Caféracer xs850 - Projekt fula ankungen

Ser ju inte ut på ventilerna som att den bränt massa olja?? Borde den inte ha rykt nåt sinnessjukt då också? Min toppackning läcker litegrann men inga liter liksom.. borde skaffa kopparpackningar till dom här om möjligt för dom verkar inte hålla nåt vidare.. eller hur många mil har den gått? 30 år kanske är godkänt :)

Last edited:
Det är det som är det märkliga, det varken rykte eller rann olja, åtminstone inte stillastående, annat än ett par droppar på garagegolvet efter några dagars vila. Men oljan var slut efter 6 mil.
Den luktade däremot bränd olja på slutet.
Något är galet...

Den har gått ca 8000 mil sedan 1980, så nog har den gjort sig förtjänt av lite kärlek alltid :)

Last edited:
Nu har jag börjat arbeta med hojen igen, då den i höstas började dra hiskeliga mängder olja. 6 liter på lika många mil...

Så, igår lyfte jag topp och cylindrar. Och nu har jag ställt till det lite.. Självklart rasade det ner en massa grus som gömd vid pinnbultarna ner i veven... Så nu gissar jag att jag måste ta isär hela motorn..? :huvet

Hursom så såg toppen konstig ut, troligen trasig topplockspackning. Och ventilerna såg obra ut.

Funderar på att köpa ett bigbore kit (+ ca 70cc) till den när jag lika har den isär, skiljer inte mycket pengar mot att endast byta kolvringar på befintliga kolvar. Vad tycker ni?

Lätt hänt det där med gruset vid pinnbultarna. Jag säger inte att det är rätt men hade det hänt mig så hade jag plockat bort oljetråget och sen provat skölja bort skiten uppifrån för att riva hela motorn bara för det känns väl drygt.

Topplockspackningen ser ut att ha läckt lite men vad är det för fel på ventilerna menar du? Jag tycker bara att det ser ut att vara sedvanliga beläggningar som på alla gamla hojar men att fuggarna inte har gett riktigt samma blandning eller pga oljebränningen därav skillnaden mellan cylindrarna? Gör rent förbränningsrummen och testa med t-sprit för att se så att ventilerna tätar ordentligt och gör dom det så är det nog bara att tuta och köra.

Om det inte skiljer så mycket pengar så är det väl lika bra att go overbore så att du vet att du har fräscha kolvar och runda cylinderlopp. Jag honade bara cylindrarna och bytte kolvringar på min när den brände olja som helvete och det funkade bra för nu varken ryker den eller drar märkbart med olja. Innan rök den som satan och ett av tändstiften beckade igen helt efter några mil så att den bara gick på två cylindrar.

Är det någon av er som har en aning om vad felet är när man inte får i ettan när man ska åka? Får starta på tvåan ganska ofta, när jag åkt en bit så går det att få i ettan.

Lätt hänt det där med gruset vid pinnbultarna. Jag säger inte att det är rätt men hade det hänt mig så hade jag plockat bort oljetråget och sen provat skölja bort skiten uppifrån för att riva hela motorn bara för det känns väl drygt.

Topplockspackningen ser ut att ha läckt lite men vad är det för fel på ventilerna menar du? Jag tycker bara att det ser ut att vara sedvanliga beläggningar som på alla gamla hojar men att fuggarna inte har gett riktigt samma blandning eller pga oljebränningen därav skillnaden mellan cylindrarna? Gör rent förbränningsrummen och testa med t-sprit för att se så att ventilerna tätar ordentligt och gör dom det så är det nog bara att tuta och köra.

Om det inte skiljer så mycket pengar så är det väl lika bra att go overbore så att du vet att du har fräscha kolvar och runda cylinderlopp. Jag honade bara cylindrarna och bytte kolvringar på min när den brände olja som helvete och det funkade bra för nu varken ryker den eller drar märkbart med olja. Innan rök den som satan och ett av tändstiften beckade igen helt efter några mil så att den bara gick på två cylindrar.

Jag kommer att göra som du föreslog, skölja ordentligt. Det blir även bigbore-grejer, cylindrarna var rätt slitna.

Men jag inser snabbt att det ena problemets lösning skapar ett annat. Förgasarna...

Är det lönt att jaga munstycken till dom värdelösa (min mening) Hitachi, eller ska jag försöka få tag på lite modernare Mikuni? Har hört talas om någon Triumph som har passande förgasare, men hittar inte modellen? Annars får det blir random 34mm Mikuni.

Jag kommer att göra som du föreslog, skölja ordentligt. Det blir även bigbore-grejer, cylindrarna var rätt slitna.

Men jag inser snabbt att det ena problemets lösning skapar ett annat. Förgasarna...

Är det lönt att jaga munstycken till dom värdelösa (min mening) Hitachi, eller ska jag försöka få tag på lite modernare Mikuni? Har hört talas om någon Triumph som har passande förgasare, men hittar inte modellen? Annars får det blir random 34mm Mikuni.

De här ska visst passa rakt på.
http://www.ebay.co.uk/itm/TRIUMPH-S...e_Parts_13&hash=item4ad1f6435b#ht_1015wt_1161

Triumph trophy

Hämtat från UK-forum.
http://yamahatriplesuk.myfreeforum.org/index.php?component=content&topicid=73

Last edited:
Detta är kolvarna, det som låter för bra för att vara sant brukar oftast vara det... Men efter att ha läst på lite om företaget verkar de flesta vara grymt nöjd!
Big Bore kit

Riktigt fint bygge! Mer cc är ju aldrig fel plus att det är ju roligare att bygga nytt än bara laga!

Är det någon som har tips på hur man bäst rengör topp m.m. från beläggningarna som är på bilderna? (sid.2)

Är det någon som har tips på hur man bäst rengör topp m.m. från beläggningarna som är på bilderna? (sid.2)

Liten halvmjuk ståltråds trissa till topplslip eller borrmaskin, brukar jag använda. Och sånt där bigborekit ska jag bannemej ha i mitt bygge! :)

Under natten limmade jag två plywoddskivor och formade det som ska bli nya sätet. Nu är det bara att smörja symaskinen och starta syjunta!

Messenger_5851568329861641535_13951226067365435.jpg

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...