Brott mot utrustningsbestämmelser

Backspegelutrustning saknades/bristfällig
55B 300:-

WTF!! Får man böter om man åker utan backspegel nu? Iofs skulle jag inte överleva utan mina backspeglar men hade för mig att man fick köra utan...

På hoj

får du köra utan backspeglar..då endast gäller vissa 3-hjuliga fordon har jag för mig att det står i lagboken...

Re: På hoj

Suki skrev:
får du köra utan backspeglar..då endast gäller vissa 3-hjuliga fordon har jag för mig att det står i lagboken...

Ny lag sedan 1 maj. MC måste ha backspegel.

Men 300 kan man ju överleva... :)

Vid en kontroll utförd av Nitiske Kaj skulle jag få:

En snällare polis hade nog inte gett mig dem med **

37B **
38B ** (Kan klara sig vid en mätning)
64D (Kaj hade gett mig en 64C )
65H **
141B **

Summa == 1400SEK. :crash

Tur man ska bygga om hojen i vinter... :)

Hmm! Det var skumt!
Jag besiktigade min Lc4:a i början av Juni utan backspeglar och det sade dom inget om på besiktningen?!?

Däck med otillräckligt profildjup
42B 600:-

oj.. kanske dags att byta däck då för jag ligger nog ganska på gränsen just nu :)
Dom klagade iofs inte på besiktningen men de har nog slitits lite mer nu :D

För den intresserade finns reglerna på vägverkets hemsida:

http://www.vv.se/lagrum/pdf/2003nr023 .pdf

På sidan 67 börjar biten om backspeglar.

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara ut-rustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

*stön*

Jaha, ja då så... Nån som har speglar att sälja till XR650 -00 som i alla fall inte tänker använda dom?
Jag ska ju köra upp på min hoj den 27'e, och eftersom det har blivit lagändring är det väl bäst att plocka på speglar.

Har nån i närheten av Linköping ett par att låna ut funkar ju även det. (ja, självklart skaffar jag nya om jag massakerar dom)

Tack på förhand // craffe

Nej så här ligger det till...!!!!!!!!!

OM backspeglar att ha eller inte ha
Det där med ny lag ifrån Maj 2003 var inte helt rätt

EG= eget godkännande något som myndighter jobbar med....fråga mig inte vad det är men så heter det...

17 Juni 1999 kom förslaget upp om krav på backspeglar på Mc där innan har det bara gällt vissa 3-hjuliga fordon... Men detta kunde inte uppfyllas av vare sig konsumenter eller tillverkare så det gick tillbaka.....

Men i år från och med 16 Juni så är det lag på det men det gäller endast nyregistrerade motorcyklar...alltså skall du enligt trafikpolisen inte behöva det på din hoj du reggat in tidigare......än 16 juni 2003

Men det står ju för böveln allt som e nyare än juni -99 i lagtexten.
Du får nog fixa skriftligt på det där...

Behövs inte kommer

direkt att hänvisa tiil Trafik Polisen i Borås...... han läste upp att det bara var på förslag men att det gick inte att genom föra så att nu gäller det bara fordon som är inregistrerade efter 16 Juni 2003.....så då behövs det inte på en 02:a då? frågade jag...nix var svaret.........Isåfall är det ju en tolknings fråga det där.... kanske värt att ringa vidare.....Men personligen låter det underligt om man kan lägga på krav retroaktivt på fordon.....

Undar ifrån vilket smart parti denna lysande idé kommer ifrån i grund å botten?????

Re: *stön*

craffe skrev:
Jaha, ja då så... Nån som har speglar att sälja till XR650 -00 som i alla fall inte tänker använda dom?
Jag ska ju köra upp på min hoj den 27'e, och eftersom det har blivit lagändring är det väl bäst att plocka på speglar.

Har nån i närheten av Linköping ett par att låna ut funkar ju även det. (ja, självklart skaffar jag nya om jag massakerar dom)

Tack på förhand // craffe

ta min (läs låna)

snyggare hittar du inte för pengar :D

/oXydex
mirror.jpg

Re: Re: *stön*

Dom var ju bra mycket snyggare en mina orginal mus öron!
Var hittar man sådana och vad gick dom på?

oXydex skrev:
ta min (läs låna)

snyggare hittar du inte för pengar :D

/oXydex
mirror.jpg

Re: Re: Re: *stön*

MT skrev:
Dom var ju bra mycket snyggare en mina orginal mus öron!
Var hittar man sådana och vad gick dom på?

Vet faktiskt inte

Tror de är till vanlig cykel och märket är B&M eller nått sånt (står på baksidan) men den satt på när jag skaffade hojen och funkar förvånandsvärt bra

Aha!

Skall kolla upp det och återkommer med rapport!

MT skrev:
Hmm! Det var skumt!
Jag besiktigade min Lc4:a i början av Juni utan backspeglar och det sade dom inget om på besiktningen?!?

Jag besiktigade min R6:a i juni utan backspeglar o dom sa inget om det till mig heller

DJÄVLARS

Jo nu är det så att alla efter 199 skall ha 2 st godkända e märkta å 1985-1999 är det så att det skall visa minst si ¨så mycket av vägen så det kommer man inte ifrån...

Sicket djävla påhitt!!!!!!!!!!

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...