Dagens Blocket! (mc-relaterat)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tänker att vissa objekt kan nå sådan status att det inte längre bara är kännare som uppskattar dem som investeringsobjekt. Även folk som inte är direkt motorintresserade eller tillhör en viss generation inser att det kan var en bra investering, och har man då nån miljon att plöja ned i lämpliga objekt kanske man snart upptäcker gamla moppar och motorcyklar. Jag kan t ex inget om konst men skulle inte ha något emot att ha några Monet, Rembrandt eller Michelangelo på väggen. Inte Picasso kanske, men de andra...
Sen behöver man inte ha haft en Dakota själv, har man hört farsan prata lyriskt om sin blå med kromad tank kan de väl hända att man själv blir sugen på en sån.

Jo du har rätt, det är nog där öppningen ligger, hos de med näsa för riktiga investeringsobjekt. Men för oss som älskar (vår generations) hojar för det de är - våra glädjepiller i vardagen - dör nog det genuina intresset med varje generation brukare. Det är tyvärr min uppfattning.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jo du har rätt, det är nog där öppningen ligger, hos de med näsa för riktiga investeringsobjekt. Men för oss som älskar (vår generations) hojar för det de är - våra glädjepiller i vardagen - dör nog det genuina intresset med varje generation brukare. Det är tyvärr min uppfattning.
Jag tror också att det investeringsmässigt, för dom som har riktigt mycket pengar, är enklare att köpa klockor, tavlor, eller någonting annat som inte tar så mycket plats.
Det är ju en del förvaring inblandat om man ska hålla en hoj i bra skick, helst så att den inte rostar/oxiderar.
Så, det tar en del utrymme att husera alla guldklimpar, och en del av nöjet tycker jag består i av kunna njuta av dom.
Det vill säga titta på dom under bekväma former.
Så ett välbonat varmgarage är minimikravet, alternativt inomhus på väl valda sällen (vardagsrum, kök etc).
Så, dessa saker begränsar i alla fall min tanke, och samling.
Jag vill kunna njuta av guldklimparna oavsett årstid, och då skapar just förvaringen en disciplin att man måste välja sina objekt :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Den där har varit uppe här förr :) Sitter o funderar på om det är crashbågar som är lackat dom där entumsrören eller vad dom har för funktion på en glidare:va
Inte vacker men alla har väl rätt att göra som man vill antar ja
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Självklart gör man som man vill med sin egen skit. Men det är ju inte utan att man undrar lite.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Den där har varit uppe här förr :) Sitter o funderar på om det är crashbågar som är lackat dom där entumsrören eller vad dom har för funktion på en glidare:va
Inte vacker men alla har väl rätt att göra som man vill antar ja
Ser onekligen ut som lackade crashbågar. Då undrar man ju var dimljusen ala BMW Adventure är? Samt hasplåten?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Man undrar faktiskt vart hojarna tar vägen. Många 80-talare med klassikerambitioner försvinner snabbt från Blocket, men man ser dem aldrig på vägarna. Under en 15-mils biltur i helgen mötte jag tre hojar, alla sport-/ sporttourer av senare datum, och så brukar det oftast se ut. Undrar hur många hojar som hamnar i garage och mest beskådas av sin belåtna ägare utan att egentligen tas ut på vägarna.
Gammalt inlägg men jag skulle vilja hävda att jag knappt ser hojar alls när jag är ute... Finns det då inte jättemånga 80-talar så...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är en bilhandlare som säljer Suzukin.

Screenshot_20211001-105449_Samsung Internet.jpg

Dom brukar locka till skratt när dom annonserar ut motorcyklar.

Det är lite märkligt med 5-6 bilder upplagda - som alla är tagna ur nästan precis samma vinkel. Det finns annat man skulle vilja se, men nädå: samma snettframifrånvy, med kameran flyttad någon decimeter.

Den har dock kvaliteter. Typ.
Den ser ur vissa vinklar faktiskt lite pastischartad ut. Jag får vibbar av Sunbeam S7:

Sunbeam S7 De Luxe.jpg

Inte för att jag tror att det var byggherrens intentioner, precis - men det är där man hamnar.

Jag har lätt att se Suzukin lite sådär schablonaktigt tecknad som i en Aha-film, med en gapande Kapten Haddock krängade i sadeln.


Och se!


jumperbabriken-haddock-anchor-blue-1.jpg


Tröjan går banne mig ton i ton med det Biltemablåtemat!
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Gammalt inlägg men jag skulle vilja hävda att jag knappt ser hojar alls när jag är ute... Finns det då inte jättemånga 80-talar så...
Har hört samma kommentar hos Corvette-klubben (ja, jag har en gammal Corvette av en inte så eftertraktad årgång...). Är det inte bara så att helt naturligt kör man inte så mycket med hoj-bil-valfritt fordon när de börjar bli 30-40-50 år gamla? Både komfort och driftsäkerhet brukar vara sämre på gamla fordon, även om man kör ofta i vissa fall håller man sig gärna hemomkring.

Ja, jag kanske bara talar för mig själv, men det känns rimligt ändå på nått sätt... :wiggle
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Har hört samma kommentar hos Corvette-klubben (ja, jag har en gammal Corvette av en inte så eftertraktad årgång...). Är det inte bara så att helt naturligt kör man inte så mycket med hoj-bil-valfritt fordon när de börjar bli 30-40-50 år gamla? Både komfort och driftsäkerhet brukar vara sämre på gamla fordon, även om man kör ofta i vissa fall håller man sig gärna hemomkring.

Ja, jag kanske bara talar för mig själv, men det känns rimligt ändå på nått sätt... :wiggle
Håller helt med! Jag kör hoj för att körningen är kul. En gång, eller kanske två, skulle jag plockat ut en nostalgisk hoj och kört med, om jag haft en.. Jag har inte tillräckligt många körtillfällen för att tycka det är värt det.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har hört samma kommentar hos Corvette-klubben (ja, jag har en gammal Corvette av en inte så eftertraktad årgång...). Är det inte bara så att helt naturligt kör man inte så mycket med hoj-bil-valfritt fordon när de börjar bli 30-40-50 år gamla? Både komfort och driftsäkerhet brukar vara sämre på gamla fordon, även om man kör ofta i vissa fall håller man sig gärna hemomkring.

Ja, jag kanske bara talar för mig själv, men det känns rimligt ändå på nått sätt... :wiggle
Är i mitt tycke stor skillnad på en 40 år gammal bil kontra motorcykel. En gammal motorcykel funkar i de flesta fall att använda dagligen, drar knappt mer bensin än en ny, billig försäkring osv. Åttiotalslimpor sitter man jävligt bekvämt på. Och ofta billiga hojar också.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det är en bilhandlare som säljer Suzukin.

View attachment 464435

Dom brukar locka till skratt när dom annonserar ut motorcyklar.

Det är lite märkligt med 5-6 bilder upplagda - som alla är tagna ur nästan precis samma vinkel. Det finns annat man skulle vilja se, men nädå: samma snettframifrånvy, med kameran flyttad någon decimeter.

Den har dock kvaliteter. Typ.
Den ser ur vissa vinklar faktiskt lite pastischartad ut. Jag får vibbar av Sunbeam S7:

View attachment 464432

Inte för att jag tror att det var byggherrens intentioner, precis - men det är där man hamnar.

Jag har lätt att se Suzukin lite sådär schablonaktigt tecknad som i en Aha-film, med en gapande Kapten Haddock krängade i sadeln.


Och se!


View attachment 464433


Tröjan går banne mig ton i ton med det Biltemablåtemat!
Det maritima temat på tröjan passar ju bra in till den där hojen, bojsänke var min första tanke!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min Suckijucki -84 är en dröm att köra och blir luftad en del varje normalsommar, när det finns fik att åka till.
Bara man planerar sina bromsningar och inte tror att det sitter Brembo-radialer på så går det bra.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Är i mitt tycke stor skillnad på en 40 år gammal bil kontra motorcykel. En gammal motorcykel funkar i de flesta fall att använda dagligen, drar knappt mer bensin än en ny, billig försäkring osv. Åttiotalslimpor sitter man jävligt bekvämt på. Och ofta billiga hojar också.
Hojar verkar inte åldras på samma sätt. De används oftast bara säsongsvis, sköts väl av sina ägare och har inte så mycket karossplåt och annat onödigt som kan rosta. Finns gott om fräscha 80-talshojar, men hur ofta ser man en Opel Rekord eller liknande i nyskick?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hojar verkar inte åldras på samma sätt. De används oftast bara säsongsvis, sköts väl av sina ägare och har inte så mycket karossplåt och annat onödigt som kan rosta. Finns gott om fräscha 80-talshojar, men hur ofta ser man en Opel Rekord eller liknande i nyskick?
Bilar är väl mer bruksfordon ? Eller ? Kör drygt 3-4000 mil per år året runt i bil och det gör jag knappast med hoj , som mest har jag kört 1500 mil hoj på ett år men då var det sommarhalvåret och innan hus o barn :) Bruksfordon slits naturlig värre
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top