Däck. När byter ni?

Någon har vid något tillfälle sagt till mig att däcken slits ner fortare i slutet så 5-4mm tar längre tid än 2-1mm. Vet inte om det tillför något.

Någon har vid något tillfälle sagt till mig att däcken slits ner fortare i slutet så 5-4mm tar längre tid än 2-1mm. Vet inte om det tillför något.
Min erfarenhet oxå.
Kanske kyl-egenskaperna/värme-avlednings förmågan minskar med mindre mönster...?
:unsure:

Det var sanslöst tunt material i mitt däck som jag bytte för några dagar sen fastän jag inte tyckte det såg eländigt ut. Det kändes sladdrigt på mitten.
Lite som jag själv, när jag tänker efter...

Hur länge håller sig däck som mestadels står i ett svalt och mörkt garage? Bör väl inte bli till bakelit på ett par år?
Jag vill alltid ha nästa omgång hemma. Man kan skada ett och vill inte sitta och vänta på en budbil när man kunde kört.

Gjort misstag. Köpte hoj med fina men gamla däck. Det blev sprickor ner till corden trots mycket gummi. Fick brått att få tag på däck. En handlare några få mil härifrån säljer ett gammalt parti däck, inte ens billigt men det var runt 5 år gamla däck. Säljer ff samma gamla ostar, samma priser, nu 7-8 år gamla. Kändes fina i gummit men varade inte mer än ca 300 mil. Aldrig mer.

Såå, låt dem inte ligga för länge för då försämras egenskaperna på alla plan.

Hur länge håller sig däck som mestadels står i ett svalt och mörkt garage? Bör väl inte bli till bakelit på ett par år?

Däck är färskvara. ”Ett par år” kan innebära alltifrån precis som nya till olämpliga att köra på. Beroende på ålder, hur de har hanterats osv.

Jag har sex år gamla däck på min fesiga låtsas-sporthoj. De har gått 625 mil och jag kör nästan bara på bana med den. De däcken har fortfarande grepp men absolut sämre än nya.

Tjockhojen byter jag varje år på (flera gånger). Jag köper nya däck på våren men och byter till säsongen. Då jag kör ca 1200-1800 mil/säsong är däcken ändå utslitna.

Jag fick en uppsättning fem år gamla Michelin Anakee Wild av en kompis som inte kör grus. Han köpte en hoj med nya sådana däck och monterade av dem direkt när han kom hem. 26,5 mil hade de gått.

Jag satte på dem inför en Norrlandsgrus och det handlade om 60 mil asfalt och 120 mil grus, samt två dagars gruskurs då (fast lite körning då). När jag kom hem var däcken helt slut. Gummit hade hårdnat så att de slets toksnabbt.

Däremot är det klokt att som blueridge säger beställa så att man har nästa uppsättning redan hemma. Bli stående utan däck är inte skoj alls.

Kör snyggt!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...