Covid-19 viktig information!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja men återigen så är det ANDELEN av vaccinerade resp ovaccinerade som är väsentlig ifall man vill påvisa någonting. Av någon anledning "glömmer" så många bort det...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja men återigen så är det ANDELEN av vaccinerade resp ovaccinerade som är väsentlig ifall man vill påvisa någonting. Av någon anledning "glömmer" så många bort det...
Håller med.

Kikade bara på twitterinlägget men jag ser det som att det är så det är redovisat, alltså per capita i respektive grupp inte per capita av alla barn?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med.

Kikade bara på twitterinlägget men jag ser det som att det är så det är redovisat, alltså per capita i respektive grupp?
Jo så står det ju. Samtidigt som det är åldersgrupp 6-11 år som inte är relevant i denna jämförelse. Är det bara riskgrupper som vaccinerats av så små barn tro?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jo så står det ju. Samtidigt som det är åldersgrupp 6-11 år som inte är relevant i denna jämförelse. Är det bara riskgrupper som vaccinerats av så små barn tro?
Vet ej hur Danmark gör.
Får ont i huvet av att läsa danska. Kanske står något här under "Børn":
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En børneformulering af Comirnaty beregnet til de 5-11-årige af Comirnaty har ikke været tilgængelig i Danmark før medio december 2021.

Sundhedsstyrelsen har derfor besluttet, at der indtil der kommer tilstrækkeligt med børneformuleringen af Comirnaty (orange hætte), kan der anvendes en vaccinedosis på en tredjedel af vaccinedosis for voksenformuleringen (Comirnaty-formuleringen i multidosis hætteglas med lilla prop, som anvendes til at vaccinere personer fra 12 år).

Dette betyder altså, at børn i alderen 5-11 år ved opstart af vaccinationstilbuddet 26. november 2021 skal have 0,1 ml Comirnaty-vaccine (lilla hætte). Når børneformuleringen tages i brug medio december, vil børn kunne vaccineres enten on-label med 0,2 mL Comirnaty (orange hætte) eller med 0,1 mL Comirnaty (lilla hætte). Sidstnævnte vil være en såkaldt off-label anvendelse af vaccinen, men som er godkendt af Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen,
Det verkar som att det är en pyttedos på 1/3 som ges till yngre barn. Hur dämpningen av smitta ser ut i rena data vet man nog först efteråt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle vara försiktig med att använda twitterinlägg som källor.

Senare mutationer har blivit mycket mer smittsamma så där har luftburen smitta blivit en viktigare faktor antar jag. Men om du är fast övertygad om att alla vet bättre än de som vet något så är det väl inget att diskutera tänker jag. Du måste hålla i minnet att kunskapen och data om en ny mutation inte finns förrän efter ett halvår eller så. Det betyder inte att alla som är satta att hantera detta är dumma i huvudet.

För att vara så kritisk mot de som har åsikter utan att tillhöra gruppen "de som vet" så måste jag säga att du är extremt flitig med att just kläcka ur dig olika svagt underbyggda påståenden utan egen källhänvisning.

Och när du sen får källa så börjar du kritisera forskares forskningsmetodik för du vet ju tydligen bättre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det verkar som att det är en pyttedos på 1/3 som ges till yngre barn. Hur dämpningen av smitta ser ut i rena data vet man nog först efteråt.

Du tycker man ska ge full dos till barn som kanske väger 30 kg istället för de 80-100 kg som en full dos är anpassad till?

Känns lite som inversen av retoriken kring Ivermectin där det kritikerna ständigt pratar om doseringar lämpade för hästar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du tycker man ska ge full dos till barn som kanske väger 30 kg istället för de 80-100 kg som en full dos är anpassad till?

Känns lite som inversen av retoriken kring Ivermectin där det kritikerna ständigt pratar om doseringar lämpade för hästar.
Nej jag tycker ingenting, hur kan du dra den slutsatsen? Saknar du förmåga att tänka annat än svart/vitt eller för/emot?

Du däremot är alltid helt tvärsäker på att myndigheterna ljuger/ingenting vet/mörkar/har fel osv.

Kan vara klädsamt att även se till sin egen attityd ibland. Jag har uppfattat att du företräder vetenskapen framför spekulationerna, det är bra. Låt det märkas även under inverkan confirmation bias.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej jag tycker ingenting, hur kan du dra den slutsatsen? Saknar du förmåga att tänka annat än svart/vitt eller för/emot?

Du däremot är alltid helt tvärsäker på att myndigheterna ljuger/ingenting vet/mörkar/har fel osv.

Kan vara klädsamt att även se till sin egen attityd ibland. Jag har uppfattat att du företräder vetenskapen framför spekulationerna, det är bra. Låt det märkas även under inverkan confirmation bias.

Det lät ju som att du var kritisk mot den pyttelilla dosen på 1/3-del.
Hur ska jag tolka det då?

Det värsta med confirmation bias är att det inte nödvändigtvis opponenten som lider av den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, jag var inte alls kritisk mot den utan det var bara ett konstaterande. :)

Däremot menade jag att det är svårt att dra slutsatser om Omikron redan nu.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En av de nya restriktionerna som trätt i kraft i veckan innebär att restauranger och krogar med serveringstillstånd ska stänga senast klockan 23.00.

Johan Giesecke säger sig vara skeptisk till hur många av restriktionerna som egentligen har en effekt som är vetenskapligt bevisad.

– Jag tycker det är en lite underlig restriktion, att plötsligt vid ett klockslag så blir man smittad. Jag vet inte om det finns någon vetenskaplig grund överhuvudtaget för att ha tidig restaurangstängning och barstängning.
Lena Hallengren har säkert ett bra svar.
När han får frågan om hur han själv lever med tanke på det skenande smittoläget, berättar han att han lever som förut.

– Faktiskt normalt. Jag lever som vanligt, säger han till ”Sportstudion”.
Tidigare statsepidemiolog, 72 år gammal, lever som vanligt.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förut har resonemanget varit att där alkoholen går in går vettet ut. Det stämmer nog fortfarande men med Omikron har väl spelplanen förändrats en del. Sedan får man nog ha en viss förståelse att man inte kan ändra restriktionerna varje vecka.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske hade det varit effektivare att förbjuda kindpussar och annat lösaktigt beteende.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej, jag var inte alls kritisk mot den utan det var bara ett konstaterande. :)

Däremot menade jag att det är svårt att dra slutsatser om Omikron redan nu.
Du må kunna allt om elbilar, batterier, elnät med mera eftersom du kör elbil 5000 mil per år.

Jag har haft covid 17 gånger så jag kan allt om det. Fråga om du vill ha svar från en som vet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Lena Hallengren har säkert ett bra svar.

Tidigare statsepidemiolog, 72 år gammal, lever som vanligt.
Det gör jag med efter 3:e dosen 15 december ! Gissar samma för Giesecke trippelvaccad !
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför är det praktiskt taget bara pensionerade eller som snart går i pension som offentligt går ut i media om vaccinets förträfflighet och hur viktigt det är att ta jabben? Bara en tanke.
Kanske för dom erbjudits 3 doser, tagit 3 doser och det har fungerat.
(inte blivit så sjuka att de dött eller hamnat på sjukhus) ?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top