CBR600 02 - Behöver pumpa upp tryck i bromsen, varför?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vill du ha slangarna NU kan vilken lokal slangfirma som helst göra dem åt dig om du tar med de gamla slangarna som mall.
Är egentligen ingen brådska, skulle kunna vänta på original med, förutsatt att det går att få tag på till rimliga priser. Viktiga är att det blir bra :)

Funderat på att prata med Hydroscand. Går den gamla t-kopplingen att återanvända, köper man ny eller drar man två slangar? Ser ut som att slangarna är fastklämda i t-kopplingen.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Här är en sprängskiss. Ska ta några foton nästa gång jag är i garaget.
View attachment 469223

Tack, det är absolut värt ett försök att lyfta ena bromsoket och se om det gör skillnad.

Två slangar är också en möjlighet så klart. Ändå funderat på att byta slangarna med tanke på ålder. Vet inte hur det är med att få tag på original.
Har själv köpt dubbla stålomspunna slangar till Busan. De var avsedda för att dra bakom gaffelbenen (=korta).
Så med en garagekompis som fått köpa ny kylare så dög slangen avsedd till vänster bromsok bra till att dra framåt från höger bromsok och runt framsidan av gaffelbenet och upp.
Och slang till vänster bromsok fixade Speeding.nu strax före Borås, samma avfart som till Biltema före Borås men sväng till höger uppför backen.
Så ligger dom efter ca 200 m på höger sida. Speeding AB, Viaredsvägen 35B-C, 50464 Borås.
Lyckas du hitta någon Hydroscand filial här i Göteborg som har lämplig slang så tipsa här på SH.
Många Hydroscand filialer (tex den på Argongatan i Mölndal) har enbart grejor till Traktorer och liknande. Jag frågade dom om slang till MCn när jag var där i jobbet.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Y-koppling eller tillverka eget block med 3 x AN4 eller att borra/gänga nuvarande block och montera AN4 i ena änden av slangen. Att dra extraslang från det ena oket till det andra är en mindre bra lösning.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tänk på att om du satsar på två slangar hela vägen så måste du byta banjobulten i bromspumpen till en avsedd för dubbla banjo.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Mina slangar på TDMen flexar inte. Ingen luft någonstans. Slangarna har fyllt 20 år. Samma slangdragning som på en massa andra hojar.
Vet inte när bromsvätskan är bytt. Före 2014 i alla fall.

Nu tror jag på comebacks förslag om att hänga upp bromsoket och lufta det. Kanske dagen efter. Normalt förfarande.

5F2F8F2C-DFCA-49F6-B90C-6CD73DEA66E8.jpeg
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Mina slangar på TDMen flexar inte. Ingen luft någonstans. Slangarna har fyllt 20 år. Samma slangdragning som på en massa andra hojar.
Vet inte när bromsvätskan är bytt. Före 2014 i alla fall.

Nu tror jag på comebacks förslag om att hänga upp bromsoket och lufta det. Kanske dagen efter. Normalt förfarande.

View attachment 469228
Bra bild. Precis så dragningen och T-kopplingen ser ut på min hoj, förutom att jag har mitt på högersidan istället. Mina slangar är troligen också 20 år gamla.

Ska följa comebacks förslag och hänga upp ena oket nästa gång jag är i garaget.
Gör inte det någon skillnad är det nog dags att öppna plånboken och börja byta saker.

Y-koppling eller tillverka eget block med 3 x AN4 eller att borra/gänga nuvarande block och montera AN4 i ena änden av slangen. Att dra extraslang från det ena oket till det andra är en mindre bra lösning.
Då låter Y-koppling eller AN4 vettigast.
Är det något dåligt med att byta banjobulten och köra två slangar hela vägen från pump till ok?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har en bromspump till en Kawa GPX600 (dubbla skivor) som plockades av från en hoj på en skrot. Fint skick, inte krockad eller vurpad. Felköp då den inte har fäste för backspegel. Hade du bott närmare hade du kunnat testa den om nästa luftning inte hjälpte.

Väntar med spänning på resultat från luftningen. :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det något dåligt med att byta banjobulten och köra två slangar hela vägen från pump till ok?
Att fabrikerna inte gör det är att det blir dyrare och möjligen "mindre snyggt". Man behöver inte använda stålomspunnen slang - de nöter rackarns på detaljer den kommer i kontakt med.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Gjorde ett försök med att hänga upp oket och suga respektive pumpa. Det blev ingen skillnad.

Lyckades spräcka stänkskärmen när jag skruvade tillbaka slangfästena till bromsslangen. Så får hitta någon som plastsvetsar eller hitta en på skroten. Bike MC Demontering hade ingen.

Tröttnar och lämnar in hojen nu, så får en mek testa om det är pump, ok, slang eller luft i systemet.

Uppdaterar i tråden när jag fått reda på vad problemet är.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Gjorde ett försök med att hänga upp oket och suga respektive pumpa. Det blev ingen skillnad.

Lyckades spräcka stänkskärmen när jag skruvade tillbaka slangfästena till bromsslangen. Så får hitta någon som plastsvetsar eller hitta en på skroten. Bike MC Demontering hade ingen.

Tröttnar och lämnar in hojen nu, så får en mek testa om det är pump, ok, slang eller luft i systemet.

Uppdaterar i tråden när jag fått reda på vad problemet är.
Långskott härifrån.
Ibland har det hjälpt att låta locket vara av, ev med liiitet tryck på handtaget och låta bubblorna krypa ut av sig själv. Kan ta dagar. Kan inte verifiera metoden men har iaf 2 exempel där den har löst saken.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Långskott härifrån.
Ibland har det hjälpt att låta locket vara av, ev med liiitet tryck på handtaget och låta bubblorna krypa ut av sig själv. Kan ta dagar. Kan inte verifiera metoden men har iaf 2 exempel där den har löst saken.
Har försökt det med, men bara ett dygn.
Jag hade förvisso bromshandtaget hela vägen bak, så något mer än ”liiitet” tryck.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu har en verkstad testat att byta packningar i pumpen och lufta systemet. Det blev inte bättre. Verkar som den tappar spänst fortfarande.

Så nu är det dags att byta pump och meken tyckte det nog var läge att byta slang med.

Väntar på att få höra priserna för originalpump respektive brembo.

Jag har kommit över en originalslang som ska vara oanvänd ”plockad från en ny motorcykel” (dvs 20 år gammal), medan mekanikern tycker jag ska köra på en ny och stålomspunnen.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Note. Stålomspunnen är inte det som löser problemet utan att innerslangen är stabil teflonslang.
Brembo eller original bromsoump kvittar, köp det billigaste, det gjorde tillverkaren.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Note. Stålomspunnen är inte det som löser problemet utan att innerslangen är stabil teflonslang.
Brembo eller original bromsoump kvittar, köp det billigaste, det gjorde tillverkaren.

Ja precis , så har jag också förstått det, att det är innerslangen av teflon som är stum och inte flexar nåt men den är inte så tålig mot mekanisk nötning och stenskott t.ex. så därför har man stålflätan utanpå för att skydda den mot det.
Men att ha en genomskinlig plastslang utanpå stålflätan ? Är det bara för att visa upp att man har stålomspunna slangar ?
Tycker att då borde ju original svarta armerade bromsslangar fylla samma funktion
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top