Busschaufförer tvingas tala svenska

Man talar det språk alla förstår, så enkelt är det.
På min arbetsplats är det engelska som är det officiella språket, såväl under arbetstid som raster och även på fritiden. Det är klart, är vi bara två skandinaver i rummet snacka vi ju svenk/norsk/danska men så fort nån annan nationalitet kommer in byts det till engelska.

Det är enkel hänsyn, det är självklart att busschauförerna ska prata svenska i lunchrummet. Jag förstår faktiskt inte problemet.

Busschafförer ska fan inte snacka något alls! Det är distraherande och påverkar deras körning.

Knip käft och ögonen på vägen med andra ord :brinnerup

Nu är det dags för Mackan att komma vevandes med kettingen (kjettingen?) i biltakcet.

Fortsätt.

Varför har vi inte inte-gilla-knappen kvar för? Det är ju helt kookoo® det du skriver.

Nej, det är HUR rätt som helst.

Misslyckandet med integrationen i Sverige bygger på PRECIS det där. Invandrarna lär sig inte svenska ordentligt genom att förklara vad en biljett kostar för en pensionär. När han gör kommer det dessutom vara på väldigt ovan och knagglig svenska vilket skapar motsättningar från andra hållet.

Sverige är ju knappast något undantag i att ha en kultur där det är "fult" att inte kunna språket. Prova att bo i Frankrike, Tyskland eller Skottland utan att hantera språket.

Det är inte upp till omgivningen att anpassa sig till individen i proffesionella sammanhang.

Vilket språk frun skälls ut på under kvällstid däremot, det skiter alla i som inte råkar bo vägg i vägg! Men faktum kvarstår att kultur till stor del "bor" i språk. Att lära sig svenska flytande öppnar dörrarna för en bättre integration vilket öppnar dörrarna för andra jobb än att köra buss/taxi, städa och klippa biljetter i Rågsved.

ويرجع ذلك جزئيا سبعة عشر منهم يتكلم السويدية. وإلا كيف لفهم ما يقولون.

Är väl det gamla vanliga. Nån sur jävla busschaffis (40-talist) som tror att hans invandrade kollegor snackar skit och skrattar åt honom i lunchrummet har kutat till chefen och gnällt.

Hur företag ser till att såna här regler efterlevs är nästa fråga. Ska det sitta en kontrollant i lunchrummet hela dagarna? Eller ska man springa till chefen och gnälla så fort det talas utrikiska?

Jävla trams, se till att de kan svenska så de kan prata med resenärer, i övrigt får de prata esperanto om de så vill.

Jag reagerar på att de har lunchraster :mad:

precis min tanke med.. folk har blivit så vana nu att få allt serverat på ett silverfat.."jag har rätt till det å rätt till det. du kan inte tvinga mig att göra det där för då är det diskriminerande och du är rassist." fan tar folk jobb för givet nu för tiden? ja har haft skit tur med att ha en far som äger firma och då inte haft några problem med att få sommar jobb.

men bara för att ja vet att ja kan få jobb där utan problem ställer jag mig ju för fan inte och skriker "kalle har mer i lön än mig. anders på skanska har rätt till en timmas lunch rast medan vi brukar köra med att vi äter. pustar ut lite snabbt sen kör på som fan"

fan har hänt igentligen? uppskattar man inte att få chansen att ha jobb längre igentligen eller vad är det som är fel? fan bit ihop och gilla läget.

sen att tvingas prata svenska är väl inte helt rätt. där emot tycker jag att ALLA ska prata ett språk ALLA på arbetsplattsen eller grupp eller vilka de nu må vara som alla kan kommunisera på. jag jobbar för övrigt som stensättare och liknande saker.

tycker det är fel att prata ett språk så den andre inte förstår. skapar ju riktigt dålig stämning. var på en arbetsplats och där var det en engelsman som jobbade med oss. han kunde svenska men väldigt lite. ( tog en stund och han fick värkligen konsentrera sig för att kunna prata normal) inte fan tvingar ja han å prata svenska då utan då går ju jag och dom andra där över till engelska så vi alla kan ha kul och trivas på arbetsplattsen.

och är ju inte så bra om man jobbar på en arbetsplats med en massa maskiner på 100kilo upp till 50 ton som kör omkring å håller på. tänk om ja kommer med en dumper å kör å ska backa och det står en arab som har hörselkåpor och är upptagen med någon annat. då kan ju inte ja ställa mig på tutan å skrika ut genom rutan "flytta på dig för helvete" och han börjar prata på sitt egna språk.

man får ju anpassa sig!

är bara 17 år men börjar redan känna att sverige är väldigt barnsliga när det gäller just invandrare och språk även på arbetsplatser..

skrattade även lite grann när ja läste tidigare i tråden att någon nämnde om en viss klädsel policy på arbete osv. fan på arbetsplattser på väg och byggen osv är det ju lag på att du MÅSTE ha en viss klädsel annars får du tamigfan inte ens visstas där.

är ju konstigt att folk blir arga för att en policy på språk införs.. kan du inte kommunisera med dina arbetskamrater så blir man ju för fan galen och trivs inte för fem öre. talar alla samma språk så tror jag som många andra här att det är lättare att bygga upp en mer bekvän miljö och attidyd mellan arbetarna:)

har en kompis som flyttat till tyskland (öst tyskland tror jag det var men inte helt säker)

ingen jävel där kan något annat språk än tyska. så är ju bara att gilla läger och lära sig tyska då. är ju så man blir rädd för hur barnsligt töntigt det är här i sverige.

Last edited:
Jag förutsätter att bussbolaget har kollat att chaufförerna har tillräckliga med svenskakunskaper innan de har anställt dem. Sedan är de upp till de själva hur mycket svenska de vill lära sig.

Ifall bussbolaget tycker det är jobbigt att det är så få svenskar som vill jobba som busschaufför så får de väl höja lönerna då.

• Gilla
Reaktioner: Zee
Jag förutsätter att bussbolaget har kollat att chaufförerna har tillräckliga med svenskakunskaper innan de har anställt dem. Sedan är de upp till de själva hur mycket svenska de vill lära sig.

Ifall bussbolaget tycker det är jobbigt att det är så få svenskar som vill jobba som busschaufför så får de väl höja lönerna då.

Dom är inte anställda än, vid ansökan förbinder dom sig att just tala svenska, så valet ligger trots allt hos dom om dom vill fortsätta jobba i det nya bolaget.

Man kan kanske kräva att bussförarna klarar den nödvändiga kommunikationen på bussen, typ "det kostar X, varsågod här är växeln."

Sen får de väl prata hur de vill.
Alla kanske inte tänker stanna i Metropolen Sverige för alltid, utan tänker kanske åka hem inom x år. Då finns det väl ingen anledning att lägga massa möda på ett språk (Svenska) som nästan ingen pratar (globalt sett).

Jag har bott i Holland i snart 5 år, har barnen på internationell skola (Amerikansk), pratar mest Engelska på jobbet (men där pratas det även Franska, Tyska, Italienska, Holländska, Svenska, Danska, Norska osv.). Jag klarar typ att beställa mat på restaurangen. Och jag säger tack och Varsågod på Holländska. Resten kör jag på Engelska. Vad är problemet ??

Det är nyttigt att vara invandrare några år. Jag har anpassat mina åsikter av erfarenheten.

Glömde påpeka att vi bara umgås med andra Svenskar, dessutom...

Man kan kanske kräva att bussförarna klarar den nödvändiga kommunikationen på bussen, typ "det kostar X, varsågod här är växeln."

Sen får de väl prata hur de vill.
Alla kanske inte tänker stanna i Metropolen Sverige för alltid, utan tänker kanske åka hem inom x år. Då finns det väl ingen anledning att lägga massa möda på ett språk (Svenska) som nästan ingen pratar (globalt sett).

Jag har bott i Holland i snart 5 år, har barnen på internationell skola (Amerikansk), pratar mest Engelska på jobbet (men där pratas det även Franska, Tyska, Italienska, Holländska, Svenska, Danska, Norska osv.). Jag klarar typ att beställa mat på restaurangen. Och jag säger tack och Varsågod på Holländska. Resten kör jag på Engelska. Vad är problemet ??

Det är nyttigt att vara invandrare några år. Jag har anpassat mina åsikter av erfarenheten.

Glömde påpeka att vi bara umgås med andra Svenskar, dessutom...

Jag är av åsikten att du inte har integrerats ett skit.:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...