Busschaufförer tvingas tala svenska

Varför har vi inte inte-gilla-knappen kvar för? Det är ju helt kookoo® det du skriver.

Om du tycker att det är så "kookoo" det han skriver så är du välkomen till mitt jobb en dag!
Där pratar alla ryska, visst jag förstår en del men är inte så pass bra så att jag kan sitta och prata med dom i fika rummet, 2 av 4a kan lite svenska så att det iaf går att prata med dom någorlunda, dom andra 2 näst intill bara ryska.
Säger inte att man ska förbjuda dom att prata ryska om dom nu vill göra det, jag försöker se det positivt istället och föröska ta chansen att lära mig språket bättre.
Men man kan ju känna sig lite utanför ibland...

Så tyvärr tycker jag nog att ditt inlägg var mer "kookoo" än vad Hoztics inlägg var!

Om du tycker att det är så "kookoo" det han skriver så är du välkomen till mitt jobb en dag!
Där pratar alla ryska, visst jag förstår en del men är inte så pass bra så att jag kan sitta och prata med dom i fika rummet, 2 av 4a kan lite svenska så att det iaf går att prata med dom någorlunda, dom andra 2 näst intill bara ryska.
Säger inte att man ska förbjuda dom att prata ryska om dom nu vill göra det, jag försöker se det positivt istället och föröska ta chansen att lära mig språket bättre.
Men man kan ju känna sig lite utanför ibland...

Så tyvärr tycker jag nog att ditt inlägg var mer "kookoo" än vad Hoztics inlägg var!

Oroa dig inte för att vara utanför, ryssar är (precis som i stort sett alla andra folkslag utom öbor och brudar) sköna som fan och sitter inte och snackar skit om folk på sitt språk bara för att de tror att de kan.

För övrigt så har jag gett upp alla tankar på "vi och dom" i Sverige. Det finns inget "vi" längre. Alla är "dom" numera. Trist.

Jag är av åsikten att du inte har integrerats ett skit.:D

Precis!
Men lixom, vad är problemet? Jag bor några år i Holland utan att prata Holländska, sen flyttar jag tillbaks.

So what?
Om Mohammed gör likadant i Sverige så är väl det också OK?

Ärligt talat så är det inte jätteenkelt att integrera en familj i ett nytt land.
De som kräver full integration av invandrare, konvertering av språk och kultur osv. är helt ute och cyklar enligt mig. De borde prova att leva som invandrare några år, så skulle de få bättre förståelse och en mer avslappnad inställning.

Precis!
Men lixom, vad är problemet? Jag bor några år i Holland utan att prata Holländska, sen flyttar jag tillbaks.

So what?
Om Mohammed gör likadant i Sverige så är väl det också OK?

Ärligt talat så är det inte jätteenkelt att integrera en familj i ett nytt land.
De som kräver full integration av invandrare, konvertering av språk och kultur osv. är helt ute och cyklar enligt mig. De borde prova att leva som invandrare några år, så skulle de få bättre förståelse och en mer avslappnad inställning.

Så du anser att alla borde åka hem igen efter sisådär fem år?

Vad händer om alla vill stanna kvar tills dom dör av ålderdom, fortfarande meningslöst med integration?

Oroa dig inte för att vara utanför, ryssar är (precis som i stort sett alla andra folkslag utom öbor och brudar) sköna som fan och sitter inte och snackar skit om folk på sitt språk bara för att de tror att de kan.

För övrigt så har jag gett upp alla tankar på "vi och dom" i Sverige. Det finns inget "vi" längre. Alla är "dom" numera. Trist.

Om man sitter 5st i ett rum och 4 av dom sitter och pratar på sitt språk med varandra, tror du inte att den 5e kan känna sig lite utanför även om dom bara pratar om vad som hänt i helgen?

Skulle dom snacka skit om mig så skulle jag förstå det så det är jag knappast orolig för!

Kuidas käsi käib? Vafan är du från Estland eller? :va

ma isa olen estlane!

apropo din arbetsplats, du jobba på sönners va? kommer ihåg när jag va där typ 5 år sen och ville få nånting svetsat lite snabbt, jag frågade: do you think it is straight enough? och han sa nånting liknande
"da", drog dit en svetsloppa och såg glad ut. det va bara att säga spasiba, ge han kvartingen gå hem och böjja rätt :D

edit: det va inte så att han gjorde ett dåligt jobb, det var nog min förklaring som var bristfällig (troligtvis pga min dåliga ryska) (eller var det polska?)

Last edited:
Har varit på den arbetsplatsen som det handlar om och jag tycker att bolaget gör rätt. Det är ett jävla liv där inne jämt pga deras språks uppbyggnad... det är för övrigt likadant på dom flesta bussdepåer i det här landet.

Keolis (egentligen gamla Busslink) har ju funnits jättelänge norröver, mest runt sthml, och har samma regler på dom flesta depåer. Skulle bli förvånad om det stoppas i Jönköping.

Till alla som pratar om integrering: ge mig ett enda exempel, var som helst i världen, där integrering av invandrare med stor kulturskillnad gentemot folket i landet dom har invandrat till, som har lyckats?!

Du kommer nog inte att hitta något sådant exempel.

Jag är inte emot invandringen eller invandrare, men jag tycker att det ska vara hårdare motkrav på dom som kommet hit med tanke på hur mycket dom får. Och det är till Sverige dom kommer, då ska dom bete sig som svenskar gör. I alla fall ute bland folk och på sina arbetsplatser.

Någon nämnde att det var dags att lägga ner SFI, och ja det tycker jag med. Min somaliske granne, en jättetrevlig herre i 40-års åldern, har bott här i 3 år och det han kan säga på svenska är "tjeeeeeenaa".

Nu är jag hemkommen från min arbetsplats där jag varit tvingad att prata engelska hela dagen. Det var jätte horribelt. Var till och med tvungen att prata engelska under matrasten. :( Jag mår så himla dåligt just nu va. :( Måste nog ringa in sjuk imorgon och sedan kontakta ambassaden i London för att försöka se till att de kan få till en ändring så jag slipper vara tvungen att prata engelska med mina engelskspråkiga kollegor i England :(

Edit: Desutom var jag tvungen att bära slips. :gråta:

Edit: Desutom var jag tvungen att bära slips. :gråta:

Fy fan, lider med dig... :(

Klart att de som kommer till sverige ska följa svenska lagar och regler precis som alla andra. Men om de nu råkar prata högljutt på sitt eget språk och med stora armgester, eller att de ber till mecka istället för att somna i kyrkbänken, eller föredrar att dansa magdans istället för runt midsommarstången, det bryr mig inte det minsta.

Visst finns det klara fördelar att kunna det språk som gäller i landet. Det borde ligga i sitt eget intresse att lära sig, men som exempel: hur många svenskar lär sig kinesiska när de åker till Kina och jobbar?

Visst finns det klara fördelar att kunna det språk som gäller i landet. Det borde ligga i sitt eget intresse att lära sig, men som exempel: hur många svenskar lär sig kinesiska när de åker till Kina och jobbar?

Jag är i Japan titt som tätt och ser det som en självklarhet att lära mig språket så gott jag kan. Inget tvång från arbetsgivaren, men de jag jobbar med uppskattar mina försök vilket gör det mycket lättare att arbeta tillsammans.

De amerikaner som kommit hit och skiter fullständigt i språk och kultur har det inte gått lika bra för... :)

Detta var uppe på TV4-nyheterna igår kväll. Bolaget har tagit tillbaka kravet, men uppmanar alla att prata svenska så mycket som möjligt.

Detta var uppe på TV4-nyheterna igår kväll. Bolaget har tagit tillbaka kravet, men uppmanar alla att prata svenska så mycket som möjligt.
Perfekt. Då kan vi flytta denna historen till OiS-tråden.

Så du anser att alla borde åka hem igen efter sisådär fem år?

Vad händer om alla vill stanna kvar tills dom dör av ålderdom, fortfarande meningslöst med integration?

Nä, det var inte menat som krav. Men kanske inte är en dum ide för de som t.ex. flyr från krig. Att åka hem efter kriget alltså.

Ju längre man tänker stanna, desto mer kommer man nog att integrera sig. Men aldrig fullt ut, så att man ger upp sina egna traditioner.

Exempel: Jag tänker banne mig inte sluta fira jul bara för att jag bor i Holland!
(Holländarna firar 5 December, och då kommer det en biskop. Ingen tomte. )
Så även i den aspekten är vi ointegrerade invandrare som håller hårt i våra egna traditioner och struntar i värdlandets.

Jag jobbar på ett ganska stort företag där folk kommer från olika nationaliteter .
I mitt arbete så är jag ofta tvungen å prata arabiska med kunderna.
Ser inga problem med att folk pratar sitt egna språk i lunchrummen.
Men det jag kan störa mig på är att om 2st personer sitter redan å pratar ett annat språk å en tredje part kommer in i ett rum då vill ju den tredje parten att dom ska sluta prata ,varför det är ju du som kommer in i rummet . du kan väl gå ut igen.

Det andra jag kan störa mig på är folk med annat ursprung börjar prata sitt när dom redan sitter runt ett bord . Det är bara dåligt hys .Vänta tills den andra har gått ut rummet eller prata inte bara

• Gilla
Reaktioner: Zee
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey