Covid-19 viktig information!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja så är det, tyvärr.
Jag ifrågasätter inte Tegnell eller läkarvetenskapen, eller kompetensen hos professorer i ämnet ifråga däremot sanningshalten i det de säger, och det sätt de agerar på!

Om dessa sade att innan 2022 är till ända kommer tolv miljoner ha dött av viruset, och folket skulle tro dem!
Exempel:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Exempel:

:tummenuppSåna där artiklar tål att lyftas oftare!

Sverige har inte den kulturen att tvinga på folk munskydd, men att tvinga sina undersåtar att injicera sig med icke färdigtestade mediciner är tydligen en gammal svensk tradition... :va

Ja, när Tegnell ifrågasätter om jorden verkligen är rund då är det helt okej för han är ju statsepidemiolog...

Eller kort sagt, blott Sverige svenska experter har.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vi har inte den kulturen... ok men multi eller mellanösterkultur ska vara jättebra men inte munskyddskultur där man respekterar andra genom att begränsa sin smitta vid sjukdom i tex kollektivtrafik?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Oavsett vilken beteendeförändring man nu önskar att människor skall göra kan åtgärdens nytta inte utgå från vad effekten skulle bli i teorin utan det handlar snarare om i vilken utsträckning de åtgärder man gör faktiskt leder till att en beteendeförändring som ger effekt. Vi har ju nu exempelvis några partiledare som genom empiriska experiment visat att munskydd som bärs väl synligt, i handen, inte har fullt så bra skydd mot insjuknande som de kanske hoppats.

Så länge vi inte genom våld skall tvinga människor till beteendeförändring beror en åtgärds effekt i stor utsträckning på hur motiverade människor är att bete sig på ett visst sätt - en motivation som inte infinner sig bara för att man bestämt det, i alla fall inte om man skall utgå från motivationspsykologisk forskning.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Min sambo var till Estland i början av december på spa vecka... Där gällde munskydd.. Vakter stod utanför typ varuhus å liknande, å hade du inte de på dig kom du inte in..
Här är de väldigt få som använder de i typ affärer å liknande..
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, det märks att det bara är "only for the show". Man bär munskydd ibland.. håller den i handen, gör lite som man vill för det finns inga krav och tydliga signaler utan bara rekommendationer och få gör mer än man behöver.

Våld borde inte behövas för krav inom kollektivtrafiken men kontrollanter lär behövas. Gör dem tillgängliga för köp vid spärrarna och eventuellt gratis under en period för de som är sena i utvecklingen.

Jag har stört mig i jättemånga år på dem som nyser rakt ut på tåget upprepade gånger, snoriga och uppenbarligen sjuka. De tänker bara på sig själva, hur synd det är om dem som måste jobba trots sjukdom helt utan tanke på hur många de drar med sig i skiten. Jag är inte för krav efter pandemin men vi hade kunnat få in vanan och med mer hänsyn och förståelse betydligt mer.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dela in länder i munskydd+lockdown och icke munskydd+icke lockdown.

Vilka har haft störst problem med pandemin?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vilka har haft störst problem med pandemin?
En del av oss här på sporthoj? :näsblod

Sen är det ju frågan om definitionen av "problem". Australien, England och Österrike är ju skrämmande exempel på hur man inte ska göra. Sverige med 20% av ursprunget icke-luteransk fostran är ju lite svårare att styra än oss inbreeds.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Oavsett vilken beteendeförändring man nu önskar att människor skall göra kan åtgärdens nytta inte utgå från vad effekten skulle bli i teorin utan det handlar snarare om i vilken utsträckning de åtgärder man gör faktiskt leder till att en beteendeförändring som ger effekt. Vi har ju nu exempelvis några partiledare som genom empiriska experiment visat att munskydd som bärs väl synligt, i handen, inte har fullt så bra skydd mot insjuknande som de kanske hoppats.

Så länge vi inte genom våld skall tvinga människor till beteendeförändring beror en åtgärds effekt i stor utsträckning på hur motiverade människor är att bete sig på ett visst sätt - en motivation som inte infinner sig bara för att man bestämt det, i alla fall inte om man skall utgå från motivationspsykologisk forskning.
Vad är "motivationspsykologisk forskning" för något?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Dela in länder i munskydd+lockdown och icke munskydd+icke lockdown.

Vilka har haft störst problem med pandemin?
Irrelevant i frågan. Fråga dig själv om munskydd begränsar spridning av smitta.. allt som minskar mängden virus är bra. Om du satt på en buss bland sjuka oavsett virus de har, hade du föredragit att de hade munskydd på sig eller inte?
Sydkorea använder munskydd dock utan krav men alla använder det. De har vad jag vet ingen större lockdown och det är knappast munskydd i sig som haft störst betydelse heller men det begränsar spridning helt klart.

Det finns också en anledning till att man måste ha munskydd vid vaccinering, test av covid och på vårdcentral.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen är att munskydd förvisso har en effekt (framförallt på Delta och efterföljande mutationer) men det finns betydligt mer avgörande åtgärder som är viktigare. Och kanske bäst då att fokusera på de som är viktigare först, sedan munskydd vid de situationer där de har störst effekt - tex i lokaltrafik och där trängsel inte KAN undvikas av någon anledning.
Osv.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Att alla vaccinerade (tex jag själv) kommer att dö skulle jag påstå är 100 % säkert.
Är väl ca 2000 år sedan någon död återuppstod efter börjat snacka om evigt liv, usch !

Och jag har samma prognos för de ovaccinerade, de kommer också dö, 100 % säkert.
M a o Dödssäkert!
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@BrooklynS det håller jag med dig om. Jag väger inte in munskydd jättehårt men hade gärna sett det som krav i kollektivtrafiken. Det är obehagligt att sitta bland nysande och hostande människor under pandemin men även annars också. Tycker vi går miste om en bra kultur som vi kanske hade kunnat ta till oss. Det var allt.. skiter i det nu :-D

Förresten, en annan sak jag stör mig på är de som snackar högt och mycket medan de handlar. Det sprider betydligt mer och i vissa länder uppmanar man folk att inte prata onödigt mycket. I Sverige uppmanas man att handla själv, det minskar mängden folk men även snack. Vissa handlar säkert ensamma medan andra går i flock och snackar högt och livligt, vissa i mobilen hela tiden. Med omikron är iaf inte jag speciellt nojig längre och bryr mig mindre.
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
@BrooklynS det håller jag med dig om. Jag väger inte in munskydd jättehårt men hade gärna sett det som krav i kollektivtrafiken. Det är obehagligt att sitta bland nysande och hostande människor under pandemin men även annars också. Tycker vi går miste om en bra kultur som vi kanske hade kunnat ta till oss. Det var allt.. skiter i det nu :-D
Ju mindre du bryr dig ju mindre bekymmer får du. Lägg dig aldrig i andras problem! Livet blir så mycket lättare då.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Sammanställde:

Risk för att bli smittad i hushåll enligt dansk studie. Observera att icke vaccinerade kan vara folk med en dos samt att de redan kan ha naturlig immunitet.
Delta 21%
Omikron 31%

Ovaccinerade hushåll:
Delta 28%
Omikron 29%

Vaccinerade hushåll:
Delta 19%
Omikron 32%

Boosters:
Delta 11%
Omikron 25%

Sannolikhet att bli smittad mot fullt vaccinerade för både Delta och Omikron
Ovaccinerade: 1.4% högre risk
Boosters: 0.7% (mindre sannolikt att bli smittad mot fullt vaccinerade)

Delta
Ovaccinerade mot fullt vaccinerade när det gäller Delta: 2.3% högre risk
Booster mot fullt vaccinerade: 0.3%

Omikron
Ovaccinerade mot fullt vaccinerade: 1.04% högre risk vilket är extremt liten skillnad.
Booster mot fullt vaccinerade: 0.5%

Ovaccinerade och sannolikhet att bli smittad av omikron mot delta är 1.2 ggr större vilket betyder att deras immunförsvar också skyddar bra mot omikron.
Denna data inkluderar även delvis vaccinerade och därför bör siffran/risken vara ännu lägre säger han i videon (jag får inte ihop det)

Risken för fullt vaccinerade att bli infekterade av Omikron mot Delta är 2.6%
Risken för de med boosters att blir infekterade av Omikron mot Delta är 3.7%

Källa finns i videon:
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top