Covid-19 viktig information!

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Delta-varianten är ju fortfarande i farten, om än i mycket mindre omfattning. Jag spelar heller inte på ATG då det finns för mycket att loosa.
Inte jag heller men det här spelet måste vi alla spela, antingen tar man dosen eller så tar man det inte.. Du anser kanske att det är 100% riskfritt att ta vaccinet?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det är det inte. Däremot är risken mindre mig att ta vaccin än inte, baserat på den evidens som finns idag, om jag blir smittad. Smittad kommer vi alla bli, förr eller senare. Är gammal gubbe med typ2 och hypertoni.
oki det är fullt möjligt jag hade resonerat likadant i dina kläder
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har det kommit ytterligare evidens som visar på tydlig nytta med användning av munskydd.


Under pandemin har svenska myndigheter inte infört krav på munskydd i offentlig miljö. Däremot har det funnits rekommendationer om att ta på det i vissa situationer, exempelvis i kollektivtrafiken under rusningstrafik. De män som följt denna inrådan kan nu glädja sig åt att de är mer attraktiva med det på – än utan.

Det visar en studie som har utförts på universitetet i Cardiff, Wales. Där har forskarna försett män med olika sorters munskydd och därefter låtit 42 kvinnliga psykologistudenter i åldern 18-24 år, utan hänsyn tagen till sexuell läggning, ranka attraktiviteten hos 40 män med betyget ett till sju. Kvinnorna ansåg att männen, i 18-30-årsåldern, blev snyggare om nedre ansiktshalvan doldes.

Urvalet av män bestod av 20 som klassats som mer attraktiva och 20 som klassats som mindre attraktiva. Varje man hade fotograferats på fyra bilder, sammanlagt alltså 160 bilder som visades i slumpvis ordning för kvinnorna.

På bilderna var männen utan munskydd, med blått kirurgiskt munskydd, med en anteckningsbok som dolde ansiktet från näsan och nedåt, samt ett mönstrat tygskydd.

Kirurgmunskyddet kom i topp, med ett genomsnitt på cirka 3,75 i betyg. Minst attraktiva var männen utan munskydd. De fick ett snittbetyg på 3,4 i betyg.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det som jag tycker talar för vaccinering även om man är yngre än 65 är dels att det trots allt har en rätt så bra effekt på smittspridningen (vid en tredje dos och givet att man inte därmed "kompenserar" genom att istället springa runt och bidra extra till smittspridning genom sitt beteende), dels att det kanske ännu är något för tidigt att säga att faran är över även för individen. Det ser ju onekligen ut som att omikron innebär betydligt mindre risk för allvarlig sjukdom, men kanske aningen för tidigt att helt blåsa faran över ändå. En del ytterligare forskning behövs, samtidigt som vi inte heller kan utesluta att nya och farligare varianter utvecklas och får spridning, med tanke på den enormt stora smittspridningen och därmed fler tillfällen för viruset att mutera ytterligare.

Men visst känns det kanske inte lika självklart med tredje dos som för ett par månader sedan när Delta dominerade. Givet att man har möjlighet att genom sitt beteende vara extra försiktig skulle man ju kunna avvakta några veckor för att se hur det hela utvecklas och att vi får mer kunskap och därefter ta ställning till en tredje dos. Det är nog detta jag lutar åt för egen del just nu.
Covid-19... sedan kom den Engelska varianten, Afrikanska, Brasilianska och Indiska (utom inbördes ordning).
Sedan spreds det till andra länder. Förbaskat SMART virus som muterat inom dessa länder och vet var gränsen går för respektive land.

Och nu Omicron... ett bedrägligt lugn har infunnit sig...
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Tittar man på hur många som avlidit år ett och år två kan man se att antalet avlidna mer än fördubblats år två. Nu är vi uppe i 5,5 miljoner avlidna.

Närmar oss 100 000 avlidna på en vecka. Om det fortsätter kommer det att vara minst 10 -12 miljoner avlidna innan året är slut. Men men.. vi är inte där ännu..
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tittar man på hur många som avlidit år ett och år två kan man se att antalet avlidna mer än fördubblats år två. Nu är vi uppe i 5,5 miljoner avlidna.

Närmar oss 100 000 avlidna på en vecka. Om det fortsätter kommer det att vara minst 10 -12 miljoner avlidna innan året är slut. Men men.. vi är inte där ännu..
Ja, det är så livet är för de flesta, man lever och sen dör man.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Covid-19... sedan kom den Engelska varianten, Afrikanska, Brasilianska och Indiska (utom inbördes ordning).
Sedan spreds det till andra länder. Förbaskat SMART virus som muterat inom dessa länder och vet var gränsen går för respektive land.

Och nu Omicron... ett bedrägligt lugn har infunnit sig...
På vilket sätt skulle viruset veta var gränsen för olika länder går?

Att man döper virus och varianter efter var de först rapporterades är ju inget nytt. Gällde ju redan "spanska sjukan" som först rapporterades just från Spanien. Betyder inte att spanska sjukan hade koll på Spaniens gränser.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På vilket sätt skulle viruset veta var gränsen för olika länder går?

Att man döper virus och varianter efter var de först rapporterades är ju inget nytt. Gällde ju redan "spanska sjukan" som först rapporterades just från Spanien. Betyder inte att spanska sjukan hade koll på Spaniens gränser.
Uppstod mest troligt ui USA och kom med soldater till Spanien som hade fri press och därmed var det där det kom ut...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Uppstod mest troligt ui USA och kom med soldater till Spanien som hade fri press och därmed var det där det kom ut...
Notera att jag skrev 'rapporterades' inte 'uppkom'. Ville inte gå in på hela den där historien.

Men ska vi vrida det så finns det inget som tyder på att spanska sjukan kände till USA's gränser heller. På samma sätt som Covid inte behöver känna till Sydafrikans gränser bara för att två varianter om inte uppkommit så åtminstone fått initial spridning där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med!

Off Topic: Har kört datacentral på ICA Hakon slutet 80-tal. Först PS/38 sedan 360. Disckassetter och sedan DAT-band. Hålkort och stansapparater vid årlig inventering...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag anser mig ha tillräckligt mycket info för att skippa 3:e dos. Jag tar hellre en infektion med omikron som med största sannolikhet är mild eller asymtomatisk och får ett bra immunförsvar kanske även mot kommande varianter än booster som förmodligen bara ökar skyddet kortvarigt och dessutom inte jättebra. Vad jag läst kan man tydligen inte heller fortsätta med fler doser. Det går bra med 3-4 men helst inte mer.

Edit: det är vad jag känner, andra kanske är tryggare med en 3:e dos. 2 doser sägs ge bra skydd mot allvarlig sjukdom samt t-cellsförsvar. Som ovaccinerad hade just jag inte varit så orolig för Omikron däremot Delta men mest för eventuella komplikationer än död.
Samma här. Tog två prutor i somras, åkte på Delta i slutet av november och kommer att få Ommikron (om det inte var förkylningen vi hade i mellandagarna när vi inte fick testa oss eftersom vi nyss hade haft Corona). Man kan inte undvika Omikron hur man än vänder och vrider på det, utan att gå ner i ett fallout shelter och äta konserver resten av livet. Jag ser inte heller vad dos 3 skulle ge mig som precis har ganomlidit Delta. Nej, någon annan får ta min boosterdos den här gången.

OBS, jag har varit och är extremt kritisk till den svenska hanteringen av detta och har varit förespråkare för vaccin hela tiden. Omikron ändrar spelreglerna totalt. Vi stänger inte landet för den årliga influensan, och Omikron verkar av allt att döma inte vara värre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Österrike håller sig framme (inte första gången när det gäller Covid....)
Rädda om turisterna eller turisterna är viktiga ?
Inga fler Covid-sjuka bartenders här inte !
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Österrike håller sig framme (inte första gången när det gäller Covid....)
Rädda om turisterna eller turisterna är viktiga ?
Inga fler Covid-sjuka bartenders här inte !
Vansinne redan med delta.
Med omicron rent löjeväckande.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vansinne redan med delta.
Med omicron rent löjeväckande.
Verkligen. Även politiska beslut skulle ibland vinna på att gå igenom tester av dess effekt och biverkningar. Detta beslut misstänker jag tyvärr kommer ge rätt så allvarliga långtidseffekter.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vansinne redan med delta.
Med omicron rent löjeväckande.
Dom kanske har statligt financierad sjukvård i Österrike och vill minska kostnaderna / trycket på sjukvården ?
I Sverige är det 8,8 ggr större risk för IVA om du är ovaccinerad och i åldersgruppen 16 - 130 år
(SVT kallar det äldre, men jag tycker 130 år tydligare för jämförelsen nedan)
Nu kommer för lite yngre, typ ej pensionärer
I Sverige är det 11,4 ggr större risk för IVA om du är ovaccinerad och i åldersgruppen 16 - 60 år
Man kan alltså genom vaccinering bli kvitt ca 90 % av de på IVA för Covid genom vaccinering.
Gissar detta är intressant. För den som betalar för sjukvården.
För andra som väntar på sjukvård.
Och hjälper inte uppmaningar vaccinera sig så gör man det jobbigare genom Covid-pass.
I Princip samma inskränkning som betala skatt på sina inkomster....
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dom kanske har statligt financierad sjukvård i Österrike och vill minska kostnaderna / trycket på sjukvården ?
I Sverige är det 8,8 ggr större risk för IVA om du är ovaccinerad och i åldersgruppen 16 - 130 år
(SVT kallar det äldre, men jag tycker 130 år tydligare för jämförelsen nedan)
Nu kommer för lite yngre, typ ej pensionärer
I Sverige är det 11,4 ggr större risk för IVA om du är ovaccinerad och i åldersgruppen 16 - 60 år
Man kan alltså genom vaccinering bli kvitt ca 90 % av de på IVA för Covid genom vaccinering.
Gissar detta är intressant. För den som betalar för sjukvården.
För andra som väntar på sjukvård.
Och hjälper inte uppmaningar vaccinera sig så gör man det jobbigare genom Covid-pass.
I Princip samma inskränkning som betala skatt på sina inkomster....
Jag håller med om att siffrorna och statistiken pekar för vaccin (framförallt för delta).
Det är också därför jag tagit 2 sprutor med #3 på gång.
Och naturligtvis ska man också skydda sjukvården så långt det går. :tummenupp

Det jag vänder mig emot är tvång och mandat för att ta vaccin.
Det redan vid delta och nu med omicron ännu mer.
Vill näringsidkare och/eller arbetsgivare använda sig av vaccinpass så är det för, mig iaf, OK.
Även om antal smittade går upp rejält så är belastningen på sjukvården, iaf inte ännu, på de nivåer där delta var som värst.

Omicron verkar helt enkelt alla få, oavsett vaccinstatus, och förloppet verkar, enligt tex Dr Cambell som ofta länkats i tråden, i de flesta fall inte vara så allvarligt.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tror det är min tur att åka på Omikron. Hade pratat med mig "sjuka" granne utomhus. Vinden blåste ibland mot mig och då flyttade jag på mig :-D.. hans antigentest visade positivt. Kanske covid, kanske inte.
Jag fick senare själv lite hosta och kände av något i övre luftvägarna och det satt kvar dagen efter. Det avtog snabbt men lite känner jag av. Tendens till hes röst har jag men inte så illa som min granne som för övrigt beskrev det som en förkylning. Träffade brorsan i samband med detta och han blev sjuk dagen efter mig. I stort sett bara hosta men han blir lättare varm och lite svettig vid mental "ansträngning". Köpte två antigentest, en för näsa och en för saliv. Båda visar positivt och man ska göra PCR-test efteråt men det är omöjligt att få till där jag bor. Dem är mest korrekta om testen görs i samband med infektionen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Kratoz var inte ledsen. Jag är glad om det verkligen är Omikron för då är det avklarat och jag kom lindrigt undan.
Mina grannar, båda över 70 tog promenader mitt under infektionen. Sämre än så var de inte och samma sak för brosan och mig. Har sällan så här lindrig förkylning för när jag blir förkyld då är jag förkyld.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
@Kratoz var inte ledsen. Jag är glad om det verkligen är Omikron för då är det avklarat och jag kom lindrigt undan.
Mina grannar, båda över 70 tog promenader mitt under infektionen. Sämre än så var de inte och samma sak för brosan och mig. Har sällan så här lindrig förkylning för när jag blir förkyld då är jag förkyld.
Kändes svårt att klicka "Gilla". ;)
Jag tycker du ser på det helt rätt och hoppas du får en lindrig resa.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top