Buller

• Thread starter Thread starter BC
  • Start date Start date
Det bör inte vara jättesvårt att ta fram ett sätt att mäta stillastående då slipper vi allt tjöt och oro gällande mätningar på kval / race.

Det har ju gjorts, 100 dB vid stillastående mätning. Men vid en stillastående ljudmätning har du knappt någon trottelöppning, dvs väldigt lite ljud kan komma ut insugsvägen.

Vid körning har du många gånger fullt öppen trottel och massa mer ljud kan komma ut den vägen.

Likadant, vid tomvarvning och lågt effekturtag är många motorer tysta både genom avgassystem och direkt mekaniska ljud från tex kolvar men vid fullt effekturtag låter det mycket mer.

Man kan designa ljuddämpare som är väldigt tysta vid ett visst varvtal (mätvarvtalet tex) men som vid andra varvtal brölar fruktansvärt. På många banor är det känt var mätningarna sker, föraren kan i en del fall välja att växla tidigare för att ha lägre varvtal etc och eventuellt lägre ljud.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?ProgramId=160&Artikel=3669841
Ingen tennis efter 18
Uppdaterat: kl 15:44 (publicerades idag kl 11:35),
Nyheter Östergötland

Hur mycket får det egentligen låta när man spelar tennis?
I Motala måste tennisklubben nu begränsa sin verksamhet på tennisbanorna i Varamon.

Ljudet från spelet kan utgöra en olägenhet för människors hälsa, anser kommunens plan- och miljöförvaltning.

– Man blev ganska häpen. Inte hade man trott att det skulle landa i ett sådant här beslut. Det är väl hel klart att tennisspel genererar vissa ljud men inte att det skulle klassas som en sanitär olägenhet, säger Motala tennisklubbs vice ordförande Henrik Iremark till SR Östergötland.

Nu får tennisspel bara ske mellan 7 och 18 måndag till lördag. På söndagar måste det var tyst.

– Det är en tvist som pågått länge med två parter som inte kommer överens. Då är det vårt uppdrag och fatta ett beslut. Det är gjort. Det är en fråga om vad man ska acceptera som närboende. Det är ju det som tvisten handlar om, säger Jörgen Johansson, kommunens miljö- och hälsoskyddschef.

– Vår tävlingsverksamhet kommer hotas och även vår ekonomi. Vi lever mycket på intäkterna från kvällsspel och spelet på söndagar, säger Motala tennisklubbs vice ordförande Henrik Iremark.

Tennisklubben kommer att överklaga beslutet.

Inte bara motorsport som har problem i gnäll-Sverige :gnissla

nej, man drog gränsen vid 100dB istället, eftersom tex SST600 hade 1/3 blivit diskade.

Är det sant???? Detta är ju ett stort jätteskämt!!! Varför ska man anstränga sig att följa regler när man struntar i dem om många gör fel??`

Humlan, du som vet, stämmer detta att man satte gränsen på 100dB??

Typintyget för R6-06 är 97dB. Dock vet jag inte hur den mätningen utförs.
Man mäter 0.5 meter från mynningen med 45° vinkel, på samma höjd. Man mäter inte hela varvtalsregistret utan vid ett visst varvtal (11 m/s kolvhastighet är den gemensamma nämnaren om jag minns rätt), så varvtalet varierar beroende på slaglängd.

R6 har 42,5 mm slaglängd så den mäts troligen vid 7700 rpm.

Typ intyget på en nya R6-08 är98 db i från fabrik

Skulle det ge nån slags dispens från ljudkravet i reglementet?

Är det sant???? Detta är ju ett stort jätteskämt!!! Varför ska man anstränga sig att följa regler när man struntar i dem om många gör fel??`

Humlan, du som vet, stämmer detta att man satte gränsen på 100dB??

Detta var en nyhet för mej. Isåfall kommer vi att ha jättebekymmer i falkenberg.

Last edited:
nej, man drog gränsen vid 100dB istället, eftersom tex SST600 hade 1/3 blivit diskade.

Med risk att bli halshuggen men det hade varit bättre att diska 1/3 isåfall om det nu är fakta att det sköttes så.
Vi gräver en djup grop åt oss själva om vi jämkar på detta vis iår igen. Förra året var det just mycket sådant på tävlingar men inför detta året har det sagts att tävlingarna ska hålla db gränsen och det vore märkligt om detta struntades i direkt första tävlingen och väldigt olyckligt för de tävlande om det dom tror är godkänt på en bana kommer att nekas på en annan vilket ju blir ett troligt resultat.

Bättre arrangörerna är stenhårda och att de tävlande kan lita på detta för att då kunna lösa sina egna dämparproblem om det nu finns.

Eller rättare sagt, man tog de som lät värst i en klass och diskade, för att få bort "topparna" i varje klass.

När man så småningom gjort det här på varje tävling framöver så kommer man ner till 95dB

fel av mig att skriva ett värde på ljudgränsen

jag har sabbat nog om buller, lös problemet precis som Mr Mozzberk har gjort med sin hoj, se till att den låter under nivån.
Det är inget annorlunda med att följa LJUD reglementet gentemot alla andra delar i relgementet.
För högt ljud, är inte det samma sak som att göra otillåtna förändringar på tex motorn?

Last edited:
högre ljud är tråkigt nog mer effekt..... så nog kan man anse att det är fusk att låta mycket då det ger 3-8hk beroende på modell och typ av ljuddämpare:)

Eller rättare sagt, man tog de som lät värst i en klass och diskade, för att få bort "topparna" i varje klass.

När man så småningom gjort det här på varje tävling framöver så kommer man ner till 95dB

fel av mig att skriva ett värde på ljudgränsen

jag har sabbat nog om buller, lös problemet precis som Mr Mozzberk har gjort med sin hoj, se till att den låter under nivån.
Det är inget annorlunda med att följa LJUD reglementet gentemot alla andra delar i relgementet.
För högt ljud, är inte det samma sak som att göra otillåtna förändringar på tex motorn?

Otroligt slappt och dåligt om det är som du säger (vilket jag inte har någon anledning att betvivla). Dock blir jag nyfiken; VEM tog ett sådant beslut, att frångå en viss regel i reglementet??? VILL VETA!!

högre ljud är tråkigt nog mer effekt..... så nog kan man anse att det är fusk att låta mycket då det ger 3-8hk beroende på modell och typ av ljuddämpare:)

Det kan bli enklare tävlingspoäng om man har en hoj med tillåten ljudnivå på.

jag har själv en honda cbr 1000, det är en av de värsta hojarna när det gäller ljudnivån om man inte kör orginal (det enda jag mätt till en hyfsad nivå är akra helsystem med dB killer).
Det finns inga krashkåpor att köpa som passar med orginaldämpare, man får plasta själv helt enkelt, inte speciellt skoj men men...

Hade inte tänkt att kasta mera bränsle på elden, men kan inte hålla mig ifrån den här debatten om ljudet på tävlingarna....

1. Förbipasserande mätningen!
Än en gång så vänder jag mig emot det här med förbipasserande mätning som inte verkar ge någon som helst konsekventa värden. För många variabler, och olika resultat på olika banor vid olika tillfällen med exakt samma hoj.
Bestäm ett statiskt värde som vi måste följa, kontrollmät alla vid besiktning (och vid träningar) så man VET exakt vart man befinner sig bullermässigt och har en chans att åtgärda problemet.

2. Ge oss förare en rimlig chans!
Jag tar Tompa som exempel. Tompa har lagt massor av energi på att bygga en egen, och bättre, db-killer till sitt system.
Han (och jag) kör hela träningslägret på Anderstorp (som enligt utsago ska ha mätutrustningen igång). Jag vet inte hur många pass han kör under tre hela dagar på Anderstorp, men det är många. Ingen säger ett knyst om att han låter för mycket.

Han kommer sen till SM'et och kör hela fredagen, återigen utan att någon säger ett knyst.

Sen efter 6 varv på kvalet på lördag förmiddag så blir han stoppad vid depåutfarten och blir i stort sett utskälld efter noter av nån upprörd funktionär, och tillsagd att han minsann inte åker en meter till på den här banan med den där hojen för den låter åt helvete för mycket!

Hur fan ska man ha en chans att anpassa sig?

3. Dela med er av resultaten!
Om det nu finns en toppmodern och superbra lösning för den förbipasserande ljudmätningen som ni pratat om tidigare. En utrustning som loggar ljudet och kopplar ihop det med transpondersystemet för att ta reda på vilken förare som låter hur mycket. Varför inte publicera detta tillsammans med resultatlistorna så att alla kan se exakt hur mycket alla förare låter. Och mäts allt manuellt (som det verkar ha gjorts på Anderstorp eftersom det stod nån med en mätare på kortrakan innan opelkurvan) så får väl den personen logga alla som passerar förbi och skriva ner resultatet, som ni sen kan publicera detta.
Då kan ju varje förare se exakt hur mycket man låter, och om man ligger på gränsen så får man en chans att åtgärda problemet innan det dyker upp. Man kan också se hur mycket konkurrenterna låter, och på så sätt få bort allt skitsnack i depån om att "Det var ju inte så konstigt att inte han blev diskad trots att hans hoj låter mer än min, han är ju hemmaförare" eller sura kommentarer som "Hur fan kan ni diska mig, och inte han. Hans hoj låter ju mer än min" Osv...

4. Var konsekventa!
Nu i efterhand så får man höra att det var minsann många som INTE klarade ljudkraven som fick fortsätta att köra. Man valde att bara ta bort dom värsta förövarna i varje klass (tydligen dom som lät över 100db, inte över 95db). Anledningen till detta har jag ingen aning om. Antingen skulle startfälten bli i stort sett tomma om man tog bort alla som lät för mycket, eller så skulle vissa förare som man VILLE ha med inte få köra. Den riktiga anledningen vet jag inte, och kommer säkert aldrig få reda på.

Men konsekvensen av detta är ju att just nu i detta ögonblick så går det runt massor av förare i samtliga klasser och tror att deras hojar klarar db-kraven eftersom man inte blev tillsagd på Anderstorp.
Dessa förare kommer nu i god tro att slappna av fram till nästa race och tänka "Fan vad skönt att min hoj klarade sig, nu slipper jag oroa mig över detta". Sen kommer man dyka upp på nästa tävling och kanske köra fredagsträningen utan att bli tillsagd (som på Anderstorp nu senast), och sen bli diskad/svartflaggad/bortplockad direkt på lördagens kval. Sen har man nån timme på sig att försöka stressa ihop en lösning fram till racet (om man nu hunnit få nån kvaltid eller ens får fortsätta köra) vilket kan vara mycket svårt om man t.ex redan har en db-killer i sitt system och måste försöka hitta en annan lösning.
När man istället kunde blivit tillsagd nere på Anderstorp, och sedan haft flera veckor på sig att i lugn och ro hemma i garaget hitta nån lösning.
Återigen, ge oss förare en rimlig chans att klara detta!

Bara mina 2 cent....

Orkar inte quota hela ditt inlägg, Macke, men i mycket har du rätt. Dock finns det vissa saker som är fel.

Stillastående mätning:
Funkar inte av skälet att en obelastad motor inte har mer än en pytteliten trottelöppning, och får en alldeles för dålig träffsäkerhet i mätningen. Detta är provat, och funkar inte. Det är dessutom busenkelt att modifiera varvräknaren för att klara en stillastående mätning.

Egna hembyggda db-killers:
Vad får alla att tro att man kan spöa utvecklingsavdelningarna på samtliga mc-tillverkare med egna lösningar hemma i garaget? Varför vara så förtvivlat envisa och köpa ett dyrt eftermarknadssystem som garanterat ger ett problem, för att därefter svära över ljudmätningarna? Hojar levereras med ett fullgott avgassystem som funkar bra i de flesta fall, låt det sitta kvar så slipper vi problemet.

Om man nu av nåt skäl vill ha ett annat system så är det upp till den enskilde att se till att man klarar gränsen för ljud, precis som det är upp till den enskilde att se till att allt är najat, att motorn inte trimmats utöver det tillåtna, att bromspumpen fylller reglementet, kort sagt att hojen är tillåten att köra med i den klass man väljer att ställa upp i.

Konsekvent bedömning:
Helrätt! Självklart ska det vara konsekvent, oavsett hur många det handlar om. Jag vet dock om en hel hög som körde träningslägret med en ljuddämpare, för att sedan byta till SM. Jag säger inte att Tompa gjort detta, eftersom jag inte kollade hans hoj under SM, men som sagt, jag såg en hel del förare som tvunget skulle testa om det funka med ett annat system än under träningsdagarna. Hade een diskussion med en diskad förare på lördagen som var förbannad för att han minsann kört hela träningslägret utan att bli stoppad, och nu blev diskad under racet. När jag då påpekar att han under träningarna haft en db-killer imonterad blev reaktionen "Men alla andra tog ju ur sina!".
Efter en sån diskussion tröttnar man ganska hårt på att ens försöka....

Orkar inte quota hela ditt inlägg, Macke, men i mycket har du rätt. Dock finns det vissa saker som är fel.

Stillastående mätning:
Funkar inte av skälet att en obelastad motor inte har mer än en pytteliten trottelöppning, och får en alldeles för dålig träffsäkerhet i mätningen. Detta är provat, och funkar inte. Det är dessutom busenkelt att modifiera varvräknaren för att klara en stillastående mätning.

Egna hembyggda db-killers:
Vad får alla att tro att man kan spöa utvecklingsavdelningarna på samtliga mc-tillverkare med egna lösningar hemma i garaget? Varför vara så förtvivlat envisa och köpa ett dyrt eftermarknadssystem som garanterat ger ett problem, för att därefter svära över ljudmätningarna? Hojar levereras med ett fullgott avgassystem som funkar bra i de flesta fall, låt det sitta kvar så slipper vi problemet.

Om man nu av nåt skäl vill ha ett annat system så är det upp till den enskilde att se till att man klarar gränsen för ljud, precis som det är upp till den enskilde att se till att allt är najat, att motorn inte trimmats utöver det tillåtna, att bromspumpen fylller reglementet, kort sagt att hojen är tillåten att köra med i den klass man väljer att ställa upp i.

Konsekvent bedömning:
Helrätt! Självklart ska det vara konsekvent, oavsett hur många det handlar om. Jag vet dock om en hel hög som körde träningslägret med en ljuddämpare, för att sedan byta till SM. Jag säger inte att Tompa gjort detta, eftersom jag inte kollade hans hoj under SM, men som sagt, jag såg en hel del förare som tvunget skulle testa om det funka med ett annat system än under träningsdagarna. Hade een diskussion med en diskad förare på lördagen som var förbannad för att han minsann kört hela träningslägret utan att bli stoppad, och nu blev diskad under racet. När jag då påpekar att han under träningarna haft en db-killer imonterad blev reaktionen "Men alla andra tog ju ur sina!".
Efter en sån diskussion tröttnar man ganska hårt på att ens försöka....

Dålig träffsäkerhet i mätningen verkar det ju vara vid förbipasserande också, eftersom man uppenbarligen får olika resultat med samma hoj på olika ställen vid olika tillfällen och vid olika förhållanden, eller? :va
Vid stillastående mätning blir det ju i alla fall samma värden med samma hoj, så man som förare vet hur man ligger till, och inte behöver oroa sig för att man ska få olika värden gång på gång...

Vad Tompa gjorde var att modifiera den db-killern som kom med systemet eftersom han inte klarade bullerkraven ens med den monterad. Han svetsade på en sk "SVEMO-krök" på den, minskade diametern, och satte i nån form hindrande metallbläck innuti för att få ner ljudet. Han uppfann alltså inte hjulet igen, utan bara försökte förbättra dämpningen på den.

Och ja, han körde med exakt samma grejer hela tiden!

Jag köper ditt resonemang att om man vill ha ett eftermarknadssystem så är det upp till föraren att se till att man klarar ljudkraven. Men då måste man ju från arrangörens/SVEMO's håll ge oss förare rätt verktyg och rätt förutsättningar att ha någon som helst chans att göra detta. Dvs. konstanta och konsekventa mätningar där man alltid redovisar resultatet efter träningar, kval, och race.
Eftersom man inte vill mäta stillastående på banorna så är det omöjligt för oss förare att kontrollera våra system på något annat ställe än just på banan med era mätutrustningar.

Men konsekvensen av detta är ju att just nu i detta ögonblick så går det runt massor av förare i samtliga klasser och tror att deras hojar klarar db-kraven eftersom man inte blev tillsagd på Anderstorp.

Att en hoj klarar ljudkrav på en tävling ger inte automatiskt gröntecken till nästa.
Mycket kan hända med grejorna från ena gången till andra, det vet väl alla?

Men, du har helt rätt, antingen får man köra rakt av på 95dB och diska ALLA som låter över den gränsen, eller skita i att göra det överhuvudtaget och vänta på nästa miljöbeslut som gör att vi inte för köra så ofta som vi får idag.

Det spelar ingen roll vad som skrivs i reglementena om ljudnivå hit & dit om ingen fullföljer dom eller ser till att de följs.
Att ha rätt fukc*ng bromspump verkar va viktigare än ljudnivån.
(Personligen skulle jag hellre släppa igenom en hoj med felaktig bromspump och hojen låter under 95dB än tvärtom...)

Det roliga i kråksången är att.... följer vi reglementet idag så får vi köra på tex Mantorp Park 7 dagar i veckan, om vi låter över 95dB i förbifart är det ENDAST bullerdagar som gäller. Ganska STOR skillnad tycker jag iallafall.

2 cents none the richer

Last edited:
Att en hoj klarar ljudkrav på en tävling ger inte automatiskt gröntecken till nästa.
Mycket kan hända med grejorna från ena gången till andra, det vet väl alla?

Seriöst Håkan, det där måste ju ändå vara en skröna?
Vad kan hända med min ljuddämpare/avgassystem från dess att jag går i mål på Anderstorp tills att jag rullar ut på banan nästa gång?
Det jag gjort är rulla in den i bussen, rullat ut den ur bussen och parkerat den i garaget, sen rullat in den i bussen igen, och rullat ut den ur bussen i depån nästa gång.

Vad kan hända? Ljuddämparullen lär väl inte pulveriseras av sig själv när den står i garaget?

För vi ska väl inte vara följa kraven på tävlingar? Alltså ska vi väl mätas varje gång vi åker ut på banan egentligen... Även på träningar.

Dålig träffsäkerhet i mätningen verkar det ju vara vid förbipasserande också, eftersom man uppenbarligen får olika resultat med samma hoj på olika ställen vid olika tillfällen och vid olika förhållanden, eller? :va
Vid stillastående mätning blir det ju i alla fall samma värden med samma hoj, så man som förare vet hur man ligger till, och inte behöver oroa sig för att man ska få olika värden gång på gång...

Vad Tompa gjorde var att modifiera den db-killern som kom med systemet eftersom han inte klarade bullerkraven ens med den monterad. Han svetsade på en sk "SVEMO-krök" på den, minskade diametern, och satte i nån form hindrande metallbläck innuti för att få ner ljudet. Han uppfann alltså inte hjulet igen, utan bara försökte förbättra dämpningen på den.

Och ja, han körde med exakt samma grejer hela tiden!

Jag köper ditt resonemang att om man vill ha ett eftermarknadssystem så är det upp till föraren att se till att man klarar ljudkraven. Men då måste man ju från arrangörens/SVEMO's håll ge oss förare rätt verktyg och rätt förutsättningar att ha någon som helst chans att göra detta. Dvs. konstanta och konsekventa mätningar där man alltid redovisar resultatet efter träningar, kval, och race.
Eftersom man inte vill mäta stillastående på banorna så är det omöjligt för oss förare att kontrollera våra system på något annat ställe än just på banan med era mätutrustningar.

Så det åligger arrangören att ge föraren rätt verktyg att se till att förarens hoj klarar ljudkraven? Eller feltolkar jag det du skriver?
Om du vill ha ett system där man kan redovisa samtliga hojars ljudvärde så får vi anställa betydligt fler som ljudmäter. Att skapa en sån lista är inget du fixar på en helg, helt enkelt för att förarna gör sitt bästa för att trixa sej förbi mätresultatet.
I en ideal värld skulle detta gå att genomföra genom att man gör enskilda förbifartsmätningar på samtliga, med kanske 50 meters mellanrum. Problemet med detta sätt är bara att det kostar bantid som alla vill ha till träning. Dessutom är det troligt att förarna skulle trixa med det värdet också, till exempel genom att på ljudmätningspasset inte gasa fullt, eller åka på en högre växel än man annars skulle gjort.

Så det åligger arrangören att ge föraren rätt verktyg att se till att förarens hoj klarar ljudkraven? Eller feltolkar jag det du skriver?
Om du vill ha ett system där man kan redovisa samtliga hojars ljudvärde så får vi anställa betydligt fler som ljudmäter. Att skapa en sån lista är inget du fixar på en helg, helt enkelt för att förarna gör sitt bästa för att trixa sej förbi mätresultatet.
I en ideal värld skulle detta gå att genomföra genom att man gör enskilda förbifartsmätningar på samtliga, med kanske 50 meters mellanrum. Problemet med detta sätt är bara att det kostar bantid som alla vill ha till träning. Dessutom är det troligt att förarna skulle trixa med det värdet också, till exempel genom att på ljudmätningspasset inte gasa fullt, eller åka på en högre växel än man annars skulle gjort.

Nja, lite feltolkning kanske. Men inte så långt ifrån min åsikt.. :D
Det jag menar är bara att man som arrangör/banägare måste mäta alla förare för att det ska bli rättvist och konsekvent.
Och man måste då också delge alla förare sina resultat i mätningen. Allt för att förarna ska ha en chans att anpassa sig. Det tycker jag inte är för mycket begärt.
Om man som arrangör/banägare (eller vad det nu är) väljer att använda sig av en mätmetod (förbifart) som ingen enskild förare kan återskapa på egen hand hemma för att kontrollmäta sin hoj, så är väl det minsta man kan göra att förse förarna med mätresultaten för att hjälpa dom att hålla sin inom dom gränser som vi har.

Att ha ett ljudmätningspass kanske inte skulle vara så dumt ändå. En bra chans för förarna att se om hur man ligger till, och få en chans att åtgärda problem i tid.
Fuskar man på det så får man nästan skylla sig själv om man blir diskad på racet eller avflaggad på kval.

Fast frågan är väl vart man ska hitta den bandtiden på en tävlingshelg..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman