Cannabis

• Thread starter Thread starter maroxx
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Jag hade många vänner som kunde röka utan problem en gång i tiden. En efter en så spricker det där. Säg den som kan göra det över en längre tidsperiod, t.ex. 60-70 år, som den absoluta merparten av de som brukar alkohol kan.

Dina och mina föräldrar har säkert druckit sprit ibland sedan 60-tal, visa mig de som hållt i sitt haschbruk sedan 60-talet och anses normala nu för tiden.

Många som druckit alkohol friskt i 60 bast har issues som inte visar sig så länge det finns tillgång på substansen men I hear you.

Sen tror jag folk skulle puffa på mer än en joppe då och då om det var fritt fram och då går det knappast att likställas.

En människa som åkt dit ordentligt på maja är sjukt jobbig att ha och göra med trots att de inte rökt på en vecka.

Om det vore genomförbart, så tror jag att en utväxling av alkohol mot cannabis skulle lösa många problem.
Samma regler för inköp som nu.
Men det går inte.

För det första så riskerar man ju betydligt värre saker än böter. Indraget körkort, sparken från jobbet och ev fängelse.

Böter och fängelse kan jag köpa eftersom det faktiskt är olagligt. Men varför i helvete ska körkortet dras in ifall man inte ens kört påverkad? Nånting är ju fel när narkotikabruk bestraffas hårdare än t ex våldsbrott. Jag har hellre en granne som röker hasch än en granne som slår mig på käften.

Med eget ansvar menar jag att man ansvarar för att man sköter sig. Ifall man sköter sig ska man inte bli straffad, gör man det inte ska man bli straffad för vad man har gjort.
Då ska man alltså sluta köra på eget bevåg? Tror du många kommer göra det? som Jag sa så har Jag polare som är mer eller mindre lobotomerade till vardags pga röka. Och även om Jag har kompisar som funkar kannon i huvet så är det ju upp till var och en att inse sin status och Jag kan inte påstå att de som är väck själva är medvetna om hur det står till.

Folk kan ju få indraget körkort av klart för högt blodtryck så varför ska en människa som är som en Gibbonapa mentalt få köra bil?

Vi får inte diskutera droger på sporthoj, den regeln kom till efter en sån här tråd. Men jag vet inte hur det är nu här i ot^2?

Min åsikt är i alla fall att det borde vara lagligt. Det är "bättre" drog än alkohol på alla sätt. Jag säger inte att ruset skulle vara superbra eller någonting sådant utan det jag menar är att det ger mindre skador än alkohol. Både på person och samhälle.

Om vi tittar på den genomsnittlige användaren idag så är ju självklart de som röker gräs lite mer outlaw än alkoholanvändarna just på grund av att det är olagligt. I en värld där båda är lagliga så är jag övertygad om att de som använder alkohol misshandlar mer människor, de missköter sitt jobb i större utsträckning, stjäl mer, kostar sjukvården mer pengar och hamnar på gatan. Dessutom ger alkohol ett mycket tyngre beroende än cannabis. Att ha ett alternativ ger också fördelen att kunna välja, det finns många som inte klarar av alkohol som skulle må bra av att kunna byta ut det mot röka.

Det "faktum" att det är en inkörsport till tyngre droger borde man kunna skratta åt ifall man är äldre än femton år. Inkörsporten till droger är ju uppenbarligen den första drog man använder, nikotin eller alkohol. Jag känner ingen som fått drogproblem utan att först gått ner sig rejält på alkohol och jag känner ingen som fått problem med cannabis utan det är alltid kodein eller amfetamin.

Cannabis är däremot ofta den första olagliga drog som människor använder eftersom det är en väldigt mild och ofarlig drog. Däremot måste du prata med en knarklangare för att få tag på den och då går du in i den brottsliga världen. En värld som du inte skulle vara i om det inte vore för att det är olagligt.

Jag tror att den största anledningen till att det är olagligt är att det är en alldeles för billig drog. Du kan odla den hemma utan någon som helst risk för att någonting skulle kunna gå fel förutom kanske att du inte får ut någon effekt. Det är ju katastrofalt rent ekonomiskt sett om människor får ut nöje från något som är så gott som gratis. Den andra anledningen till att det är olagligt är att det är olagligt. Någon gjorde det olagligt för länge sen och det sitter bara fast djupt i Svenssons huvud att det är illegal narkotika och det vore jättehemskt om det släpptes fritt.

Då ska man alltså sluta köra på eget bevåg? Tror du många kommer göra det?

Jag tror att folk utan missbrukarpersonlighet kan hålla det på en rimlig nivå. Nog känner jag också folk som det gått illa för. Dock var det pga andra droger och ingen var direkt förvånad att det skulle barka för just dessa personer.

Folk kan ju få indraget körkort av klart för högt blodtryck så varför ska en människa som är som en Gibbonapa mentalt få köra bil?

Isf är det ju pga apstadiet som körkortet ska dras in. Så länge man fungerar som en vanlig människa och inte kör påverkad så har det ena inte nånting med det andra att göra.

Isf är det ju pga apstadiet som körkortet ska dras in. Så länge man fungerar som en vanlig människa och inte kör påverkad så har det ena inte nånting med det andra att göra.

Så då ska man få gå till en psykolog en gång i månaden för att få behålla kortet eller hur skulle det lösas?

onödig disskution.
bara acceptera att alkohol är lagligt cannabis är inte det.
men jag skulle 100 av 100 gånger rösta för att inte legalisera,
kanske är inte själva haschrökandet nån gång ibland inte ofarlig i sig, men haschmissbruk leder ofta att man kommer i kontakt med tyngre droger.
att hävda något annat är bara skitsnack. många klarar av att endast röka men merparten går nog in på tyngre droger, finns nog väldigt få som börjar slå i sig t.ex amfetamin eller heroin direkt.

alla jag varit på behandling med och som jag känner som har lagt av och dom som fortfarande är aktiva har börjat med hasch.

onödig disskution.
bara acceptera att alkohol är lagligt cannabis är inte det.
men jag skulle 100 av 100 gånger rösta för att inte legalisera,
kanske är inte själva haschrökandet nån gång ibland inte ofarlig i sig, men haschmissbruk leder ofta att man kommer i kontakt med tyngre droger.
att hävda något annat är bara skitsnack. många klarar av att endast röka men merparten går nog in på tyngre droger, finns nog väldigt få som börjar slå i sig t.ex amfetamin eller heroin direkt.

alla jag varit på behandling med och som jag känner som har lagt av och dom som fortfarande är aktiva har börjat med hasch.
Tror du då på riktigt att det är själva drogen som får människor att prova heroin? På vilket sätt i ens det mest otroliga sammanhang skulle folk komma i närheten av heroin ifall det vore lagligt.

Det är väl ändå det som är poängen med det hela. Ifall cannabis är lagligt så kommer du inte komma i kontakt med en massa smutsiga knarklangare. Helt logiskt sett så skulle det verka för att folk INTE kommer i kontakt med knarklangare. Enda scenariot där cannabis fortfarande skulle räknas som en "inkörsport" är ifall det finns någonting i själva drogen som gör att kroppen känner ett behov av att prova tyngre och farligare droger.

Så då ska man få gå till en psykolog en gång i månaden för att få behålla kortet eller hur skulle det lösas?

Precis som man stoppar rattfylla - poliskontroller och anmälningar från allmänheten. Polisen märker väl ifall det sitter en apa bakom ratten. Vid misstanke testar man THC-halten och märker då om det är en haschapa eller bara ett vanligt mongo. Sen vidare för utredning och så är körkortet borta.

...men haschmissbruk leder ofta att man kommer i kontakt med tyngre droger.

Men det har nog mest med att det är olagligt att göra.

Helsvensken "Håkan" från Jakobsberg tycker att maya är skitilla och att en redig svensk drar i sig ett halvrör och sen slåss lite. Var ifrån har han fått den bilden?

Cannabis är inte bara en inkörsport pga gemensam legal status med andra droger utan också på grund av rusets karaktär. Man blir inte hachbäng som man blev i början efter idogt nyttjande, då får man köra andra kemikalier eller heroin för att få samma flum.

Precis som man stoppar rattfylla - poliskontroller och anmälningar från allmänheten. Polisen märker väl ifall det sitter en apa bakom ratten. Vid misstanke testar man THC-halten och märker då om det är en haschapa eller bara ett vanligt mongo. Sen vidare för utredning och så är körkortet borta.

Skillanden är att en fylla efterföljs av en bakfylla och sen är man relativt kry igen. Inte alla men några pårökare blir mosiga i knoppen konstant av rökat.

Röker folk kommer de ha thc-halt i blodet och är det lagligt är det svårt att testa kiniskt om personen är semilobotomerad.

Cannabis är inte bara en inkörsport pga gemensam legal status med andra droger utan också på grund av rusets karaktär. Man blir inte hachbäng som man blev i början efter idogt nyttjande, då får man köra andra kemikalier eller heroin för att få samma flum.

En stor poäng.

Alkohol å andra sidan är tvärt om. När man var fjortis så hällde man i sig 20 öl och spydde lite skum i mellanåt för att göra plats för fler.
Nu tar man några veckans och så blir man gaggig och vill åka hem.

Last edited:
Skillanden är att en fylla efterföljs av en bakfylla och sen är man relativt kry igen. Inte alla men några pårökare blir mosiga i knoppen konstant av rökat.

Röker folk kommer de ha thc-halt i blodet och är det lagligt är det svårt att testa kiniskt om personen är semilobotomerad.

Men det borde ju ändå gå att bedöma om en person är lämplig att ha i trafiken. Beter man sig som en lobotomerad borde man ju inte få ha körkort oavsett om puffat på eller inte.

Men det borde ju ändå gå att bedöma om en person är lämplig att ha i trafiken. Beter man sig som en lobotomerad borde man ju inte få ha körkort oavsett om puffat på eller inte.

...och hur lyckas ordningsmakten med den bedriften i dag tycker du?:gnissla

Men det där gäller väl bara om röker så gott som dagligen. Ökar verkligen toleransen ifall man bara röker lika ofta som en vanlig svensson dricker alkohol?

många klarar av att endast röka men merparten går nog in på tyngre droger, finns nog väldigt få som börjar slå i sig t.ex amfetamin eller heroin direkt.
och det finns troligvis valdigt fa som borjar med canabis direkt heller.. ALKOHOL brukar instegsdrogen heta

att canabis ar midre farligt an vara lagliga droger tobak och alkohol ar det val inte mycket tvekan om, men dom drogerna ar sa integrerade i samhallet att det ar i stort sett omojligt att forbjuda dom.

att det skulle vara positivt for samhallet att legalisera ytterligare en drog ar ju valdigt tveksamt

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma