CBR600 02 - Behöver pumpa upp tryck i bromsen, varför?

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Det stålomspunna nöter annars rätt rejält och fort på plast och aluminium.

Men fyller stålflätan nån funktion på en sån slang ? Kan man inte bara ha en teflonslang med en mjukare genomskinlig gummislang utanpå då ?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men fyller stålflätan nån funktion på en sån slang ? Kan man inte bara ha en teflonslang med en mjukare genomskinlig gummislang utanpå då ?
Jag har dels fått bättre bromsar vid byte till stålomspunnen mot trötta, gamla, svampiga originslslangar. Från ofrivillig abs på gammal cb 900f till faktisk bromsverkan. Jag har även bytt utan att bromsverkan var otillräcklig men den distinkta känslan med spunnen var likväl ett lyft, särskilt pre abs så man vet lite mer vad som händer. Plastöverdrag sparar så mycket på allt flätan annars kommer i kontakt med plus att man kan ha en fräsig rökförgad och man stoppar då på halva sträckan! Scouts honour!
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag har dels fått bättre bromsar vid byte till stålomspunnen mot trötta gamla, svampiga originslslangar. Från ofrivillig abs på gammal cb 900f till faktisk bromsverkan. Jag har även bytt utan att bromsverkan var otillräcklig men den diatinkta känslan med spunnen var likväl ett lyft, särskilt pre abs så man vet lite mer vad som händer. Plastöverdragen sparar så mycket på allt den kommer i kontakt med plus att man kan ha en fräsig rökförgad och man stoppar då på halva sträckan! Scouts honour!

Jo så är det ju, jag tvivlar inte på att det kan bli stummare bromsar med nya PTFE slangar om dom gamla börjar att bli lite mjuka
Men kanske hade det blivit lika bra om du satt på nya originalslangar också istället för stålomspunna slangar
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Stålflätan skydar ju teflonslangen från omvärlden. Gummislangen skyddar omvärlden från stålflätan. Svårare än så är det inte.

Ja båda dom delarna fattar jag, frågan var ju om varför man ska ha stålstrumpan och inte bara en PTFE-slang med gummihölje
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jo så är det ju, jag tvivlar inte på att det kan bli stummare bromsar med nya PTFE slangar om dom gamla börjar att bli lite mjuka
Men kanske hade det blivit lika bra om du satt på nya originalslangar också istället för stålomspunna slangar
Original brukar kosta en pensionsförsäkring, utan att vara bättre än ett goodridgekit för en knapp lusentapp, men jag bestrider inte rimligheten i ditt påstående!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja båda dom delarna fattar jag, frågan var ju om varför man ska ha stålstrumpan och inte bara en PTFE-slang med gummihölje
Jävligt sant, vad har ens metallflätan med detta att göra förrutom att nöta hål på kylare och slangar?

Senaste slangen jag fick gjord var bara nylon typ, men för 10 år sen fick man en bläckpennefjäderspiral runt den utan frågor. Är det en trendgrej genom decennierna eller vad?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Stålflätan skydar ju teflonslangen från omvärlden. Gummislangen skyddar omvärlden från stålflätan. Svårare än så är det inte.
Ja båda dom delarna fattar jag, frågan var ju om varför man ska ha stålstrumpan och inte bara en PTFE-slang med gummihölje
Ja och svaret är att stålstrumpan skyddar teflonslangen bättre än gummihöljet. Svårare än så är det inte. Hävdar du att stålet skyddar sämre eller lika bra som gummihöljet?
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En slang som som inte är stålomspunnen kan flexa mer än en som är det.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Ja och svaret är att stålstrumpan skyddar nylonslangen bättre än gummihöljet. Svårare än så är det inte. Hävdar du att stålet skyddar sämre eller lika bra som gummihöljet?

Hävdar inte nåt , men gummit borde väl ha ett tillräckligt skydd mot mekanisk påverkan utifrån , det är ju gummi utvändigt på original slangar och dom brukar ju hålla många år , men PTFE-slangen kanske är så känslig att den måste ha en stålstrumpa utanpå.
Eller så är den enklaste eller billigaste tillverkningsmetoden helt enkelt att sätta en stålstrumpa utanpå
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Teoretiskt hjälper stålflätan men inte i verkligheten.
Teflonslangen ger inte med sig mer än några procent av vad en gummislang gör.
En annan fördel är att ett system med teflonslangar är lättare att lufta.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Klok mekaniker.
Är den gamla slangen nödvändigtvis kass när den är oanvänd?
Tänkte annars att den garanterat skulle vara fräschare än den som sitter på och har använts sedan hojen var ny.

Tänkte det kunde vara trevligt att ha originaldragning av slangen. Men är det en dum idé pga av att den åldrats på ett lager, så sätter jag så klart dit vad nu meken kan få ihop åt mig. Vill få det här ordentligt och bra.

Note. Stålomspunnen är inte det som löser problemet utan att innerslangen är stabil teflonslang.
Det är min förståelse med. Är mer brydd om hur slangen sitter fast på hojen och att den inte nöter på annat än om den är stålomspunnen eller inte.

Är den stålomspunnen så ska jag se till att den har ett skyddande ytterlager, så inte min hoj blir det skyddande lagret. :näsblod

Brembo eller original bromsoump kvittar, köp det billigaste, det gjorde tillverkaren.
Så tänker jag med. Får se vilka priser jag får. Tänker att jag inte vill betala mer för en originalpump än Brembo. Och är priserna ganska lika skulle jag kunna byta till en Brembo för att det är kul :crash
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är den gamla slangen nödvändigtvis kass när den är oanvänd?
Tänkte annars att den garanterat skulle vara fräschare än den som sitter på och har använts sedan hojen var ny.

Tänkte det kunde vara trevligt att ha originaldragning av slangen. Men är det en dum idé pga av att den åldrats på ett lager, så sätter jag så klart dit vad nu meken kan få ihop åt mig. Vill få det här ordentligt och bra.


Det är min förståelse med. Är mer brydd om hur slangen sitter fast på hojen och att den inte nöter på annat än om den är stålomspunnen eller inte.

Är den stålomspunnen så ska jag se till att den har ett skyddande ytterlager, så inte min hoj blir det skyddande lagret. :näsblod


Så tänker jag med. Får se vilka priser jag får. Tänker att jag inte vill betala mer för en originalpump än Brembo. Och är priserna ganska lika skulle jag kunna byta till en Brembo för att det är kul :crash
Men jag begriper inte hur en ny originalpump ska lösa problemet när en renoverad dito inte gör det. Har man bytt packningarna så ska det vara lika bra som ny. Det är en otroligt enkel funktion i en pump
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja exakt och Mäkinen svamlar. Den där flätan går ju att dra ut och klämma ihop hejvilt. Det är ju säkert ett slags perimeterskydd, eller skelett. Den gör noll för slangkomkomprimeringen
Jag erkänner gärna när jag har fel, men tänkte att det främst är expansion man hindrar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hävdar inte nåt , men gummit borde väl ha ett tillräckligt skydd mot mekanisk påverkan utifrån , det är ju gummi utvändigt på original slangar och dom brukar ju hålla många år , men PTFE-slangen kanske är så känslig att den måste ha en stålstrumpa utanpå.
Eller så är den enklaste eller billigaste tillverkningsmetoden helt enkelt att sätta en stålstrumpa utanpå
Uppenbarligen inte, därav stålstrumpan.

Teflon behöver stålstrumpan då det tål till exempel stenskott sämre. Nu har jag svarat på samma sak tre gånger. Du hävdar tydligen inget men spekulerar i att saker som smarta ingenjörer har kommit fram till är en bra lösning inte stämmer. Om du har andra fakta, vänligen upplys om dessa.

Att det skulle vara billigare att både använda stålstrumpa och gummislang än bara gummislang faller på sin egen orimlighet. Det hör du väl själv?

PTFE är ett grymt material som håller hur länge som helst. Har man bytt till den typen av slang så håller den hela hojens livslängd. Då kan det vara bra att ha ett extra skydd för att förhindra yttre mekaniska skador. Det är inte svårare än så.

Jag erkänner gärna när jag har fel, men tänkte att det främst är expansion man hindrar.
Du har också fel.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Uppenbarligen inte, därav stålstrumpan.

Teflon behöver stålstrumpan då det tål till exempel stenskott sämre. Nu har jag svarat på samma sak tre gånger. Du hävdar tydligen inget men spekulerar i att saker som smarta ingenjörer har kommit fram till är en bra lösning inte stämmer. Om du har andra fakta, vänligen upplys om dessa.

Att det skulle vara billigare att både använda stålstrumpa och gummislang än bara gummislang faller på sin egen orimlighet. Det hör du väl själv?

PTFE är ett grymt material som håller hur länge som helst. Har man bytt till den typen av slang så håller den hela hojens livslängd. Då kan det vara bra att ha ett extra skydd för att förhindra yttre mekaniska skador. Det är inte svårare än så.


Du har också fel.
Du är ingen people person just nu
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top