Corvette vs R6 på krokiga vägar

Rasorblade skrev:
Håller med. Vet inte exakt vilken Vette han kör, men det ser ut att vara den nya modellen! Och är det en Z06:a så går det undan vill jag lova :yoparty

"Corvette Z06"

405-hp, 5.7 Liter LS6 V8 engine
6-speed manual transmission
Goodyear Eagle F1 SuperCar Non-Extended Mobility Tires
Power steering cooler
Nurburgring-tested suspension
Titanium exhaust components (mufflers and tailpipes)
Head-Up Display

se mer på http://www.chevrolet.com/corvette/#z06

Yes, dom modernare Vettarna går ganska bra om förarn vet vad han håller på med , om jag inte har helt fel så spöade en Vette 03:a (ingen Z06:a) en M5 på Mantorp med 1,5-2 sec per varv.

Och med dagens däck på bilar kan en duktig förare ,många ggr köra fortare en en hoj.
Just PGA Gatans "dåliga" eller ojämna belägning med olika grepp på olika delar, av oljesläpp grus osv.

Någon gång på åttitalet stod varvtiderna på Hockenheim för olika fordon i Teknikens Värld. Såväl Grupp A-bilarna som de värsta kartarna var snabbare än roadracinghojarna.

jag måste bara säga en sak. vilken jääääääääääävla underbar hojväg dom kör på. helt perfekta kurvor. kurvor i mängder. inga träd i vägkanten. inga utfarter någonstans. ingen trafik. om jag hade nån sån där väg att köra på skulle jag kör hoj 100 mil per dag.

Jag tyckte det var hygglig fart.

Att man sen vågar pressa en bil mer än en hoj är en annan sak.

// Wip

Bifogat

• Nedladd.jpg
    Nedladd.jpg
    25.5 KB · Visningar: 167
Swedie skrev:
/sitter med trasig fot o två halvtrasiga R1or :(

Se det så här, då har du ju ungefär lika många hela cyklar som de flesta andra... Fast å andra sidan en fot mindre för tillfället, så det jämnar väl ut sig. :gnissla

// Wip

Cali har hur många såna vägar som helst! Du kan spendera en hel dag ute i bergsområdet och finna nya vägar hela tiden o du kommer inte tänka många procent av antalet vägar / mil.

Allt från breda vägar till aptajta kurviga vägar med perfekt asfalt.

Jag har inte sett filmen (har inte tid) men för den som betvivlar att bilar är snabbare (generellt sett) än hojar på krokig väg så borde det räcka att kolla hur mycket gummi resp fordon har i backen.
Detta gäller ju kroig väg, på rakare väg så ska det till en bil av rang för att piska en modern sporthoj, framförallt de större.

Kan för övrigt nämna att Corvette från och med C5 klarar strax över 1G sidokraft redan i standardutförande.

Robban_C skrev:
Jag har inte sett filmen (har inte tid) men för den som betvivlar att bilar är snabbare (generellt sett) än hojar på krokig väg så borde det räcka att kolla hur mycket gummi resp fordon har i backen.

Isf är en lastbil, helst med släp, jävligt snabb runt en bana.

BillSkullman skrev:
Tycker R6:an bara myskör ju.. Inga probs att ta de där kurvorna i 120 minst? Han ligger ju mellan 80 och 120 som max. R6:an måste ju kunna piska skiten ur en vette hur lätt som helst? E väl inga bilar som hakar på en modernare hoj på kurvig väg?

Hur många bilar på kurvig väg har du dragit ifrån?
Rakt fram är sporthojar snabba med nästan vilken förare som helst, men ska det till o svänga måste man känna till vägen o framförallt kunna köra. En bil är mkt mer förlåtande.

Shaggy skrev:
Förr-förra MotoGP-racet tyckte jag kommentatorerna sa att trots att Sete o Rossi stod på duktigt så skulle en F1-bil (utifrån de tider de presterat på banan) varva Moto-GP-förarna redan efter fyra varv.
Då snackar vi om ett fordon som egentligen inte behöver förare ;)

BillSkullman: Jag på min R6a gör 0-100 på 2.98

Sen tycker jag att R6an var slö, sådär trög är den inte upp till 200, därefter är den rätt slö dock ;) Men men man ska inte klaga för det, olika filmer visar olika resultat, i slutändan så har man grymt mycke mer prestanda för samma peng på gata om man köper en hoj.

Flåklypa skrev:

Jag tror man enkelt kan dela upp fordonens egenskaper i tre delar

* Hur stor sidokraft fordonet kan ta upp.
* Vikt / effekt-förhållande
* Luftmotstånd.

(not: Luftmotstånd - i hög fart spelar vikt/effekt-förhållandet mindre och mindre roll. Det blir en kamp mot luftmotståndet - bara effekt duger. Det är därför som stora tunga tåg kan göra 300. )

En bil är bättre på pkt 1 och 3. Hojjen är bättre på pkt 2. Beroende på vägens beskaffenhet så är ibland bilen snabbare, ibland hojjen.

(när jag säger bilen så menar jag M3, M5, Porsche 911, skaplig 'Vette etc. Med hojjen menar jag R1,R6 etc.)

För att svara Flåklypa: Ja, en lastbil kan säkert ta upp mer sidokraft en än hoj (olastad). Det accelerar långsammare, och det han säkert ett fruktansvärt luftmotstånd. Men den har massor med gummi i backen...

CorbenDallas skrev:
Hur många bilar på kurvig väg har du dragit ifrån?
Rakt fram är sporthojar snabba med nästan vilken förare som helst, men ska det till o svänga måste man känna till vägen o framförallt kunna köra. En bil är mkt mer förlåtande.
Kan ju erkänna då vi lix är igång att jag fick stryk av en Mercedes blaha 80talare genom stan (centrum) som jag lätt skulle kört ifrån med min (fd) volvo, just för att man är så jävla feg på hoj. (dessutom skjussade jag oxo, kan ju ha en del med saken att göra)

Flåklypa skrev:
Släpet kan vi ju skippa men vore det någorlunda acc så...
Men lastbilen har, om vi pratar väghållning, en sak som jag aldrig tog upp ovan och det är alldeles för höga däcksidor = ingen stadga.
Lägg därtill för dåliga hejdare (tror jag) och för dålig acc/toppfart så...

Folk och fä, ni glömmer en väldigt relevant aspekt i det hela!
Det spelar ingen roll hur mycket snabbare en bil kan tänkas köras på kurviga vägar, för det är fortfarande obeskrivligt mycket mer manligt att ligga och knäskrapa i kurvor med endast en liten plastdetalj + en liten skinnbit mellan dig och den tämligen hårda asfalten.
Mitt oerhört givande bidrag till denna ofantligt intressanta diskussionen ;)

Motorcykel är snabbare än bil, så länge vi inte pratar formelbilar som kan uttnyttja en sidoacceleration på 3-4 ggr ett fordon utan downforce, de tillhör en helt annan värld.

STCC är ungefär lika snabba som 125 runt Knutstorp, SS600 är ung tre sekunder snabbare.

I bike så körde kevin Schwantz mot sig själv med en GSX-R 1000 och en vette. Han spöade skiten ur vetten.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard