Corvette vs R6 på krokiga vägar

Mago skrev:
F1-bilen ja.
Det ända jag sa var att den värsta bilen slår den värsta MC:n på alla punkter.
Vilket borde bli en F1-bil vs. nån supertrimmad GP-hoj.

Man ska väl inte låta bli att räkna formelbilarna bara för de är löjligt överlägsna..

Från början handlade ju diskussionen om gathojar vs. gatbilar, men hur det kom sig att vi började diskutera F1-bilar vs. MotoGP-hojar vet jag inte.

Mago skrev:
F1-bilen ja.
Det ända jag sa var att den värsta bilen slår den värsta MC:n på alla punkter.
Vilket borde bli en F1-bil vs. nån supertrimmad GP-hoj.

Man ska väl inte låta bli att räkna formelbilarna bara för de är löjligt överlägsna..

Nä, man ska låta bli att räkna dem för att de arbetar under helt andra förutsättningar, det är möjligt att ha väghållningsförbättrande aerodynamik på en bil, i princip går det inte alls på motorcykel. Därför räknar man bort de prestandahöjande förutsättningarna så att vi får en 2 och 4-hjuling som kan jämföras i princip rakt av.

Edit: Tex en Radicalbil

Last edited:
Chris Ash skrev:
Nä, man ska låta bli att räkna dem för att de arbetar under helt andra förutsättningar, det är möjligt att ha väghållningsförbättrande aerodynamik på en bil, i princip går det inte alls på motorcykel. Därför räknar man bort de prestandahöjande förutsättningarna så att vi får en 2 och 4-hjuling som kan jämföras i princip rakt av.

Haru inte sett vingen på en ZXR750-91? :kocko :tungan

Är det sjutusenåttahundrafjärde eller sjutusenåttahundrafemte gången detta diskuteras? :va

För övrgt är motorcykelracing alltid fränare än bilracing. :fakta

BillSkullman skrev:
Tycker R6:an bara myskör ju.. Inga probs att ta de där kurvorna i 120 minst? Han ligger ju mellan 80 och 120 som max. R6:an måste ju kunna piska skiten ur en vette hur lätt som helst? E väl inga bilar som hakar på en modernare hoj på kurvig väg?
vilken sportbil som hellllst kör ifrån en hoj på kurvig väg

Goodstuff skrev:
Är det sjutusenåttahundrafjärde eller sjutusenåttahundrafemte gången detta diskuteras? :va

För övrgt är motorcykelracing alltid fränare än bilracing. :fakta

Vänta lite, så ska jag kolla. Återkommer i ämnet efter lite sökning...

bgix skrev:
Behöver inte vara sportbil ens, svänger det tillräckligt vinner bilen. Har t.ex. ännu inte träffat på någon hoj som i de stora cirkulära påfarterna till Älvsborgsbron hänger med en standard V70 med mild fyrhjulssladd.

Menar du allvar? En V70 klipper man på yttern samtidigt som man petar sig i näsan.....

Istället för att häva ur er en massa trams så inse fakta, hojen är snabbare även när det svänger.

bgix skrev:
Behöver inte vara sportbil ens, svänger det tillräckligt vinner bilen. Har t.ex. ännu inte träffat på någon hoj som i de stora cirkulära påfarterna till Älvsborgsbron hänger med en standard V70 med mild fyrhjulssladd.

Korrekt.

Chris Ash skrev:
1,0 G i sidoacc ...
Jag skrev över 1G.

Flåklypa skrev:
F1-bilarna har inte direkt några lågprofildäck.
Så en lastbil är som snabbast i kurviga partier...har jag fattat det rätt?
Om jag säger boxermotor....vad tänker man på då, vad är dess största fördel och lastbilens stora nackdel?
Men herregud. Är du enbart obstinat eller är du så jävla dum på riktigt?
Har du nånsin tittat på en lastbil? Majoriteten av massan befinner sig på en höjd av under 1,5 meter. Gissar på att totala tyngdpunkten ligger ungefär där, hytt/överbyggnad medräknad. Givetvis olastad. Men det blir ingen banracingbil för det.

Eftersom du uppenbarligen vet så mycket om olika bilar och däck så vet du väl att det inte är allena profilhöjden som avgör sidstabiliten.
Har du nånsin känt på ett 13" slicks? Dom är styvare sidled än det mesta som går att köpa till gatbilar, detta trots att däckssidan är typ 1 dm hög.
Med andra finns det däck som är sidstabila trots att de är höga och jag utgår från att F1-däck är sådana men jag kan lova att lastbilsdäck inte hör till den kategorin.

Till er som envist fortfarande hävdar att hojar är snabbare i böjarna:
Har ni aldrig kört bil bakom en hoj genom rondeller etc? När en hoj lutar friskt (inte nedlägg men ändå lutar någorlunda) så hänger man ju fortfarande nästan med även med en helt vanlig Svennebil. (Notera att jag skrev "nästan".) Ni måste ju ha egna ögon att titta med.

En mer allmän fråga eftersom alla vet så mycket:
Hur många av er har egen erfarenhet av att åka bil på bana?
Hur många av er har egen erfarenhet av att åka roadracing? (Dvs mer än ett testvarv med familjebilen)

Robban_C skrev:

Ska det komma från en som hävdar att det är gummit i backen som avgör?

Flåklypa skrev:
Ska det komma från en som hävdar att det är gummit i backen som avgör?
:rofl
Kräng då av gummit och kör på fälgarna så får du väl se hur det går.

Jag kanske ska tillägga att det inte är det enda som avgör, en god chaffis är ju alltid en tillgång.

Se gärna mina båda frågor i inlägget ovan ang egen erfarenhet av roadracing.

Chris Ash skrev:
Menar du allvar? En V70 klipper man på yttern samtidigt som man petar sig i näsan.....

Istället för att häva ur er en massa trams så inse fakta, hojen är snabbare även när det svänger.

Jag vill se dig göra det på gatan. Där du inte ens vågar köra nuförtiden... :arsele

Robban_C skrev:

Jag kanske ska tillägga att det inte är det enda som avgör, en god chaffis är ju alltid en tillgång.

Så så.."Gubbfan" !!! Tänk på Blodtrycket :D

Inte reta upp sig i onödan, lyssna istället på "Reverent Black SSDD" kolon:
"Saliga äro de enfadiga , ty de icke inse sin enfald!"
:Bugar

För övrigt skall jag bli snart själv bli "Enfaldig" :fyllisar

CorbenDallas skrev:
Undrar hur resultatet blivit om Schumacher satt i vetten...
Hursomhelst så är ju det här förare (schwantz, SS600) som verkligen kan köra.

Tar du en vanlig gatåkare mot en vanlig bilförare så vinner bilen...

Kevin schwantz 500 världmästare -93 är inte SS600. :fakta :fatta! :fatta!

Sen kan man nämna att han var mindre än en sekund ifrån banrekordet i tävlingsklassen för just den biltypen. Så han är bättre än genomsnittet av bilförare.

Chris Ash skrev:

Det går faktiskt att sätta vingar på en hoj och få downforce på den, men ska det funka så måste man ha ett system som ser till att vingarna alltid är horisontella oavsett hur hojen lutar.
Det skulle vara intressant att se nån testa det i praktiken, då skulle man nog lätt kunna bygga en hoj som skulle köra ifrån alla bilar på en kurvig bana.

Robban_C skrev:
Jag skrev över 1G.

Har du nånsin tittat på en lastbil? Majoriteten av massan befinner sig på en höjd av under 1,5 meter. Gissar på att totala tyngdpunkten ligger ungefär där, hytt/överbyggnad medräknad. Givetvis olastad. Men det blir ingen banracingbil för det.

Eftersom du uppenbarligen vet så mycket om olika bilar och däck så vet du väl att det inte är allena profilhöjden som avgör sidstabiliten.
Har du nånsin känt på ett 13" slicks? Dom är styvare sidled än det mesta som går att köpa till gatbilar, detta trots att däckssidan är typ 1 dm hög.
Med andra finns det däck som är sidstabila trots att de är höga och jag utgår från att F1-däck är sådana men jag kan lova att lastbilsdäck inte hör till den kategorin.

Till er som envist fortfarande hävdar att hojar är snabbare i böjarna:
Har ni aldrig kört bil bakom en hoj genom rondeller etc? När en hoj lutar friskt (inte nedlägg men ändå lutar någorlunda) så hänger man ju fortfarande nästan med även med en helt vanlig Svennebil. (Notera att jag skrev "nästan".) Ni måste ju ha egna ögon att titta med.

En mer allmän fråga eftersom alla vet så mycket:
Hur många av er har egen erfarenhet av att åka bil på bana?
Hur många av er har egen erfarenhet av att åka roadracing? (Dvs mer än ett testvarv med familjebilen)

Alltså, en hoj kan köras betydligt fortare än att den lutar någorlunda.......

FAKTA är att en R-hoj med slicks(även vassa "gatdäck" presterar liknande) och välinställd fjädring klarar sidoacc på uppåt 1.3 G vilket är ganska exakt vad sk "Superbilar" klarar av. Dvs, ett fordon utan downforce, bil som hoj, klarar i princip samma kurvhastigheter, skillnaden är mycket liten eftersom mängden gummi i backen och liknande spelar mycket liten roll.

Att dra slutsatser från egna observationer i rondeller....ja vad ska man säga..."kom in i matchen" känns nästan lite lamt.

Nu pratar vi hoj vs bil i termer av egenskaper och vad de KAN prestera, inte vilken som körs fortast på gatan, en sån diskussion är enbart meningslös vilket alla givetvis förstår.

Last edited:
Micke_Lindstrom skrev:
Det går faktiskt att sätta vingar på en hoj och få downforce på den, men ska det funka så måste man ha ett system som ser till att vingarna alltid är horisontella oavsett hur hojen lutar.
Det skulle vara intressant att se nån testa det i praktiken, då skulle man nog lätt kunna bygga en hoj som skulle köra ifrån alla bilar på en kurvig bana.

Hmm, åtminstone jag ser betydande svårigheter i att få det att fungera i praktiken.

Robban_C skrev:

Jag har inte tävlat i roadracing, men kört både bil och hoj en hel del på bana (vad nu det har med saken att göra?). Dessutom har jag noterat varvtider på alla möjliga banor och dessa har övertygat mig om att hojen är snabbare än en bil (och förmodligen lastbil). Det är en helt annan femma om man blandar in formelbilar. Dock kräver motorcykeln sin man om man ska åka riktigt fort och jag är inte man nog att göra det, men potentialen finns där iaf.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard