Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Håller med dig ang moppe och 125, men tror de nått toppen. Annars menar jag nog att efterfrågan och prisuppgången på vissa andra modeller redan har börjat. CB 750, Kawa trepip, Z 900 och likn har varit på gång länge.
Hade man obegränsade ekonomiska tillgångar och obegränsat med utrymme vore det inte helr fel att fylla garaget med ovanstående. En Zündapp KS50/KS100/KS125, Puch Dakota/Florida/Alabama, Crescent Compact/50SS/SM50, kanske en packmoppe och andra kultklassiker. Sitta och dricka öl med polarna och ljuga om vilka fantastiska äventyr man haft med sina moppar.

Håller med dig ang moppe och 125, men tror de nått toppen. Annars menar jag nog att efterfrågan och prisuppgången på vissa andra modeller redan har börjat. CB 750, Kawa trepip, Z 900 och likn har varit på gång länge.
Men i min spåkula är det 80 och 90-talare och modernare sporthojar som är på väg upp. Alltså de hojar som var poppis när vi var ungdomar, men som nu är medelålders och med ordnad ekonomi. Kanske iofs inte kräver nån spåkula... :hihi

Om mopparna sade man att dom nått toppen för både 10 och 15 år sedan. Dom har stigit som tusan sedan dess.

125or kunde man få om man bara hämta dem fram till för 10 år sedan - jag vet, för det var då vi körde 125ans Dag första gången.

Sedan dess klättrar dom stadigt.
Var taket ligger? Tja, det är väl som vanligt - en 90-talist körde sällan någon Dacke eller Dappe som ung och kan därför knappast frammana någon nostalgi för våra gamla moppar.

Den generationen kommer nog snarare att dreggla över en Zughuli BT-50 FNRP med sadelplasten kvar på.

Om mopparna sade man att dom nått toppen för både 10 och 15 år sedan. Dom har stigit som tusan sedan dess.

125or kunde man få om man bara hämta dem fram till för 10 år sedan - jag vet, för det var då vi körde 125ans Dag första gången.

Sedan dess klättrar dom stadigt.
Var taket ligger? Tja, det är väl som vanligt - en 90-talist körde sällan någon Dacke eller Dappe som ung och kan därför knappast frammana någon nostalgi för våra gamla moppar.

Den generationen kommer nog snarare att dreggla över en Zughuli BT-50 FNRP med sadelplasten kvar på.
Jo visst, men vi som lockas att köpa "Moppar" är ett ganska brett spektrum, allt från de som gillar
50-talsmoppar till anhängare av FS1. De som körde 50-talare borde väl nu vara sisådär mellan 60-80 år och FS1-generationen som jag själv tillhör nånstans mellan 40-60, rätt?

Det jag försöker komma till är att om man bestämt sig för att åter köpa sig ungdomspärlan så gör man väl inte det när man är 70 år gammal? Nej, det gör man väl när livet stabiliserat sig och ungarna flyttat hemifrån, dvs vid 40-60.

Om min teori nu stämmer borde nu alltså 50-tals mopparna snart vara iskalla, pga att publiken som uppskattar dem nu är på väg mot äldreboendet. Likväl som FS1orna nu ungefär borde ha nått toppen på värdeskalan, pga av att deras publik nu redan bborde ha hunnit köpa sitt exemplar.

Framtidens moppenostalgiker kanske går loss på Derbi och Baotian och skulle inte betala en spänn för en FS1.

Jo visst, men vi som lockas att köpa "Moppar" är ett ganska brett spektrum, allt från de som gillar
50-talsmoppar till anhängare av FS1. De som körde 50-talare borde väl nu vara sisådär mellan 60-80 år och FS1-generationen som jag själv tillhör nånstans mellan 40-60, rätt?

Det jag försöker komma till är att om man bestämt sig för att åter köpa sig ungdomspärlan så gör man väl inte det när man är 70 år gammal? Nej, det gör man väl när livet stabiliserat sig och ungarna flyttat hemifrån, dvs vid 40-60.

Om min teori nu stämmer borde nu alltså 50-tals mopparna snart vara iskalla, pga att publiken som uppskattar dem nu är på väg mot äldreboendet. Likväl som FS1orna nu ungefär borde ha nått toppen på värdeskalan, pga av att deras publik nu redan bborde ha hunnit köpa sitt exemplar.

Framtidens moppenostalgiker kanske går loss på Derbi och Baotian och skulle inte betala en spänn för en FS1.
Ja, folk har ju börjat lägga pengar på ruttna jevla Suzuki PV, så det låter väl "rimligt".

Med tiden kommer allt fler upptäcka att de gamla mopparna behåller sitt värde väl, eller snarare stiger snabbare än guld och tavlor. Gamla Puchar blir investeringsobjekt , En Dakota eller Zündapp i källaren är bättre än pengar på banken. Gamla grevar och baroner som hade fina vinkällare att visa distingerade gäster har nu istället en samling med gamla moppar i utställningsskick. Istället för en "Château Lafite 1869" kommer man stoltsera med en "Puch Dakota -67".

Med tiden kommer allt fler upptäcka att de gamla mopparna behåller sitt värde väl, eller snarare stiger snabbare än guld och tavlor. Gamla Puchar blir investeringsobjekt , En Dakota eller Zündapp i källaren är bättre än pengar på banken. Gamla grevar och baroner som hade fina vinkällare att visa distingerade gäster har nu istället en samling med gamla moppar i utställningsskick. Istället för en "Château Lafite 1869" kommer man stoltsera med en "Puch Dakota -67".
Okej, jag ställer samma fråga till dig:
"Framtidens moppenostalgiker kanske går loss på Derbi och Baotian och skulle inte betala en spänn för en FS1."

Alltså, hur länge kommer en Dakota stiga i värde? Fortsätter den stiga även efter att Dakotagenerationen som körde den är död?
Det är det jag menar; det måste ju komma en ny skara anhängare "underifrån", annars minskar ju värdet tills Dakotan skrumpnat ihop till en rosthög som ingen vill ha? De yngre har ju ingen koppling till den, utom att ha sett den på bilder i pappas fotoalbum.

Samma med hojar som är högt värderade idag. Ta t.ex. Norton Manx. De som avgudar den och kan tänka sig att lägga en miljon eller så, befinner sig nu närmare graven än ett glatt liv som samlare, eller hur? Finns verkligen den nya - yngre - grupp som kan fortsätta betala för att Manxen ska värderas som ett värdesäkert objekt med stigande kurva?

"Framtidens moppenostalgiker kanske går loss på Derbi och Baotian och skulle inte betala en spänn för en FS1."

Alltså, hur länge kommer en Dakota stiga i värde? Fortsätter den stiga även efter att Dakotagenerationen som körde den är död?
Det är det jag menar; det måste ju komma en ny skara anhängare "underifrån", annars minskar ju värdet tills Dakotan skrumpnat ihop till en rosthög som ingen vill ha? De yngre har ju ingen koppling till den, utom att ha sett den på bilder i pappas fotoalbum.

Samma med hojar som är högt värderade idag. Ta t.ex. Norton Manx. De som avgudar den och kan tänka sig att lägga en miljon eller så, befinner sig nu närmare graven än ett glatt liv som samlare, eller hur? Finns verkligen den nya - yngre - grupp som kan fortsätta betala för att Manxen ska värderas som ett värdesäkert objekt med stigande kurva?

Ännu äldre mopeder kostar ju också väl så mycket men inte lika extremt som Dakota förstås.

Jag tänker att vissa objekt kan nå sådan status att det inte längre bara är kännare som uppskattar dem som investeringsobjekt. Även folk som inte är direkt motorintresserade eller tillhör en viss generation inser att det kan var en bra investering, och har man då nån miljon att plöja ned i lämpliga objekt kanske man snart upptäcker gamla moppar och motorcyklar. Jag kan t ex inget om konst men skulle inte ha något emot att ha några Monet, Rembrandt eller Michelangelo på väggen. Inte Picasso kanske, men de andra...
Sen behöver man inte ha haft en Dakota själv, har man hört farsan prata lyriskt om sin blå med kromad tank kan de väl hända att man själv blir sugen på en sån.

Jag tänker att vissa objekt kan nå sådan status att det inte längre bara är kännare som uppskattar dem som investeringsobjekt. Även folk som inte är direkt motorintresserade eller tillhör en viss generation inser att det kan var en bra investering, och har man då nån miljon att plöja ned i lämpliga objekt kanske man snart upptäcker gamla moppar och motorcyklar. Jag kan t ex inget om konst men skulle inte ha något emot att ha några Monet, Rembrandt eller Michelangelo på väggen. Inte Picasso kanske, men de andra...
Sen behöver man inte ha haft en Dakota själv, har man hört farsan prata lyriskt om sin blå med kromad tank kan de väl hända att man själv blir sugen på en sån.

Jo du har rätt, det är nog där öppningen ligger, hos de med näsa för riktiga investeringsobjekt. Men för oss som älskar (vår generations) hojar för det de är - våra glädjepiller i vardagen - dör nog det genuina intresset med varje generation brukare. Det är tyvärr min uppfattning.

Jo du har rätt, det är nog där öppningen ligger, hos de med näsa för riktiga investeringsobjekt. Men för oss som älskar (vår generations) hojar för det de är - våra glädjepiller i vardagen - dör nog det genuina intresset med varje generation brukare. Det är tyvärr min uppfattning.
Jag tror också att det investeringsmässigt, för dom som har riktigt mycket pengar, är enklare att köpa klockor, tavlor, eller någonting annat som inte tar så mycket plats.
Det är ju en del förvaring inblandat om man ska hålla en hoj i bra skick, helst så att den inte rostar/oxiderar.
Så, det tar en del utrymme att husera alla guldklimpar, och en del av nöjet tycker jag består i av kunna njuta av dom.
Det vill säga titta på dom under bekväma former.
Så ett välbonat varmgarage är minimikravet, alternativt inomhus på väl valda sällen (vardagsrum, kök etc).
Så, dessa saker begränsar i alla fall min tanke, och samling.
Jag vill kunna njuta av guldklimparna oavsett årstid, och då skapar just förvaringen en disciplin att man måste välja sina objekt :)

Den där har varit uppe här förr :) Sitter o funderar på om det är crashbågar som är lackat dom där entumsrören eller vad dom har för funktion på en glidare:va
Inte vacker men alla har väl rätt att göra som man vill antar ja

Självklart gör man som man vill med sin egen skit. Men det är ju inte utan att man undrar lite.

Den där har varit uppe här förr :) Sitter o funderar på om det är crashbågar som är lackat dom där entumsrören eller vad dom har för funktion på en glidare:va
Inte vacker men alla har väl rätt att göra som man vill antar ja
Ser onekligen ut som lackade crashbågar. Då undrar man ju var dimljusen ala BMW Adventure är? Samt hasplåten?

Man undrar faktiskt vart hojarna tar vägen. Många 80-talare med klassikerambitioner försvinner snabbt från Blocket, men man ser dem aldrig på vägarna. Under en 15-mils biltur i helgen mötte jag tre hojar, alla sport-/ sporttourer av senare datum, och så brukar det oftast se ut. Undrar hur många hojar som hamnar i garage och mest beskådas av sin belåtna ägare utan att egentligen tas ut på vägarna.
Gammalt inlägg men jag skulle vilja hävda att jag knappt ser hojar alls när jag är ute... Finns det då inte jättemånga 80-talar så...

Det är en bilhandlare som säljer Suzukin.

Screenshot_20211001-105449_Samsung Internet.jpg

Dom brukar locka till skratt när dom annonserar ut motorcyklar.

Det är lite märkligt med 5-6 bilder upplagda - som alla är tagna ur nästan precis samma vinkel. Det finns annat man skulle vilja se, men nädå: samma snettframifrånvy, med kameran flyttad någon decimeter.

Den har dock kvaliteter. Typ.
Den ser ur vissa vinklar faktiskt lite pastischartad ut. Jag får vibbar av Sunbeam S7:

Sunbeam S7 De Luxe.jpg

Inte för att jag tror att det var byggherrens intentioner, precis - men det är där man hamnar.

Jag har lätt att se Suzukin lite sådär schablonaktigt tecknad som i en Aha-film, med en gapande Kapten Haddock krängade i sadeln.

Och se!

jumperbabriken-haddock-anchor-blue-1.jpg

Tröjan går banne mig ton i ton med det Biltemablåtemat!

Last edited:
Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back