Där har du det Håkan!!!
Detta är EN av anledningarna till att jag tycker att förbipasserande mätning är förkastligt.
Precis som du beskriver det så får man alltså olika resultat vid olika tillfällen även om man sitter på en till 100% identisk hoj varje gång.
Det gör alltså att man som förare inte har en chans att veta hur man ligger till bullermässigt. Man kan åka runt i god tro och klara sig flera tävlingar/träningar, och sen helt plötsligt som blixt från klar himmel så blir man svartflaggad på ett kval, eller diskad på ett race bara för att man låter för mycket. Allt på grund av att man helt plötsligt står och mäter på ett annat ställe, på ett annat avstånd, med andra ljudmiljöpåverkande faktorer runt omkring.
HUR SKA MAN VETA OM MAN KOMMER ATT KLARA SIG ELLER INTE?
För oss med hojar som bara ha en ljuddämpare så blir det ju också väldigt stor skillnad på vilken sida man mäter, och speciellt på Hondan som har ljuddämparen vinklad utåt.
Vid en statisk mätning så anpassar man ju mätningen efter ljuddämparen och mäter i en vinkel från ljudämparen, men när man mäter förbipasserande så mäter man ju bredvid banan.
Så om en Yamaha R1 med sina ljuddämpare riktade bakåt, och en Honda (eller Yamaha R6 också för den delen) låter EXAKT lika mycket och passerar en ljudmätare som står bredvid banan så kommer ju Hondan och R6'an att visa ett högre resultat. Betyder det att dom bullrar mer? Nej, utan bara att ljuddämparen är riktad mot mätaren istället för rakt bakåt.
Det finns många problem med förbipasserande mätning!
Nu finns det ju även exempel på folk som kört med orginal avgassystem som blivit tillsagda att de låter för mycket. Vad är nästa steg då?
Jag tar fram en gammal favoritjämförelse.
Tänk om polisens hatsighetskameror/laserpistoler skulle diffa 10-15 km/h i sina mätningar från fall till fall. Du åker runt i tron om att du håller dig till gällande hastighetsbestämmelse eftersom du klarat dig varje gång du hållt 90km/h på din hastighetsmätare och passerat en mätning, och sen helt plötsligt dimper det ner ett inbetalningskort på 4000:-, eller än värre en återkallelse av körkortet för att dom tidigare mätningarna inte visat rätt resultat.
Du anpassar dig nu nästa gång och håller 80km/h på din hastighetsmätare på en väg med 90km/h, och *pooof* så blixtrar en kamera till IGEN! Inbetalningskort dimper ner igen, för dom tidigare mätningarna hade inte riktigt varit 100% korrekta....
Tror du att det hade blivit något liv i luckan efter ett tag?