Corvette vs R6 på krokiga vägar

svampe skrev:
I bike så körde kevin Schwantz mot sig själv med en GSX-R 1000 och en vette. Han spöade skiten ur vetten.
Undrar hur resultatet blivit om Schumacher satt i vetten...
Hursomhelst så är ju det här förare (schwantz, SS600) som verkligen kan köra.

Tar du en vanlig gatåkare mot en vanlig bilförare så vinner bilen...

svampe skrev:
I bike så körde kevin Schwantz mot sig själv med en GSX-R 1000 och en vette. Han spöade skiten ur vetten.

Du Svampe - du är inte bara snabb när ingen ser på, utan även när vi ser på (filmen som finns ute), angående din text under avataren.

En Corvette är väl ungefär lika extrem som en Hornet 600 i förhållande till sina konkurenter.
GSX-R 1000 är ju ungefär det värsta som finns.
Så på det sättet är jämförelsen löjlig.
På ett annat sätt jämförelsen blir löjlig är att bilen kostar x gånger mer.

Men den mest extrema bilen vinner lätt över den mest extrema hojen på alla punkter. Så är det bara. :)

Men jag tror dock R6:an skulle hängt av Corvetten hyfsat lätt med en bra förare som gav allt.
Men vem vågar ge allt med hoj. :)
10x10cm grusplätt = inget för bilen = möjlig död för MC-föraren

Vilken idiot som helst kan köra fort med bil - se bara på min morsa...
Att köra fort med hoj är det som skiljer oss från massorna :)

Ah men lägg av, en Corvette på krokiga vägar får mig att skratta. Kan ju knappt ens hålla sig kvar på vägen i en raka!! :-) En bil med grymma köregenskaper drar en hoj på slingrig väg enkelt.

/T

Eftersom några inte förstod då jag skrev det första gången utan ska fortsätta klanka på Corvette så tar vi det en gång till:
En Corvette redan från och med C5 klarar alltså drygt 1G sidokrafter. Det är mer än till och med många av de italienska superbilarna så sluta klaga tills ni har nåt att komma med.
Ska ni börja ta upp Corvetter med måttlig väghållning så får ni väl jämföra med hojar från samma tidsperiod, inte sant?
Ex vis en C3:a mot nån gammal BSA eller nåt annat skumt. Eller nån av de första enkelkamsHondorna. Eller första Kaw 3-pipen.

Mago skrev:
Visst, imponerande.
Men hur tror du resultaten skulle sett ut om Schumacher tog ut sin lilla Ferrari och satte på slicks?

Vilken "lilla Ferrari" menar du? F1-bilen? Visst, då hade saker och ting sett helt annorlunda ut, därom råder det inget tvivel, men vi kan lika gärna jämföra äpplen och päron, eftersom det är gatregistrerade saker det handlar om. Det är nu bevisat, gång på gång, att den värsta gathojen ÄR snabbare än den värsta serieproducerade bilen. Inte ens Schumacher kan göra något åt den saken.

Pejo skrev:
Jag tror man enkelt kan dela upp fordonens egenskaper i tre delar

* Hur stor sidokraft fordonet kan ta upp.
* Vikt / effekt-förhållande
* Luftmotstånd.

(not: Luftmotstånd - i hög fart spelar vikt/effekt-förhållandet mindre och mindre roll. Det blir en kamp mot luftmotståndet - bara effekt duger. Det är därför som stora tunga tåg kan göra 300. )

En bil är bättre på pkt 1 och 3. Hojjen är bättre på pkt 2. Beroende på vägens beskaffenhet så är ibland bilen snabbare, ibland hojjen.

(när jag säger bilen så menar jag M3, M5, Porsche 911, skaplig 'Vette etc. Med hojjen menar jag R1,R6 etc.)

För att svara Flåklypa: Ja, en lastbil kan säkert ta upp mer sidokraft en än hoj (olastad). Det accelerar långsammare, och det han säkert ett fruktansvärt luftmotstånd. Men den har massor med gummi i backen...

En hoj har lägre luftmotstånd än en bil, liknande sidoacc och bättre vikt/effektförhållande.

Allt är inte svart eller vitt. Att påstå att mest gummi i backen vinner är otroligt naivt. Chassie, hjulupphängning, stötdämpare, fjädrar, geometrier (inställningar), däck, vikt, bromsar....det finns hur många aspekter som helst som avgör vad som är snabbast runt en bana.
Sedan finns det något som heter lastväxelverkan också. Att en bil klarar mycket i skipaden säger bara en del, men jänkarna är barnsligt förtjusta i detta sätt att mäta kurvgrepp.

En hoj ÄR snabbare runt de flesta banor om det sitter en skicklig förare på.
Vid inbromsning har en bil däremot ett visst övertag, men inget gigantiskt.

Last edited:
Tom skrev:
Hur menar du nu ?
den snabbaste hojen hänger inte alls med den snabbaste bilen, om vi pratar maximal prestanda för bägge fordon.

Inte i ett toppfartstest, nej. Dock är det kurviga vägar, eller ännu hellre banor, vi snackar om här. Läs testet jag länkade till.

Robban_C skrev:
Eftersom några inte förstod då jag skrev det första gången utan ska fortsätta klanka på Corvette så tar vi det en gång till:
En Corvette redan från och med C5 klarar alltså drygt 1G sidokrafter. Det är mer än till och med många av de italienska superbilarna så sluta klaga tills ni har nåt att komma med.
Ska ni börja ta upp Corvetter med måttlig väghållning så får ni väl jämföra med hojar från samma tidsperiod, inte sant?
Ex vis en C3:a mot nån gammal BSA eller nåt annat skumt. Eller nån av de första enkelkamsHondorna. Eller första Kaw 3-pipen.

1,0 G i sidoacc är ingenting, det klarar halvvassa BMW och sånt. Kommer man upp i 1.2-1.3 däremot så snackar vi, det är där en R-hoj med slicks och en riktig superbil ligger.

Formelbilar klarar 3-4 G så det känns lika relevant som att ha med ett JAS 39 Gripen i diskussionen.

Flåklypa skrev:
En hoj har lägre luftmotstånd än en bil, liknande sidoacc och bättre vikt/effektförhållande.

Allt är inte svart eller vitt. Att påstå att mest gummi i backen vinner är otroligt naivt. Chassie, hjulupphängning, stötdämpare, fjädrar, geometrier (inställningar), däck, vikt, bromsar....det finns hur många aspekter som helst som avgör vad som är snabbast runt en bana.
Sedan finns det något som heter lastväxelverkan också. Att en bil klarar mycket i skipaden säger bara en del, men jänkarna är barnsligt förtjusta i detta sätt att mäta kurvgrepp.

En hoj ÄR snabbare runt de flesta banor om det sitter en skicklig förare på.
Vid inbromsning har en bil däremot ett visst övertag, men inget gigantiskt.

Mer gummi i backen spelar mindre roll precis som du säger, friktionen är inte beroende av ytan utan av normalkraften mot friktionsytan. Därför är sidoaccet i princip identiskt trots att bilen har mer gummi i backen.

UltraMarine skrev:
Vilken idiot som helst kan köra fort med bil - se bara på min morsa...
Att köra fort med hoj är det som skiljer oss från massorna :)

:rolleyes: Visst är manligt med en "skyddsbur" utav Läder .. (ooops Ironi)

Men :7peta "massorna" kör hoj lika krappigt som de flesta bilförare kör bil..... Då många (inte alla ) är :fatta! BILförare innan dom börjar köra hoj ( kan vara fel på DNA:t) och ränderna går inte ur, inte lätt i alla fall.

Och som många redan har påpekat, det käns f-n så mycket "lugnare" (vet ingen skala på lugnt) att komma in i "transformatorbocken" på Bogge med has med en Vette (eller Rod) än med has :gnissla på FZ:an (=bromspår, Minst i dämparna!)

Sen beror nog hastighet/varvtid på förarens skicklighet och Mod/dumdristighet (det senare på gatan)

Ps
Ni som inte har tittat på en Vette C5 > gör det provkör om kan .... Mycket Sportbil/väghållning för pengarna.
:fakta
fotnot
Lexicon > Tokholms slang
Dämpare=ljudämpare eller kalsingar

McB skrev:
Inte i ett toppfartstest, nej. Dock är det kurviga vägar, eller ännu hellre banor, vi snackar om här. Läs testet jag länkade till.

Jajo, jag läser lite halvtrött. Blir så efter maten :)
Eftersom du pratade serietillverkade så stämmer det.
Vad som sedan är tekniskt möjligt att få fram på 2 respektive 4 hjul är något annat.

McB skrev:
Vilken "lilla Ferrari" menar du? F1-bilen? Visst, då hade saker och ting sett helt annorlunda ut, därom råder det inget tvivel, men vi kan lika gärna jämföra äpplen och päron, eftersom det är gatregistrerade saker det handlar om. Det är nu bevisat, gång på gång, att den värsta gathojen ÄR snabbare än den värsta serieproducerade bilen. Inte ens Schumacher kan göra något åt den saken.

F1-bilen ja.
Det ända jag sa var att den värsta bilen slår den värsta MC:n på alla punkter.
Vilket borde bli en F1-bil vs. nån supertrimmad GP-hoj.

Man ska väl inte låta bli att räkna formelbilarna bara för de är löjligt överlägsna..

Robban_C skrev:
Släpet kan vi ju skippa men vore det någorlunda acc så...
Men lastbilen har, om vi pratar väghållning, en sak som jag aldrig tog upp ovan och det är alldeles för höga däcksidor = ingen stadga.
Lägg därtill för dåliga hejdare (tror jag) och för dålig acc/toppfart så...

F1-bilarna har inte direkt några lågprofildäck.
Så en lastbil är som snabbast i kurviga partier...har jag fattat det rätt?

Om jag säger boxermotor....vad tänker man på då, vad är dess största fördel och lastbilens stora nackdel?

Last edited:
Flåklypa skrev:
F1-bilarna har inte direkt några lågprofildäck.
Så en lastbil är som snabbast i kurviga partier...har jag fattat det rätt?

Om jag säger boxermotor....vad tänker man på då, vad är dess största fördel och lastbilens stora nackdel?

HRM..
:confused: Jag som trodde att lastbilar var till att dra och flytta stora laster med !!
:7peta Men hörru en lastbil T.ex. En dragbil (en sån kort med vändskiva) har en rackarns låg tyngdpunkt!! "Huset" eller "styrhytten" ger ett vindmotstånd bokstavligen som en lagårds dörr men väger inte mycket kanske mindre än 3-400 kg (på 4-5 ton) Pga att De har oftast thighta växlar typ (200 varv emellan spetten) får man hoppa rätt friskt emellan dom olika lägena men rackarns när det drar..

Och kolla lasbilsracing.... Vet inga tider men det ser ut att gå rätt hurtigt

Bara för att vara lite jobbig och dryg.....

Väghållning har inget med prestanda att göra utan utförs av VV när dom skottar, lagar våra fina kälskadade vägar med rullgrus osv.

Köregenskaper på en bil/mc pratar vi om va???

:)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard