Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyteknik skrev:
Vad skulle det annars vara. Det mesta som skrivs här är antaganden och spekulationer. Men det känns som ett ganska rimligt antagande att en landsvägstävling för motorcyklar längs avlysta småvägar på den skånska slätten arrangerad av Hyllinge MS där en förare smashades ihjäl mot en stenmur vid bankanten och en annnan mot ett träd skulle få svårt att få förnyat tillstånd. Jag ser också rubrikerna i de lokala tidningarna framför mig. Och representanter för berörda myndigheter som försöker förklara hur de kunde bevilja tillstånd till tävlingen.

Om samma tävling var en hundraårig tradition som var känd över hela världen och lockade tiotusentals turister och duktiga förare från hela norra europa samt var mycket uppskattad av skåningarna så hade den hypotetiska situationen varit en annan, eller hur?

Man får knappast ökad förståelse för något genom att lyfta det från ett sammanhang till ett annat.

heliac skrev:
Varför inte ta och höra med förarna själva? Skulle inte tro att McGuinnes eller Archibald vill lägga ner nåt.

Nä självklart inte, det är oftast de som inte har ett skit med saken att göra som gapar högst om att "lägga ner", "skrota" och "förbjuda" såna här tillställningar.

Nyteknik skrev:
Vad skulle det annars vara. Det mesta som skrivs här är antaganden och spekulationer. Men det känns som ett ganska rimligt antagande att en landsvägstävling för motorcyklar längs avlysta småvägar på den skånska slätten arrangerad av Hyllinge MS där en förare smashades ihjäl mot en stenmur vid bankanten och en annnan mot ett träd skulle få svårt att få förnyat tillstånd. Jag ser också rubrikerna i de lokala tidningarna framför mig. Och representanter för berörda myndigheter som försöker förklara hur de kunde bevilja tillstånd till tävlingen.

Visst, du har helt rätt. Ett tillstånd för landsvägs tävling skulle aldrig gå igenom, samt att ingen klubb i Sverige skulle vilja arrangera en sådan tävling.

Men IoM är inte Sverige som du mkt väl vet.

Men å andra sidan är jag övertygad om att det skulle locka förare & publik om en tävling hade genomförts. Det finns tyvärr fortfarande en springand punkt - varför återkommer förare år efter år till alla landsvägs tävlingar, och då inte enbart dom välbetalda förarna utan även "amatörerna"? Det är farligt ja, men ska då även NW TT, Macau TT mfl också försvinna om IoMTT försvinner?

Vi får nog grubbla vidare, men IoMTT är bokat fram till 6 juni 2014.

Å 2007 är det 100årsjubileum å då ska jag fanimej dit...det kommer att köras massa gamla nostalgihojar. Vem vill inte höra tex. Hondas 250cc 6:a yla förbi på 20000rpm med sex megafoner :confused:

Chris Ash skrev:
Nä självklart inte, det är oftast de som inte har ett skit med saken att göra som gapar högst om att "lägga ner", "skrota" och "förbjuda" såna här tillställningar.
För femtiotolfte gången handlar inte diskussionen bara om att "lägga ner skiten."
Olycksantalet är EXTREMT i den här tävlingen och inga större krafter läggs ner på säkerheten, och det smutsar ner RR-sporten som helhet. Varför görs inget drastiskt åt säkerheten ? & om det inte är genomförbart att med några som helst medel förbättra säkerheten och får ner dödsantalen, då kommer man in på en diskussion om man borde förbjuda den typen av tävlingar.
Som jag ser det går säkerheten iaf att förbättra, men det är väl en kostnadsfråga som vanligt och då sparar man pengar och låter några dö istället varje år...

Chris Ash skrev:

Det är ju enbart dina spekulationer.

:martialar

Läser du ens tidigare inlägg innan du postar själv?!

fezt skrev:
Som jag ser det går säkerheten iaf att förbättra, men det är väl en kostnadsfråga som vanligt och då sparar man pengar och låter några dö istället varje år...

Precis som friklättrare skulle kunna klättra säkrade, men de vill inte. Tro mig, skulle förarna samstämmigt klaga på säkerheten och vägra att köra vidare om inget drastiskt gjordes så skulle det göras nånting. I fallet Isle of Man TT är det snarast tvärtom.

Chris Ash skrev:
Nej, jag är nämligen säker på att ingen i klagokören är TT-förare.
Nej det skulle väl vara hysteriskt märkligt om någon av deltagarna tyckte att tävlingen borde läggas ned. Lika märkligt som om en del klass 7-förare skulle vilja förbjuda klass 7-hojar.

Chris Ash skrev:
Nej, jag är nämligen säker på att ingen i klagokören är TT-förare.

Det är du väl inte. "Nämligen säker", låter inte säkert för mig. Hur kan du veta att ingen i klagokören inte kör i IoMTT?

Alltså spekulerar du. Precis som alla oss andra.
Va inte dryg mot andra när du gör samma sak själv. Försök håll diskussionen utanför sandlådan. Lite iaf.

Zee skrev:
Det är du väl inte. "Nämligen säker", låter inte säkert för mig. Hur kan du veta att ingen i klagokören inte kör i IoMTT?

Va inte dryg mot andra när du gör samma sak själv. Försök håll diskussionen utanför sandlådan. Lite iaf.

Var god och slå upp ordet nämligen, det skiljer sig nämligen från det till utseendet likartade ordet tämligen.

Chris Ash skrev:
Var god och slå upp ordet nämligen, det skiljer sig nämligen från det till utseendet likartade ordet tämligen.

Ok. Vi kan konstatera att denna tråden har ballat ur. Igen. Om du inte VET så är du ju inte säker. Alltså spekulerar du ju.

fezt skrev:
För femtiotolfte gången handlar inte diskussionen bara om att "lägga ner skiten."
Olycksantalet är EXTREMT i den här tävlingen och inga större krafter läggs ner på säkerheten, och det smutsar ner RR-sporten som helhet. Varför görs inget drastiskt åt säkerheten ? & om det inte är genomförbart att med några som helst medel förbättra säkerheten och får ner dödsantalen, då kommer man in på en diskussion om man borde förbjuda den typen av tävlingar.
Mycket bra skrivet! :tummenupp
Tyvärr är det några som vägrar att förstå/inse detta och de kan tjafsa vidare.

Zee skrev:
Ok. Vi kan konstatera att denna tråden har ballat ur. Igen. Om du inte VET så är du ju inte säker. Alltså spekulerar du ju.

Men herregud, sluta spamma sönder tråden med skit och lär dig betydelsen av enklare svenska ord såsom "oftast", "säker","tämligen" samt "nämligen". Därefter läser du om mina inlägg och poletten kommer att trilla ner! :tummenupp

sandstream skrev:
Mycket bra skrivet! :tummenupp
Tyvärr är det några som vägrar att förstå/inse detta och de kan tjafsa vidare.

Jag förstår mycket väl att det finns folk som börjar skrika sig blå utan att sätta sig in i frågan. Jag ser dock ingen anledning att bry sig, om någon får för sig att roadracing och landsvägslopp är samma sak är det bara att upplysa denne om de faktiska skillnaderna.

Zee skrev:

Ingen i klagokören på SH har kört IoMTT, räcker det?

Chris Ash skrev:
Jag förstår mycket väl att det finns folk som börjar skrika sig blå utan att sätta sig in i frågan. Jag ser dock ingen anledning att bry sig, om någon får för sig att roadracing och landsvägslopp är samma sak är det bara att upplysa denne om de faktiska skillnaderna.
Sist jag läste om motorcykelsport i någon av de större kvällstidningarna (de som du antagligen är för lärd för att läsa men som miljoner svenskar läser varje dag) var det en bild på Jocke och Christer på varsinn hoj med en stor fet rubrik om "DÖD".

Kan du få det till något positivt för din egen sport?

Visst...det är livsfarligt att köra TT på Iom. Men hur många av oss här på SH kör inte tattare själva på allmän väg? Vad är det för skillnad? Jo på Iom är i alla fall vägen stängd för trafik och enkelriktad...Hur många trådar kommer inte upp om folk som kör ihjäl sig här varje år?

Chris Ash skrev:
Precis som friklättrare skulle kunna klättra säkrade, men de vill inte. Tro mig, skulle förarna samstämmigt klaga på säkerheten och vägra att köra vidare om inget drastiskt gjordes så skulle det göras nånting. I fallet Isle of Man TT är det snarast tvärtom.
Vi förstår att förarna vill köra just pga av att det är farligt, och publiken vill titta för att det är farligt...... Men det drabbar ju inte bara föraren själv när han/hon omkommer, det drabbar först och främst nära&kära (men de e en intern sak,så de har ja inga kommentarer om) men det drabbar ju också sporten som helhet mycket negativt, och folk som inte är så intresserade och rentav vill förbjuda all motorsport får bara ytterligare skäl till att propagera och ge RR negativ publicitet.
Vi vill ju att sporten ska växa och mogna med tiden, och då får vi som utövare också visa att vi jobbar med problem så som stort dödsantal...
Att låta tävlingen fortgå utan att vidta åtgärder är ju faktiskt i mina ögon inte alls någon strävan till att visa upp RR som en rolig sport som inte alls behöver vara så farlig som många tror.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back