Rolle Rotax
Ny medlem
Det bör inte vara jättesvårt att ta fram ett sätt att mäta stillastående då slipper vi allt tjöt och oro gällande mätningar på kval / race.
Det har ju gjorts, 100 dB vid stillastående mätning. Men vid en stillastående ljudmätning har du knappt någon trottelöppning, dvs väldigt lite ljud kan komma ut insugsvägen.
Vid körning har du många gånger fullt öppen trottel och massa mer ljud kan komma ut den vägen.
Likadant, vid tomvarvning och lågt effekturtag är många motorer tysta både genom avgassystem och direkt mekaniska ljud från tex kolvar men vid fullt effekturtag låter det mycket mer.
Man kan designa ljuddämpare som är väldigt tysta vid ett visst varvtal (mätvarvtalet tex) men som vid andra varvtal brölar fruktansvärt. På många banor är det känt var mätningarna sker, föraren kan i en del fall välja att växla tidigare för att ha lägre varvtal etc och eventuellt lägre ljud.