Bridgestone rejsdäck

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Hej !

Har Bridgestone något rejsdäck värt att tänka på ?

mvh Fredrik (som har sökt utan att finna)

Hmm, lustigt. Helt andra beteckningar på de däcken än på bridgestone.com.
Någon som kan bringa klarhet ?

Jisses, de tar bara 2340:- räknat på dagens dollarkurs för en uppsättning däck. Varför kan vi inte ha så billiga däck i Sverige :mad:

/Fredrik

stavgren skrev:
Har inte provat dom själv men kolla här.

Last edited:
Testade ett billigt racedäck från bridgestone på en av mina gamla hojar. Detta var visserligen ett par år sen och jag kommer inte heller ihåg exakt vad det hette. Greppet var mycket bra tycker jag, men man slet ner det snabbt.

benfre skrev:
Tackar !
Har du någon erfarenhet av dessa ? Nån annan ?

Suveränt med detta forum :)

/Fredrik
Jag är inte snabb nog för att uttala mig om dessa däck. William på Bike Events körde dock ruskigt snabbt med dessa sulor i Spanien för ett par veckor sedan. Tog slut lite för snabbt men hade ett otroligt grepp.
Man måste få till fjädringsinställningarna riktigt för att få minimalt med slitage.

/ Markku

testade ett par förra året och jag personligen gillade dom inte, hela hojen ormade sig och va mycket nervösare än pirelli/metzeler som jag vanligtvis åker på.

R2 skrev:
testade ett par förra året och jag personligen gillade dom inte, hela hojen ormade sig och va mycket nervösare än pirelli/metzeler som jag vanligtvis åker på.
Hej på dig!
Du körde BT001, BT002 är helt annorlunda konstruerat. BT001;orna
hade ruskigt V-formad profil, det har dock inte 002;orna.

/ Markku

Jag testade en uppsättning (BT002 soft) i Brno. Kändes verkligen helt ok, körde 2.19, dock med vilt sladdande bakhjul pga temp/inställningar (bakdäcket var inte snyggt) men jag behöver mer tid för att kunna säga om de matchar Pirelli/Metzeler. Vi får se vad som sitter på i Jylland... :va

Bridgestone har ju tagit fram ett nytt däck för sportig körning, BT0014. Det är efterföljaren till BT0012. Bara som referens kan jag säga att BT0014 är bättre, beter sig ungefär som ett lätt punkterat Pirelli och fästet är kass.
Enligt Bike och andra tidningar så är däcket jättebra :confused: och funkar perfekt både i 20+ på en CBR1000RR och i +1 på en Gixxer 600'a. Enligt mig är det "bullshit". Redan när man kommer ner mot 58'or på Sviestad med en standard Gixxer 600, så är hojen över hela bana, backdäcket sladdar, tappar greppet och framdäcket understyr kraftigt. Har ungefär samma erfarenheter av de "rena" racedäcken på en Gixxer 1000.
Har inte provat än, men med ett par Pirelli SuperCorsa så tror jag att jag direkt lägger 55'or utan sladd på min 600'a!!

Så summan av det hela, skit i Bridgestone för bana. Fast det gäller inte Quitte. Han får mer än gärna åka på Bridgestone!! :D

/Micke

ja ungefär så uppleveda jag de jag testde åxå, vet inte beteckningen på dom, kom från huvudlagret i tyskland, skulle ha gått i endurance vm.
EazyLiving skrev:
Bridgestone har ju tagit fram ett nytt däck för sportig körning, BT0014. Det är efterföljaren till BT0012. Bara som referens kan jag säga att BT0014 är bättre, beter sig ungefär som ett lätt punkterat Pirelli och fästet är kass.

BT014 är inget race däck och skall inte jämföras med ett så pass sportigt däck som Pirelli SuperCorsa. Det är som att jämföra en Yamaha RD 125 mot en R6:a eller har jag fel?
Testa 002:orna och kolla hur de är.

/ Markku

EazyLiving skrev:

/Micke

Jag talade med Bridgestone för ett par veckor sedan. Man sponsrar ett par förare men inte i klasser med slicks. Man har slicks men säljer de inte i Sverige. Varför inte förklarades inte på ett begripligt sätt. Det verkade faktiskt mest ha med produktchefens okunskap om de olika tävlingsklasserna att göra. Synd då det kanske skulle främja prisnivån åt rätt håll med fler märken.

Vi sålde slut på de slicksen vi hade hemma förra veckan?!
Vi tar hem fler och kommer att sälja fler. Det kommer att finnas slicks till försäljning i samband med NSB tävlingarna.

/ Markku

Nyteknik skrev:
Jag talade med Bridgestone för ett par veckor sedan. Man sponsrar ett par förare men inte i klasser med slicks. Man har slicks men säljer de inte i Sverige. Varför inte förklarades inte på ett begripligt sätt. Det verkade faktiskt mest ha med produktchefens okunskap om de olika tävlingsklasserna att göra. Synd då det kanske skulle främja prisnivån åt rätt håll med fler märken.

Du har PM.

/Fredrik

Markku skrev:
Vi sålde slut på de slicksen vi hade hemma förra veckan?!
Vi tar hem fler och kommer att sälja fler. Det kommer att finnas slicks till försäljning i samband med NSB tävlingarna.

/ Markku

Vad gäller med Dunlop ? Är det bara D208 GP som är gott nog för rejsing ?

mvh Fredrik

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...