CBR600 02 - Behöver pumpa upp tryck i bromsen, varför?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men, om nu ett ok/skiva flexar lite så gör de väl det tillsammans?
Dvs trycket i ditt bromssystemsom är det som ger känslan i handtaget är ju det som händer när kolvarna klämmer om skivan, och skivan är ju inte mjuk.
Och bromstrycket fördelar sig ju jämnt mellan alla kolvar du har i systemet.
Förhållandet mellan ett slag med bromspumpen och kolvarnas rörelse är ju anpassat för att säkert kunna klämma åt även med belägg på min-gränsen.
Har du rätt bromsok?
Hela denna historian är märklig, det måste vara ett simpelt fel som du och alla andra missar helt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Men, om nu ett ok/skiva flexar lite så gör de väl det tillsammans?
Ja, båda borde flexa tillsammans eftersom de påverkar varandra. Men hur mycket de flexar för en given kraft kan skilja.
Dvs trycket i ditt bromssystemsom är det som ger känslan i handtaget är ju det som händer när kolvarna klämmer om skivan, och skivan är ju inte mjuk.
Och bromstrycket fördelar sig ju jämnt mellan alla kolvar du har i systemet.
Förhållandet mellan ett slag med bromspumpen och kolvarnas rörelse är ju anpassat för att säkert kunna klämma åt även med belägg på min-gränsen.
Min bästa gissning är att skivan eller oket sitter något snett i förhållande till varandra. Det skulle ge effekten att kolvarna först möter skivan, men sen måste det flexa i skiva/ok för att kolvarna ska kunna gå närmre. Men jag vet inte om det är rimligt.
Har du rätt bromsok?
Jag tror det, den renoveringssats jag köpte passade. Så skulle det vara ett annan modell, så är det åtminstone fortfarande Nissin fyrkolvsok på 34+32mm.
Hela denna historian är märklig, det måste vara ett simpelt fel som du och alla andra missar helt.
Jag håller med dig. Jag har inte slutat att leta efter uppenbara saker och hoppas fortfarande på att hitta en luftficka varje gång jag är i garaget.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min bästa gissning är att skivan eller oket sitter något snett i förhållande till varandra. Det skulle ge effekten att kolvarna först möter skivan, men sen måste det flexa i skiva/ok för att kolvarna ska kunna gå närmre. Men jag vet inte om det är rimligt.
Det jag vill mena är att oavsett hur mycket det flexar så ska ditt bromshandtag bli stumt före det når gummit på handtaget. Det flexar ju inte mer än vad som är slitagemarginalen på beläggen.
Det skulle vara skillnad om du hade oändligt flex, d v s att skivan / oket ger med sig mer och mer hela tiden. Nu flyttar det ju bara på sig en liten bit. Om jag förstått dig rätt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det jag vill mena är att oavsett hur mycket det flexar så ska ditt bromshandtag bli stumt före det når gummit på handtaget. Det flexar ju inte mer än vad som är slitagemarginalen på beläggen.
Det skulle vara skillnad om du hade oändligt flex, d v s att skivan / oket ger med sig mer och mer hela tiden. Nu flyttar det ju bara på sig en liten bit. Om jag förstått dig rätt.
Det flexar mer ju hårdare jag trycker in bromshandtaget. Siffrorna jag mätte upp innan är när jag pressar bromshandtaget (nästan) hela vägen in i gummit.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sniglom citat:
När hojen stått ett par dagar kan jag trycka bromshandtaget hela vägen bak till handtaget.
Om jag då pumpar bromsen en stund blir den normal igen och den stannar så åtminstone någon dag.
slut citat
Det är väl inte så att #-ringarna i bromsoken långsamt men säkert under några dagar i garaget drar tillbaka bromskolvarna lite när de återgår till sitt helt odeformerade tillstånd ?
På grund av att när du bromsar så följer #-ringarna med bromskolven lite och deformeras lite ?

Men detta förutsätter som jag ser det att du inte använder bromscylinder fett på bromskolven längst in innan montage och inte fettar in #-ringarna med bromscylinder fett innan montage
för då glider kolven så lätt i #-ringen att #-ringen inte kan dra tillbaka kolven, #-ringen deformeras inte utan kolven bara glider i #-ringen när du bromsar.
Du använder förståss bromscylinderfett vid ihopsättning av bromsoken efter service / rengöring och då faller hela den här teorin ?!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Sniglom citat:
När hojen stått ett par dagar kan jag trycka bromshandtaget hela vägen bak till handtaget.
Om jag då pumpar bromsen en stund blir den normal igen och den stannar så åtminstone någon dag.
slut citat
Någonstans under resan så började bromssystemet behålla trycket. Jag tror det var i samband med att pumpen renoverades, men jag är inte helt tvärsäker då jag fortsatte felsöka eftersom handtaget kändes för mjukt

Nu försöker jag endast lösa varför det inte blir så stumt som det borde bli.

Här är ett uppdaterat inlägg där jag sammanfattat allt:

Utöver det har jag mätt flex.
Skiva till ok.
Höger sida 0.02-0.025mm
vänster sida 0.08-0.10mm.

Skiva till gaffelbenet.
Höger sida ~0.02mm.
Vänster sida ~0.02mm

Skiva till fälg.
Höger sida 0.04mm
Vänster sida 0.13mm

Det är väl inte så att #-ringarna i bromsoken långsamt men säkert under några dagar i garaget drar tillbaka bromskolvarna lite när de återgår till sitt helt odeformerade tillstånd ?
På grund av att när du bromsar så följer #-ringarna med bromskolven lite och deformeras lite ?
Så skulle det kunna ha varit, men tror det var pumpen.

Men detta förutsätter som jag ser det att du inte använder bromscylinder fett på bromskolven längst in innan montage och inte fettar in #-ringarna med bromscylinder fett innan montage
för då glider kolven så lätt i #-ringen att #-ringen inte kan dra tillbaka kolven, #-ringen deformeras inte utan kolven bara glider i #-ringen när du bromsar.
Du använder förståss bromscylinderfett vid ihopsättning av bromsoken efter service / rengöring och då faller hela den här teorin ?!
Jag använde en liten mängd bromsfett i samband med att jag renoverade oken.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I brist på bättre idéer så:
Rengjorde jag skivorna noga med bromsrengöring.
Tog loss oken och rengjorde kolvarnas yta som ligger an mot beläggen.
Spände ut kolvarna och luftade. Kom en mikroskopisk bubbla ur ena oket.
Satte på nya belägg.

Det blev ingen skillnad i känsla, men det trodde jag egentligen inte heller.
Kan fortfarande trycka handtaget hela vägen in i gummit, om än trögt.

Tog en provtur med hojen och visst biter bromsarna. De biter riktigt bra. Har aldrig upplevt att hojen nitar så hårt som den gör nu. Behövde inte ta i för att få upp den på framhjulet.

Däremot uppfattar jag moduleringen som något oprecis. Som att det är svårt att känna gränsen mellan hård inbromsning och övergången mot stoppie eller låst framhjul. Huruvida det beror på splitter nya belägg, mjukt handtag, den gamla axialpumpen eller att jag är van vid S1000RR låter jag vara osagt.

Det känns som att handtaget är stummare medan jag har fart jämfört mot när jag står still. Men det är svårt att testa ordentligt, för så som bromsarna biter vill jag inte försöka trycka handtaget i botten ens i högre tempo.

Efter provkörningen kände jag på okens temperatur för att se om det märktes någon skillnad mellan höger och vänster. Kunde inte känna någon skillnad.

Så vad nu?
Nästa steg är att bygga ihop något för att plugga banjoanslutningarna, så jag kan testa ett ok i taget och se om de känns likadana.

Tänkte montera tillbaka den nya radialpumpen och se om det gör moduleringen bättre, eller om orsaken är något annat.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det känns som att handtaget är stummare medan jag har fart jämfört mot när jag står still. Men det är svårt att testa ordentligt, för så som bromsarna biter vill jag inte försöka trycka handtaget i botten ens i högre tempo.
Det är min erfarenhet av många olika bromsar - ex. mina båda bumsar - medan den absolut stenhårdaste var min Honda CB500 - 73:a, med en skiva o en kolv.
Samtidigt låter det som att körupplevelsen är helt ok, eller riktigt bra så kanske ska du nöja dig nu o inte stirra dig blind på att handtaget sviktar när du står still
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Samtidigt låter det som att körupplevelsen är helt ok, eller riktigt bra så kanske ska du nöja dig nu o inte stirra dig blind på att handtaget sviktar när du står still
Det slutade med att jag nöjde mig. Eller nästan, först skulle jag envist ha dit radialpumpen. Ville se om jag fick bättre känsla i moduleringen och jag hade ju betalt för pumpen.

Jag upplever att moduleringen blir bättre med radialpumpen, men det skulle också kunna bero på att den är 20 år nyare. Bromsverkan i hojen är riktigt god nu. Har blivit medveten om att jag kan råka låsa hjulet eller bromsa upp den på framhjulet på ett helt annat sätt än hur den varit tidigare i min ägo.

Att få dit radialpumpen blev dock ett mycket större projekt än jag tänkt mig. Jag hade ju fått dit pumpen så det gick att stå o meka med hojen. Men när jag skulle ut och köra visade det sig att pumpen behövde vinklas något för att allt skulle funka. Det gick inte att göra utan att pumpen tog i gaffelbenet. Som tur var fanns det gott om material i pumpen där den gick mot, så slipade ner den och fick den på plats med rätt vinkel. Nu tog istället handtaget i gasvajrarna, bara att slipa i handtaget också. Men till slut hade jag allt svartmålat och monterat på plats med goda marginaler.

Men jag var fortfarande inte nöjd med den mjuka känslan i handtaget, så jag beställde korta broms- och kopplingshandtag. Tänkte att med mindre hävarm skulle känslan i bromshandtaget upplevas fastare.

Valde handtag för s1000rr, eftersom den också har en 19mm radialpump från Nissin. Men när handtagen kom fram passade de så klart inte. Nissinpumpen på s1000rr har en kortare pinne som bromshandtaget trycker mot. Så när jag monterade handtagen på min pump så låg bromsen an hela tiden. Men på plussidan så går de nya handtagen inte mot gasvajrarna, så behöver inte göra åverkan på dem.

Tittade på att borra upp handtagen för att anpassa till den längre pinnen, men det var för ont om material, så jag ska slipa ner pinnen till pumpen istället. Tyvärr har jag inte lyckats hitta den som reservdel från BMW, annars hade jag varit lat och köpt den färdig. Men jag kan åtminstone trösta mig med att Nissin säljer originaldelen, så jag behöver inte oroa mig för att göra bort mig i garaget.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det slutade med att jag nöjde mig. Eller nästan, först skulle jag envist ha dit radialpumpen. Ville se om jag fick bättre känsla i moduleringen och jag hade ju betalt för pumpen.

Det blev ett mycket större projekt än vad jag hade tänkt mig. Jag hade fått pumpen på plats, tillräckligt för att den fungerade att meka med på hojen. Men när jag skulle provköra visade det sig att pumpens vinkel behövde ändras, vilket ledde till att pumpen tog i gaffelbenet och handtaget tog i gasvajrar.

Fick slipa bort en del material från både pump och handtag, men efter alldeles för många vändor mellan slipen och hojen så fick jag det riktigt bra.

Jag upplever absolut att moduleringen blir bättre med radialpumpen, men det kan ju också bero på att radialpumpen är 20 år nyare. Bromsverkan i hojen är riktigt god nu.

Men jag är fortfarande inte nöjd med den mjuka känslan i handtaget, så jag beställde korta broms- och kopplingshandtag. Tänkte att med mindre hävarm skulle handtaget upplevas mer fast. Valde handtag till s1000rr, eftersom den också har en 19mm radialpump från Nissin. Men när handtagen kom fram passade de så klart inte, s1000rr har en kortare pinne som bromshandtaget trycker mot för att bromsa. Så när jag monterade mina handtag låg bromsen an hela tiden.

Mitt nästa garagenöje blir att slipa ner denna pinnen på pumpen med 2mm. Jag har inte lyckats hitta den som reservdel från BMW, annars hade jag varit lat och köpt den istället. Men jag kan trösta mig med att Nissin säljer originaldelen, så jag behöver inte oroa mig för att göra bort mig i garaget.
Du gillar utmaningar va???? Slipa ner pinnen? Nu vet jag inte hur det ser ut, men slipa låter osäkert om man vill ha ett exakt mått - svarva istället???
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du gillar utmaningar va????
Haha, ja, det gör jag faktiskt. Blev väldigt envis med att har jag nu köpt pumpen och lagt allt detta bromsarbete på hojen, då ska jag göra det absolut bästa av situationen också. Kan inte stanna på mållinjen bara för att sakerna inte gick att skruva fast direkt.

Slipa ner pinnen? Nu vet jag inte hur det ser ut, men slipa låter osäkert om man vill ha ett exakt mått - svarva istället???
Det var slarvigt uttryckt av mig bara. Är mån om att det ska bli ordentligt. Ska ta med pinnen från min BMW för att få exakta mått att jämföra mot.

Det första jag ska göra är att provmontera med BMW-pinnen och se att slacket i handtaget blir rätt, annars måste jag ändå slipa i etapper och känna mig fram.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top