätta sig för överhängande dödsfara har fortfarande full frihet att göra det. Man kan som du själv skriver klättra, segla och för den delen köra motoryckel under "svåra förhållanden". Men att göra det till organisead underhållning tycker jag är cyniskt.

fezt skrev:
RR-egot verkar komma fram... tänkte på det förut. Många av oss som håller på med RR verkar lite ego (även ja själv)
Vi vill ju gärna ha publik på våra tävlingar, det är kul, men ingen orkar göra något för att hjälpa till med PR för det... När våran egen klass kört klart, ja då packar vi ihop våra grejor fort som fan å drar, orka kolla på de andra..

Om vi ska ge fan i vad andra tycker hela tiden (för just vår sport) så kommer vi aldrig att kunna växa, få tillstånd till nya banor eller fler träningstider osv..
Tvärtom dras det in på resurserna för att "folk" hatar vår sport... ja tycker då iaf att man inte behöver ge dom fingret rätt upp i plytet, utan tvärtom försöka vända deras inställning (visst, de e inte lätt) men man kan ju försöka å inte bara rycka på axlarna!
IoMTT arragemanget har haft samma dödstal i 100 år.... när ska de börja försöka ?
Dom tänker som du, "bara vi får hålla på med vårt så skiter vi i vad andra tycker, dom fattar ju ändå inget..."

"Hatet"(i den mån det nu finns folk som hatar sporten) mot roadracing bottnar i okunnighet, intolerans och trångsynthet. Jag har väldigt svårt för såna människor.

De enda som ev. hatar RR är ett fåtal som bor i omedelbar närhet till en bana samt en eller annan förvirrad miljömupp. Övriga är antingen intresserade eller ointresserade.

Bingo skrev:
Man skulle kunna förbjuda allt möjligt genom att hänvisa till ren etik, farlighet och vad Bosse Sandstream 37 år med familj i sin radhuslänga tycker om det också.
Men så fungerar det inte utanför ditt pojkrum, dra upp gardinen och fråga mamma ska du få höra :hihi

fezt skrev:

KrissKross borde boka in en timme i veckan hos dig för konsultation om hur världen fungerar :tummenupp :lol

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back