Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svar från KFM:





Lite goddag yxskaft, tyvärr.

Vi här inne vet att Polisen inte har koll alls vid fråga på misstänkt stulna motorcyklar.

Vi här inne vet att den som försöker utplåna ett ramnummer har något att dölja.

KFM duckar kulan och skyller på den dysfunktionella polisen.
Vad mer var att vänta?

Det retar mig att en kriminell får sina skulder nedskrivna med hjälp av KFM och vad som för mig är en solklart het hoj han skulle fått mycket svårt att annonsera ut på vanligt vis.
Hhhmmm, jag får känslan att det knappast har utretts så där jättehårt.

Men å andra sidan har någon blivit av med en racehoj här i landet med kolfiberfälgar så torde det vara ganska välkänt.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Denna låg inte ute länge....endast 1550 mil! Vilken skönhet! :kär
 

Bifogat

  • IMG_8200.PNG
    IMG_8200.PNG
    6.6 MB · Visningar: 93

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Lustig prisbild på Blocket ibland. Stora äldre radfyror verkar vara iskalla, och gamla 125or kostar skjortan. Är det touringhojar som har minskat intresse hos mc-åkarna eller vad kan det vara? Det är inga ovanliga exempel, en fräsch, välservad FJ1200 med inte alls många mil på mätaren fås billigare än en gammal 2-takts 125cc från tidigt 80-tal. Körmässigt har dessa hojar inte mycket gemensamt.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lustig prisbild på Blocket ibland. Stora äldre radfyror verkar vara iskalla, och gamla 125or kostar skjortan. Är det touringhojar som har minskat intresse hos mc-åkarna eller vad kan det vara? Det är inga ovanliga exempel, en fräsch, välservad FJ1200 med inte alls många mil på mätaren fås billigare än en gammal 2-takts 125cc från tidigt 80-tal. Körmässigt har dessa hojar inte mycket gemensamt.



Det är ju inte länge sedan såna 125or var osäljbara. Och några är väl fortfarande det.

Jag tror det är hysterin kring gamla mopeder som smittar av sig på 125orna.

Mopeder kräver ju inget MC-körkort så varenda nostalgisk gubbe kan köpa sig en gammal moped att köra med eller ett par stycken. Och när man har en Dakota, En Zundapp och en Sachs så kanske inte steget är så långt att börja titta på den där GT125an man drömde om medans man åkte moped. Och den är ju dessutom mycket billigare än Dakotan. Och att man saknar körkort kanske inte har så stor betydelse när den där Zundappen är trimmad så den går nästan lika snabbt. Dessutom har väl några gubbar kanske 125-kort men inte tungt.

Vi får väl se om det sen fortsätter med ökad efterfrågan på FJ1200, Z900, GSX1100, GPZ etc som på prydde pojkrummens väggar. Men där börjar nog körkortskravet hindra hysterin lite mer.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Lustig prisbild på Blocket ibland. Stora äldre radfyror verkar vara iskalla, och gamla 125or kostar skjortan. Är det touringhojar som har minskat intresse hos mc-åkarna eller vad kan det vara? Det är inga ovanliga exempel, en fräsch, välservad FJ1200 med inte alls många mil på mätaren fås billigare än en gammal 2-takts 125cc från tidigt 80-tal. Körmässigt har dessa hojar inte mycket gemensamt.

En annan fråga; Varför tappar alla Yamaha färgen på motorn, som FJ:n i annonsen? Tidigt 80-tal skulle ju motorerna vara svarta (snyggt tycker jag) men på så gott som ingen Yamaha sitter färgen kvar idag - varför? Ivrigt högtryckstvättande?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är ju inte länge sedan såna 125or var osäljbara. Och några är väl fortfarande det.

Jag tror det är hysterin kring gamla mopeder som smittar av sig på 125orna.

Mopeder kräver ju inget MC-körkort så varenda nostalgisk gubbe kan köpa sig en gammal moped att köra med eller ett par stycken. Och när man har en Dakota, En Zundapp och en Sachs så kanske inte steget är så långt att börja titta på den där GT125an man drömde om medans man åkte moped. Och den är ju dessutom mycket billigare än Dakotan. Och att man saknar körkort kanske inte har så stor betydelse när den där Zundappen är trimmad så den går nästan lika snabbt. Dessutom har väl några gubbar kanske 125-kort men inte tungt.

Vi får väl se om det sen fortsätter med ökad efterfrågan på FJ1200, Z900, GSX1100, GPZ etc som på prydde pojkrummens väggar. Men där börjar nog körkortskravet hindra hysterin lite mer.
Det är säkert så. Mopparna har dragit iväg enormt prismässigt, inte bara klassiker som Zündapp och Puch Dakota, utan även Yamaha FS1 och andra 80-talare. Den som inte vill betala 20-30 tusen för en sån kanske väljer en 125cc från samma period för halva de pengarna. Hade själv bl a en Puch Florida som grabb (s k "gubbmoppe" sa man då), och de kostar snarare över än under 30 tusen idag.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi får väl se om det sen fortsätter med ökad efterfrågan på FJ1200, Z900, GSX1100, GPZ etc som på prydde pojkrummens väggar. Men där börjar nog körkortskravet hindra hysterin lite mer.
Håller med dig ang moppe och 125, men tror de nått toppen. Annars menar jag nog att efterfrågan och prisuppgången på vissa andra modeller redan har börjat. CB 750, Kawa trepip, Z 900 och likn har varit på gång länge.
Men i min spåkula är det 80 och 90-talare och modernare sporthojar som är på väg upp. Alltså de hojar som var poppis när vi var ungdomar, men som nu är medelålders och med ordnad ekonomi. Kanske iofs inte kräver nån spåkula... :hihi
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Håller med dig ang moppe och 125, men tror de nått toppen. Annars menar jag nog att efterfrågan och prisuppgången på vissa andra modeller redan har börjat. CB 750, Kawa trepip, Z 900 och likn har varit på gång länge.
Hade man obegränsade ekonomiska tillgångar och obegränsat med utrymme vore det inte helr fel att fylla garaget med ovanstående. En Zündapp KS50/KS100/KS125, Puch Dakota/Florida/Alabama, Crescent Compact/50SS/SM50, kanske en packmoppe och andra kultklassiker. Sitta och dricka öl med polarna och ljuga om vilka fantastiska äventyr man haft med sina moppar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Håller med dig ang moppe och 125, men tror de nått toppen. Annars menar jag nog att efterfrågan och prisuppgången på vissa andra modeller redan har börjat. CB 750, Kawa trepip, Z 900 och likn har varit på gång länge.
Men i min spåkula är det 80 och 90-talare och modernare sporthojar som är på väg upp. Alltså de hojar som var poppis när vi var ungdomar, men som nu är medelålders och med ordnad ekonomi. Kanske iofs inte kräver nån spåkula... :hihi


Om mopparna sade man att dom nått toppen för både 10 och 15 år sedan. Dom har stigit som tusan sedan dess.

125or kunde man få om man bara hämta dem fram till för 10 år sedan - jag vet, för det var då vi körde 125ans Dag första gången.

Sedan dess klättrar dom stadigt.
Var taket ligger? Tja, det är väl som vanligt - en 90-talist körde sällan någon Dacke eller Dappe som ung och kan därför knappast frammana någon nostalgi för våra gamla moppar.

Den generationen kommer nog snarare att dreggla över en Zughuli BT-50 FNRP med sadelplasten kvar på.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om mopparna sade man att dom nått toppen för både 10 och 15 år sedan. Dom har stigit som tusan sedan dess.

125or kunde man få om man bara hämta dem fram till för 10 år sedan - jag vet, för det var då vi körde 125ans Dag första gången.

Sedan dess klättrar dom stadigt.
Var taket ligger? Tja, det är väl som vanligt - en 90-talist körde sällan någon Dacke eller Dappe som ung och kan därför knappast frammana någon nostalgi för våra gamla moppar.

Den generationen kommer nog snarare att dreggla över en Zughuli BT-50 FNRP med sadelplasten kvar på.
Jo visst, men vi som lockas att köpa "Moppar" är ett ganska brett spektrum, allt från de som gillar
50-talsmoppar till anhängare av FS1. De som körde 50-talare borde väl nu vara sisådär mellan 60-80 år och FS1-generationen som jag själv tillhör nånstans mellan 40-60, rätt?

Det jag försöker komma till är att om man bestämt sig för att åter köpa sig ungdomspärlan så gör man väl inte det när man är 70 år gammal? Nej, det gör man väl när livet stabiliserat sig och ungarna flyttat hemifrån, dvs vid 40-60.

Om min teori nu stämmer borde nu alltså 50-tals mopparna snart vara iskalla, pga att publiken som uppskattar dem nu är på väg mot äldreboendet. Likväl som FS1orna nu ungefär borde ha nått toppen på värdeskalan, pga av att deras publik nu redan bborde ha hunnit köpa sitt exemplar.

Framtidens moppenostalgiker kanske går loss på Derbi och Baotian och skulle inte betala en spänn för en FS1.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo visst, men vi som lockas att köpa "Moppar" är ett ganska brett spektrum, allt från de som gillar
50-talsmoppar till anhängare av FS1. De som körde 50-talare borde väl nu vara sisådär mellan 60-80 år och FS1-generationen som jag själv tillhör nånstans mellan 40-60, rätt?

Det jag försöker komma till är att om man bestämt sig för att åter köpa sig ungdomspärlan så gör man väl inte det när man är 70 år gammal? Nej, det gör man väl när livet stabiliserat sig och ungarna flyttat hemifrån, dvs vid 40-60.

Om min teori nu stämmer borde nu alltså 50-tals mopparna snart vara iskalla, pga att publiken som uppskattar dem nu är på väg mot äldreboendet. Likväl som FS1orna nu ungefär borde ha nått toppen på värdeskalan, pga av att deras publik nu redan bborde ha hunnit köpa sitt exemplar.

Framtidens moppenostalgiker kanske går loss på Derbi och Baotian och skulle inte betala en spänn för en FS1.
Ja, folk har ju börjat lägga pengar på ruttna jevla Suzuki PV, så det låter väl "rimligt".
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jo visst, men vi som lockas att köpa "Moppar" är ett ganska brett spektrum, allt från de som gillar
50-talsmoppar till anhängare av FS1. De som körde 50-talare borde väl nu vara sisådär mellan 60-80 år och FS1-generationen som jag själv tillhör nånstans mellan 40-60, rätt?

Det jag försöker komma till är att om man bestämt sig för att åter köpa sig ungdomspärlan så gör man väl inte det när man är 70 år gammal? Nej, det gör man väl när livet stabiliserat sig och ungarna flyttat hemifrån, dvs vid 40-60.

Om min teori nu stämmer borde nu alltså 50-tals mopparna snart vara iskalla, pga att publiken som uppskattar dem nu är på väg mot äldreboendet. Likväl som FS1orna nu ungefär borde ha nått toppen på värdeskalan, pga av att deras publik nu redan bborde ha hunnit köpa sitt exemplar.

Framtidens moppenostalgiker kanske går loss på Derbi och Baotian och skulle inte betala en spänn för en FS1.
Med tiden kommer allt fler upptäcka att de gamla mopparna behåller sitt värde väl, eller snarare stiger snabbare än guld och tavlor. Gamla Puchar blir investeringsobjekt , En Dakota eller Zündapp i källaren är bättre än pengar på banken. Gamla grevar och baroner som hade fina vinkällare att visa distingerade gäster har nu istället en samling med gamla moppar i utställningsskick. Istället för en "Château Lafite 1869" kommer man stoltsera med en "Puch Dakota -67".
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Med tiden kommer allt fler upptäcka att de gamla mopparna behåller sitt värde väl, eller snarare stiger snabbare än guld och tavlor. Gamla Puchar blir investeringsobjekt , En Dakota eller Zündapp i källaren är bättre än pengar på banken. Gamla grevar och baroner som hade fina vinkällare att visa distingerade gäster har nu istället en samling med gamla moppar i utställningsskick. Istället för en "Château Lafite 1869" kommer man stoltsera med en "Puch Dakota -67".
Okej, jag ställer samma fråga till dig:
"Framtidens moppenostalgiker kanske går loss på Derbi och Baotian och skulle inte betala en spänn för en FS1."

Alltså, hur länge kommer en Dakota stiga i värde? Fortsätter den stiga även efter att Dakotagenerationen som körde den är död?
Det är det jag menar; det måste ju komma en ny skara anhängare "underifrån", annars minskar ju värdet tills Dakotan skrumpnat ihop till en rosthög som ingen vill ha? De yngre har ju ingen koppling till den, utom att ha sett den på bilder i pappas fotoalbum.

Samma med hojar som är högt värderade idag. Ta t.ex. Norton Manx. De som avgudar den och kan tänka sig att lägga en miljon eller så, befinner sig nu närmare graven än ett glatt liv som samlare, eller hur? Finns verkligen den nya - yngre - grupp som kan fortsätta betala för att Manxen ska värderas som ett värdesäkert objekt med stigande kurva?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, jag ställer samma fråga till dig:
"Framtidens moppenostalgiker kanske går loss på Derbi och Baotian och skulle inte betala en spänn för en FS1."

Alltså, hur länge kommer en Dakota stiga i värde? Fortsätter den stiga även efter att Dakotagenerationen som körde den är död?
Det är det jag menar; det måste ju komma en ny skara anhängare "underifrån", annars minskar ju värdet tills Dakotan skrumpnat ihop till en rosthög som ingen vill ha? De yngre har ju ingen koppling till den, utom att ha sett den på bilder i pappas fotoalbum.

Samma med hojar som är högt värderade idag. Ta t.ex. Norton Manx. De som avgudar den och kan tänka sig att lägga en miljon eller så, befinner sig nu närmare graven än ett glatt liv som samlare, eller hur? Finns verkligen den nya - yngre - grupp som kan fortsätta betala för att Manxen ska värderas som ett värdesäkert objekt med stigande kurva?

Ännu äldre mopeder kostar ju också väl så mycket men inte lika extremt som Dakota förstås.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Okej, jag ställer samma fråga till dig:
"Framtidens moppenostalgiker kanske går loss på Derbi och Baotian och skulle inte betala en spänn för en FS1."

Alltså, hur länge kommer en Dakota stiga i värde? Fortsätter den stiga även efter att Dakotagenerationen som körde den är död?
Det är det jag menar; det måste ju komma en ny skara anhängare "underifrån", annars minskar ju värdet tills Dakotan skrumpnat ihop till en rosthög som ingen vill ha? De yngre har ju ingen koppling till den, utom att ha sett den på bilder i pappas fotoalbum.

Samma med hojar som är högt värderade idag. Ta t.ex. Norton Manx. De som avgudar den och kan tänka sig att lägga en miljon eller så, befinner sig nu närmare graven än ett glatt liv som samlare, eller hur? Finns verkligen den nya - yngre - grupp som kan fortsätta betala för att Manxen ska värderas som ett värdesäkert objekt med stigande kurva?
Jag tänker att vissa objekt kan nå sådan status att det inte längre bara är kännare som uppskattar dem som investeringsobjekt. Även folk som inte är direkt motorintresserade eller tillhör en viss generation inser att det kan var en bra investering, och har man då nån miljon att plöja ned i lämpliga objekt kanske man snart upptäcker gamla moppar och motorcyklar. Jag kan t ex inget om konst men skulle inte ha något emot att ha några Monet, Rembrandt eller Michelangelo på väggen. Inte Picasso kanske, men de andra...
Sen behöver man inte ha haft en Dakota själv, har man hört farsan prata lyriskt om sin blå med kromad tank kan de väl hända att man själv blir sugen på en sån.

 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top