CBR600 02 - Behöver pumpa upp tryck i bromsen, varför?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Motorcykel: Honda CBR600 FS 2002. Ingen ABS.

När hojen stått ett par dagar kan jag trycka bromshandtaget hela vägen bak till handtaget.
Om jag då pumpar bromsen en stund blir den normal igen och den stannar så åtminstone någon dag.

Pumpad broms känns inte svampig och jag kan hålla bromshandtaget hårt och länge utan att det rör på sig.

Tänker att möjliga felkällor skulle kunna vara:
* Bromsslangar som är slut och flexar. Men flex borde inte gå att pumpa bort?
* Luft i systemet. Kan det gå att pumpa det?
* Bromscylindern behöver renoveras. Vet inte hur det känns om den är slut.
* Läckage. Men nivån på bromsvätska står still och inget synligt läckage.

I samband med att jag lämnade in den till Honda på storservice påpekade jag mitt bromsproblem, men verkstan kände inget. Troligen höll sig bromsen pumpad så länge att den fortfarande var normal när de tittade. Jag har tidigare försökt lufta den själv, men märkte ingen skillnad. Den bör också ha luftats i samband med storservice tänker jag.

Vad är trolig felorsak till att den beter sig så här?
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har liknande problem med en av mina hojar. Dubbla Nissin 6-kolsvok.
Har nu bytt:
• Bromsvätska
• Stålomspunna slangar
• Renoverade ok ( rengjorda och alla o-ringar bytta )
• Ny huvudbromscylinder ( Nissin radialpump ).

Men efter att ha luftat systemt grundligt (?), så är känlan i handtaget lika svampig som med originalgrejerna….:huvet
Första taget går nästan i botten. Andra, tredje så blir det okej, men ändå viss liten svampighet och bromshandtaget hamnar för nära styret……
Är det då fortfarande nån j•••• luft i systemet? Eller är det något annat fel på typ oken? :va
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ofta blir det luft kvar vid banjo på huvudcylindrar av någon anledning sitter ofta slangen förskrivning högre på huvud cylindern än själva cylindern. Och i banjo finns utrymme för ett par ml luft som är jätte svåra att få bort om man inte öppnar banjo skruven så luften pyser ut där.

Detta gäller även bak.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har liknande problem med en av mina hojar. Dubbla Nissin 6-kolsvok.
Har nu bytt:
• Bromsvätska
• Stålomspunna slangar
• Renoverade ok ( rengjorda och alla o-ringar bytta )
• Ny huvudbromscylinder ( Nissin radialpump ).

Men efter att ha luftat systemt grundligt (?), så är känlan i handtaget lika svampig som med originalgrejerna….:huvet
Första taget går nästan i botten. Andra, tredje så blir det okej, men ändå viss liten svampighet och bromshandtaget hamnar för nära styret……
Är det då fortfarande nån j•••• luft i systemet? Eller är det något annat fel på typ oken? :va
Kan det vara för liten diameter på din bromspump, kinkigt det där tydligen.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Om det är luft som det är svår att bli av med kan det hjälpa att man sätter systemet under tryck och direkt därefter avluftar.
Tryck in bromshandtaget hårt och sätt ett spännband runt det intryckta bromshandtaget och styret. Låt det sitta något dygn.
(Luften kommer då att lösas in i olja och det tar några ett någon minut innan den löses ut igen.)
Sedan kör du en konventionell avslutning omedelbart efter att du släppt trycket.
Proceduren kan behöva upprepas.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Köpte 19mm Nissin radialpump anpassad för min ZRX1200R från Webike Japan.
Borde inte vara underdimensionerad.

Nya Brembo röda belägg installerade också.

Tror nog att det fortfarande finns luft i systemet. har nu prime:at underifrån, samt hängt upp oken i höjd med styret och luftat.
Skall testa att trycksätta ett dygn som du säger @Blomsterhondan. :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag brukar ha bäst framgång med att vakuumsuga i oken och fylla på vart efter.
Att glömma fylla på när mobilen ringer är en dålig idé.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Men är det troligt att det är luft om jag kan pumpa upp tryck och det inte känns svampigt?
I så fall borde även auktoriserad honda-verkstad ha misslyckats att lufta bromsen.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ta loss handtaget/pumpen och sträck ut slangen med pumpen så högt upp du kan och vinkla den så att luften kan röra sig uppåt och genom lilla hålet in i behållare och pumpa på. Du kanske behöver ta loss oket och vrida på det också.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fyra fem snabba tryck, håll, öppna nippeln snabbt och mycket, typ ett halvvarv eller så och upprepa direkt du stängt nippeln.
Gör så tills det kommer ny vätska ur nippeln sen fortsätter du med nästa.

Om det fortsätter jävlas och du inte har nippel på pumpen så gör samma men lossa banjon vid pumpen som sista åtgärd.

Fortsätter det att jävlas efter det så börja leta fel.

Rent generellt kan man börja med att rengöra allt och se till att det finns mycket belägg kvar så kolvarna inte är ute för långt, kan ställa till det om det kärvar lite.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det var fortfarande luft kvar i mitt system! :gnissla
Men efter att ha satt dit helt nya belägg ( tryckt in kolvarna i botten ) samt satt tryck på systemet ett dygn och sedan luftat igen enligt alla bra tips, så är det stum och fin känsla i handtaget! :Bugar:krama

Tack alla för hjälpen, och lycka till @Sniglom! :tummenuppIMG_8719.JPG
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Motorcykel: Honda CBR600 FS 2002. Ingen ABS.

När hojen stått ett par dagar kan jag trycka bromshandtaget hela vägen bak till handtaget.
Om jag då pumpar bromsen en stund blir den normal igen och den stannar så åtminstone någon dag.

Pumpad broms känns inte svampig och jag kan hålla bromshandtaget hårt och länge utan att det rör på sig.

Tänker att möjliga felkällor skulle kunna vara:
* Bromsslangar som är slut och flexar. Men flex borde inte gå att pumpa bort?
* Luft i systemet. Kan det gå att pumpa det?
* Bromscylindern behöver renoveras. Vet inte hur det känns om den är slut.
* Läckage. Men nivån på bromsvätska står still och inget synligt läckage.

I samband med att jag lämnade in den till Honda på storservice påpekade jag mitt bromsproblem, men verkstan kände inget. Troligen höll sig bromsen pumpad så länge att den fortfarande var normal när de tittade. Jag har tidigare försökt lufta den själv, men märkte ingen skillnad. Den bör också ha luftats i samband med storservice tänker jag.

Vad är trolig felorsak till att den beter sig så här?
Kan säga att ditt problem med svampig handbroms finns på min BMW också.
Min teori är att när bromsen inte varit använd på ett antal dagar så har kolvar
i oken krupit tillbaka max.
Därför går handtaget längre in vid första gången du påverkar bromsen.
Har du upplevt dålig bromsverkan vid första inbromsning vid körning?
Om inte så är nog dina bromsar ok.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Går det att känna skillnad på luft i systemet och bromscylinder i behov av renovering?

Ska börja med att trycksätta systemet som blomsterhondan skriver och se hur det blir därifrån. Hjälper inte det fortsätter jag med övriga luftningstips.

Har du upplevt dålig bromsverkan vid första inbromsning vid körning? Om inte så är nog dina bromsar ok.
Jag ser alltid till att pumpa bromsen innan körning, tills den känns stum och bromspunkten inte flyttar sig mer. Första inbromsning som görs efter detta fungerar utmärkt och känns precis som andra, tredje osv.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De gånger jag haft problem med huvudcylindrar (främst bilar) så har det gått att pressa dem i botten även när man fått dem att ta på andra pumpet.
Man trycker sakta och då går det att komma hela vägen. Går inte det är det luft.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Monterade renoveringssats i bromspumpen. Spenderat två kvällar i garaget med att försöka lufta systemet. Både genom att pumpa ut bromsvätska och med vakuumsug.

Dragit igenom alldeles för mycket bromsvätska men något ordentligt tryck får jag inte. Det går fortfarande lätt att trycka bromshandtaget hela vägen tillbaka. Det blir väldigt lite tryck längst in mot handtaget, men bättre än så blir det inte. Just nu är det mycket värre än innan jag började.

Har pumpat tryck och lättat på banjon vid både reservoaren och vid oken. Ingen skillnad.

Har knackat på oken med plasthammare i fall det suttit luftbubblor där, men det blev ingen skillnad. Försökt luta hojen åt olika håll och svänga på hjulet, men det kom inte mer luft för det.

Har aldrig haft problem med lufta broms på bilar. Börjar bli osäker på om renoveringssatsen är kass. Ganska säker på att jag monterat delarna rätt i pumpen, för jag satte det precis som det såg ut innan.

Vad säger ni om att pumpa bromsvätska bakvägen, dvs, från oken och uppåt, kan det vara något som är värt att pröva?

Borde jag testa att ta loss oken och trycka in kolvarna? Det ser ut som det är okej mängd med belägg, så det borde inte vara det.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top