Lägg nu dina medicinska utsvävningar åt sidan och lämna alkohol-parallellerna så ser vi till att göra diskussionen betydligt enklare:
Konstaterande:
- Cannabis är i dagsläget olagligt.
- Diskussionen gäller inte att ersätta alkohol med cannabis eller att ersätta en rättighet med en annan, utan den gäller om vi skall utöka våran frihet så den inkluderar rätten att berusa oss med ytterligare en drog.
Min fråga till dig blir då enkel:
- Vilka är de stora fördelarna ur ett samhällsperspektiv med att göra det lagligt för dig att röka på, som överväger nackdelarna med att legalisera ytterligare en drog i samhället?
Vad tjänar jag på att rösta för din rätt att röka på, som överväger den ökade risken för olyckor och dödsfall som en legalisering skulle innebära.
Varför ska vi åsidosätta det medicinska? det är väl ett av de starkaste argumenten för en legalisering?
För övrigt, som jag sa, En statligt kontrollerad försäljning skulle ta bort den organiserade brottslighetens största inkomstkälla, den s.k "inkörsporten" skulle inte ha samma innebörd eftersom man inte kommer i kontakt med kriminella för att köpa cannabis.
Sedan tror jag inte att dödsfallen skulle öka, vad baserar du det på? de flesta blir lugna och försiktiga av cannabis, tar inte lika ofta dumma beslut som på alkoholen(nu skulle vi inte blanda in den, men iallafall).
Cannabis är olagligt i Sverige -ja, men det betyder inte att det är olagligt i resten av Europa, eller världen. Sverige är ett jävligt bra land, men Danmark har enligt guiness rekordbok världens lyckligaste befolkning(detta har kanske inget med cannabisens acceptans att göra dock)... jag menar att en legalisering inte bara skulle skapa problem.
Rötägg finns överallt, och det som någon sa om att någon i Holland lämnat sitt barn hemma i dagar... långt ifrån alla gör sånt, och det förstår nog alla, finns ingen anledning att klanka ner på DROGEN för att en person är en idiot.
Ok, Om vi bortser från det medicinska, vilka ekonomiska fördelar har hampa?(cannabis)
Hampa är en ettårig växt som på några få månader kan växa sig 3 meter höga utan någon hjälp från människan, den innehåller mer fibrer per m3 än de vanligaste löv och barrträden som används i dag, Den gör billigare, miljövänligare och starkare papper än dagens trävirke.
På hampa kan man även göra textiler som sägs vara hållbarare än många av dagens tyger, samt att det är miljövänligt jämfört med t.ex. nylon eller liknande.
Av hampa kan man göra biobränsle, och som jag sa växer hampa sig 3 meter hög på några månader utan hjälp. Hampa är en utmärkt förnybar energi
Nu stämmer det att industrihampa är tillåtet i sverige, men faktum kvarstår att växten fortfarande är tabu i Sverige och få lantbrukare intresserar sig, man förknippar fortfarande "cannabis" med knark och knark är hemskt, som hampaodlare måste man dessutom söka bidrag och tillstånd från EU för att ihuvudtaget få odla, och jag misstänker att polisen ofta kommer på besök för att undersöka att THC-halten inte överskrider 0.2%, massor av extra jobb som kanske avskräcker många bönder.
2004 odlade 65 bönder industrihampa
http://www.hampa.net/