Caféracer xs850 - Projekt fula ankungen

Nja då stämmer det nog inte, jag fick för mig att man skulle mäta vid cylinderfoten. Tänkte att godset där sätter gränsen före där uppe? Får mäta om när jag får tillbaka cylindern.

Det låter riktigt bra med oljekylare, blir det affär?

Jo du har såklart rätt, orkade inte tänka rätt bara.. :)
Ja, lär slå till på en sån. Har letat som en tok på ebay och amerikanska sidor efter just den grejen och så har härliga pålitliga gamla roffes mc precis vad jag behöver.. planen är att montera ihop bottendelen på motorn i år iaf, men det lär kosta och man ska ju ha råd med annat också.. fick precis besked om att dom jag köpte skroten av har hittat en låda till med delar så jag kanske kommer undan liiite billigare iaf.. men helrenoverad topp lär springa iväg! Sen blir det newtronics optisk tändning på det är tanken..
Räknar med att motorn kommer kosta runt 20k att plocka ihop. Vansinne.. :D

Sorgligt! Mina foder är bara 75,8 nånting i underkant :(
Tveksamt om det blir tillräckligt med gods kvar för dom kolvarna.. och då följer nästa problem: 850 cyllar lär inte passa i blocket utan urtag..
Då börjar det plötsligt bli för dyrt för effekten det ger!
Kanske får satsa på högkompkolvar istället..

Sorgligt! Mina foder är bara 75,8 nånting i underkant :(
Tveksamt om det blir tillräckligt med gods kvar för dom kolvarna.. och då följer nästa problem: 850 cyllar lär inte passa i blocket utan urtag..
Då börjar det plötsligt bli för dyrt för effekten det ger!
Kanske får satsa på högkompkolvar istället..

Jag tror ärligt att big bore ger väldigt lite effekt, kanske lite mer vrid? Känns som att kam och förgasare ger mer? I mitt fall var jag tvungen att byta och dessa var billigast. Men självklart lite fränt med 900cc också :)

Vad gäller Yamahan är det på västfronten intet nytt, väntar på borrningen fortfarande...

Har dock startat upp Uralen! Samt hunnit märka att jag måste byta ALLA packningar i motorn pga fuskrenovering av den tidigare ägaren. :mad:

Vad gäller Yamahan är det på västfronten intet nytt, väntar på borrningen fortfarande...

Har dock startat upp Uralen! Samt hunnit märka att jag måste byta ALLA packningar i motorn pga fuskrenovering av den tidigare ägaren. :mad:

Jag tror ärligt att big bore ger väldigt lite effekt, kanske lite mer vrid? Känns som att kam och förgasare ger mer? I mitt fall var jag tvungen att byta och dessa var billigast. Men självklart lite fränt med 900cc också :)

Jag har inte ens fått tag i min borrare.. men jag hittade ett block som var rejält urtaget för ett våldsamt borr i samlingarna! Och några havererade 76mm kolvar, största jag hört talas om till dessa motorer. Nån tidigare ägare måste varit biten av trimsjukan...
Förmodligen överhettade den och sprängde sig själv, har inte sett några spår av oljekyl.
Men den gula går så otroligt rent och fint nu att jag känner att 750cc räcker gott till en haschbobber :)
Allt annat är bonus!
Angående Uralen så har jag snackat med min kompis som har nån sentimental vibb med sin dneprmotor men han undrar vad du kan tänka dig att ge för den..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT