Cannabis

• Thread starter Thread starter maroxx
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Min fråga till dig blir då enkel:
- Vilka är de stora fördelarna ur ett samhällsperspektiv med att göra det lagligt för dig att röka på, som överväger nackdelarna med att legalisera ytterligare en drog i samhället?

Vad tjänar jag på att rösta för din rätt att röka på, som överväger den ökade risken för olyckor och dödsfall som en legalisering skulle innebära.

Men alltså det där argumentet kan man ju använda till att förbjuda nästan vad som helst.

Varför ska vi få ha hundar? Dom bits. En död unge är en för mycket

Varför ska vi få ha motorcyklar? Vad tjänar dom som inte kör motorcykel på att våran hobby är laglig?

Men vad vet jag, svenskarna kanske är mer benägna att hamna i missbruk än i andra länder:rolleyes:

Det fanns en anledning till att vi införde motboken.... :fakta

Men alltså det där argumentet kan man ju använda till att förbjuda nästan vad som helst.

Du missar en väldigt grundläggande skillnad:
- Vi pratar inte om att förbjuda något som är lagligt, vi pratar om att legalisera något som är olagligt.

I min värld är det iaf självklart att man bör ha en bra orsak till att legalisera något som redan är förbjudet. De positiva effekterna skall överväga de negativa.

Last edited:
Lägg nu dina medicinska utsvävningar åt sidan och lämna alkohol-parallellerna så ser vi till att göra diskussionen betydligt enklare:

Konstaterande:
- Cannabis är i dagsläget olagligt.
- Diskussionen gäller inte att ersätta alkohol med cannabis eller att ersätta en rättighet med en annan, utan den gäller om vi skall utöka våran frihet så den inkluderar rätten att berusa oss med ytterligare en drog.

Min fråga till dig blir då enkel:
- Vilka är de stora fördelarna ur ett samhällsperspektiv med att göra det lagligt för dig att röka på, som överväger nackdelarna med att legalisera ytterligare en drog i samhället?

Vad tjänar jag på att rösta för din rätt att röka på, som överväger den ökade risken för olyckor och dödsfall som en legalisering skulle innebära.

Varför ska vi åsidosätta det medicinska? det är väl ett av de starkaste argumenten för en legalisering?
För övrigt, som jag sa, En statligt kontrollerad försäljning skulle ta bort den organiserade brottslighetens största inkomstkälla, den s.k "inkörsporten" skulle inte ha samma innebörd eftersom man inte kommer i kontakt med kriminella för att köpa cannabis.

Sedan tror jag inte att dödsfallen skulle öka, vad baserar du det på? de flesta blir lugna och försiktiga av cannabis, tar inte lika ofta dumma beslut som på alkoholen(nu skulle vi inte blanda in den, men iallafall).

Cannabis är olagligt i Sverige -ja, men det betyder inte att det är olagligt i resten av Europa, eller världen. Sverige är ett jävligt bra land, men Danmark har enligt guiness rekordbok världens lyckligaste befolkning(detta har kanske inget med cannabisens acceptans att göra dock)... jag menar att en legalisering inte bara skulle skapa problem.

Rötägg finns överallt, och det som någon sa om att någon i Holland lämnat sitt barn hemma i dagar... långt ifrån alla gör sånt, och det förstår nog alla, finns ingen anledning att klanka ner på DROGEN för att en person är en idiot.

Ok, Om vi bortser från det medicinska, vilka ekonomiska fördelar har hampa?(cannabis)
Hampa är en ettårig växt som på några få månader kan växa sig 3 meter höga utan någon hjälp från människan, den innehåller mer fibrer per m3 än de vanligaste löv och barrträden som används i dag, Den gör billigare, miljövänligare och starkare papper än dagens trävirke.

På hampa kan man även göra textiler som sägs vara hållbarare än många av dagens tyger, samt att det är miljövänligt jämfört med t.ex. nylon eller liknande.

Av hampa kan man göra biobränsle, och som jag sa växer hampa sig 3 meter hög på några månader utan hjälp. Hampa är en utmärkt förnybar energi

Nu stämmer det att industrihampa är tillåtet i sverige, men faktum kvarstår att växten fortfarande är tabu i Sverige och få lantbrukare intresserar sig, man förknippar fortfarande "cannabis" med knark och knark är hemskt, som hampaodlare måste man dessutom söka bidrag och tillstånd från EU för att ihuvudtaget få odla, och jag misstänker att polisen ofta kommer på besök för att undersöka att THC-halten inte överskrider 0.2%, massor av extra jobb som kanske avskräcker många bönder.

2004 odlade 65 bönder industrihampa
http://www.hampa.net/

Last edited:
- Vi pratar inte om att förbjuda något som är lagligt, vi pratar om att legalisera något som är olagligt.

I min värld är det iaf självklart att man bör ha en bra orsak till att legalisera något som redan är förbjudet. De positiva effekterna skall överväga de negativa.

Jag tycker att man isf lika gärna kan vända på det. Varför ska nånting fortsätta vara lagligt ifall fördelarna inte överväger nackdelarna?

Det finns för- och nackdelar med allt. Ifall nackdelarna kan hanteras och hållas på en rimlig nivå så tycker jag inte man ska förbjuda. Även om nu cannabis har negativa effekter så tycker jag inte dom är tillräckliga för ett förbud. Jag tror nämligen inte att det skulle bli kaos. Jag tror inte att det skulle bli så stor skillnad jämfört med hur det ser ut idag.

alltid samma argument ifrån knarkarna. det är bara att flytta till nederländerna om du vill röka braj.

alltid så är det undanflykter i.o.m andra dumma påståenden som att förbjuda hundar,bilar,mc,fetter,alkohol.
listan kan göras lång.

jag har redan för många polare med problem

Jag vill för övrigt säga att jag inte röker cannabis, jag ser inte legalisering som en anledning för mig att kunna knarka så mycket jag vill, jag är bara intresserad i ämnet och tycker det är sjukt hur många som får sociala problem pga förbudet.

alltid samma argument ifrån knarkarna. det är bara att flytta till nederländerna om du vill röka braj.

alltid så är det undanflykter i.o.m andra dumma påståenden som att förbjuda hundar,bilar,mc,fetter,alkohol.
listan kan göras lång.

som vanligt, "knarkarna". och som jag sa, det är inte bara i Holland det är lagligt, så du vet... Sverige är snart ensam i europa om den extremt restriktiva syn på cannabis som vi har.

Det fanns en anledning till att vi införde motboken.... :fakta

Frågan jag ställer nu är lite intressant på ett märkligt och onödigt vis men svara eftertänksamt.. Frågan är egentligen inte ställd till dig Korvigubbe utan jag haka på dina frågeställningar..

Är det rätt att nyttja/ eller finns det förståelse för cannabis som ett ev substitut för folk som vill berusa sig på något annat än alkohol? De flesta "smokers" jag mött anser ju fullt ut att de hellre röker än dricker, då de har mer kontroll å slipper de negativa delarna i att festa/supa.. som tex bråk, bakrus och allt vi vet som inträffar när man är full. Dessa saker sker inte framför ett tv-spel och 13 skålar med godis hemma i soffan... Ur en social synvinkel är ju röka en jävla massa gånger bättre än sprit just pga den hämmande effekten, även samma effekt som får folket att bli trögare, osocialare och mindre handlingskraftig.
De positiva effekterna väger inte över för en legalisering men jag förstår de som väljer att röka ändå, så länge de inte kör fordon eller nyttjar det på jobb eller dylikt, så andra kan fara illa pga det.. så stör det mig inte alls att folk sitter hemma å tar ett bloss.

listan kan göras lång.

Om du vill kan du ju försöka argumentera istället för att köra med Jag-har-rätt-du-fel-tekniken.

Jag förstår inte varför folk alltid påstår att rökandet skulle störa vardagslivet, långt ifrån alla som röker gör det dagligen, att tänka så är samma sak som att tänka att folk kommer full till jobbet... det händer men det är långt ifrån vanligt

Jag tror inte att cannabis magiskt skulle ta ett grepp över sverige och få alla att bli slavar under drogen och röka dagarna i ända... klarar man inte ett cannabisbruk så klarar man inte ett alkoholbruk heller

Alla är olika, vissa klarar av att hålla ett bruk till ett BRUK, vissa klarar det inte och utvecklar ett missbruk och/eller andra problem, precis som att vissa hela tiden är ute efter nya "kickar", vare sig det är droger eller extrema stunts etc.

Last edited:
Om du vill kan du ju försöka argumentera istället för att köra med Jag-har-rätt-du-fel-tekniken.

det behövs nog inte. mig gör det inget om ni knarkar hemma men hur ska ni försöka få brajjet lagligt när tillockmed ciggaretter har börjat avvecklas. jag ser ingen logik i att legalisera cannabis

det behövs nog inte. mig gör det inget om ni knarkar hemma men hur ska ni försöka få brajjet lagligt när tillockmed ciggaretter har börjat avvecklas. jag ser ingen logik i att legalisera cannabis

Om du läste mina inlägg skulle du se logiken... tobak har till skillnad från cannabis INGA (vad jag vet) medicinska fördelar, det ger bara tillfällig njutning och slutar i många fall med döden.

cannabisrök är inte i närheten så skadligt som tobaksrök, enligt nya rön ska det inte finnas en förhöjd risk för lungcancer av ENBART cannabisrökning, däremot blandar många ut sin cannabis med tobak och det är en annan sak

För övrigt har Holland även börjat förbjuda tobak, lite kul tycker jag

Man får väl passa på innan tråden är låst och bortplockad.
Att påstå att Cannabis inte är fördummande krävs en riktig haschskalle för. Alla som känner heltidshaschare vet att de blir inte smartare med åren.
Jag vet personligen en person som fått en s.k. psykos så diskussionen angående huruvida det kan hända eller inte är knappast intressant för mig, fullständigt akademisk skitdiskussion som härstammar från hasch-session garanterat.
Hasch leder till tyngre droger, inte automatiskt förvisso. Det finns ingen heroinist som inte rökt hasch (nej visst, de började med nikotin, bra tänkt Hasch-skallar!).
Hasch för med sig en massa skit för familj och vänner och fd vänner.
Det finns ett fåtal som kan hantera Cannabis men de är i minoritet. Det finns säkert ett fåtal som kan hantera heroin också.
Och oavsett om allt jag hittills skrivit är fel så är cannabisröka cancerframkallande och jag tycker vi redan har en dyr vårdapparat som inte ska behöva ta hand om massa reggealyssnande skitstövlar som är för lata för att skaffa ett jobb.

Annars är ju GHB bra. Billigt också:tummenupp
Speciellt klientelet på västkusten verkar ha upptäckt fördelarna.

Last edited:
Varför ska vi åsidosätta det medicinska? det är väl ett av de starkaste argumenten för en legalisering?

Nu pratar du kors och tvärs..

Självklart skulle jag inte ha några problem om cannabis började användas inom sjukvården. De använder redan idag en lång rad ämnen som inte är tillåtet för gemene man att bruka hur som helst. Morfin är ett typexempel.

Vi pratar trots allt om den stora massan här. Alla de som INTE har medicinska skäl att bruka cannabis.
Vilka fördelar finns det för samhället att legalisera ytterligare en drog som bevisligen ger:
- missbruksproblem
- försämrad reaktionsförmåga under ruset
- försämrad motorik under ruset
Vilka är de positiva effekterna för samhället och gemene man som väger tyngre än risken för olyckor och dödsfall till följd av bruk/missbruk?

Och återigen pratar jag inte om eventuella fördelar inom sjukvården för de får, vad mig beträffar, gärna använda ALLA kemikalier och substanser som kan tänkas hjälpa sjuka människor.

Oavsett om man får som man vill så kan man ju ändå ha sin åsikt. Jag tror inte heller att cannabis kommer att bli lagligt, men jag tycker fortfarande att det borde vara det.

Jag tycker att man inom rimliga gränser ska få välja själv vad man utsätter sig för. Givetvis måste man ju då även ta ansvar för sina egna handlingar.

För övrigt röker jag inte cannabis, men jag anser att valet borde vara upp till mig.

klarar man inte ett cannabisbruk så klarar man inte ett alkoholbruk heller

Nej, och trots att de flesta av oss kan hantera alkohol så ser vi ju vilka enorma skadeverkningar alkoholen har bland de som INTE kan hantera alkoholen.

Min fråga är då varför du så gärna vill introducera ytterligare en drog som en skara människor kommer att få problem med och som kan orsaka olyckor/dödsfall.

Vilka är de goda egenskaper hos cannabis som väger tyngre än skadeverkningar av en utbredd användning i samhället.

Hasch för med sig en massa skit för familj och vänner och fd vänner.
Det finns ett fåtal som kan hantera Cannabis men de är i minoritet. Det finns säkert ett fåtal som kan hantera heroin också.

Har många vänner som röker utan problem men även ett fåtal som påverkats klart negativt. En pratade bara som sitt röka så han gick det inte att hänga med mer.

Många skulle nog klara av att puffa på lite men man vet inte innan om man är en av de som inte klarar av det.

Vill man riskera böter och puffa på själv trots förbud känns det som man tar sitt eget ansvar men förespråkar man legalisering så svarar man även för andra.

Oavsett om man får som man vill så kan man ju ändå ha sin åsikt. Jag tror inte heller att cannabis kommer att bli lagligt, men jag tycker fortfarande att det borde vara det.

Jag tycker att man inom rimliga gränser ska få välja själv vad man utsätter sig för. Givetvis måste man ju då även ta ansvar för sina egna handlingar.
En anledning till att det resonemanget inte funkar i sverige är att vi fördummats av maktcentraliseringen och tappat allt ansvarstagande människor i andra länder har. Vi gör saker och förväntar oss en hjälpande hand när det skiter sig så tänka INNAN man gör något är något så osvenskt som sol.

Nej, och trots att de flesta av oss kan hantera alkohol så ser vi ju vilka enorma skadeverkningar alkoholen har bland de som INTE kan hantera alkoholen.
Mitt ex jobbase som syrra på akuten för alkohoskadade. Enligt henne så är det, om inte svårare så lika svårt att bli kvitt alkoholen för en tungt beroende som för en heroinist att bli ren.

Last edited:
Har många vänner som röker utan problem men även ett fåtal som påverkats klart negativt. En pratade bara som sitt röka så han gick det inte att hänga med mer.

Jag hade många vänner som kunde röka utan problem en gång i tiden. En efter en så spricker det där. Säg den som kan göra det över en längre tidsperiod, t.ex. 60-70 år, som den absoluta merparten av de som brukar alkohol kan.

Dina och mina föräldrar har säkert druckit sprit ibland sedan 60-tal, visa mig de som hållt i sitt haschbruk sedan 60-talet och anses normala nu för tiden.

Vill man riskera böter och puffa på själv trots förbud känns det som man tar sitt eget ansvar men förespråkar man legalisering så svarar man även för andra.

För det första så riskerar man ju betydligt värre saker än böter. Indraget körkort, sparken från jobbet och ev fängelse.

Böter och fängelse kan jag köpa eftersom det faktiskt är olagligt. Men varför i helvete ska körkortet dras in ifall man inte ens kört påverkad? Nånting är ju fel när narkotikabruk bestraffas hårdare än t ex våldsbrott. Jag har hellre en granne som röker hasch än en granne som slår mig på käften.

Med eget ansvar menar jag att man ansvarar för att man sköter sig. Ifall man sköter sig ska man inte bli straffad, gör man det inte ska man bli straffad för vad man har gjort.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma