Bromsprov tips?

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Tjena,
Skall köra upp snart. Klotade vid övning på bromsprovet. Ramlade fram och ställde styret snett = flygtur = korkat.

Nu är jag rädd att jag har fått en inbyggt rädsla för detta och kommer fega på uppkörningen.

Kan nån ge mig bra tips på inbromsningen ??

//Fegisen

Du ska till att börjas med inte lägga tyng på styret. Strama åt med mage och rygg. Enklast lär man sig detta genom att sitta bakpå en polare som bromsar. Du ska han armarna rakt ut och får inte ta i polaren.

Lär dig hur den hoj du ska köra upp med bromsar och sätt åt ordentligt för att sedan ev. släppa. Titta lååååångt upp i horizonten, inte ner.

När du drar iväg bort från prov-mannen så kör i samma fart som du skall bromsa i och gör en inbromsning i bortre ändan, som om det vore ett riktigt försök. På så sätt har du 4 tillfällen att göra rätt.

That's all from me.

Använd lårmusklerna för att knipa fast dig runt bensintanken.

Sitt med överkroppen i ett upprätt läge och underkroppen limmad runt cykeln. Använd inte armarna för att hålla emot när du bromsar utan använd mag- och lårmuskulaturen. Armarna skall fungera som "teleskop" så att du fortfarande sitter rakt trots att hojen dyker nedåt vid inbromsningen.

Titta rakt fram, med blicken hyffsat högt, sitt absolut inte och glo rakt ner i asfalten för då kan det gå illa.

Påminner mig om den gamla goda tiden med offroadare. Full knas på trean i en uppförsbacke på en fin skogsväg innan ett krön, hinner precis peta i fyran lagom till krönet, känner hur det lättar lite och ser samtidigt hur det går tre personer i bredd med biföljande hund ca 50 meter längre fram. Nyper på bromsen både fram och bak som givetvis toklåser sig eftersom jag nästan är i luften. Vinklar, sladdar, rätar, stretar. Hur jag lyckades rädda det har jag ingen aning om, har defenitivt vurpat för mindre grejor efter det, men det gick bra. Gissa om de glodde fritt när jag gled förbi med en adrenalinkick utan dess like...

Kontentan. Det brukar ordna sig på något sätt? Förhoppningsvis vet du vad du gjorde när du stod på huvudet. Gör inte likadant :)

// Wip

Får man rbromsa när man svänger, efter serpentinen?
Vad ska ungefärlig bromssträcka vara från 70 resp 90?
Garagesvängen får man väl inte bromsa i? (hoppas jag, för jag slirar bara på kopplingen och är näst intill stillastående...)

Garagesvängen: gas om du faller inåt och broms med bakbromsen om du är på väg att tippa utåt (förutom slirandet då, enligt Jarla Trafikskola). Även om du kan så behöver du inte köra i snigelfart. Det blir lättare om man lär sig att köra in och ta den i låg jämn fart istället för att bromsa till stillastående hela tiden.

För att fråga en annan liknande sak.
Om du ska göra en stoppie så ska man titta långt upp då oxå?
Jag har alldrig vågat få upp bakhjulet mer en 1 dm men det känns högt. :rodnar
Fast när man ser bilder på stoppies så tittar alla typ nån meter innan framhjulet.
Ska man hålla blicken på vägen eller?

soppatorsken skrev:
För att fråga en annan liknande sak.
Om du ska göra en stoppie så ska man titta långt upp då oxå?
Jag har alldrig vågat få upp bakhjulet mer en 1 dm men det känns högt. :rodnar
Fast när man ser bilder på stoppies så tittar alla typ nån meter innan framhjulet.
Ska man hålla blicken på vägen eller?

kolla upp..
horisinten..

Kör 65 resp 85, det märker inte kontrollanten.
Börja bromsa ca 3 m innan konan.
Håll blicken långt fram, knip benen åt tanken och när du stannar försök att ha kvar fötterna ett par sekunder för att sen sätta ut vänster fot.

Lycka till

Favorit i repris.... Bra länk med några grundläggande tips:
http://www.anitastrafikskola.com/html/utbildnplanmc.htm
.
Själv lyckades man bromsa omkul sig ett par dagar innan uppkörning i 70km/h bromsövningen(spöregn). Knäckt nyckelben och vila i 4 veckor. Det som var tur var att jag bet ihop och körde ytterligare 2 timmar så att jag fick bromsa ett par gånger till lite senare under lektionen. Kom över vurpan lite snabbare så... Men jag har fortfarande lite skräck att åka när det spöregnar.... =)

ang broms provet, glöm inte bakbromsen lätt att vara lite
"för feg" på den men uppkörnings mannen brukar känna på
bak skivan att man även bromsar bak

Lyfter denna gamla tråd. Vad är godkänd stoppsträcka?
Övade lite idag från 90 km/h och har som mål att stanna på 25 meter men det lyckas jag bara med ibland. Vissa gånger ligger jag nog på 40-50 meter och skillnaden är hur hårt man kramar frambromsen den första sekunden.

Lyfter denna gamla tråd. Vad är godkänd stoppsträcka?
Övade lite idag från 90 km/h och har som mål att stanna på 25 meter men det lyckas jag bara med ibland. Vissa gånger ligger jag nog på 40-50 meter och skillnaden är hur hårt man kramar frambromsen den första sekunden.

25 meter kan ses som en (för vanliga förare) jäkligt bra inbromsning från 70...tror de flesta stannar runt 40 meter med någorlunda rätt teknik från 90.

Grundtesten är första siffran i hastigheten ggr sig självt delat på 2 - det är bromssträckan, give or take. :D 70 ger 7*7/2 = 24,5 m.

/J

Last edited:
Ok, jag tror dig för det låter mer rimligt. Jag kollade på en film på nätet som heter Tvärnit och då nämnde en gubbe att godkänd stoppsträcka i 90 km/h är 25 meter och jag har haft det som referens. Jag bromsade tex idag mellan två lyckstolpar och uppskattar att sträckan är ca 25 meter mellan dem men ibland blir det nästan en stolpe till.

Jag tycker själv det är svårt och då vet jag att mina bromsar tar extremt bra och jag måste bromsa maximalt för att kunna stanna på 25 meter. Blev faktiskt en stoppie på ca 5 meter idag :-) kändes stabilt och bra men självklart hade jag misslyckats på provet.

Tvärnit: http://www.strima.se/visa.php?f=47f24d44bc242
00:35 in i filmen nämner han godkända stoppsträckor men jag tvivlar på det då de även påstår att man ska krama åt för fullt om man har ABS vilket är helt fel. Det går men det är ju inte optimalt.

Använder du bakbromsen lite så minskar risken för stoppies, det sätter hojen på ett annat sätt, men det är lätt att man låser upp med...

Men 25 meter från (riktiga) 90, det är det inte många som grejar om man skulle granska det, jag har stannat på 19 meter från 70 (med nuvarande gröna groda), minns att det var en rätt hårig inbromsning, och man har betydligt mer energi med sig i 90 (det skiljde stort mellan 50 och 70 i känsla). Fler skulle onekligen få en liten aha-upplevelse när man märker hur mycket mer rörelseenergi man har med små fartökningar...och hur man upplever skillnaden.

Så är det ju kul att ha lite bromsdueller med polarna med. :crash Det var nog det roligaste på hela grundinstruktörsutbildningen..

Jag använder självklart bakbromsen men det är skitsvårt på min hoj eftersom det räcker med att jag vilar stortån lite för mycket på pedalen så bromsar jag för hårt. Trycket som krävs för låsning är alltså knappt kännbart.

På risk 2 körde jag i 80 och bromsade hårt. Läraren körde sedan 20 km/h fortare och bromssträckan blev det dubbla vilket betyder att där jag stannade höll han en fart på 80 km/h. Säg att jag hade lyckats stanna precis framför en bil, då hade 20 km/h fortare betytt att jag hade rammat bilen i 80. Något att tänka på.

Ok, så till frågan. Jag behöver då inte vara orolig om jag "bara" stannar på 40-50 meter?

Jag använder självklart bakbromsen men det är skitsvårt på min hoj eftersom det räcker med att jag vilar stortån lite för mycket på pedalen så bromsar jag för hårt. Trycket som krävs för låsning är alltså knappt kännbart.

På risk 2 körde jag i 80 och bromsade hårt. Läraren körde sedan 20 km/h fortare och bromssträckan blev det dubbla vilket betyder att där jag stannade höll han en fart på 80 km/h. Säg att jag hade lyckats stanna precis framför en bil, då hade 20 km/h fortare betytt att jag hade rammat bilen i 80. Något att tänka på.

Ok, så till frågan. Jag behöver då inte vara orolig om jag "bara" stannar på 40-50 meter?

Orolig och orolig... :D Se det så här, du är nog i minoritet som ens tränar lite på det här.. :yoparty

Tidningarna sätter de flesta hojarna under 40 meter från 100, men då är det försök under optimala förhållanden, och massor med försök, med någon annans hoj/försäkring. ;)

Grejar du 40 meter kontrollerat från 90 skulle jag inte förlora sömn över det - all heder att du tänker på den här sidan av hojkörningen med.

P.S. Tänk på bromstrycket som en kurva, profilen skall vara lite som en dinosaurie (taget fritt från allas våran Gjers :D ) - trycket skall byggas upp som ett fast handslag sisådär (inte pang på...) och vara som högst när farten är som högst, för att sedan droppa av successivt i takt med farten.

När farten är hög, är risken för låsning som minst, speciellt bak, lätta på den när farten sjunker. :) Nöt på ba'! Avslappnade armar, förankring med benen och blicken högt.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...