Buller

• Thread starter Thread starter BC
  • Start date Start date
Problemen verkar ju inte ha kommit fram förrän på lördagen när Hannes stod och mätte manuellt längs med banan. På träningslägret veckan innan och på fredagsträningen så användes väl den fasta utrustningen.
Jag klarade mig utan anmärkning på fredagsträningen men fick svartflagg på lördagskvalet, 107DB/A :näsblod

Hur är detta möjligt? Jag menar en sån extrem ökning.

Stillastående mätning:
Funkar inte av skälet att en obelastad motor inte har mer än en pytteliten trottelöppning, och får en alldeles för dålig träffsäkerhet i mätningen. Detta är provat, och funkar inte. Det är dessutom busenkelt att modifiera varvräknaren för att klara en stillastående mätning.

Har man diskuterat att använda FIM's nya mätning med en kort maxning till varvstoppet?

Seriöst Håkan, det där måste ju ändå vara en skröna?
Vad kan hända med min ljuddämpare/avgassystem från dess att jag går i mål på Anderstorp tills att jag rullar ut på banan nästa gång?
Det jag gjort är rulla in den i bussen, rullat ut den ur bussen och parkerat den i garaget, sen rullat in den i bussen igen, och rullat ut den ur bussen i depån nästa gång.

Vad kan hända? Ljuddämparullen lär väl inte pulveriseras av sig själv när den står i garaget?

För vi ska väl inte vara följa kraven på tävlingar? Alltså ska vi väl mätas varje gång vi åker ut på banan egentligen... Även på träningar.

Från en dag till nästa är lite otroligt om inget gått sönder eller man förändrat nåt, det håller jag med om.

Nu menar jag inte just den här händelsen specifikt men visst, både ull & db killers har "försvunnit" från en träning till en annan.

på Mantorp för nån vecka sen var det en kille som blev väldigt förvånad när vi vinkade av honom, hans dB killer låg visst nånstans runt banan...

sen att man kan få för högt ljud om man byter mätpunkt så kan det ju skilja mycket.
10 meter från bankant, vad betyder det?
Om man på ett ställe har ett idealspår som är i ena kanten av banan så är det ju ganska stor skillnad beroende på vilken sida om banan man mäter.

I princip är det alltifrån ca 10m från hojen eller 10m+banbredden

Om man antar banbredd på 15meter så kan ju mätavståndet skilja 15meter beroende på vilken sida om banan man står.
Om man då precis klarar ljudet på ~25meters avstånd, så lär man ju inte klara det på 10meters håll.

Så att man klara sig på ett visst ställe runt på banan behöver ju inte betyda att man klarar nästa.

vimsar jag bara nu eller förstår nån nåt av det jag skriver?

kan superpole vara ett bra sätt att kolla allas ljud på ??

Från en dag till nästa är lite otroligt om inget gått sönder eller man förändrat nåt, det håller jag med om.

Nu menar jag inte just den här händelsen specifikt men visst, både ull & db killers har "försvunnit" från en träning till en annan.

på Mantorp för nån vecka sen var det en kille som blev väldigt förvånad när vi vinkade av honom, hans dB killer låg visst nånstans runt banan...

sen att man kan få för högt ljud om man byter mätpunkt så kan det ju skilja mycket.
10 meter från bankant, vad betyder det?
Om man på ett ställe har ett idealspår som är i ena kanten av banan så är det ju ganska stor skillnad beroende på vilken sida om banan man mäter.

I princip är det alltifrån ca 10m från hojen eller 10m+banbredden

Om man antar banbredd på 15meter så kan ju mätavståndet skilja 15meter beroende på vilken sida om banan man står.
Om man då precis klarar ljudet på ~25meters avstånd, så lär man ju inte klara det på 10meters håll.

Så att man klara sig på ett visst ställe runt på banan behöver ju inte betyda att man klarar nästa.

vimsar jag bara nu eller förstår nån nåt av det jag skriver?

Där har du det Håkan!!! :tummenupp

Detta är EN av anledningarna till att jag tycker att förbipasserande mätning är förkastligt.

Precis som du beskriver det så får man alltså olika resultat vid olika tillfällen även om man sitter på en till 100% identisk hoj varje gång.

Det gör alltså att man som förare inte har en chans att veta hur man ligger till bullermässigt. Man kan åka runt i god tro och klara sig flera tävlingar/träningar, och sen helt plötsligt som blixt från klar himmel så blir man svartflaggad på ett kval, eller diskad på ett race bara för att man låter för mycket. Allt på grund av att man helt plötsligt står och mäter på ett annat ställe, på ett annat avstånd, med andra ljudmiljöpåverkande faktorer runt omkring.

HUR SKA MAN VETA OM MAN KOMMER ATT KLARA SIG ELLER INTE?

För oss med hojar som bara ha en ljuddämpare så blir det ju också väldigt stor skillnad på vilken sida man mäter, och speciellt på Hondan som har ljuddämparen vinklad utåt.
Vid en statisk mätning så anpassar man ju mätningen efter ljuddämparen och mäter i en vinkel från ljudämparen, men när man mäter förbipasserande så mäter man ju bredvid banan.
Så om en Yamaha R1 med sina ljuddämpare riktade bakåt, och en Honda (eller Yamaha R6 också för den delen) låter EXAKT lika mycket och passerar en ljudmätare som står bredvid banan så kommer ju Hondan och R6'an att visa ett högre resultat. Betyder det att dom bullrar mer? Nej, utan bara att ljuddämparen är riktad mot mätaren istället för rakt bakåt.

Det finns många problem med förbipasserande mätning!

Nu finns det ju även exempel på folk som kört med orginal avgassystem som blivit tillsagda att de låter för mycket. Vad är nästa steg då?

Jag tar fram en gammal favoritjämförelse.
Tänk om polisens hatsighetskameror/laserpistoler skulle diffa 10-15 km/h i sina mätningar från fall till fall. Du åker runt i tron om att du håller dig till gällande hastighetsbestämmelse eftersom du klarat dig varje gång du hållt 90km/h på din hastighetsmätare och passerat en mätning, och sen helt plötsligt dimper det ner ett inbetalningskort på 4000:-, eller än värre en återkallelse av körkortet för att dom tidigare mätningarna inte visat rätt resultat.
Du anpassar dig nu nästa gång och håller 80km/h på din hastighetsmätare på en väg med 90km/h, och *pooof* så blixtrar en kamera till IGEN! Inbetalningskort dimper ner igen, för dom tidigare mätningarna hade inte riktigt varit 100% korrekta....

Tror du att det hade blivit något liv i luckan efter ett tag?

Last edited:
?

ha alltid en annan hoj före eller efter dig så görs det inte nån mätning på dig:D:D

lr kör ensam hela fredags träning så du är säker på att du blir mätt:tummenupp (lr så kommer det nån och säger 102 db är för mycke)

Fordonstillverkarna har under lång tid "lurat" mätningarna för typintygen.
De vet exakt hur förbifartsmätningen utförs och anpassar sig därefter.

T.ex. så tillåts inte "kick-down" funktionen i automatväxlade bilar vid vissa hastigheter, TRE mod på Suzuki är delvis av samma anledning, variabla insug som anpassas till varvtalet för mätningen osv.osv.

Jämför gärna varför EuroNcap är så omdiskuterat.

Typintygen går alltså inte alltid att lita på för vårt bruk.

Dessutom så har motorsportanläggningar särskilda och tuffare krav än alla andra verksamheter vilket kan få till följd att ett fordon som är fullt lagligt ur ljudnivåsynpunkt (original) kan köra fram till en bananläggning men kan inte tillåtas åka på banan:näsblod

Där har du det Håkan!!! :tummenupp

Detta är EN av anledningarna till att jag tycker att förbipasserande mätning är förkastligt.

Precis som du beskriver det så får man alltså olika resultat vid olika tillfällen även om man sitter på en till 100% identisk hoj varje gång.

Det gör alltså att man som förare inte har en chans att veta hur man ligger till bullermässigt. Man kan åka runt i god tro och klara sig flera tävlingar/träningar, och sen helt plötsligt som blixt från klar himmel så blir man svartflaggad på ett kval, eller diskad på ett race bara för att man låter för mycket. Allt på grund av att man helt plötsligt står och mäter på ett annat ställe, på ett annat avstånd, med andra ljudmiljöpåverkande faktorer runt omkring.

För oss med hojar som bara ha en ljuddämpare så blir det ju också väldigt stor skillnad på vilken sida man mäter, och speciellt på Hondan som har ljuddämparen vinklad utåt.
Vid en statisk mätning så anpassar man ju mätningen efter ljuddämparen och mäter i en vinkel från ljudämparen, men när man mäter förbipasserande så mäter man ju bredvid banan.
Så om en Yamaha R1 med sina ljuddämpare riktade bakåt, och en Honda (eller Yamaha R6 också för den delen) låter EXAKT lika mycket och passerar en ljudmätare som står bredvid banan så kommer ju Hondan och R6'an att visa ett högre resultat. Betyder det att dom bullrar mer? Nej, utan bara att ljuddämparen är riktad mot mätaren istället för rakt bakåt.

Det finns många problem med förbipasserande mätning!

Nu finns det ju även exempel på folk som kört med orginal avgassystem som blivit tillsagda att de låter för mycket. Vad är nästa steg då?

Jag tar fram en gammal favoritjämförelse.
Tänk om polisens hatsighetskameror/laserpistoler skulle diffa 10-15 km/h i sina mätningar från fall till fall. Du åker runt i tron om att du håller dig till gällande hastighetsbestämmelse eftersom du klarat dig varje gång du hållt 90km/h på din hastighetsmätare och passerat en mätning, och sen helt plötsligt dimper det ner ett inbetalningskort på 4000:-, eller än värre en återkallelse av körkortet för att dom tidigare mätningarna inte visat rätt resultat.
Du anpassar dig nu nästa gång och håller 80km/h på din hastighetsmätare på en väg med 90km/h, och *pooof* så blixtrar en kamera till IGEN! Inbetalningskort dimper ner igen, för dom tidigare mätningarna hade inte riktigt varit 100% korrekta....

Tror du att det hade blivit något liv i luckan efter ett tag?

Din jämförelse är inte bra. Hastighet kan man med den teknologi som finns idag mäta med en fantastisk precision. Ljudmätning är betydligt svårare.
Allmänt om mätning:
Man måste ha en repeterbarhet i mätningen om den ska anses tillförlitlig. Man ska dessutom veta vad man mäter. Hur man mäter har också en stor betydelse.

Har vi då repeterbarhet i mätningarna? Ja, det anser jag. Om samma hoj passerar vår mätare här i anderstorp diffar det sällan mer än nån decibel.
Vad mäter man? Man mäter inte enbart avgasljud, utan totala ljudet från fordonet.
Hur mäter man? Så att man eliminerar så många felkällor som möjligt, naturligtvis!

Om man skulle återgå till stillastående mätning som flera förordar skulle man enbart få med avgasljud. Detta beror på att insugsljudet vid en stillastående mätning knappt existerar eftersom trotteln knappt behöver öppnas. Möjligheterna att fuska med mätningen är stora. Felvisande varvräknare etc. Det finns ingen koppling mellan det värde man får respektive förbifartsvärdet.

Fick med ett intyg med mitt system på italienska men hur kollar jag upp vad det är för dbgräns det är godkännt för e3*97/24/9*2006/120*1130*01 har googlat men får inte fram nått.
Vet att ett intyg inte hjälper om det låter förmycket men jag skulle vilja veta på ett ungefär vart man ligger.Street legal i italien=?
-peter

Din jämförelse är inte bra. Hastighet kan man med den teknologi som finns idag mäta med en fantastisk precision. Ljudmätning är betydligt svårare.
Allmänt om mätning:
Man måste ha en repeterbarhet i mätningen om den ska anses tillförlitlig. Man ska dessutom veta vad man mäter. Hur man mäter har också en stor betydelse.

Har vi då repeterbarhet i mätningarna? Ja, det anser jag. Om samma hoj passerar vår mätare här i anderstorp diffar det sällan mer än nån decibel.
Vad mäter man? Man mäter inte enbart avgasljud, utan totala ljudet från fordonet.
Hur mäter man? Så att man eliminerar så många felkällor som möjligt, naturligtvis!

Om man skulle återgå till stillastående mätning som flera förordar skulle man enbart få med avgasljud. Detta beror på att insugsljudet vid en stillastående mätning knappt existerar eftersom trotteln knappt behöver öppnas. Möjligheterna att fuska med mätningen är stora. Felvisande varvräknare etc. Det finns ingen koppling mellan det värde man får respektive förbifartsvärdet.

Jättebra att vi försöker komma tillrätta bullerproblemet, tro mig jag vill inget annat än att fortsätta utöva min favoritsport.

Men hur kommer det sig som i mitt och många andras fall att det kan diffa så mycket mellan er fasta anläggning, som jag förmodar var aktiverad på fredagsträningen och som du har skrutit om att den ska ta hänsyn till alla tänkbara variabler.
För att sen på lördagskvalet med portabel mätare bli uppmätt till hela 107 Db utmed banan? En ökning på då minst 12 Db.

Och nej jag hade inte gjort något med hojen och hade nypackade ljuddämpare inför helgen.

Om det nu ska diffa så mycket mellan olika mätningar är det ju bara ett enda stort lotto om man blir godkänd eller ej.

Mvh Pär

Sleven --> I din text har du svaret på din fråga. Handhållen mätare ger i sig en betydligt ökad risk för mätfel, anledningen att montera det fast är ju just att få bort en del variabler som uppstår om du håller mätaren i handen.
Jag anser att handhållen mätare endast är bra, och även nödvändigt, som referens till den fast monterade utrustningen. Iofs har min åsikt inte så mycket med verksamheten som sådan emn ändå.

Allmänt om mätning:

Ja Stefan, jag vet att Polisen har rätt bra precision i deras instrument, det var ju ett hypotetiskt scenario jag tog upp där ifall det vore så att deras instrument diffade lika mycket i sina mätningar som resultaten man får när man mäter förbipasserande ljud, så skulle det bli ett jäkla liv.

Ja, jag förstår också att ni har repeterbarhet i mätningarna om samma hoj passerar er fasta mätare 2ggr på Anderstorp. Men problemet ligger ju i att (som vi kan bevisa nu) när man springer iväg med en handhållen mätare och ställer sig någon annanstans så får man ett helt annat värde.
Och åker man sen till Linköping och tävlar så får man ett annat värde, och åker man till Karlskoga så får man ett annat osv.

Det är ju DÄR som repeterbarheten försvinner, eftersom det är helt andra förhållanden som råder om man ställer sig nån annanstans och mäter.

Kompenserar man t.ex för hur dom olika hojarna har sina ljuddämpare monterade som i mitt exempel ovan? För det påverkar ju resultatet ganska mycket om man har ljuddämparen riktad mot mätinstrumentet eller ifrån detsamma...

En stillastående mätning enligt FIM'n nya riktlinjer (som jag inte satt mig in i riktigt ännu) där man mäter genom att gasa upp hojen till varvstoppet lite snabbt borde ju eliminera möjligheten att fuska genom att ställa om varvräknaren. Det enda sättet att fuska på då borde ju vara att flytta ner varvstoppet, men testar man då i anslutning till race eller kval så borde ju inte så många vara intresserade av att flytta sitt varvstopp.
Dessutom finns det ju väldigt fiffiga instrument som kan räkna ut varvtalet på utan att man behöver använda den som sitter på hojen...

Observerna nu Stefan att jag INTE är emot att vi sänker ljudnivån, eller på något sätt vill förringa det otroligt stora arbetet som DU lägger ner på att försöka rädda aktiviteterna på Anderstorp, och på att få ner ljudet på våra arrangemang så vi kan säkerställa att vi kan fortsätta med våran hobby.... Jag tycker du drar ett tungt lass, och får ta mycket skit för det.

Jag som förare uttrycker bara min oro kring det här med ljudmätningarna och att man som förare aldrig kan vara säker på att man klarar sig, även fast man gjort det tidigare. Helt plötsligt står man där med en diskning eller svartflagg utan att ens hoj låter mer än den gjort tidigare, bara för att man mäter på ett annat sätt eller på ett annat ställe... Man ska ständigt gå och oroa sig för hur det kommer gå den här gången....

Varför ska det va just 95dB vid förbifartsmätning? vem har bestämmt den siffran? På anderstorp förra helgen fick det låta högre, men enl. reglemente var det 95dB varför inte ha 98dB eller 100dB när alla har problem även med original? är det inte ljudet hos närmsta granne som borde mätas?

Last edited:
Varför ska det va just 95dB vid förbifartsmätning? vem har bestämmt den siffran? På anderstorp förra helgen fick det låta högre, men enl. reglemente var det 95dB varför inte ha 98dB eller 100dB när alla har problem även med original? är det inte ljudet hos närmsta granne som borde mätas?

Orsaken är att vi har utgått från de banor som har det sämre ur bullersynpunkt när reglementet skrevs. Alla banor har ju olika förutsättningar. Vi har det inte sämst här i Anderstorp, på knudan och i karlskoga bor grannen ännu närmre.

fattar fortfarande inte varför hojarna som bullrade inte fick svartflagg,om det nu är för kringboendes skull vi har ljudreglen så förstår jag inte varför det är okej att överskrida den i 20 minuter.
om det varit erf,hade vi fått bullra i 6 timmar då,knappast.
det är ju inte konsekvent om svartflagg inte praktiseras direkt när problemet är.

sedan orginal eller eftermarknadssystem,min låter lika mycket med båda men har 9 hkr till.därför eftermarknadssystem.

Per Träff har frågat om jag vill vara SVEMO:s ljudmätare på SM på Sviestad.....:jisses:skrämd

Back