Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jag tänker att vissa objekt kan nå sådan status att det inte längre bara är kännare som uppskattar dem som investeringsobjekt. Även folk som inte är direkt motorintresserade eller tillhör en viss generation inser att det kan var en bra investering, och har man då nån miljon att plöja ned i lämpliga objekt kanske man snart upptäcker gamla moppar och motorcyklar. Jag kan t ex inget om konst men skulle inte ha något emot att ha några Monet, Rembrandt eller Michelangelo på väggen. Inte Picasso kanske, men de andra...
Sen behöver man inte ha haft en Dakota själv, har man hört farsan prata lyriskt om sin blå med kromad tank kan de väl hända att man själv blir sugen på en sån.

Jo du har rätt, det är nog där öppningen ligger, hos de med näsa för riktiga investeringsobjekt. Men för oss som älskar (vår generations) hojar för det de är - våra glädjepiller i vardagen - dör nog det genuina intresset med varje generation brukare. Det är tyvärr min uppfattning.
 
Jo du har rätt, det är nog där öppningen ligger, hos de med näsa för riktiga investeringsobjekt. Men för oss som älskar (vår generations) hojar för det de är - våra glädjepiller i vardagen - dör nog det genuina intresset med varje generation brukare. Det är tyvärr min uppfattning.
Jag tror också att det investeringsmässigt, för dom som har riktigt mycket pengar, är enklare att köpa klockor, tavlor, eller någonting annat som inte tar så mycket plats.
Det är ju en del förvaring inblandat om man ska hålla en hoj i bra skick, helst så att den inte rostar/oxiderar.
Så, det tar en del utrymme att husera alla guldklimpar, och en del av nöjet tycker jag består i av kunna njuta av dom.
Det vill säga titta på dom under bekväma former.
Så ett välbonat varmgarage är minimikravet, alternativt inomhus på väl valda sällen (vardagsrum, kök etc).
Så, dessa saker begränsar i alla fall min tanke, och samling.
Jag vill kunna njuta av guldklimparna oavsett årstid, och då skapar just förvaringen en disciplin att man måste välja sina objekt :)
 
Den där har varit uppe här förr :) Sitter o funderar på om det är crashbågar som är lackat dom där entumsrören eller vad dom har för funktion på en glidare:va
Inte vacker men alla har väl rätt att göra som man vill antar ja
 
Självklart gör man som man vill med sin egen skit. Men det är ju inte utan att man undrar lite.
 
Den där har varit uppe här förr :) Sitter o funderar på om det är crashbågar som är lackat dom där entumsrören eller vad dom har för funktion på en glidare:va
Inte vacker men alla har väl rätt att göra som man vill antar ja
Ser onekligen ut som lackade crashbågar. Då undrar man ju var dimljusen ala BMW Adventure är? Samt hasplåten?
 
Man undrar faktiskt vart hojarna tar vägen. Många 80-talare med klassikerambitioner försvinner snabbt från Blocket, men man ser dem aldrig på vägarna. Under en 15-mils biltur i helgen mötte jag tre hojar, alla sport-/ sporttourer av senare datum, och så brukar det oftast se ut. Undrar hur många hojar som hamnar i garage och mest beskådas av sin belåtna ägare utan att egentligen tas ut på vägarna.
Gammalt inlägg men jag skulle vilja hävda att jag knappt ser hojar alls när jag är ute... Finns det då inte jättemånga 80-talar så...
 
Det är en bilhandlare som säljer Suzukin.

Screenshot_20211001-105449_Samsung Internet.jpg

Dom brukar locka till skratt när dom annonserar ut motorcyklar.

Det är lite märkligt med 5-6 bilder upplagda - som alla är tagna ur nästan precis samma vinkel. Det finns annat man skulle vilja se, men nädå: samma snettframifrånvy, med kameran flyttad någon decimeter.

Den har dock kvaliteter. Typ.
Den ser ur vissa vinklar faktiskt lite pastischartad ut. Jag får vibbar av Sunbeam S7:

Sunbeam S7 De Luxe.jpg

Inte för att jag tror att det var byggherrens intentioner, precis - men det är där man hamnar.

Jag har lätt att se Suzukin lite sådär schablonaktigt tecknad som i en Aha-film, med en gapande Kapten Haddock krängade i sadeln.


Och se!


jumperbabriken-haddock-anchor-blue-1.jpg


Tröjan går banne mig ton i ton med det Biltemablåtemat!
 
Last edited:
Gammalt inlägg men jag skulle vilja hävda att jag knappt ser hojar alls när jag är ute... Finns det då inte jättemånga 80-talar så...
Har hört samma kommentar hos Corvette-klubben (ja, jag har en gammal Corvette av en inte så eftertraktad årgång...). Är det inte bara så att helt naturligt kör man inte så mycket med hoj-bil-valfritt fordon när de börjar bli 30-40-50 år gamla? Både komfort och driftsäkerhet brukar vara sämre på gamla fordon, även om man kör ofta i vissa fall håller man sig gärna hemomkring.

Ja, jag kanske bara talar för mig själv, men det känns rimligt ändå på nått sätt... :wiggle
 
Har hört samma kommentar hos Corvette-klubben (ja, jag har en gammal Corvette av en inte så eftertraktad årgång...). Är det inte bara så att helt naturligt kör man inte så mycket med hoj-bil-valfritt fordon när de börjar bli 30-40-50 år gamla? Både komfort och driftsäkerhet brukar vara sämre på gamla fordon, även om man kör ofta i vissa fall håller man sig gärna hemomkring.

Ja, jag kanske bara talar för mig själv, men det känns rimligt ändå på nått sätt... :wiggle
Håller helt med! Jag kör hoj för att körningen är kul. En gång, eller kanske två, skulle jag plockat ut en nostalgisk hoj och kört med, om jag haft en.. Jag har inte tillräckligt många körtillfällen för att tycka det är värt det.
 
Har hört samma kommentar hos Corvette-klubben (ja, jag har en gammal Corvette av en inte så eftertraktad årgång...). Är det inte bara så att helt naturligt kör man inte så mycket med hoj-bil-valfritt fordon när de börjar bli 30-40-50 år gamla? Både komfort och driftsäkerhet brukar vara sämre på gamla fordon, även om man kör ofta i vissa fall håller man sig gärna hemomkring.

Ja, jag kanske bara talar för mig själv, men det känns rimligt ändå på nått sätt... :wiggle
Är i mitt tycke stor skillnad på en 40 år gammal bil kontra motorcykel. En gammal motorcykel funkar i de flesta fall att använda dagligen, drar knappt mer bensin än en ny, billig försäkring osv. Åttiotalslimpor sitter man jävligt bekvämt på. Och ofta billiga hojar också.
 
Det är en bilhandlare som säljer Suzukin.

View attachment 464435

Dom brukar locka till skratt när dom annonserar ut motorcyklar.

Det är lite märkligt med 5-6 bilder upplagda - som alla är tagna ur nästan precis samma vinkel. Det finns annat man skulle vilja se, men nädå: samma snettframifrånvy, med kameran flyttad någon decimeter.

Den har dock kvaliteter. Typ.
Den ser ur vissa vinklar faktiskt lite pastischartad ut. Jag får vibbar av Sunbeam S7:

View attachment 464432

Inte för att jag tror att det var byggherrens intentioner, precis - men det är där man hamnar.

Jag har lätt att se Suzukin lite sådär schablonaktigt tecknad som i en Aha-film, med en gapande Kapten Haddock krängade i sadeln.


Och se!


View attachment 464433


Tröjan går banne mig ton i ton med det Biltemablåtemat!
Det maritima temat på tröjan passar ju bra in till den där hojen, bojsänke var min första tanke!
 
Min Suckijucki -84 är en dröm att köra och blir luftad en del varje normalsommar, när det finns fik att åka till.
Bara man planerar sina bromsningar och inte tror att det sitter Brembo-radialer på så går det bra.
 
Är i mitt tycke stor skillnad på en 40 år gammal bil kontra motorcykel. En gammal motorcykel funkar i de flesta fall att använda dagligen, drar knappt mer bensin än en ny, billig försäkring osv. Åttiotalslimpor sitter man jävligt bekvämt på. Och ofta billiga hojar också.
Hojar verkar inte åldras på samma sätt. De används oftast bara säsongsvis, sköts väl av sina ägare och har inte så mycket karossplåt och annat onödigt som kan rosta. Finns gott om fräscha 80-talshojar, men hur ofta ser man en Opel Rekord eller liknande i nyskick?
 
Hojar verkar inte åldras på samma sätt. De används oftast bara säsongsvis, sköts väl av sina ägare och har inte så mycket karossplåt och annat onödigt som kan rosta. Finns gott om fräscha 80-talshojar, men hur ofta ser man en Opel Rekord eller liknande i nyskick?
Bilar är väl mer bruksfordon ? Eller ? Kör drygt 3-4000 mil per år året runt i bil och det gör jag knappast med hoj , som mest har jag kört 1500 mil hoj på ett år men då var det sommarhalvåret och innan hus o barn :) Bruksfordon slits naturlig värre
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top