Bromsprov tips?

Ok, bra beskrivning på bromstrycket. Jag har läst att man ska krama bestämt men har funderat på om jag ska ta i hårdare än vad jag gör i början och sedan släppa efter men nu är jag säker på när jag ska ta i som mest och sedan släppa efter men det är väl bara praktiskt övning som gäller.

Att jag tränar på detta är för att jag inte har körkort ännu och därför är orolig över att inte bli godkänd på provet. Men jag kommer träna mycket på detta efter körkort också för jag vill ha full kontroll och bli så bra som möjligt :) Störst risk på provet är nog att bakhjulet låser sig och då är det bara att surt åka hem.

Tack för hjälpen

Last edited:
På uppkörningen finns det väl inga krav på att du ska bromsa inom x-antal meter (olika hojar har ju olika förutsättningar osv), utan du ska kunna visa att du kan göra en kontrollerad inbromsning som är effektiv.

Men tipset är ju som du är inne på, bromsa hårt från början och släpp av, lättar att låsa hjulet om du tar i mjukt i början och sen nyper för att få stopp (viktigt också att inte låsa bakhjulen på uppkörningen)

Det står bara att man ska stanna så snabbt som möjligt och det är sant att olika hojar har olika förutsättningar. Ja, bromsa hårdare i början och släppa efter men samtidigt krama åt bromsen mjukt till max tryck lagom fort.
Kommer ha en Hornet som du har :) med abs-bromsar när jag kör upp men dom får ju tydligen inte heller gå i men jag grejar det nog.

SGM skriver
(broms)trycket skall byggas upp som ett fast handslag sisådär (inte pang på...) och vara som högst när farten är som högst, för att sedan droppa av successivt i takt med farten.
När farten är hög, är risken för låsning som minst, speciellt bak, lätta på den(bromsen) när farten sjunker.
SGM har sammanfattat allt i ovan rader.
Den förklaring jag fått: Vid hög hastighet har du dels friktionen mellan däck och asfalt, dels rotationsenergin i hjulen. Rotationsenergin i hjulen betyder att det är mycket svårt låsa hjulen i hög hastighet. Ju långsammare det går dessto mindre blir rotationsenergin i hjulen och för att undvika att hjulen låser sig måste man därför lätta på bromsen när hastigheten sjunker.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...