Chris Ash skrev:
Jag skrev
över 1G.
Flåklypa skrev:
F1-bilarna har inte direkt några lågprofildäck.
Så en lastbil är som snabbast i kurviga partier...har jag fattat det rätt?
Om jag säger boxermotor....vad tänker man på då, vad är dess största fördel och lastbilens stora nackdel?
Men herregud. Är du enbart obstinat eller är du så jävla dum på riktigt?
Har du nånsin tittat på en lastbil? Majoriteten av massan befinner sig på en höjd av under 1,5 meter. Gissar på att totala tyngdpunkten ligger ungefär där, hytt/överbyggnad medräknad. Givetvis olastad. Men det blir ingen banracingbil för det.
Eftersom du uppenbarligen vet så mycket om olika bilar och däck så vet du väl att det inte är allena profilhöjden som avgör sidstabiliten.
Har du nånsin känt på ett 13" slicks? Dom är styvare sidled än det mesta som går att köpa till gatbilar, detta trots att däckssidan är typ 1 dm hög.
Med andra finns det däck som är sidstabila trots att de är höga och jag utgår från att F1-däck är sådana men jag kan lova att lastbilsdäck inte hör till den kategorin.
Till er som envist fortfarande hävdar att hojar är snabbare i böjarna:
Har ni aldrig kört bil bakom en hoj genom rondeller etc? När en hoj lutar friskt (inte nedlägg men ändå lutar någorlunda) så hänger man ju fortfarande nästan med även med en helt vanlig Svennebil. (Notera att jag skrev "nästan".) Ni måste ju ha egna ögon att titta med.
En mer allmän fråga eftersom alla vet så mycket:
Hur många av er har egen erfarenhet av att åka bil på bana?
Hur många av er har egen erfarenhet av att åka roadracing? (Dvs mer än ett testvarv med familjebilen)