CBR600 02 - Behöver pumpa upp tryck i bromsen, varför?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
...och du VET att blödningshålet är funktionabelt, dvs det lilla hål i behållaren som skvättar en i ögat när man pumpar med bromshandtaget? Det lilla hål som allt som oftast oxiderar igen efter ca 15-20 år.
Jag gissar att du menar hålet som gömmer sig bakom metallflärpen?

Ska inte säga att jag vet 110%, men vill minnas att bubblade upp därifrån precis efter jag monterat tillbaka bromspumpen och började pumpa med handtaget.

Vågar jag peta försiktigt med en ståltråd för att dubbelkolla eller är det dags att tömma systemet och montera loss allt igen?

Ss101128.jpg
Inte bild på min hoj, men precis likadan reservoar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Lägg lite trasor runt behållaren och en genomskinlig plastskiva eller gladpack över behållaren så ser du om det skvätter upp vätska när du släpper bromshandtaget.
Mitt rekord utan plast över är ca 2,2 meter, så det märks när det är fritt blås i hålet.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Lägg lite trasor runt behållaren och en genomskinlig plastskiva eller gladpack över behållaren så ser du om det skvätter upp vätska när du släpper bromshandtaget.
Mitt rekord utan plast över är ca 2,2 meter, så det märks när det är fritt blås i hålet.
Trasor runt har jag haft, men någon gladpack har inte behövts, Något skvättande har jag inte sett, men då har jag pumpat lite halvsnabbt med handen, inte försökt släppa handtaget så det flyger tillbaka.

Tittar man noga kan man se en liten våg i reservoaren medan man pumpar, särskilt när nivån är låg. Tänker att metallflärpen gör så det inte sprutar vätska rakt upp?

Vätskan i min reservoar rör sig ungefär som i videon (inspolat)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ser du en "våg" så har du nog returflöde.
Blockerat hål brukar ju ge kärvande ok. Går de tillbaka ordentligt?
Jag skulle nog leta upp något att lägga emellan belägg och skiva så oket inte kan arbeta och så lufta.
Med kolvarna i botten och blockerade ska du få ett tvärstumt handtag.
Blir det inte det så får du leta luftfickor eller ta isär allt igen och titta i en manual hur det ska sitta.
Om du använde den demonterade cylindern som mall så kan den ju faktiskt varit fel ihopsatt tidigare.
Om det är någon tröst så kan jag berätta att min gamla Suzuki höll på att driva mig till vansinne innan bromsarna vart hyfsade.
Nu ska den få nya slangar i ett försök att nå nivån "anständigt bromsande"
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ser du en "våg" så har du nog returflöde.
Blockerat hål brukar ju ge kärvande ok. Går de tillbaka ordentligt?
Innan jag renoverade pumpen hade jag inga problem med kärvande ok. Borde ha märkts när jag knuffat hojen in och ut ur garageburen eller när jag knuffat runt den i mekgaraget nu i så fall tycker jag.
Jag skulle nog leta upp något att lägga emellan belägg och skiva så oket inte kan arbeta och så lufta.
Med kolvarna i botten och blockerade ska du få ett tvärstumt handtag.
Vad är lämpligt material att använda så jag inte skadar skiva eller ok? Tänker att det blir en del tryck.
Blir det inte det så får du leta luftfickor eller ta isär allt igen och titta i en manual hur det ska sitta.
Om du använde den demonterade cylindern som mall så kan den ju faktiskt varit fel ihopsatt tidigare.
Jag har jämfört mot sprängskisser och är ganska säker på att allt sitter rätt monterat.
Men det är klart, kan ju råkat sätta något på ett annat sätt än jag trodde. Händer att att man får hjärnsläpp ibland.

Hur föreslår du att jag letar luftfickor mer än jag redan gjort?
Luftat banjon vid båda oken och vid reservoaren.
Lutat hojen åt båda håll och vridit på hjulet.
Knackat på oken.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är ju inte mycket spel mellan belägg och skiva, tunn masonite eller bara kartong duger.
Du verkar ju ha letat överallt efter luftfickor.
Finns det en bromsvätskefördelare någonstans? Om du har en slang från bromspumpen till en fördelare och sedan vidare till oken.
Jag har inte läst allt i tråden, har du testat tricket med ett buntband runt handtaget och bromshandtaget över natten?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det är ju inte mycket spel mellan belägg och skiva, tunn masonite eller bara kartong duger.
Du verkar ju ha letat överallt efter luftfickor.
Finns det en bromsvätskefördelare någonstans? Om du har en slang från bromspumpen till en fördelare och sedan vidare till oken.
Jag har inte läst allt i tråden, har du testat tricket med ett buntband runt handtaget och bromshandtaget över natten?
Nej, jag tänkte att det inte var någon idé när det knappt blir något tryck.
Men kan absolut lämna det så med det lilla tryck som blir över natten.

Jag får följa bromsslangen och titta om det finns någon fördelare, inget jag sett.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Originalslangar brukar ju flexa en aning utan att något är fel och har man närmsta läget inställt på greppet så finns väl risk att det går ända in till handtaget om man är lite för stark.

Hur blir det när du snurrar hjulet och bromsar? Greppar bromsen när du är halvvägs in med bromsgreppet eller tar det inte alls?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Originalslangar brukar ju flexa en aning utan att något är fel och har man närmsta läget inställt på greppet så finns väl risk att det går ända in till handtaget om man är lite för stark.
Innan jag gav mig på att renovera och lufta fick jag pumpa upp tryck i bromsen.
När det väl var tryck upplevde jag inte flex, när man tryckte in handtaget hårt kändes det väldigt stumt. Så om slangarna flexar kan det inte vara särskilt mycket.

Har yttersta läget inställt på greppet och man behöver inte vara stark för att nå botten.
Det är väldigt mycket sämre än det varit tidigare. Inget man vill göra en provkörning med.
Hur blir det när du snurrar hjulet och bromsar? Greppar bromsen när du är halvvägs in med bromsgreppet eller tar det inte alls?
Det ska jag testa nästa gång jag är i garaget, men om den biter halvvägs in så är det nog ytterst svagt.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Innan jag gav mig på att renovera och lufta fick jag pumpa upp tryck i bromsen.
När det väl var tryck upplevde jag inte flex, när man tryckte in handtaget hårt kändes det väldigt stumt. Så om slangarna flexar kan det inte vara särskilt mycket.

Har yttersta läget inställt på greppet och man behöver inte vara stark för att nå botten.
Det är väldigt mycket sämre än det varit tidigare. Inget man vill göra en provkörning med.

Det ska jag testa nästa gång jag är i garaget, men om den biter halvvägs in så är det nog ytterst svagt.
Ok, då kan vi stryka det ur listan.

Förutsätter att kolvarna i oken är rena och fina samt att ingen av dem kärvar och då ser jag bara luft som felkälla.

Om du är sugen på att byta vätska en gång till kan du prova att skruva ur luftnipplarna och montera ett varv med gängtejp på dem. Många kallar mig säkert för idiot men jag anser att det teoretiskt kan komma in luft den vägen (när man luftar alltså).

Har du tillgång till tryckluft? Det finns billiga bromsluftare på jula och biltema som jag personligen tycker att det ger ett bättre resultat (får med sig mer luft ut) än vanlig manuell luftning.

 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Förutsätter att kolvarna i oken är rena och fina samt att ingen av dem kärvar och då ser jag bara luft som felkälla.
Ska dubbelkolla kolvarna nästa gång jag är på plats. Men kärvande har jag inte märkt.

Om du är sugen på att byta vätska en gång till kan du prova att skruva ur luftnipplarna och montera ett varv med gängtejp på dem. Många kallar mig säkert för idiot men jag anser att det teoretiskt kan komma in luft den vägen (när man luftar alltså).

Har du tillgång till tryckluft? Det finns billiga bromsluftare på jula och biltema som jag personligen tycker att det ger ett bättre resultat (får med sig mer luft ut) än vanlig manuell luftning.
Japp, använt precis en sån bromsluftare med tryckluft. Även försökt göra manuell luftning genom att pumpa med handtaget.

Om du är sugen på att byta vätska en gång till kan du prova att skruva ur luftnipplarna och montera ett varv med gängtejp på dem. Många kallar mig säkert för idiot men jag anser att det teoretiskt kan komma in luft den vägen (när man luftar alltså).
Alltid bra med fler möjligheter att pröva, just nu sitter jag fast.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu kommer ett litet inspirationstal från min sida, håll i dig:

Hur jämra svårt ska det vara att få in lite jämra bromsvätska i ett jämra bromssystem! :näsblod
Tack! Det var precis vad som behövdes, ser fram emot hur allt löser sig ikväll! :crash :krama
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Uppdatering:
Testade om bromsen biter halvvägs. Ja, det gör den men väldigt svagt.

Luftningshålet i reservoaren är inte igensatt. Bubblar som det ska (medan jag luftar).

Hade isär bromspumpen och dubbelkollade att allt såg rätt ut, det gjorde det.

Testat att lufta baklänges och pumpa den vägen. Ingen skillnad.

Hade av oken, de såg okej ut. Hade tillräckligt med belägg. Prövade att trycka ut kolvarna, det var inga problem, men gjorde ingen skillnad. Testade att vinkla dem lite olika för att få ut mer luft, men det kom ingen.

Prövade att montera tillbaka originaldelarna i pumpen, det blev något bättre, men inte bra.

Har buntbandat fast bromshandtaget och ska låta det stå över natten.

Finns det en bromsvätskefördelare någonstans? Om du har en slang från bromspumpen till en fördelare och sedan vidare till oken.
Ja, den sitter ovanför stänkskärmen. En slang från bromspumpen går in och ut går det en slang till varje ok.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Förmodar att det är skrivfel, du menar att det strömmar vätska ur hålet och inte luftbubblor?
Direkt efter jag haft av pump och tömt reservoaren så bubblade det upp ur hålet när fyllt på med ny bromsvätska. Det slutar att bubbla när det är genomluftat.

Svårt att se om det kommer vätska med metallflärpen som sitter över. Ska försöka ta loss den, pumpa och se om det kommer vätska.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Fick loss flärpen. Så här ser det ut när jag pumpar lite försiktigt.

Testade att lägga en bit plast över och pumpa snabbare, då skvätte det upp på plasten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har man en bromsslang från bromshandtaget ner till höger bromsok och sedan en bromsslang från höger bromsok över framskärmen och ner till vänster bromsok så finns den perfekta luftfickan i bromsslangen över framskärmen.
Om man inte tar loss vänster bromsok och hänger upp vänster bromsok under höger backspegel under avluftningen. Så luften kan gå ur bromsslangen mellan bromsoken.

En annan lösning är två bromsslangar direkt från bromsoken framåt och runt framsidan på gaffelbenen och sedan båda två upp till bromshandtaget.

Att dra dubbla bromsslangar bakom gaffelbenen upp till bromshandtaget har för en garagekompis lett till att bromsslangarna # skavde hål på kylaren
och
på en gathoj finns dessutom risk för att vänster bromsslang fastnar i tutan.........
# min gissning är att slangen från vänster bromsok skavde hål på kylaren.

Jag har dubbla bromsslangar från oken fram runt framsidan av gaffelbenen och upp.
Jag tar ut luften med en pump ansluten till luftningsnippeln med slang från nippeln på oket upp över backspegeln.
Så det är lätt se luftbubblor från oket i slangen när bubblorna stiger upp mot backspegeln.
Suger ut. Låter bubblorna stiga. Trycker in ren vätska i oket och vidare upp till bromshandtaget.
Suger ut. Låter bubblorna stiga. Trycker in ren vätska ........ Och så vidare.
Slang 5MX5MM ID OARMERAD PVC SLANG Biltema artnr 15-310
För att slippa att luft läcker in vid bromsnippeln, skruva ut den, torka av den, sätt lite (obs lite) gängtätning på gängorna skruva in nippeln.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Fick loss flärpen. Så här ser det ut när jag pumpar lite försiktigt.

Testade att lägga en bit plast över och pumpa snabbare, då skvätte det upp på plasten.
Du kan nog släppa tanken på igensatta slangar i alla fall.
Comeback har ett bra tips om din slanginstallation ser ut som han beskriver det.
Jag tror att du kan få fler tips om du tar några bilder på hur det ser ut, många av oss har nog aldrig sett just din hojs slangdragning.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du kan nog släppa tanken på igensatta slangar i alla fall.
Comeback har ett bra tips om din slanginstallation ser ut som han beskriver det.
Jag tror att du kan få fler tips om du tar några bilder på hur det ser ut, många av oss har nog aldrig sett just din hojs slangdragning
Här är en sprängskiss. Ska ta några foton nästa gång jag är i garaget.
MjAxOTU1Nw-1c7861a9.png
Har man en bromsslang från bromshandtaget ner till höger bromsok och sedan en bromsslang från höger bromsok över framskärmen och ner till vänster bromsok så finns den perfekta luftfickan i bromsslangen över framskärmen.
Om man inte tar loss vänster bromsok och hänger upp vänster bromsok under höger backspegel under avluftningen. Så luften kan gå ur bromsslangen mellan bromsoken.

En annan lösning är två bromsslangar direkt från bromsoken framåt och runt framsidan på gaffelbenen och sedan båda två upp till bromshandtaget.

Att dra dubbla bromsslangar bakom gaffelbenen upp till bromshandtaget har för en garagekompis lett till att bromsslangarna # skavde hål på kylaren
och
på en gathoj finns dessutom risk för att vänster bromsslang fastnar i tutan.........
# min gissning är att slangen från vänster bromsok skavde hål på kylaren.
Tack, det är absolut värt ett försök att lyfta ena bromsoket och se om det gör skillnad.

Två slangar är också en möjlighet så klart. Ändå funderat på att byta slangarna med tanke på ålder. Vet inte hur det är med att få tag på original.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top