Busschaufförer tvingas tala svenska

Nu är jag hemkommen från min arbetsplats där jag varit tvingad att prata engelska hela dagen. Det var jätte horribelt. Var till och med tvungen att prata engelska under matrasten. :( Jag mår så himla dåligt just nu va. :( Måste nog ringa in sjuk imorgon och sedan kontakta ambassaden i London för att försöka se till att de kan få till en ändring så jag slipper vara tvungen att prata engelska med mina engelskspråkiga kollegor i England :(

Edit: Desutom var jag tvungen att bära slips. :gråta:
Jag säger inte emot dig på något sätt men:
1. Du verkar vara mer än genomsnittligt intelligent och har då bra förutsättningar för att lära nya språk. Även om min pappa körde buss så kan jag inte påstå att det verkar gälla för alla som kör buss.
2. Du har fått en av staten betlad utbildning i engelska, mig veterligt är det få länder som har svenska som tillval i skolan.

M.a.o. olika förutsättningar gäller för olika personer och olika jobb. Vi ska kanske vara försiktiga med att sätta oss själv som exempel för vad som är bra och genomförbart i livet.

Om någon sedan pratar skit om mig, på svenska eller annat språk, rör mig inte i ryggen. Kan en invandrare svenska och jag vill prata med honom så är det bra. Kan han inte svenska så är det knappast ett problem för mig, då pratar jag med någon annan.

Kan en invandrare svenska och jag vill prata med honom så är det bra. Kan han inte svenska så är det knappast ett problem för mig, då pratar jag med någon annan.

Hur ska du då kunna förklara att man inte får parkera på handikapprutan?

Eller just det, det ska man ju inte försöka förklara....

ma isa olen estlane!

apropo din arbetsplats, du jobba på sönners va? kommer ihåg när jag va där typ 5 år sen och ville få nånting svetsat lite snabbt, jag frågade: do you think it is straight enough? och han sa nånting liknande
"da", drog dit en svetsloppa och såg glad ut. det va bara att säga spasiba, ge han kvartingen gå hem och böjja rätt :D

edit: det va inte så att han gjorde ett dåligt jobb, det var nog min förklaring som var bristfällig (troligtvis pga min dåliga ryska) (eller var det polska?)

Aha ok där ser man hehe! :P

Nja jag jobbade där förut men har bytt till en annan verkstad för ett tag sen...
Hehe ja antingen va han ryss eller polack, har vart några såna där förut men nu finns det bara en ryss och resten svenskar faktikst..
Det kan va lite jobbigt att prata med dom när dom inte förstår hehe :D

Varför göra det till ett problem?
Se det bara som en utmärkt chans att bättra på sina kunskaper i Svenska, som förhoppningsvis är ett språk som man har målet att lära sig, eftersom man faktiskt har flyttat hit? :)

Jag är i Japan titt som tätt och ser det som en självklarhet att lära mig språket så gott jag kan. Inget tvång från arbetsgivaren, men de jag jobbar med uppskattar mina försök vilket gör det mycket lättare att arbeta tillsammans.

De amerikaner som kommit hit och skiter fullständigt i språk och kultur har det inte gått lika bra för... :)

Precis vad jag menar. Det ligger i sitt eget intresse att lära sig det landets språk man är i, speciellt om man vill göra karriär. Att arbetgivaren ska tvinga någon till det på fika/lunchraster låter bara fånigt.

Antar att Japanska inte är så väldigt lätt... Men svenskan ska tydligen heller inte vara så lätt.
Hur ska du då kunna förklara att man inte får parkera på handikapprutan?

Eller just det, det ska man ju inte försöka förklara....

Då tar man till händerna. Ja inte våld då utan med gester. Det har funkat bra i de länder jag varit i i alla fall, speciellt långfingret i Italien... :tungan (egen erfarenhet...)

Last edited:
Vi kan jämföra med ett exempel från riktiga livet.

Tidigare jobbade jag som vice maskinchef på ett stort kryssningsfartyg. Mönstrade ombord var besättningsmedlemmar från över 50 olika nationaliteter. Officiellt språk ombord var engelska.

Inför morgonmötet jag hade med mina killar samlades vi i verkstaden. Klockan åtta kom jag in och då var alla killarna samlade. De satt där och småpratade och skrattade. Arbetstiden började klockan åtta så de satt där under icke betald arbetstid.

De flesta av killarna var filipinare och pratade således tagalog. Nu senast jag var ute var en av killarna som rapporterade till mig från Panama och pratade således spanska och engelska. När jag kommer in i vekstaden för att börja morgonmötet sitter de och kacklar på tagalog. Killen från Panama sitter och ser frånvarande ut. Inte en chans att han kunde deltaga i deras samtal.

Trots att det var på icke arbetstid förbjöd jag annat språk än engelska att pratas på morgonmötena och på tiden innan morgonmötena av den enkla anledningen att alla som sitter där ska kunna deltaga och känna samhörighet.

Det har ingenting med rasism att göra, det är vanligt jävla hyfs. :mattias

Om någon sedan pratar skit om mig, på svenska eller annat språk, rör mig inte i ryggen. Kan en invandrare svenska och jag vill prata med honom så är det bra. Kan han inte svenska så är det knappast ett problem för mig, då pratar jag med någon annan.

oj, integrationsåtgärderna flödar vilt här :tummenupp

På mitt jobb sitter svenskar för sig, spanjorer för sig, ryssar för sig, tyskar för sig, fransmän för sig och alla pratar på sina språk ej svenska.

Intergration fungerar inget vidare när alla bara vill prata med sina landsmän på sitt språk på rasten.
Jag är realist om någon vill veta ej rasist.

Vi kan jämföra med ett exempel från riktiga livet.

Tidigare jobbade jag som vice maskinchef på ett stort kryssningsfartyg. Mönstrade ombord var besättningsmedlemmar från över 50 olika nationaliteter. Officiellt språk ombord var engelska.

Inför morgonmötet jag hade med mina killar samlades vi i verkstaden. Klockan åtta kom jag in och då var alla killarna samlade. De satt där och småpratade och skrattade. Arbetstiden började klockan åtta så de satt där under icke betald arbetstid.

De flesta av killarna var filipinare och pratade således tagalog. Nu senast jag var ute var en av killarna som rapporterade till mig från Panama och pratade således spanska och engelska. När jag kommer in i vekstaden för att börja morgonmötet sitter de och kacklar på tagalog. Killen från Panama sitter och ser frånvarande ut. Inte en chans att han kunde deltaga i deras samtal.

Trots att det var på icke arbetstid förbjöd jag annat språk än engelska att pratas på morgonmötena och på tiden innan morgonmötena av den enkla anledningen att alla som sitter där ska kunna deltaga och känna samhörighet.

Det har ingenting med rasism att göra, det är vanligt jävla hyfs. :mattias

Exakt samma problem har vi på mitt jobb.

Men här vågar de inte göra något, kan skapa rubriker ju.

Svenska borde gälla så alla kan vara med och diskutera. inte bara en liten grupp.

Last edited:
Kan han inte svenska så är det knappast ett problem för mig, då pratar jag med någon annan.

Får mig att tänka tillbaks på mitt första jobb som var inom industrin. Man hade anställt en nysvensk som inte riktigt pratade vårat modersmål. Eller förstod för den delen heller. Till saken hör att han jobbade i en galvanläggning med galvbad som kunde stänka om man tappade detaljer där. Galven höll något mer än 20 grader celcius och vid ett tillfälle gungade korgen till som traversen höll. Mycket riktigt tappades en detalj och nysvensken - som stod i direkt anslutning till badet (vilket var totalförbjudet) - svarade inte när folk skrek åt honom att flytta på sig. Av en slump flyttade han sig precis i rätt ögonblick, förmodligen för att alla skrek och han undrade vad all skrek om. Galvstänket missade med någon dec och han slapp brännskador. Så med ditt argument borde han fått skylla sig själv för att han inte kunde svenska. Eller så skulle folk inte skrikit på honom öht då han inte kunde svenska, det var ju lixom inte deras problem.

Så med ditt argument borde han fått skylla sig själv för att han inte kunde svenska. Eller så skulle folk inte skrikit på honom öht då han inte kunde svenska, det var ju lixom inte deras problem.
Lite konstigt argument.
Att rädda liv har väl lite med normal kommunikation att göra?
Jag lovar att när jag är ute i trafiken så försöker jag inte köra på barn bara för att de inte kan trafikreglerna för att sedan säga: Skyll dig själv!

Men om du vill dra det till sin spets så: Ja, om du jobbar med något farligt och inte förstår vad du ska göra så får du skylla dig själv om du råkar ut för en olycka. Vare sig du kan svenska eller inte...
Plus att det är lite udda att anställa någon på de premisserna då arbetsledaren skulle få rätt stora problem om det hade lett till allvarlig skada.

Lite konstigt argument.
Att rädda liv har väl lite med normal kommunikation att göra?
Jag lovar att när jag är ute i trafiken så försöker jag inte köra på barn bara för att de inte kan trafikreglerna för att sedan säga: Skyll dig själv!

Nu handlade det förstås inte om trafikregler och om man har rätt att köra vid högerregeln. Men som flöjtist lyckas du alltid vrida till allt på något märkligt sätt.

Men om du vill dra det till sin spets så: Ja, om du jobbar med något farligt och inte förstår vad du ska göra så får du skylla dig själv om du råkar ut för en olycka. Vare sig du kan svenska eller inte...
Plus att det är lite udda att anställa någon på de premisserna då arbetsledaren skulle få rätt stora problem om det hade lett till allvarlig skada.

Om man ponerar att personen ifråga hade tagit sig igenom någon SFI-kurs med flöjtbetyget "godkänd", hade arbetsledaren ändå kunnat ställas till svars? Förmodligen är det så i din vänstervärld där det alltid är någon annan som bär ansvaret.

Nä, det var inte menat som krav. Men kanske inte är en dum ide för de som t.ex. flyr från krig. Att åka hem efter kriget alltså.

Ju längre man tänker stanna, desto mer kommer man nog att integrera sig. Men aldrig fullt ut, så att man ger upp sina egna traditioner.

Exempel: Jag tänker banne mig inte sluta fira jul bara för att jag bor i Holland!
(Holländarna firar 5 December, och då kommer det en biskop. Ingen tomte. )
Så även i den aspekten är vi ointegrerade invandrare som håller hårt i våra egna traditioner och struntar i värdlandets.

Naturligtvis är det skillnad på gästarbetare, men hur många somalier tror du är gästabetare, eller libaneser, eller etiopier osv.

Ingen begär att man skall överge sina traditioner, att kunna tilltala sina kunder så att kunderna förstår, eller tala i kundernas närhet så dom förstår, är trots allt inte för mycket begärt.

Nä, det var inte menat som krav. Men kanske inte är en dum ide för de som t.ex. flyr från krig. Att åka hem efter kriget alltså.

Ju längre man tänker stanna, desto mer kommer man nog att integrera sig. Men aldrig fullt ut, så att man ger upp sina egna traditioner.

Exempel: Jag tänker banne mig inte sluta fira jul bara för att jag bor i Holland!
(Holländarna firar 5 December, och då kommer det en biskop. Ingen tomte. )
Så även i den aspekten är vi ointegrerade invandrare som håller hårt i våra egna traditioner och struntar i värdlandets.

Eldar du bilar och kastar sten på brandmän också?

Bor man i Sverige så ska man väl för fan prata svenska.

Skulle jag flytta till USA t.ex så inte fan skulle jag prata svenska där.

Man anpassar sig dit man kommer, svårare är det inte. Det daltas för mycket i det här jävla landet.

Folk pratar om intergration men ingen vill fan se till att det efterlevs.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!