Caféracer xs850 - Projekt fula ankungen

Jag fick samma problem med mina blinkers när jag körde med biltemas lastoberoende relä.
Men det vanliga lös samtliga blinkers dock.

Ser ruggit fint ut!:tummenupp

Ett tag sedan jag skrev något nu, men det tar sig så sakta framåt, men börjar inse att jag nog inte hinner helt färdigt innan vintern (norrland...). Ambitionen just nu är att kunna ta den på en test runt kvarteret åtminstone.

Nu fungerar hela elsystemet, efter många timmars arbete och ännu fler svordommar. När ett fel såg ut att vara löst uppkom snabbt ett annat. Så det slutade med att i princip hela elsystemet är genomgånget, rensat och mycket finare. Troligen har någon tidigare ägare lagat skiten, med just skit som resultat... :dummer
Ang. tidigare problem med blinkers osv. kan jag meddela roten till allt ont - flasher canceling unit :mad:
Det är ett litet relä gömt under bakre fästet till tanken och har till uppgift att tillsammans med en sensor i hastighetsmätaren slå av blinkers efter visst många meter, beroende på fart. Eftersom jag har bytt både hastighetsmätare, blinkersrelä m.m. ville inget fungera, MEN JAG ÖVERLISTADE SKITEN - med en avbitare och lite nya kablar..

Även bromssystemet fram är kopplat, dock har jag svårigheter att lufta systemet. Det kommer ingen vätska ner till bromsoket, förstår inte varför, brukar aldrig vara några problem? Tips?

Photo 2012-08-05 16 36 31.jpg

XS är föregångaren till XJ, så forumet på http://www.xjbikes.com är en riktigt bra källa om man får bekymmer.
Men du hittade ju felet och löste det med blinkerserna ändå!

Ser skitbra ut hittils och nu har du ju en hel vinter på dig att finputsa allt! :D

Tack för länken, där fanns det info!

Ja nu är vintern snart här, men jag nådde mitt mål, Jag hann PROVKÖRA!

bild.jpg

Jag upptäckte dock en del oroande saker. En av dom är att min nyrenoverade framgaffel fortfarande är som en svamp, lär bli att byta helt om jag får tag på någon...

Nu har jag hela vinter på mig som sagt, finputs och bygga nytt avgassystem - har köpt ljuddämpare och 3-1-grenrör från ebay (sammanlagt 1700:-).

Längtar redan till sommaren!

Tur att mitt nyinköpta skogssubstitut går att köra året om!

bild2.jpg

Den ser förbannat fin ut! Gillar verkligen färgen på dina motorkåpor, vad är det för typ?
Lackade mina i samband med renovering av motorn men de är blanka, vilket i och för sig ser helt OK ut.
Nu står mina funderingar kring att behålla dem som de är, polera upp dem eller strippa och lacka om dem i en annan kulört. Föredragsvis en som liknar den på dina kåpor.

Tyvärr har jag inte löst mitt blinkersproblem. Vet inte om det beror på att mina blinkers inte är LED utan små 10W:are eller om det beror på reläet.Vad jag kan se så har jag ingen Flasher canceling unit på min hoj:gnissla

Det är Biltemas mattsvarta motorlack, blir en trevlig yta, emaljliknande, och framförallt - billigt. :tummenupp

Jag bytte som sagt till biltemas ledrelä, den har inget mekaniskt motstånd som strular vid strömsvaga lampor, kanske är värt att prova om du inte gjort det? Vad gäller Flasher canceling unit så var den inte så utförligt beskriven i elschemat, den var på en helt egen sida i boken..
Men bäst lösning är nästan att dra ny kabel från omkopplaren, + och jord till ditt nya relä, då vet du att allt är ok.

Det är Biltemas mattsvarta motorlack, blir en trevlig yta, emaljliknande, och framförallt - billigt. :tummenupp

Jag bytte som sagt till biltemas ledrelä, den har inget mekaniskt motstånd som strular vid strömsvaga lampor, kanske är värt att prova om du inte gjort det? Vad gäller Flasher canceling unit så var den inte så utförligt beskriven i elschemat, den var på en helt egen sida i boken..
Men bäst lösning är nästan att dra ny kabel från omkopplaren, + och jord till ditt nya relä, då vet du att allt är ok.

Tackar för den informationen!:tummenupp
Jag har ett av deras LED-relä, men det tycks inte fungera ändå. :va Får prova med lite sladdar och den nya omkopplaren. Bikeline, 94:-:D

... En av dom är att min nyrenoverade framgaffel fortfarande är som en svamp, lär bli att byta helt om jag får tag på någon...

Tror absolut att ny gaffel är det bästa men om du vill prova att nyttja den du har så kan det funka att korta en något invändigt med hylsa = förspänd fjäder = styvare... Och så kan man ju laborera med oljan. Bara en tanke när jag läste ditt inlägg.

Snyggt jobbat! Gillar stuket på baken extra mkt! :tummenupp

Nu har den 'Fula Ankungen' fått stå i skamvrån tillräckligt för i vinter. Bygget av 3-1-systemet är sakteligen påbörjat och bakramen är lackad. Nu väntar jag på nya grenrörspackningar så att jag kan provmontera grenrören och börja svetsa en kollektor.

Näst på tur är framgaffeln, och jag följer nog ditt råd MrMad Max, börjar med att laborera med den befintliga...

Tror absolut att ny gaffel är det bästa men om du vill prova att nyttja den du har så kan det funka att korta en något invändigt med hylsa = förspänd fjäder = styvare...

2012-12-19 13.50.14.jpg
2012-12-19 12.18.36.jpg

Fan vi måste nästan ha ngn XS-triple-cafe-racer-träff i sommar. :P Nu är vi fyra som bygger bara här på sporthoj. Du jag Breiz och Fjordhunter.

Last edited:
Fan vi måste nästan ha ngn XS-triple-cafe-racer-träff i sommar. :P Nu är vi fyra som bygger bara här på sporthoj. Du jag Breiz och Fjordhunter.

Det tycker jag absolut! Vi är dock mest troligt långt ifrån varandra. Men dom byggs ju för att vara bekväm så det är inga problem, med foamsadel och allt :D

Säg inte att du byggt ljuddämparen själv i rostfritt?!:näsblod
Ser sjukt snyggt ut i alla fall!:tummenupp

Det tycker jag absolut! Vi är dock mest troligt långt ifrån varandra. Men dom byggs ju för att vara bekväm så det är inga problem, med foamsadel och allt :D

Hehe, bekväm? Nej fan, jag funderar på 10mm neopren..

Nej det verkar som att du och fjordhunter bor i norrland, jag i Linköping och Breiz i Skåne! :P Spridda över hela landet...

Ja själv bor jag i Sundsvall så det skulle nog bli väl plågsamt att mötas upp för hojarna är ju trots alla räserhojar :tummenupp

Jäkligt kul att följa era byggen iaf. Mitt står tillfälligt stilla nu i väntan på delar men sen ska jag riva motorn ytterliggare för att hitta det där jävla missljudet (och passa på att porta toppen samtidigt :rock).

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!