Corvette vs R6 på krokiga vägar

Chris Ash skrev:
Hmm, åtminstone jag ser betydande svårigheter i att få det att fungera i praktiken.
Jo, man måste ha ett gyro som känner av hojens lutning och som styr ett servo som lutar vingen.
Men det borde inte vara jättesvårt att bygga ett sånt system som fungerar.

Väldigt skum R6a måste jag säga... rödmarkeringen börjar på 14!!? 15½ är det ju... Sen när de "rejsade" rakt fram så gick knappt hojen framåt när han petat i 3an! Americano modello suga fetto mucho..!?? :va

Att ens jämför med F1 är ju patetiskt...de har tex så mycket downforce att de i princip kan åka upp och ner (var de vägarna nu finns..).

Last edited:
jag måste skriva som jag alltid skriver när det gäller bil mot hoj.
ifall man tävlar mot varandra på allmän väg så är det inte lätt att åka ifrån en m3 med tex en blade för man vågar köra snabbare med m3'an. jag tycker att det bara handlar om hur fort man vågar åka när man kör på allmän väg. vildast vinner och det känns mindre farligt att köra vilt i en bil för där finns så fruktansvärt mycket större tolleranser för felaktiga manövrar.

fast om ni bara snackade på bana så kan ni ju ignorera mitt inlägg

Wip skrev:
Jag tyckte det var hygglig fart.

Att man sen vågar pressa en bil mer än en hoj är en annan sak.

// Wip

Vad sitter du på för lina egentligen :va
Vill ha :huvet

tyckte det såg väldigt tamt ut detta..
han e aldrig över 120 mph =192 kmh ca med hojen
Vägen e ju hur bred som helst ju!
Finns rakor ute i häckeberga som man kör fortare än det här på ..
han varvar ju för gudskull aldrig ut hojen ....
Frågan e om han använder bromsarna eller endast motorbromsar!?

Ja..så va d igång igen.*s*

Drar mitt strå till stacken då..
Tävlade mot en Ferrari 550 Maranello (pissar BMW , Porche, U name it i ögat)
från Torslanda - Göteborg (efter älvsborgsbron) Killen som körde 550 piskade bilen rätt duktigt. Bilen släppte, kasade över hela vägbanan, ställ i utgångar..ja sånt som vi vanliga inte vågar göra med en flermiljonersbil.

Roliga är då att det här är en rätt snabb väg med många snabba kurvpartier o bra asfalt, man kan hålla en bit över 200 i vissa kurvor. Sträckan avslutas med en brutal 270 graders (2 filig) kurva som d går o hålla runt 180-200 med hoj.

Jag körde en R1 vid tillfället.

La mig bakom i början för o låta han röja väg (lite trafik som blev betydligt glesare i efter halva sträckan)
Grejen här är då att jag tog in på han i kurvpartierna i början (bilen kränger en hel del) Tar han sen på yttern. Efter ca 1-2 mil kommer vi upp på Älvsborgs bron ...jag en bra bit före :hej .
Väntar in han.
Han blåser förbi runt 250+. Hänger på inför 270 kurvan o håller faktiskt samma hastighet som 550'n genom hela böjen utan större problem.. Killen slår av efter utgången o svänger av vid en shell mack.. Jag får fingret av han samtidigt :rofl

Så du...me din V70.. du är välkommen närsomhelst (då det är fint väder :hihi )

Tack!

Last edited:
Att lyssna på er är som att höra fiskarhistorier...

Jag tror inte ett dugg på att hojar är snabbare än bilar när de kommer ut på vanliga landsvägar i de svenska skogarna. No way! Man måste vara grymt duktigt och sakna spärrar i huvudet för att hänga på eller dra en bil. (Nu menar jag inte Gunnar i sin Skoda, utan en hyffsat snabb bil...)

Mago skrev:
F1-bilen ja.
Det ända jag sa var att den värsta bilen slår den värsta MC:n på alla punkter.
Vilket borde bli en F1-bil vs. nån supertrimmad GP-hoj.

Man ska väl inte låta bli att räkna formelbilarna bara för de är löjligt överlägsna..
Nej men kanske för att det inte är piloterna som styr eländet? ;D

Fyra hjul ÄR snabbare än två hjul, men för att komma dit behövs det olika stora resurser ;) Hur intressant vore det med ett test med en bil på 1 liter å lika stor totalyta däck mot marken? ;)

Firefly skrev:

Jag tror inte ett dugg på att hojar är snabbare än bilar när de kommer ut på vanliga landsvägar i de svenska skogarna. No way! Man måste vara grymt duktigt och sakna spärrar i huvudet för att hänga på eller dra en bil. (Nu menar jag inte Gunnar i sin Skoda, utan en hyffsat snabb bil...)

Men hur intressant är det? "Jag kan inte köra och därför är Olles bil snabbare", en hoj är precis lika snabb på gatan som på banan, sen att folk inte vågar gasa är en helt annan femma.

Bil mot hoj måste diskuteras utifrån vilka faktiska prestanda de har, inte en massa idiotiska antaganden och hypoteser om förarnas mod.

Flåklypa skrev:
Ska det komma från en som hävdar att det är gummit i backen som avgör?
När du byggt ett perfekt fordon i övrigt så är det gummit i backen som avgör vad tid som kommer slås runt banan, så helt fel är det väl inte.

Jag har för övrig både kört bil och mc på bana, jag vet inte helt säkert hur det är men jag kan iaf avgöra att jag vågar köra betydligt fortare i bilen än på MCn, och det är det som egentligen spelar roll efter gata/bana.

Ingen som har nån tid på BTCC på donington? (ifall de e samma sträcka?) Där går det ju jämföra med motoGP

Chris Ash skrev:
Men hur intressant är det? "Jag kan inte köra och därför är Olles bil snabbare", en hoj är precis lika snabb på gatan som på banan, sen att folk inte vågar gasa är en helt annan femma.

Bil mot hoj måste diskuteras utifrån vilka faktiska prestanda de har, inte en massa idiotiska antaganden och hypoteser om förarnas mod.
Ja, den är lika snabb som på vägen som på banan, men jag vill se dig köra lika snabbt på vägen med massa skog runt, risken för djur, rullgrus och annat otyg som du kör på banan utan några sådana faktorer. Jag vill då inte rejsa på en sån väg, med de förutsättningarna... Hade jag haft bil hade jag säker gasat på mer... Då finns det airbag och abs-bromsar som kan hjälpa till... Hur som helst tror jag att bilen vinner oavsett... Det är min åsikt, sen får ni tycka vad ni vill. Jag tycker bara att väldigt många trådar på forumet börjar låta som fiskarhistorier, den ena ljuger värre än den andra... (Inget personligt mot dig, missuppfatta mig inte så...)

Flåklypa skrev:
Dock kräver motorcykeln sin man om man ska åka riktigt fort och jag är inte man nog att göra det, men potentialen finns där iaf.

Jag trodde vi pratade om filmen ifråga - jag utgår från att det är kreti och pleti som kör i filmen - och när kreti o pleti kör tror jag fler vågar ta en bil längre ut i manöverenvelopen än en hoj. Och det kanske var det det handlade om ... "om kreti o pleti åker 'riktigt fort', med vilket fordon är man snabbare ?"

Jag tror fortfarande en sportbil kräver mindre av en nobody som mig själv för att jag ska ta den till sin spets än en hoj kräver av mig - alltså borde jag vara snabbare med bilen...

... men antagaligen har jag fel, ni verkar ha doktorerat i ämnet hähä :fyllisar

Skulle bara tillägga efter alla fart förslag man hört att 60 mph är 100 km/h Har inte sett filmen för datorn e som den e :tungan å vissa har sagt att han inte ens va över 120 mph alltså inte ens över 200 k/mh.... Vet inte om de e lite på den vägen de kör på efter som jag inte sett filmen men men.. Som sagt 60 mph= 100 k/mh..

Kan tillägga att min far äger en vette av lite äldre modell å de går rätt så bra... Men inte som en Ferrari.. :(

Pejo skrev:
Jag trodde vi pratade om filmen ifråga - jag utgår från att det är kreti och pleti som kör i filmen - och när kreti o pleti kör tror jag fler vågar ta en bil längre ut i manöverenvelopen än en hoj. Och det kanske var det det handlade om ... "om kreti o pleti åker 'riktigt fort', med vilket fordon är man snabbare ?"

Isåfall håller jag med dig till 100%.

Firefly skrev:
Ja, den är lika snabb som på vägen som på banan, men jag vill se dig köra lika snabbt på vägen med massa skog runt, risken för djur, rullgrus och annat otyg som du kör på banan utan några sådana faktorer. Jag vill då inte rejsa på en sån väg, med de förutsättningarna... Hade jag haft bil hade jag säker gasat på mer... Då finns det airbag och abs-bromsar som kan hjälpa till... Hur som helst tror jag att bilen vinner oavsett... Det är min åsikt, sen får ni tycka vad ni vill. Jag tycker bara att väldigt många trådar på forumet börjar låta som fiskarhistorier, den ena ljuger värre än den andra... (Inget personligt mot dig, missuppfatta mig inte så...)

Det är ju precis det jag försöker stävja genom att visa på FAKTA. Hur snabb är en bil runt banan x, hur kort bromssträcka har de, hur stor sidoacc klarar den av osv. Spekulationer om bonnarace på en avlyst skogsväg känns inte så seriösa......

BTW BTCC är ca 10 sekunder långsammare än Motogp runt Donington.(Var nån som undrade)

kollade runt lite och hittade lite resultat från Falkenberg.

Hojen vinner :7peta

Bifogat

• ScreenHunter_001.JPG
    ScreenHunter_001.JPG
    108.9 KB · Visningar: 59
  • ScreenHunter_002.JPG
    ScreenHunter_002.JPG
    112.4 KB · Visningar: 63
Last edited:
Firefly skrev:

*s* Ja vissa är så inskränkta i sina teorier att man nästan baxnar ibland. Du kanske ska ta o lära dig köra fort med mc innan du kläcker ur dig. Men va vet jag.. Kickass är erkänt duktig, tävlat i många år, både på bana och på allmäna vägar. Att han spöade 550 betvivlar jag inte en sekund.

Inägget ovan kan bör uppfatttas som värsta sortens
"fiskar historie".. :rolleyes:

:hihi

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard