Busschaufförer tvingas tala svenska

Absolut.

Du vill alltså minska utanförskapen för utlänningarna genom att hindra dem från att prata sitt eget språk med landskamrater som gör att de känner sig mindre utanför? O_o

Jag tror du har stört fel att det byggs upp en vi-och-dem-känsla. Vi har säkert 30+ nationaliteter här på jobbet och det finns ingen vi-och-dem. Jag tror vi-och-dem-känslorna snarare har med inskränkta personer som flera här i tråden som inte vågar vara vän med icke-svenskar. Som vanligt är det (fattigt, både ekonomiskt och etiskt) folk som är minst världsvana som är mest kritiska till att vistas bland blandade nationaliteter.

Återinför inte-gilla-knappen nu!
Jag tar åt mig, och tolkar det som att du anser att jag är inskränkt och inte har icke-svenska vänner, vilket är så fel det kan bli.

Jag ser det, uppenbarligen, precis tvärs om. Om man har ett bord med turkar, ett med greker, ett med araber, ett med fransmän, ett med finnar och ett med svenskar så tror jag knappast man kommer att knyta band mellan borden, om alla håller på sitt bord och sitt språk.

Har du lärt dig ett annat språk för att kunna prata med kollegor som inte vill prata svenska på jobbet?

• Gilla
Reaktioner: GuW
Ja, det kanske inte skulle skada om greker pratade med turkar, spanjorer med fransmän och tyskar med libaneser, istället för att folk sitter i klunger efter ursprungsland och förtalar dom andra grupperna på ett annat språk.

Så det ena förhindrar det andra? Bara för att man pratar inbördes språk så baktalar man andra nationaliteter? Snacka om att vara inskränkt!!

Då skulle jag intala mig att alla kineser/indier/pakistanier/svenskar, som lunchar ihop ibland i klungor, baktalar alla andra nationaliteter här på jobbet?

Det är så man tar sig för pannan..

Att man pratar svenska med passagerarna är en sak. Att prata annat språk med kollegerna är en helt annan sak.

Nu lär man sig inte ett språk med lätthet i vuxen ålder, all stimulans är av godo.

Var skall chafförerna lära sig svenskan någonstans anser du?

Så det ena förhindrar det andra? Bara för att man pratar inbördes språk så baktalar man andra nationaliteter? Snacka om att vara inskränkt!!

Då skulle jag intala mig att alla kineser/indier/pakistanier/svenskar, som lunchar ihop ibland i klungor, baktalar alla andra nationaliteter här på jobbet?

Det är så man tar sig för pannan..

Du kan tro vad du vill, det är folkgrupper med starka motsättningar mot varandra och skitsnacket flödar.

Jag har jobbat på såna arbetsplatser/skolor, knytnävsuppgörelser folkgrupper emellan var inte ovanligt.

Men det kanske bara var Libaneser med Libanesgenen som pratade ut?

Vad händer med den enda, låt säga, kosovo-albanen bland ett tiotal turk-bulgarer eller viseversa tror du?

Ihjälslagen? Mobbad? Utbuad?

Eller välkomnad som vilken person som helst?

:rolleyes:

Här på jobbet finns flertalet pakistanier och indier som jobbar eller är bekanta på jobbet som umgås sinsemellan som vilka som helst. De borde stycka varandra levande, men de verkar inte göra det... konstigt va?

I tjänst i matsalen?

Ja, även i matsalen. Jag ser det inte som något konstigt krav att prata svenska i sverige... i tjänst dessutom. Precis som att det inte är konstigt att man på vissa arbetsplatser tvingas följa en dresscode.

Det hade varit en annan femma om kravet hade varit något obskyrt som att företaget inte tillät något annat än griskkött i matsalen...

Ihjälslagen? Mobbad? Utbuad?

Eller välkomnad som vilken person som helst?

:rolleyes:

Här på jobbet finns flertalet pakistanier och indier som jobbar eller är bekanta på jobbet som umgås sinsemellan som vilka som helst. De borde stycka varandra levande, men de verkar inte göra det... konstigt va?

Träffas dom mer än 30min/dag?

Ja, även i matsalen. Jag ser det inte som något konstigt krav att prata svenska i sverige... i tjänst dessutom. Precis som att det inte är konstigt att man på vissa arbetsplatser tvingas följa en dresscode.

Det hade varit en annan femma om kravet hade varit något obskyrt som att företaget inte tillät något annat än griskkött i matsalen...

Du är INTE I TJÄNST när du är på lunch. Att ha en policy för språk eller kläder kan man ha, men ingen arbetsgivare kan tvinga dig juridiskt att följa den då det skulle vara diskriminering. Vill du ha din favvo-WT-tshirt på styrelsemötet så kan inte arbetegivaren säga ngt om det. Dock behöver de inte gilla det.

Om ni tror ni vinner något på att lagstadga för den typen av regler så är ni ute på farligt vatten..

Du kan tro vad du vill, det är folkgrupper med starka motsättningar mot varandra och skitsnacket flödar.

Jag har jobbat på såna arbetsplatser, knytnävsuppgörelser folkgrupper emellan var inte ovanligt.

Men det kanske bara var Libaneser med Libanesgenen som pratade ut?

Plus 1 på det.
Ännu roligare var det när jag jobbade med en syrian.
Trevlig kille i vanliga fall.
Men:
Varje gång han varit på besök i sitt hemland (Södertälje) så tog det ett par veckor innan han blev normal igen.

Här i trakten startades det en förening i stil med "Serbiska", "Finska", "Hottentottiska" och liknande, som hette "Exotiska föreningen".
Inriktad på blandade invandrare från ovanliga länder.
Regeln var att enda språket som fick talas var Svenska.
Utomordentligt bra idé.

Jag tar åt mig, och tolkar det som att du anser att jag är inskränkt och inte har icke-svenska vänner, vilket är så fel det kan bli.

Jag ser det, uppenbarligen, precis tvärs om. Om man har ett bord med turkar, ett med greker, ett med araber, ett med fransmän, ett med finnar och ett med svenskar så tror jag knappast man kommer att knyta band mellan borden, om alla håller på sitt bord och sitt språk.

Har du lärt dig ett annat språk för att kunna prata med kollegor som inte vill prata svenska på jobbet?

Men du tror väl inte på fullt allvar att olika etniska grupper inte pratar med andra folkslag?! Bara för att det lunchar ihop betyder det väl inte att en X inte kan fika med 3 Y:are?!

Du är inskränkt i ditt sätt att se på integration.

Du är INTE I TJÄNST när du är på lunch. Att ha en policy för språk eller kläder kan man ha, men ingen arbetsgivare kan tvinga dig juridiskt att följa den då det skulle vara diskriminering. Vill du ha din favvo-WT-tshirt på styrelsemötet så kan inte arbetegivaren säga ngt om det. Dock behöver de inte gilla det.

Om ni tror ni vinner något på att lagstadga för den typen av regler så är ni ute på farligt vatten..

Vem har talat om lagstadgning?
Det går utmärkt att införa policykrav på svenska.
Det går alldeles utmärkt att kicka personer som vägrar följa policyn.
Nej du är inte diskriminerad.

Träffas dom mer än 30min/dag?

Finns det en maximal tidsgräns för hur länge man tolererar varandra innan man börjar tugga på varandra?

Vem har talat om lagstadgning?
Det går utmärkt att införa policykrav på svenska.
Det går alldeles utmärkt att kicka personer som vägrar följa policyn.
Nej du är inte diskriminerad.

Om du tvingas ha vissa kläder är du diskriminerad enligt svensk lag. Ett utmärkt exempel på detta är debatten om burkan.

Last edited:
Ja, det kanske inte skulle skada om greker pratade med turkar, spanjorer med fransmän och tyskar med libaneser, istället för att folk sitter i klunger efter ursprungsland och förtalar dom andra grupperna på ett annat språk.

Det är bara paranoida (korkade) enspråkiga svenskar som tror att dom blir baktalade så fort dom inte förstår vad som sägs..

Snackar du bara svenska i andra länder när du ska snacka skit om andra i din närhet eller är det för att du har lättare att uttrycka vad du menar?

Vad är de som är så illa med den regeln egentligen?:va

Integrationen mellan nationaliteter borde förenklas om alla pratar svenska, för hur lätt är de att ta kontakt med en *valfri nationalitet med annat språk* om den personen envisas att bara tala sitt språk?

Men du tror väl inte på fullt allvar att olika etniska grupper inte pratar med andra folkslag?! Bara för att det lunchar ihop betyder det väl inte att en X inte kan fika med 3 Y:are?!

Nej, jag har har lärt mig av hur det ser ut i samhället. Olika grupper blandar sig sällan självmant med varandra. Har man dessutom en språkbarriär så blir det absolut inte enklare.

Finns det en maximal tidsgräns för hur länge man tolererar varandra innan man börjar tugga på varandra?

Om du tvingas ha vissa kläder är du diskriminerad enligt svensk lag. Ett utmärkt exempel på detta är debatten om burkan.

Fantasier.
Är poliser i yttre tjänst diskriminerade?
Brandmän?
Militär?
Är du diskriminerad om du inte blir insläppt på krogen i trätofflor?

Man blir nyfiket vad det är för arbetsplats som fungerar så väl men alla nationaliteter.

Gissa på att det är lite högra utbildning på personalen snarare än folk som står vid ett monteringsband med hörselskydd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman