Caféracer xs850 - Projekt fula ankungen

Full fart med nya sätet under måttot "learning by doing".
Jag ser det som ett första försök...
DSC03064.jpgDSC03066.jpgDSC03070.jpg
 
Det blir inte den finischen jag jag hade hoppats på, men va fasen, det är bara röven som ska sitta på skiten... Men, dynan är inte klar ännu, kanske går att fixa till den lite!
DSC03595.jpgDSC03597.jpg
 
Nu har kolvarna kommit, ser riktigt bra ut. Jag vägde dom för att se om det skulle krävas inslipning, men skiljde endast 1 gram mellan alla tre!
DSC03581.jpg
 
Sitter det oljekyl på dom original? Ska jag borra min 750 till 1000cc kommer jag behöva oljekyl säger gubbarna på xs3.se och det ska ju vara möjligt men vetetusan var jag tar ut tryck o returanslutningar bara..?
 
Sitter det oljekyl på dom original? Ska jag borra min 750 till 1000cc kommer jag behöva oljekyl säger gubbarna på xs3.se och det ska ju vara möjligt men vetetusan var jag tar ut tryck o returanslutningar bara..?
Jag har oljekylare original på min 850, men vet inte hur det är på 750in? Min sitter ansluten ovanför oljefilter, kan ta en bild nästa gång jag tar mig ut i garaget :)
 
Ang. Det där 896cc kitet, jag minns att jag hört nåt om att byta fodren då dom blir för tunna? Hoppas då inte det är så, har du hört nåt om det?
 
Ang. Det där 896cc kitet, jag minns att jag hört nåt om att byta fodren då dom blir för tunna? Hoppas då inte det är så, har du hört nåt om det?

Tror att det är så på 750 men på 850 behövs det nog inte. Har för mig att jag läst det nån gång men är inte 100.
 
Tror att det är så på 750 men på 850 behövs det nog inte. Har för mig att jag läst det nån gång men är inte 100.

Får konsultera borrarn jag har hittat, han ska vara en jävulskt kunnig motortrimmare.. är ju sjukt tjocka foder på 750 cyllarna, men man vill ju inte ha för tunna heller.. i värsta fall får man väl 'bara' borra upp den till 850.. :)
 
Ja det kan vara så att 750 original inte kan nå till samma cc som 850, men är som sagt inte 100.
Det går lite i stå för mig just nu. Hittar ingen som kan borra till vettig peng i Umeåtrakten. Imorgon hoppas jag få svar från en som har grejer för att borra.
Men den senaste tiden har jag hunnit pyssla med senaste nyförvärvet, en Ural med sidovagn som jag köpte i halvt isärplockat skick. Vansinne... :3freak
 
Ja det kan vara så att 750 original inte kan nå till samma cc som 850, men är som sagt inte 100.
Det går lite i stå för mig just nu. Hittar ingen som kan borra till vettig peng i Umeåtrakten. Imorgon hoppas jag få svar från en som har grejer för att borra.
Men den senaste tiden har jag hunnit pyssla med senaste nyförvärvet, en Ural med sidovagn som jag köpte i halvt isärplockat skick. Vansinne... :3freak

Borde ju finnas gott om skickliga motorgurus i norrland.. där bor ju dom riktiga dårarna :D men om du skulle orka mäta yttermåttet på fodren kanske jag kan förmedla en frisk dneprspis ;)
Tror det stora besväret för mig blir att hitta/tillverka en adapter med uttag för oljekyl för dom överhettar lätt när man vässar dom.
 
Last edited:
Borde ju finnas gott om skickliga motorgurus i norrland.. där bor ju dom riktiga dårarna :D men om du skulle orka mäta yttermåttet på fodren kanske jag kan förmedla en frisk dneprspis ;)
Tror det stora besväret för mig blir att hitta/tillverka en adapter med uttag för oljekyl för dom överhettar lätt när man vässar dom.

Jo nog finns dom, men de jag fick tag på hade så mycket jobb inför bil/mc-säsongen att jag inte får min gjord innan mitten av sommaren... :(
Jag kan absolut mäta fodret, ordnar det under dagen. En dnerpsnurra vore inte helt fel, verkar vara både det ena och andra som saknas denna...

Det borde gå att borra och gänga två hål vid oljefiltret/oljepumpen och montera en kylare? Så gjorde jag på en gammal BMW 2002 som jag turbokonverterade för ett antal år sedan. Jag kan fota hur min originalanslutning ser ut.
 
Jo nog finns dom, men de jag fick tag på hade så mycket jobb inför bil/mc-säsongen att jag inte får min gjord innan mitten av sommaren... :(
Jag kan absolut mäta fodret, ordnar det under dagen. En dnerpsnurra vore inte helt fel, verkar vara både det ena och andra som saknas denna...

Det borde gå att borra och gänga två hål vid oljefiltret/oljepumpen och montera en kylare? Så gjorde jag på en gammal BMW 2002 som jag turbokonverterade för ett antal år sedan. Jag kan fota hur min originalanslutning ser ut.

Är min borrare billig o inte för upptagen kanske det lönar sig att skicka ner cylindrarna så kan han köra alla på en gång..? Har en xs1100 cylinderrad som kanske behöver 1200 borr också..
 
Är min borrare billig o inte för upptagen kanske det lönar sig att skicka ner cylindrarna så kan han köra alla på en gång..? Har en xs1100 cylinderrad som kanske behöver 1200 borr också..

Ja det vore kanske det smidigaste? Jag ska kolla med sista halmstrået idag, om inte det går kanske vi gör gemensam sak?
 
Borde ju finnas gott om skickliga motorgurus i norrland.. där bor ju dom riktiga dårarna :D men om du skulle orka mäta yttermåttet på fodren kanske jag kan förmedla en frisk dneprspis ;)
Tror det stora besväret för mig blir att hitta/tillverka en adapter med uttag för oljekyl för dom överhettar lätt när man vässar dom.

Hej igen, jag har kollat fodret nu. 78,3mm fick jag yttermåttet till, hoppas det hjälper en aning.

Nu har jag äntligen fått iväg cylindrarna för borrning, hoppas bara att det blir bra, för det är en för mig helt okänd tjomme som ska borra... :näsblod
 
uploadfromtaptalk1397499975324.jpg
Åh fasen, kan det stämma? Får mina foder till 85mm.. då borde man ju kunna klämma in 900 kittet utan större besvär. Och så ramlade in på Roffes nya webbsida och hittade oljekyl+adapter kit för 'hård racing och touring' för typ 1700kr!
Det tar sig..
 
View attachment 403389
Åh fasen, kan det stämma? Får mina foder till 85mm.. då borde man ju kunna klämma in 900 kittet utan större besvär. Och så ramlade in på Roffes nya webbsida och hittade oljekyl+adapter kit för 'hård racing och touring' för typ 1700kr!
Det tar sig..

Nja då stämmer det nog inte, jag fick för mig att man skulle mäta vid cylinderfoten. Tänkte att godset där sätter gränsen före där uppe? Får mäta om när jag får tillbaka cylindern.

Det låter riktigt bra med oljekylare, blir det affär?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top