Covid-19 viktig information!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Min lilla notis till marginalen. Uhm, då frågade jag mig själv - på vilket sätt tillförde den undersökning något relevant att veta? Inget. Det jag är intresserade av är - hur påverkar det risken att dö av covid? Säsongsvaccinerna man tar är ju också bara en booster mot allvarliga kompikationer, inte ett hundraprocentigt skydd.


Nu kan man i data se sannolikheten att bli smittad i hemmet av infekterad familjemedlem och hur pass smittsam Omikron är mot Delta. Skillnaden mellan vaccinerad och ovaccinerad samt hur effektiv boosters är iaf på kort sikt. Ja, det hade varit bra att se hur många av de smittade i varje grupp krävde sjukvård, IVA samt död och övrig relevant info.
Det är just siffror jag vill se. Tegnell bekräftade tex nyligen att majoriteten av de som ligger på IVA har Delta men hur många är det, 51 eller 99 av 100?
Hur många har dött av Omikron (ålder, underliggande sjukdom, vaccinerad?) och hur många på IVA vårdas verkligen för covid-19 i respektive virusvariant?
Vi får vänta på övrig information.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Saxat från folkhalsomyndigheten:

View attachment 467602

Är det vettigt?
Finns det många om ens några 12-åringar som blir svårt sjuka av covid?
Klart det är vettigt, annars hade inte rekommendationen varit så. Det är ju inte bara 12-åringarna som påverkas utan även den miljö 12-åringar lever i, dvs familjer, skolor, idrott osv osv. Sverige var väl sist på bollen vad gäller barn under 18 år då man ville ha så mycket data som möjligt på fötterna och där lever väl erfarenheterna från 2009 också kvar.

Om jag var lärare skulle jag heller vilja arbeta i en klass med vaccinerade 12-åringar än i en klass med ovaccinerade 12-åringar. Exempelvis.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Klart det är vettigt, annars hade inte rekommendationen varit så. Det är ju inte bara 12-åringarna som påverkas utan även den miljö 12-åringar lever i, dvs familjer, skolor, idrott osv osv. Sverige var väl sist på bollen vad gäller barn under 18 år då man ville ha så mycket data som möjligt på fötterna och där lever väl erfarenheterna från 2009 också kvar.

Om jag var lärare skulle jag heller vilja arbeta i en klass med vaccinerade 12-åringar än i en klass med ovaccinerade 12-åringar. Exempelvis.
Möjligen om vaccin hade hindrat smitta, men det verkar stå ganska klart nu att så är det inte åtminstone inte vad gäller omicron.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Klart det är vettigt, annars hade inte rekommendationen varit så. Det är ju inte bara 12-åringarna som påverkas utan även den miljö 12-åringar lever i, dvs familjer, skolor, idrott osv osv. Sverige var väl sist på bollen vad gäller barn under 18 år då man ville ha så mycket data som möjligt på fötterna och där lever väl erfarenheterna från 2009 också kvar.

Om jag var lärare skulle jag heller vilja arbeta i en klass med vaccinerade 12-åringar än i en klass med ovaccinerade 12-åringar. Exempelvis.
Argumentet för vaccin brukar numera vara att symptomen blir mindre om man väl blir smittad. Då ska man ställa sig frågan hur svåra symptom kan en ovaccinerad 12-åring tänkas få.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Risken att smitta minskar förstås även med omikron, dock bara med ca 20%, men dessa rekommendationer tillkom innan omikron.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Möjligen om vaccin hade hindrat smitta, men det verkar stå ganska klart nu att så är det inte åtminstone inte vad gäller omicron.
Min gissning är att man inte hade gjort samma bedömning och rekommendation om man hade gjort den idag. I och med att skyddet mot smittspridning är betydligt mindre för omicron, och det kvarstående skälet att vaccinera sig då framför allt är att skydda sig själv mot allvarlig sjukdom bör ju den sammanvägda bedömningen väga över åt andra hållet när det gäller en grupp som har extremt liten risk att bli allvarligt sjuk. Viss effekt på smittspridningen har ju vaccinet även mot omicron men frågan är om den är tillräckligt stark för att motivera vaccination för just den gruppen.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Risken att smitta minskar förstås även med omikron, dock bara med ca 20%, men dessa rekommendationer tillkom innan omikron.
Det vet jag att den gjorde men den finns fortfarande kvar. För mig har den rekommendationen gått från inte speciellt bra till helt befängd
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det vet jag att den gjorde men den finns fortfarande kvar. För mig har den rekommendationen gått från inte speciellt bra till helt befängd
Där har du nog i stort sett hela världen emot dig tyvärr. Väldigt många vaccinerar från 12 år idag. Befängt är det väl inte med dagens kunskap, kanske mindre effektivt men då skall man veta att vi i Sverige också lägger större vikt vid individens nytta vid vaccination än vad de flesta andra länder gör. Den som lever får se.


Intressant artikel i dagens DN om likheterna med spanska sjukan och Covid-19. Sjukdomsförlopp och virusets mutationer påminner starkt om varandra, en stor skillnad är att man då inte kunde testa och därmed inte ha realtidsdata på hur vågorna går och hur många som smittas utan att få symptom eller allvarlig sjukdom.

Det finns enligt forskarna i artikeln en del som talar för att omikron kan vara övergången från pandemi till normal säsongsinfluensa (där riskgrupper erbjuds boostrar årligen sedan länge).

Det skulle vara fantastiskt om så blir fallet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Att Omicron dominerar gör inte att de övriga har försvunnit. Vaccin kan minska spridningen av dem.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns publicerad forskning som säger att vaccinerade har precis lika mycket virus som ovaccinerade i munnen ifall de är smittade.
Det finns ytterligare publikation som säger att ovaccinerade är i genomsnitt är sjuka och smittar i 7.5 dagar och vaccinerade i 5.5. Och det gällde delta så skillnaden skillnaden var väl inte så märkvärdig ens vid delta.

Nu för omikron skulle jag vara försiktig med att påstå någonting alls, det finns även indikationer som tyder på att vaccinerade är de som står för smittspridningen nu.

Men jag tror inte någon hunnit publicera någonting liknande för omikron. Vi har nog bara påståenden från personer på sociala medier som anser sig veta bättre än de som vet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klart det är vettigt, annars hade inte rekommendationen varit så. Det är ju inte bara 12-åringarna som påverkas utan även den miljö 12-åringar lever i, dvs familjer, skolor, idrott osv osv. Sverige var väl sist på bollen vad gäller barn under 18 år då man ville ha så mycket data som möjligt på fötterna och där lever väl erfarenheterna från 2009 också kvar.

Om jag var lärare skulle jag heller vilja arbeta i en klass med vaccinerade 12-åringar än i en klass med ovaccinerade 12-åringar. Exempelvis.
Kanske i Danmark. Men i Sverige har vi ju andra barn i skolorna än i Danmark !
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top