Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Gammalt inlägg men jag skulle vilja hävda att jag knappt ser hojar alls när jag är ute... Finns det då inte jättemånga 80-talar så...
Har hört samma kommentar hos Corvette-klubben (ja, jag har en gammal Corvette av en inte så eftertraktad årgång...). Är det inte bara så att helt naturligt kör man inte så mycket med hoj-bil-valfritt fordon när de börjar bli 30-40-50 år gamla? Både komfort och driftsäkerhet brukar vara sämre på gamla fordon, även om man kör ofta i vissa fall håller man sig gärna hemomkring.

Ja, jag kanske bara talar för mig själv, men det känns rimligt ändå på nått sätt... :wiggle

Har hört samma kommentar hos Corvette-klubben (ja, jag har en gammal Corvette av en inte så eftertraktad årgång...). Är det inte bara så att helt naturligt kör man inte så mycket med hoj-bil-valfritt fordon när de börjar bli 30-40-50 år gamla? Både komfort och driftsäkerhet brukar vara sämre på gamla fordon, även om man kör ofta i vissa fall håller man sig gärna hemomkring.

Ja, jag kanske bara talar för mig själv, men det känns rimligt ändå på nått sätt... :wiggle
Håller helt med! Jag kör hoj för att körningen är kul. En gång, eller kanske två, skulle jag plockat ut en nostalgisk hoj och kört med, om jag haft en.. Jag har inte tillräckligt många körtillfällen för att tycka det är värt det.

Är i mitt tycke stor skillnad på en 40 år gammal bil kontra motorcykel. En gammal motorcykel funkar i de flesta fall att använda dagligen, drar knappt mer bensin än en ny, billig försäkring osv. Åttiotalslimpor sitter man jävligt bekvämt på. Och ofta billiga hojar också.

Det är en bilhandlare som säljer Suzukin.

View attachment 464435

Dom brukar locka till skratt när dom annonserar ut motorcyklar.

Det är lite märkligt med 5-6 bilder upplagda - som alla är tagna ur nästan precis samma vinkel. Det finns annat man skulle vilja se, men nädå: samma snettframifrånvy, med kameran flyttad någon decimeter.

Den har dock kvaliteter. Typ.
Den ser ur vissa vinklar faktiskt lite pastischartad ut. Jag får vibbar av Sunbeam S7:

View attachment 464432

Inte för att jag tror att det var byggherrens intentioner, precis - men det är där man hamnar.

Jag har lätt att se Suzukin lite sådär schablonaktigt tecknad som i en Aha-film, med en gapande Kapten Haddock krängade i sadeln.

Och se!

View attachment 464433

Tröjan går banne mig ton i ton med det Biltemablåtemat!
Det maritima temat på tröjan passar ju bra in till den där hojen, bojsänke var min första tanke!

Min Suckijucki -84 är en dröm att köra och blir luftad en del varje normalsommar, när det finns fik att åka till.
Bara man planerar sina bromsningar och inte tror att det sitter Brembo-radialer på så går det bra.

Är i mitt tycke stor skillnad på en 40 år gammal bil kontra motorcykel. En gammal motorcykel funkar i de flesta fall att använda dagligen, drar knappt mer bensin än en ny, billig försäkring osv. Åttiotalslimpor sitter man jävligt bekvämt på. Och ofta billiga hojar också.
Hojar verkar inte åldras på samma sätt. De används oftast bara säsongsvis, sköts väl av sina ägare och har inte så mycket karossplåt och annat onödigt som kan rosta. Finns gott om fräscha 80-talshojar, men hur ofta ser man en Opel Rekord eller liknande i nyskick?

Hojar verkar inte åldras på samma sätt. De används oftast bara säsongsvis, sköts väl av sina ägare och har inte så mycket karossplåt och annat onödigt som kan rosta. Finns gott om fräscha 80-talshojar, men hur ofta ser man en Opel Rekord eller liknande i nyskick?
Bilar är väl mer bruksfordon ? Eller ? Kör drygt 3-4000 mil per år året runt i bil och det gör jag knappast med hoj , som mest har jag kört 1500 mil hoj på ett år men då var det sommarhalvåret och innan hus o barn :) Bruksfordon slits naturlig värre

Och hittar man den där Rekorden eller motsvarande i någorlunda rejält skick kostar de därefter också. För några år sedan kunde man köpa i stort sett vilken 80-talsbil som helst för kaffepengar. (Förutom de verkliga klassikerna då). Nu verkar priserna för vilken rosthög till småbil som helst börja på 20-30k sisådär. Och sedan drar det iväg fort.

Priserna på många äldre hojar har ju också gått upp men bilar är helt enkelt än värre vad jag sett.

Och hittar man den där Rekorden eller motsvarande i någorlunda rejält skick kostar de därefter också. För några år sedan kunde man köpa i stort sett vilken 80-talsbil som helst för kaffepengar. (Förutom de verkliga klassikerna då). Nu verkar priserna för vilken rosthög till småbil som helst börja på 20-30k sisådär. Och sedan drar det iväg fort.

Priserna på många äldre hojar har ju också gått upp men bilar är helt enkelt än värre vad jag sett.
Ja, det är riktigt så att man rycker till när man ser en "vanlig" bil från svunnen tid, i bra skick.
Jobbade nyligen i Kroatien, och den här godbiten stod flera gånger på VIP parkeringen bland nya premiumbilar.
Kändes som att den "tog plats" :)
Opel_1.jpg

Den där motorn (XTZ660) gör sig verkligen inte bra i en sporthoj....
Fast det gör ju inte den nya R7 (MT07) motorn heller och det är ju inne med konstiga motorer i sportiga hojar.
Det är ju det som är det fräna med den - less i more.
En odödlig encylindrig motor i det chassiet - coolt!
Hade själv en MT-03 2006, samma koncept, hur fränt som helst.
Sålde den bara på grund av ren och skär fattigdom, livet är surt....
Så, köp. lacka, och dekaltrimma :tummenupp

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back