Då så, nån sorts träning/tävlingsrapport efter 4 dagar på Anderstorp.
Hade inte tänkte köra Rookie racen under SM helgen först då vi ska köra ERF-serien och det förmodligen kommer att ta tillräckligt med tid och pengar att dra runt det men då det bara är ett enda ERF-race innan sommaruppehållet och det börjar suga i mc-tarmen så här när det börjar bli varmare så kändes det lite lockande att köra nåt race, ERF-premiären går ju ändå på Anderstorp så det blir ju lite träning inför det om inte annat. När man dessutom fick va med att dela på biljettintäkterna så tänkte jag att nu kanske man börja leva på sin sport och anmälde mig.
För att göra det lite mer komplett så bokade jag in mig på Fivers träningsdagar tor & fre, jag bytte ju upp mig från min SV650 till CBR600 förra året så kändes bra att få köra in sig lite på den och om inte annat garanterat har träningsvärk när det är dags för race.
Hade lånat en husvagn av ett par kompisar för denna gången skulle jag minsann bo ståndsmässigt och sova gott, en stor husvagn blev det lite för stor nästan, i tisdags när jag hade packat in motorcykeln i bussen och häktat på husvagnen funderade jag på om det va nåt mer jag kunde göra för att det skylle synas bättre att jag körde med för tungt släp och överlast. Va alltså mest orolig över om jag skulle ta mig till Anderstorp över huvudtaget när jag väl gav mig iväg och mindre orolig över själva motorcykelkörandet.
Lyckades ta mig till Anderstorp utan missöden och mutade in en plats i depån relativt långt bort men åtminstone med tillgång till el. Kändes mest som jag plockade planlöst tills min depåkollega Johan "Sege" kom och styrde upp det hela, fick ihop en fin uppställning med Seges tält som mek & uppställningsplats och mitt som hospitalityavdelning och våra husvagnar som förankningspunkter vid sidorna. Avsaknad av bord och stolar gjorde att vi lyckades få lite taikonlägerkänsla men ett hem är ju ett hem.
Torsdagen kom och dags att börja köra, inte mycket att säga om egentligen, sänkte personbästa med ett par sekunder vilket väl inte va så konstigt eftersom jag bara hunnit köra med 600:an en kvällsträning på Anderstorp förra året.
Tyckte framdäcket slet lite konstigt och eftersom jag är van att köra en motorcykel där man inte kan ställa in nåt i fjädringsväg så känner jag mig rätt lost. Efter att ha frågat runt lite och mest hittat folk med samma kompetens om fjädringsinställning som mig själv fick jag till slut tag i Mammut som kikade på däcket och sa nåt som kunde sammanfattas med "det där däcket lille vän går för kallt, ta du och släpp ut lite luft ska du se att det blir bättre", jag släppte ut lite luft och det blev bättre.
Kör ju med originalfjädring och även om den är lite för mjuk för seriös bankörning och inte går att ställa in helt 100 så går det ju inte heller att göra lika fel, tog fram manualen och ställde in standardinställningar och sen fick det va.
På torsdagkvällen tänkte vi mest sitta i depån och kanske ta en öl och titta på alla andra som ska men då Sege kör en såndäringa 125gp så skulle det finmekas lite först, vilket slutade i lätt ångest lite nya delar och en massa besök till 2-takts gurus runt om i depån för Seges del.
Då mina 2-takts kunskaper är tämligen begränsade så kände jag att jag mest va i vägen och hjälpte till genom att sitta i solen och låta Sege disponera över min cykel för att snabbare och enklare ta sig runt i depån och till slut ge honom lite mat.
125:an blev något senare än tänkt klar, nästa 125-åkare Torkel dök upp när det mörknat och lite senare även vår 3:e och sista depåtältmedlem Jocke (även han R600 förare #87).
Fredagen började med att Sege hittade ett vattenläckage på sin hoj efter varmkörning och hade det inte varit för att det va så mycket som hade behövt packas ihop hade han förmodligen åkt hem på en gång.
Körningen för min del på fredagen bjöd inte heller nu på några överraskningar, körde ytterligare lite snabbare, personbästa på 1:44:55 noterades, däcken slet fin och motorcykeln kändes bra, något orolig i hårda inbromsningar då det känns att fjädringen inte rikigt hänger med men trygg stabil i kurvorna.
Under dagen dök vår hustomte Magnus upp och med sin obotliga optimism så började han och Sege skruva 125:a.
När träningen va klar såg man ytterligare en lugn kväll framför sig men anmälan, besiktning och att förbereda hojen inför lördagens tävlingar tog längre tid än beräknat så jag och Jocke va klara med vårt ungefär samtidigt som Sege och Magnus skruvat klart med Seges racer, alla va ganska medtagna då och i stort behov av mat, köttbullar och makaroner har nog aldrig smakat så bra.
Sen dök även Sleven upp på sin väg hem från att ha varit instruktör på Sviestad på dagen och skulle nu axla manteln som lökmek åt Sege, Sleven hade även med sig sin hoj, en CBR600 (likadan som min) och lite kringutrustning vilket skulle visa sig ovärderligt innan helgen va slut.
Lördagen kom med strålande väder, radion ställdes in för att man skulle kunna få njuta av Humlan och Skalmans andekdoter och rapporter.
Kvaldags och nu va det dags att försöka åka fort (vilket jag ju iofs försöker hela tiden), Magnus hade tagit och luftat mina bromsar och det blev en helt annan känsla i dem efter det, tyvärr ingen förbättring av tid men kvalade in på en 9:e plats och först i 3:e starled vilket va bättre än jag vågade hoppas på.
Dags för Race 1
Känt mig ganska lugn hela vistelsen på Torpet men en stund innan race börjar fjärilarna i magtrakten osvikligen komma och man vill helst åka hem men samtidigt vet man ju att det kommer att bli kul när man väl rullat igång.
I rädsla för att missa starten så står man vid utsläppet i depån ett par långa minuter innan vi får köra ut på sighting-lap, som tur är är det varmt i luften och asfalten så känner ingen oro över att däcken ska kylas ner för mycket. Sighting-lap går utan missöden och provstarten ut på varmup-lap känns lovande.
Racedags, får till en bra start och lyckas ta mig förbi nån (2 visar det sig sen) in i första kurvan och på flygrakan tar jag mig även förbi Niclas #37, tar mig sen ifatt Hans #11 & Jonas #13 som kämpar om fjärdeplats. Känner att jag är snabbare i kurvorna men tappar lite på rakorna, kan ligga på bra i karusellen och är ett par gånger förbi Hans i inbromsningen in i depåkurvan men klipper han mig inte på start/mål så gör han det på flygrakan. Hänger på det hela med bra och sätter nytt pb på 1:43:57men är inte tillräckligt snabb för att ta mig om och slutar 6:a vilket är långt över förväntningarna.
Njuter kvällen med en finöl en pizza och en cigarr
Söndag kommer, det förutspås bli regn och är lite svalare än lördagen även om solen skiner för fullt.
Det dyker upp lite mer vänner och vårt hospitalitytält är bitvis fullt (vilket inte säger så mycket).
Kvaldags, känns även denna gången bra och lyckas med en bättre kvaltid denna gången 1:44:31 vilket ger mig 7:e bästa tid och start i andra led.
Nu börjar det hända saker, det kommer in moln och regnar till och från, stundvis även hagel. En del stök i de andra klasserna, i Bott startar de flesta från depån (varförhar jag inte helt koll på), 125gp blir försenat då de flesta får akutbyta till regndäck innan starten går och i kungaklassen Pro-superbike ställs in helt (skrivs tillräckligt om det på andra ställen så ska inte spekulera vidare här).
Race 2
Det regnar nu konstant och det är ganska säkert att det kommer att va blött hela racet och därmed dags att kasta på regndäck, gott om tid så börjar pyssla med det, min hoj är ju förberedd för ERF med fasta distanser och lite annat så känns som en busbaggis att få på regndäcken men det visade sig bli lite mer invecklat.
När jag satt i framhjulet visar det sig att det sitter på fel håll på fälgen, va felmonterat närjag köpte det men så klantigt att inte kolla det innan! Tänker att framfälgen ser ganska symmetrisk ut så vänder fälgen bakochfram men det är lite fel offset och fälgen blir lite förskjuten och därmed även bromsskivorna vilket inte känns helt förtroendeingivande även om det säkert fungerar och det är nu Slevens närvaro blir njutbar för min del, han har ju sin hoj och sina regndäck med sig, Jag måste nånstans här börja fundera på att få på mig skinnställ och allt annat som är lämpligt att ha på sig till racet.
Magnus och Sleven får mecka förbrilt, sitter inga skivor på Slevens framfälg så ur med mitt frahjul av med skivorna och på med dem på andra fälgen, balansera så gott det går men då det inte finns nåt att rengöra med åker balansvikterna dit med en ordentlig bit silvertejp och ett hopp om att det ska sitta kvar (detta vågar de inte berätta för mig förrän efteråt), dit med hjulet för att inse att det fattas en distans, av med hjulet och gräva fram en distans och så ihop med skiten igen, kolla däckstryck fram och bak och sen iväg.
Missar utsläpp till sighting-lap men får köra warmup vilket tydligen körs 2 varv i regn.
Jag har aldrig kört med regndäck förr så får ta mina två warmup varv för att försöka pressa lite och se vad däcken klarar, har hört att det är bra grepp i regndäck, så bra att det går att åka med knäskrap och bromsa nästan lika sen som med slicks så länge man inte lägger ner nåt.
Försöker stå på lite, greppet känns ganska förtroende ingivande och slås lite av hur sakta alla andra kör men tänker att de har väl kört på regn förr och är väl inte lika korkade som jag och tänker att de inte ska klota på warmup.
Jag håller mig på hjulen hela warmupen och ställer upp på min startruta.
Får en bra start och är 3:a in i första kurvan, plockar en placering till i utgången på samma kurva och ligger 2:a ut på flygrakan, ett par kurvor senare tar jag mig upp i ledning. Försöker ligga på men samtidigt åka med marginal för att inte gå omkull, känner ju att man har en hygglig placering på gång och vill ju inte hetsa omkull men tänker samtidigt att "snart kommer dom" och mycket riktigt så går Joakim #69 om efter en stund, har för mig att han är medlem i Anderstorp och tänker att han hittar nog runt banan även i väta så lägger mig bakom för att känna lite.
Jag hänger med utan svårigheter men vill avvakta lite, även om det är kul med en fight så är ju en 2:aplats bättre än att simma i lekakulorna.
Efter nåt varv får Joakim ett släpp och jag tar mig förbi strax innan vi kommer ifatt några varvningar, jag vågar inte släppa av och det blir en tajt omkörning av #10 i inbromsningen till grand-prix kurvan där vi byter lite färg (ursäkta Niklas). Jag hoppas att de andra fått mer problem med varvningarna än mig och fortsätter ligga på så mycket jag vågar, inser att det mycket riktigt går att ha knäskrap i regn och det känns skönt att ha en referens i kurvorna.
När jag väl får målflagg vågar jag inte riktigt lita på det (finns ju inte en chans att jag kan vinna ett race min första racehelg i ny klass med ny cykel och defenitivt inte i regn som jag aldrig kört i) jag ligger på som vanligt in i start/mål tills jag ser att funktionärerna står och applåderar och vinkar och sätter mig upp och tittar över axeln på flygrakan... vart är alla?...
Jag rullar runt och hejar lite på funktionärerna och in i park fermé, är tydligen i mål 10s före 2:an och 40 före 3:an och har jagat runt ensam de senaste varven. När jag stannar så lossnar även balansvikterna från framhjulet, de kände väl att de inte behövdes längre.
Har nog inte riktgt fattat det hela men myser runt resten av kvällen, packar in allt så sakteliga och ser hur depån töms på de sista ekipagen.
Firar med en pizza med Jocke i Anderstorp innan färden hemåt börjar. Väl hemma somnar jag ovaggad.
Det är skitkul att köra i regn! Varför gör man inte det mer?
Hade inte tänkte köra Rookie racen under SM helgen först då vi ska köra ERF-serien och det förmodligen kommer att ta tillräckligt med tid och pengar att dra runt det men då det bara är ett enda ERF-race innan sommaruppehållet och det börjar suga i mc-tarmen så här när det börjar bli varmare så kändes det lite lockande att köra nåt race, ERF-premiären går ju ändå på Anderstorp så det blir ju lite träning inför det om inte annat. När man dessutom fick va med att dela på biljettintäkterna så tänkte jag att nu kanske man börja leva på sin sport och anmälde mig.
För att göra det lite mer komplett så bokade jag in mig på Fivers träningsdagar tor & fre, jag bytte ju upp mig från min SV650 till CBR600 förra året så kändes bra att få köra in sig lite på den och om inte annat garanterat har träningsvärk när det är dags för race.
Hade lånat en husvagn av ett par kompisar för denna gången skulle jag minsann bo ståndsmässigt och sova gott, en stor husvagn blev det lite för stor nästan, i tisdags när jag hade packat in motorcykeln i bussen och häktat på husvagnen funderade jag på om det va nåt mer jag kunde göra för att det skylle synas bättre att jag körde med för tungt släp och överlast. Va alltså mest orolig över om jag skulle ta mig till Anderstorp över huvudtaget när jag väl gav mig iväg och mindre orolig över själva motorcykelkörandet.
Lyckades ta mig till Anderstorp utan missöden och mutade in en plats i depån relativt långt bort men åtminstone med tillgång till el. Kändes mest som jag plockade planlöst tills min depåkollega Johan "Sege" kom och styrde upp det hela, fick ihop en fin uppställning med Seges tält som mek & uppställningsplats och mitt som hospitalityavdelning och våra husvagnar som förankningspunkter vid sidorna. Avsaknad av bord och stolar gjorde att vi lyckades få lite taikonlägerkänsla men ett hem är ju ett hem.
Torsdagen kom och dags att börja köra, inte mycket att säga om egentligen, sänkte personbästa med ett par sekunder vilket väl inte va så konstigt eftersom jag bara hunnit köra med 600:an en kvällsträning på Anderstorp förra året.
Tyckte framdäcket slet lite konstigt och eftersom jag är van att köra en motorcykel där man inte kan ställa in nåt i fjädringsväg så känner jag mig rätt lost. Efter att ha frågat runt lite och mest hittat folk med samma kompetens om fjädringsinställning som mig själv fick jag till slut tag i Mammut som kikade på däcket och sa nåt som kunde sammanfattas med "det där däcket lille vän går för kallt, ta du och släpp ut lite luft ska du se att det blir bättre", jag släppte ut lite luft och det blev bättre.
Kör ju med originalfjädring och även om den är lite för mjuk för seriös bankörning och inte går att ställa in helt 100 så går det ju inte heller att göra lika fel, tog fram manualen och ställde in standardinställningar och sen fick det va.
På torsdagkvällen tänkte vi mest sitta i depån och kanske ta en öl och titta på alla andra som ska men då Sege kör en såndäringa 125gp så skulle det finmekas lite först, vilket slutade i lätt ångest lite nya delar och en massa besök till 2-takts gurus runt om i depån för Seges del.
Då mina 2-takts kunskaper är tämligen begränsade så kände jag att jag mest va i vägen och hjälpte till genom att sitta i solen och låta Sege disponera över min cykel för att snabbare och enklare ta sig runt i depån och till slut ge honom lite mat.
125:an blev något senare än tänkt klar, nästa 125-åkare Torkel dök upp när det mörknat och lite senare även vår 3:e och sista depåtältmedlem Jocke (även han R600 förare #87).
Fredagen började med att Sege hittade ett vattenläckage på sin hoj efter varmkörning och hade det inte varit för att det va så mycket som hade behövt packas ihop hade han förmodligen åkt hem på en gång.
Körningen för min del på fredagen bjöd inte heller nu på några överraskningar, körde ytterligare lite snabbare, personbästa på 1:44:55 noterades, däcken slet fin och motorcykeln kändes bra, något orolig i hårda inbromsningar då det känns att fjädringen inte rikigt hänger med men trygg stabil i kurvorna.
Under dagen dök vår hustomte Magnus upp och med sin obotliga optimism så började han och Sege skruva 125:a.
När träningen va klar såg man ytterligare en lugn kväll framför sig men anmälan, besiktning och att förbereda hojen inför lördagens tävlingar tog längre tid än beräknat så jag och Jocke va klara med vårt ungefär samtidigt som Sege och Magnus skruvat klart med Seges racer, alla va ganska medtagna då och i stort behov av mat, köttbullar och makaroner har nog aldrig smakat så bra.
Sen dök även Sleven upp på sin väg hem från att ha varit instruktör på Sviestad på dagen och skulle nu axla manteln som lökmek åt Sege, Sleven hade även med sig sin hoj, en CBR600 (likadan som min) och lite kringutrustning vilket skulle visa sig ovärderligt innan helgen va slut.
Lördagen kom med strålande väder, radion ställdes in för att man skulle kunna få njuta av Humlan och Skalmans andekdoter och rapporter.
Kvaldags och nu va det dags att försöka åka fort (vilket jag ju iofs försöker hela tiden), Magnus hade tagit och luftat mina bromsar och det blev en helt annan känsla i dem efter det, tyvärr ingen förbättring av tid men kvalade in på en 9:e plats och först i 3:e starled vilket va bättre än jag vågade hoppas på.
Dags för Race 1
Känt mig ganska lugn hela vistelsen på Torpet men en stund innan race börjar fjärilarna i magtrakten osvikligen komma och man vill helst åka hem men samtidigt vet man ju att det kommer att bli kul när man väl rullat igång.
I rädsla för att missa starten så står man vid utsläppet i depån ett par långa minuter innan vi får köra ut på sighting-lap, som tur är är det varmt i luften och asfalten så känner ingen oro över att däcken ska kylas ner för mycket. Sighting-lap går utan missöden och provstarten ut på varmup-lap känns lovande.
Racedags, får till en bra start och lyckas ta mig förbi nån (2 visar det sig sen) in i första kurvan och på flygrakan tar jag mig även förbi Niclas #37, tar mig sen ifatt Hans #11 & Jonas #13 som kämpar om fjärdeplats. Känner att jag är snabbare i kurvorna men tappar lite på rakorna, kan ligga på bra i karusellen och är ett par gånger förbi Hans i inbromsningen in i depåkurvan men klipper han mig inte på start/mål så gör han det på flygrakan. Hänger på det hela med bra och sätter nytt pb på 1:43:57men är inte tillräckligt snabb för att ta mig om och slutar 6:a vilket är långt över förväntningarna.
Njuter kvällen med en finöl en pizza och en cigarr

Söndag kommer, det förutspås bli regn och är lite svalare än lördagen även om solen skiner för fullt.
Det dyker upp lite mer vänner och vårt hospitalitytält är bitvis fullt (vilket inte säger så mycket).
Kvaldags, känns även denna gången bra och lyckas med en bättre kvaltid denna gången 1:44:31 vilket ger mig 7:e bästa tid och start i andra led.
Nu börjar det hända saker, det kommer in moln och regnar till och från, stundvis även hagel. En del stök i de andra klasserna, i Bott startar de flesta från depån (varförhar jag inte helt koll på), 125gp blir försenat då de flesta får akutbyta till regndäck innan starten går och i kungaklassen Pro-superbike ställs in helt (skrivs tillräckligt om det på andra ställen så ska inte spekulera vidare här).
Race 2
Det regnar nu konstant och det är ganska säkert att det kommer att va blött hela racet och därmed dags att kasta på regndäck, gott om tid så börjar pyssla med det, min hoj är ju förberedd för ERF med fasta distanser och lite annat så känns som en busbaggis att få på regndäcken men det visade sig bli lite mer invecklat.
När jag satt i framhjulet visar det sig att det sitter på fel håll på fälgen, va felmonterat närjag köpte det men så klantigt att inte kolla det innan! Tänker att framfälgen ser ganska symmetrisk ut så vänder fälgen bakochfram men det är lite fel offset och fälgen blir lite förskjuten och därmed även bromsskivorna vilket inte känns helt förtroendeingivande även om det säkert fungerar och det är nu Slevens närvaro blir njutbar för min del, han har ju sin hoj och sina regndäck med sig, Jag måste nånstans här börja fundera på att få på mig skinnställ och allt annat som är lämpligt att ha på sig till racet.
Magnus och Sleven får mecka förbrilt, sitter inga skivor på Slevens framfälg så ur med mitt frahjul av med skivorna och på med dem på andra fälgen, balansera så gott det går men då det inte finns nåt att rengöra med åker balansvikterna dit med en ordentlig bit silvertejp och ett hopp om att det ska sitta kvar (detta vågar de inte berätta för mig förrän efteråt), dit med hjulet för att inse att det fattas en distans, av med hjulet och gräva fram en distans och så ihop med skiten igen, kolla däckstryck fram och bak och sen iväg.
Missar utsläpp till sighting-lap men får köra warmup vilket tydligen körs 2 varv i regn.
Jag har aldrig kört med regndäck förr så får ta mina två warmup varv för att försöka pressa lite och se vad däcken klarar, har hört att det är bra grepp i regndäck, så bra att det går att åka med knäskrap och bromsa nästan lika sen som med slicks så länge man inte lägger ner nåt.
Försöker stå på lite, greppet känns ganska förtroende ingivande och slås lite av hur sakta alla andra kör men tänker att de har väl kört på regn förr och är väl inte lika korkade som jag och tänker att de inte ska klota på warmup.
Jag håller mig på hjulen hela warmupen och ställer upp på min startruta.
Får en bra start och är 3:a in i första kurvan, plockar en placering till i utgången på samma kurva och ligger 2:a ut på flygrakan, ett par kurvor senare tar jag mig upp i ledning. Försöker ligga på men samtidigt åka med marginal för att inte gå omkull, känner ju att man har en hygglig placering på gång och vill ju inte hetsa omkull men tänker samtidigt att "snart kommer dom" och mycket riktigt så går Joakim #69 om efter en stund, har för mig att han är medlem i Anderstorp och tänker att han hittar nog runt banan även i väta så lägger mig bakom för att känna lite.
Jag hänger med utan svårigheter men vill avvakta lite, även om det är kul med en fight så är ju en 2:aplats bättre än att simma i lekakulorna.
Efter nåt varv får Joakim ett släpp och jag tar mig förbi strax innan vi kommer ifatt några varvningar, jag vågar inte släppa av och det blir en tajt omkörning av #10 i inbromsningen till grand-prix kurvan där vi byter lite färg (ursäkta Niklas). Jag hoppas att de andra fått mer problem med varvningarna än mig och fortsätter ligga på så mycket jag vågar, inser att det mycket riktigt går att ha knäskrap i regn och det känns skönt att ha en referens i kurvorna.
När jag väl får målflagg vågar jag inte riktigt lita på det (finns ju inte en chans att jag kan vinna ett race min första racehelg i ny klass med ny cykel och defenitivt inte i regn som jag aldrig kört i) jag ligger på som vanligt in i start/mål tills jag ser att funktionärerna står och applåderar och vinkar och sätter mig upp och tittar över axeln på flygrakan... vart är alla?...
Jag rullar runt och hejar lite på funktionärerna och in i park fermé, är tydligen i mål 10s före 2:an och 40 före 3:an och har jagat runt ensam de senaste varven. När jag stannar så lossnar även balansvikterna från framhjulet, de kände väl att de inte behövdes längre.
Har nog inte riktgt fattat det hela men myser runt resten av kvällen, packar in allt så sakteliga och ser hur depån töms på de sista ekipagen.
Firar med en pizza med Jocke i Anderstorp innan färden hemåt börjar. Väl hemma somnar jag ovaggad.
Det är skitkul att köra i regn! Varför gör man inte det mer?
Last edited: