Busschaufförer tvingas tala svenska

Du är INTE I TJÄNST när du är på lunch. Att ha en policy för språk eller kläder kan man ha, men ingen arbetsgivare kan tvinga dig juridiskt att följa den då det skulle vara diskriminering. Vill du ha din favvo-WT-tshirt på styrelsemötet så kan inte arbetegivaren säga ngt om det. Dock behöver de inte gilla det.

Om ni tror ni vinner något på att lagstadga för den typen av regler så är ni ute på farligt vatten..

Nu tror jag att du missar något här. Det är väl ingen som TVINGAR dom att prata svenska på lunchen. men så länge de är på arbetsplatsen så följer man policyn. Det är väl inget som hindrar dom från att äta lunch på pizzerian eller utomhus (förutom möjligtvis vädret vissa årstider då)?

Och som någon redan nämnt, vem har sagt något om en lagstadgning?

Det är bara paranoida (korkade) enspråkiga svenskar som tror att dom blir baktalade så fort dom inte förstår vad som sägs..

Snackar du bara svenska i andra länder när du ska snacka skit om andra i din närhet eller är det för att du har lättare att uttrycka vad du menar?

Jag tyckte mest att det var paranoida utlänningar av olika sort som tyckte att den ena eller den andra gruppen baktalade dom på grund av nationalitet.

Vi svenskar saknar ju Libanesgener...

Vi har en skola här i Umeå där det ständigt är uppgörelser mellan olika nationaliteter , utom svenskarna då, som mer eller mindre har valt bort den skolan på grund av att den är så jävla stökig.

http://www.folkbladet.nu/104096/2008/05/05/brak-pa-ostra-gymnasiet

Varför då???!!
Finns personer med dåligt självförtroende och paranoia även utomlands och bland busschaufförer.

Hade en vän som blev nervös så fort två invandrare pratade med varann på deras språk...

Att ha en policy för språk eller kläder kan man ha, men ingen arbetsgivare kan tvinga dig juridiskt att följa den då det skulle vara diskriminering. Vill du ha din favvo-WT-tshirt på styrelsemötet så kan inte arbetegivaren säga ngt om det. Dock behöver de inte gilla det.

Självklart kan man inte tvinga någon till någonting i dagens samhälle, men det går utmärkt att kicka någon som inte följer företagets policy. Tex dress code.

Är du också förespråkare för en aggressiv gen hos utlänningar?
Jag är starkt emot den.

Last edited:
Det där börjar gå riktigt på nerverna, ser inte det roliga i det för fem öre, lägg av.

Då får du väl antingen lära känna Bully IRL (så kanske du förstår ironin) eller sätta mig på ignore, för vad du tycker/tänker/säger rör mig inte det minsta, capisce?

Last edited:
Du får du väl antingen lära känna Bully IRL (så kanske du förstår ironin) eller sätta mig på ignore, för vad du tycker/tänker/säger rör mig inte det minsta, capisce?

Skiter i vad/vem du känner i livet, du anspelar fortfarande på att han reagerar mot smygrassarnas utfall på forumet, kanske kul er emellan, men för resterande ser det inte lika kul ut.

Jag säger det igen som i mitt första inlägg. På min arbetsplats är det KRAV på att vi ska prata ENGELSKA med varandra under HELA arbetsdagen, under lunch, arbetspass, personalrum etc. Detta just för att inte skapa utanförskap och för att vi ska förstå varandra. Varför är det då så för jävligt att busschauffören måste prata svenska för? Det gör mig förbannad. I andra länder, där jag befinner mig just nu till exempel och arbetar och bor, är det helt ok att säga att alla måste prata språket som talas i just det landet men inte i Sverige? Det gör mig fan så arg att jag måste knyta näven i fickan! :mad:

EDIT: Sen är det väldigt respektlöst när några sitter och talar sitt språk och skrattar och har kul så de andra inte förstår. På min arbetsplats arbetar vi i lag om 4. Då händer det ibland att det blir 3 stycken av varierande nationalitet, polacker, spanjorer, italiernare, vilket som, om dom ska prata sitt språk hela dagen så sitter jag i ett hörn och har det väldigt kul. Det är oerhört respektlöst att frysa ut någon eller några på grund av att de inte talar ett språk.

Last edited:
Jag säger det igen som i mitt första inlägg. På min arbetsplats är det KRAV på att vi ska prata ENGELSKA med varandra under HELA arbetsdagen, under lunch, arbetspass, personalrum etc. Detta just för att inte skapa utanförskap och för att vi ska förstå varandra. Varför är det då så för jävligt att busschauffören måste prata svenska för? Det gör mig förbannad. I andra länder, där jag befinner mig just nu till exempel och arbetar och bor, är det helt ok att säga att alla måste prata språket som talas i just det landet men inte i Sverige? Det gör mig fan så arg att jag måste knyta näven i fickan! :mad:

Vi får inte vara svenskar längre helt enkelt, alla utifrån kommande måste visas större hänsyn än oss som redan finns här.:brinnerup

Vi får inte vara svenskar längre helt enkelt, alla utifrån kommande måste visas större hänsyn än oss som redan finns här.:brinnerup

Är det ett problem downtown i Hofors? Horder av utomsocknes tillhörande tar över armbågsvilostånden vid Sibyllas bar? Utan keps och snus?

Äntligen någon mera än mig som har förståt !

Det är som att vi svenskar måste visa mera respekt åt utlänningar än de behöver göra för oss. Och det är ju faktiskt vårat land de ändrar.

Jag säger det igen som i mitt första inlägg. På min arbetsplats är det KRAV på att vi ska prata ENGELSKA med varandra under HELA arbetsdagen, under lunch, arbetspass, personalrum etc. Detta just för att inte skapa utanförskap och för att vi ska förstå varandra.

Djäkligt bra regel! :tummenupp På mitt jobb har vi folk som inte kan svenska men alla snackar ändå svenska på rasterna vilket gör att de icke svensktalande slutar komma på fikarasterna. Vi har ett solklart problem men ingen bryr sig.

Istället jobbar ledningen hårt med nåt dom kallar genuscertifiering för att några kvinnor anser sig vara åsidosatta eller nåt. Det lustiga är att det inte finns några konkreta exempel på att dom skulle vara det så dom har nån flummig förklaring om att vi har problem man inte kan sätta fingret på... Joråsåatte...

Djäkligt bra regel! :tummenupp På mitt jobb har vi folk som inte kan svenska men alla snackar ändå svenska på rasterna vilket gör att de icke svensktalande slutar komma på fikarasterna. Vi har ett solklart problem men ingen bryr sig.

Istället jobbar ledningen hårt med nåt dom kallar genuscertifiering för att några kvinnor anser sig vara åsidosatta eller nåt. Det lustiga är att det inte finns några konkreta exempel på att dom skulle vara det så dom har nån flummig förklaring om att vi har problem man inte kan sätta fingret på... Joråsåatte...

På mitt företag är det även så att om man inte följer denna reglen och detta blir påkommet gång efter gång så kan det vidtas disciplinära åtgärder.

Är det ett problem downtown i Hofors? Horder av utomsocknes tillhörande tar över armbågsvilostånden vid Sibyllas bar? Utan keps och snus?
Hofors är för litet för att ha ett downtown och vi har inget Sibylla :D Dock två mer eller mindre invandrartäta bostadsområden, där för flera år sedan det ena kallades "lilla afrika" av invandrare som bodde där.

Äntligen någon mera än mig som har förståt !

Det är som att vi svenskar måste visa mera respekt åt utlänningar än de behöver göra för oss. Och det är ju faktiskt vårat land de ändrar.
Precis!

Jag har jobbat på ett par, så att säga, lite mer internationella arbetsplatser. Jag snackar ju svenska med kollegorna oftast när man jobbar och fikar, men kommer det en "utlänning" så switchar man ju till engelska.

Tycker inte man ska tvingas prata svenska i lunchrummet, men lite jävla hövlighet kan man ju ha, så man pratar ett språk alla vid bordet förstår.

Jävligt trist att företag ska införa sådana regler.

SKULLE eller ÄR det ett problem så handlar det ju inte om vilket språk som pratas, därav löser inte ännu mera regler om vilket språk som ska brukas någon lösning. Det handlar om attityder, förhållningssätt, respekt osv.

Det finns säkerligen fler arabtalande personer med lite knasig svenska som jag hellre skulle jobba med än vissa WT-alkis-svenssons som inte har vett i skallen.

på min arbetsplats så är det minst 4 olika språk i farten varje dag, vissa förstår jag andra inte alls.
Hamnar jag i den situation att jag är den enda i gruppen som inte talar språket så brukar jag säga svenska eller engelska tack, och om jag hamnar i gruppen där alla utom en talar språket så brukar jag påminna dom som pratar att en av oss inte förstår.
Det ÄR rätt respektlöst att prata ett språk som gör att en person stängs ute ur gruppen. Men det har inget med nationalitet eller kultur att göra.

Kanske är jag tåligare än andra eftersom jag lärt mig sen jag var liten att folk pratar olika språk och har fått lära mig att handskas med det på ett bättre sätt.

Ingen snackar skit om dig om du inte förtjänat det genom att vara en skitsnackare själv.
Som man bäddar får man ligga.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...