Busschaufförer tvingas tala svenska

Men boohoo... Jag vet inte om det var någon som snackade skit om mig på sin lunchrast.

Själv tvingas jag kolla på nyhetssändningar i Svensk television på Finska samt väder på Norska!
Fattar ju ingenting!
:4skrika

Oftast sittandes på "jumpseat".

Kanske lite skillnad på det och ett lunchrum vid en bussterminal:va

Bor man i Sverige så ska man väl för fan prata svenska.

Skulle jag flytta till USA t.ex så inte fan skulle jag prata svenska där.

Man anpassar sig dit man kommer, svårare är det inte. Det daltas för mycket i det här jävla landet.

Det skulle du visst göra om du käkade lunch i en matsal på bussterminalen och det slog sig ner 4 andra svenska bussförare bredvid dig.. Kliv ner från hästen:huvet

Last edited:
Det skulle du visst göra om du käkade lunch i en matsal på bussterminalen och det slog sig ner 4 andra svenska bussförare bredvid dig.. Kliv ner från hästen:huvet

Ska jag också kliva av hästen? Vi är 12 nationaliteter ombord, engelska är språket så väl under arbetstid som fritid. Är vi 4 svenskar som äter lunch och en kanadensare sätter sig vid bordet SKALL vi tala engelska så att alla förstår. Om inte blir det varning. Tre varningar så är det sparken, så enkelt är det. Kan kanske vara svårt att förstå för söndercurlade blockflöjtskommunister iofs.

Ska jag också kliva av hästen? Vi är 12 nationaliteter ombord, engelska är språket så väl under arbetstid som fritid. Är vi 4 svenskar som äter lunch och en kanadensare sätter sig vid bordet SKALL vi tala engelska så att alla förstår. Om inte blir det varning. Tre varningar så är det sparken, så enkelt är det. Kan kanske vara svårt att förstå för söndercurlade blockflöjtskommunister iofs.

Ja faktiskt.

Språk är en kunskap som är värd guld!
Jag pratar 3 språk och skulle bli förbannad ifall jag inte fick använda mig av just det språk som nån talar till mig så jag kan svara tillbaks.

Sedan är det aldrig fel att vilja lära sig fler språk, alltid kul när personer i min omgivning vill lära sig några ord och visa av dem har det intresset att lära sig mer än nåt ord.

2 av mina vänner har lärt sig mitt modersmål rätt bra, inte "hej! hur mår du" utan mer än så.

Så istället för att vara så negativa så va lite nyfikna och lär er istället.

Ja på vaddå? Att jag ska kliva av hästen eller att det är svårt att förstå att det finns folk som anser och kräver att man skall anpassa sig till den plats man arbetar och/eller bor på?

Jobbar själv på ett företag med fler etniciteter än 12 och det fungerar utmärkt.

Sitter det en grupp och pratar på sitt hemspråk och någon sätter sig ner som inte talar det språket så växlar alla till Svenska.

Att jämföra "flygvärdinnor" och jobb på utlandsflaggade fartyg med busschaufförer i svedala funkar inte.

Det är lika svårt som att kräva att en att en rörmokare skall ha samma handhygien som en labbtekniker.

Tagga ner klev jag på en öm tå eller??? inne på 3e eller:D

Last edited:
Jobbade på ett företag i Malmö för ca 10 år sen där vi var en massa olika nationaliteter men vi pratade Svenska allihopa där.Förutom när vi skulle lära varandra lite olika ord

Spelar väl ingen roll? Eftersom det är mitt "lunchrum" och jag sitter där och äter med mina kollegor? Engelska skall vi alla tala. Svenska skall talas på svenska arbetsplatser mellan anställda.

Håller med att på arbetet skall det pratas svenska, men nu är ju inte middagar arbete, men du har säkert en åsikt om det med:D

...Kliv ner från hästen:huvet

Mycket kan man säga till mig, jag tål en hel del men nu är du jävlar i mig ute på tunn is det ska du ha jävligt klart för dig. Hade du känt mig så är nog det där det sista du skulle säga till mig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT