Jag använder självklart bakbromsen men det är skitsvårt på min hoj eftersom det räcker med att jag vilar stortån lite för mycket på pedalen så bromsar jag för hårt. Trycket som krävs för låsning är alltså knappt kännbart.
På risk 2 körde jag i 80 och bromsade hårt. Läraren körde sedan 20 km/h fortare och bromssträckan blev det dubbla vilket betyder att där jag stannade höll han en fart på 80 km/h. Säg att jag hade lyckats stanna precis framför en bil, då hade 20 km/h fortare betytt att jag hade rammat bilen i 80. Något att tänka på.
Ok, så till frågan. Jag behöver då inte vara orolig om jag "bara" stannar på 40-50 meter?
Orolig och orolig...

Se det så här, du är nog i minoritet som ens tränar lite på det här..
Tidningarna sätter de flesta hojarna under 40 meter från 100, men då är det försök under optimala förhållanden, och massor med försök, med någon annans hoj/försäkring.
Grejar du 40 meter kontrollerat från 90 skulle jag inte förlora sömn över det - all heder att du tänker på den här sidan av hojkörningen med.
P.S. Tänk på bromstrycket som en kurva, profilen skall vara lite som en dinosaurie (taget fritt från allas våran Gjers

) - trycket skall byggas upp som ett fast handslag sisådär (inte pang på...) och vara som högst när farten är som högst, för att sedan droppa av successivt i takt med farten.
När farten är hög, är risken för låsning som minst, speciellt bak, lätta på den när farten sjunker.

Nöt på ba'! Avslappnade armar, förankring med benen och blicken högt.